«Εάν δεν μπορείς να φέρεις εδώ ένα αγόρι, μη με αποκαλείς μαμά»: Αντιδράσεις για την «σεξιστική» διαφήμιση της IKEA

«Εάν δεν μπορείς να φέρεις εδώ ένα αγόρι, μη με αποκαλείς μαμά»: Αντιδράσεις για την «σεξιστική» διαφήμιση της IKEA Facebook Twitter
2

Μετά τον σάλο που προκάλεσε στα social media με τους χρήστες να χαρακτηρίζουν το διαφημιστικό μήνυμα σεξιστικό και προσβλητικό εις βάρος των ανύπανδρων γυναικών, η IKEA αποφάσισε να αποσύρει ένα τηλεοπτικό σποτ στην Κίνα, το οποίο δείχνει μια μητέρα να απειλεί να αποκληρώσει την ανύπανδρη κόρη της.

Η τηλεοπτική διαφήμιση διάρκειας 30 δευτερολέπτων παρουσιάζει ένα οικογενειακό δείπνο με την μητέρα να ανακοινώνει αυστηρά στη σκυθρωπή κόρη της: «Εάν δεν μπορείς να φέρεις εδώ ένα αγόρι, μη με αποκαλείς μαμά». Στη συνέχεια εμφανίζεται στην πόρτα του σπιτιού ένας νεαρός κρατώντας λουλούδια και οι πανευτυχείς γονείς στρώνουν το τραπέζι με είδη του ΙΚΕΑ. Ακολουθεί το διαφημιστικό σλόγκαν: «Γιορτάστε την καθημερινή ζωή».


Το IKEA ζήτησε συγγνώμη για το σποτ μετά τις επικρίσεις που δέχτηκε ότι στιγματίζει τις νεαρές ανύπανδρες γυναίκες οι οποίες στην καθομιλουμένη είναι γνωστές ως «γυναίκες περισσεύματα»- χαρακτηρισμός που χρησιμοποιείται στη χώρα για τις εργαζόμενες γυναίκες που δεν έχουν παντρευτεί μέχρι τα 30 τους χρόνια. Οι νεαρές γυναίκες στην Κίνα δίνουν αγώνα τα τελευταία χρόνια για την εξάλειψη αυτών των διακρίσεων.

«Η τηλεοπτική διαφήμιση αποσύρθηκε από όλα τα κανάλια από την ΙΚΕΑ Κίνας. Κατανοούμε την ανησυχία που προκλήθηκε από την τηλεοπτική αυτή διαφήμιση και ζητούμε ειλικρινή συγγνώμη για τη λάθος εικόνα που δώσαμε», δήλωσε στο Thomson Reuters Foundation η εκπρόσωπος της εταιρείας στην Κίνα, η Λίντα Ζου

Η συγγνώμη της ΙΚΕΑ, η οποία αναρτήθηκε στο Weibo (το αντίστοιχο του Twitter στην Κίνα), προκάλεσε πάνω από 1.500 σχόλια στα οποία οι χρήστες χαρακτήριζαν τη διαφήμιση «αποκρουστική» και «παλιομοδίτικη», ενώ κάποιοι ζητούσαν μποϊκοτάζ των προϊόντων του IKEA.

Δείτε το διαφημιστικό σποτ:

TV & Media
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Baby Reindeer: «Αν περνάτε δύσκολες στιγμές, συνεχίστε να αγωνίζεστε και όλα θα πάνε καλά»

TV & Media / Baby Reindeer: «Συνεχίστε να αγωνίζεστε και τα πράγματα θα πάνε καλά» είπε στα Emmy ο δημιουργός της σειράς

«Πριν 10 χρόνια ήμουν πεσμένος και ξεπεσμένος, ποτέ δεν πίστευα ότι θα μπορούσα να φτιάξω τη ζωή μου» ήταν το μήνυμα του δημιουργού της σειράς, Ρίτσαρντ Γκαντ
LIFO NEWSROOM
Παρουσιάστρια του BBC «κόλλησε» στο κινητό και άρχισε να σκρολάρει on air για ένα ολόκληρο λεπτό

TV & Media / Παρουσιάστρια του BBC ήταν on air για ένα ολόκληρο λεπτό αλλά δεν το ήξερε και σκρόλαρε στο κινητό

Η 46χρονη Αννίτα ΜακΒέι κοκκίνισε εμφανώς όταν συνειδητοποίησε ότι οι μεσημεριανές ειδήσεις είχαν «παγώσει» για ένα ολόκληρο λεπτό και οι τηλεθεατές την έβλεπαν να είναι «κολλημένη» στο κινητό της
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια
Υπερβολική και υποκριτική η στάση απέναντι σε ένα (κατα τ'άλλα χιουμοριστικό) σποτ για μια στάση που ΥΠΑΡΧΕΙ και συμβαίνει στη Κίνα με εκφράσεις και συμπεριφορές χειρότερες απ'όσο δείχνει το σποτ.Η συμπεριφορά των γονιών απέναντι στις κόρες που είναι "στο ράφι", η πίεση για να παντρευτούν και να κάνουν παιδιά, όπως και αντίστοιχα στους άντρες για να αγοράσουν αμάξι και σπίτι ως απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορούν να παντρευτούν είναι σύμπτωμα μιας οπισθοδρομικής αντίληψης της κοινωνίας. Τι ακριβώς κάνουν αυτές οι γυναίκες που λένε ότι παλεύουν για να αλλάξουν τη κατάσταση, εκτός από το να αντιδρούν σε μια διαφήμιση, που καυτηριάζει με αυτό τον εύστοχο τρόπο τα κακώς κείμενα της κινεζικής κοινωνίας? Γιατί δεν έγινε το ίδιο ξέσπασμα σε μια παρόμοια διαφήμιση από το Didi (κινέζικο Uber) και το σποτ που έδειχνε έναν νεαρό να προβάλλει τα διαπιστευτήρια της "αριστείας" όπως την θεωρεί η κοινωνία.. το Mercendes αμάξι, το πτυχίο από το ξένο πανεπιστήμιο, οι χρυσές πιστωτικές κάρτες, οι μεγάλες γνωριμίες..? Γιατί δεν έγινε ο ίδιος σάλος με το συγκεκριμένο σποτ?Μήπως γιατί σε αυτή τη περίπτωση η εταιρεία ήταν κινέζικη?
Η επιχειρούμενη αναίρεση της αυταξίας του ατόμου είναι κοινή διαφημιστική πρακτική, σ΄όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου, αλλά κάποιες διαφημίσεις είναι -απλώς- άθλιες σ’ αυτόν τον τομέα.Όποιος έχει θέμα με την διαφήμιση της Didi Chuxing, που αναφέρεις, είναι ελεύθερος να την εκφράσει (εδώ εκφράζονται αντιδράσεις: http://www.jiemian.com/article/1325481.html ...όποιος γνωρίζει την Κινεζική, be my guest). Η προβληματική στα νοήματα ενός εκπεμπόμενου μηνύματος δεν αναιρεί τα προβλήματα ενός άλλου μηνύματος. Δεν είναι τρόπος αυτός για να «πατσίσουν» τα φύλα, ειδικά σε μία χώρα όπως η Κίνα, όπου το gender disparity, λόγω νοοτροπιών, αλλά και πολιτικών είναι τόσο μεγάλο …για να μην πούμε και γι’ αυτό το φαινόμενο: http://www.telegraph.co.uk/women/life/young-chinese-women-are-committing-suicide-at-a-terrifying-rate/Τι σόι «χιούμορ» είναι αυτό που χρησιμοποιείται στην διαφήμιση που παρουσιάζεται στο παρόν άρθρο και που προσομοιάζει σ’ αυτήνhttp://www.telegraph.co.uk/business/2017/07/19/audi-sparks-outrage-china-compares-women-second-hand-cars/ …εγώ, να με συγχωράτε, αλλά δεν το πολυαντιλαμβάνομαι. Πράγματι, υπάρχουν πολιτισμικές διαφορές στο πώς και τι προσλαμβάνει, κανείς, ως χιουμοριστικό, αλλά οι αντιδράσεις εκπορεύονται εκ των έσω, οπότε -προφανώς- και αρκετοί πολίτες της Κίνας, βρίσκουν αυτά τα μηνύματα προσβλητικά. Θα τα δεχόμουν, προσωπικά, αν έβλεπα έναν καθαρό σαρκασμό ή μία αποδόμηση των στερεοτύπων, αλλά κάτι τέτοιο δεν διαφαίνεται, και *κυρίως* δεν αναφέρονται ως τέτοια.[Επιπροσθέτως, μία κινεζική διαφήμιση που δεν φάνηκε προβληματική στους περισσότερους Κινέζους, αλλά στους ξένους, ήταν αυτή: https://www.theguardian.com/world/2016/may/28/china-racist-detergent-advert-outrage(Εδώ το «σαπούνι» είναι τόσο σούπερ που και τον «αράπη» τον πλένεις και σου μεταμορφώνεται σε ανοιχτόχρωμο Κινέζο - έλεος!)].______________________Το ότι η … «σατιρική» οπτική των ξένων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Κίνα, μπορεί και να εγείρει κατάτι περισσότερο τα αισθήματα των Κινέζων (σε σχέση με μία κινεζική εταιρεία)μπορεί και να είναι γεγονός, αλλά δεν μου φαίνεται εντελώς παράλογο ως reflex, καθώς μπορεί να αισθάνεσαι ότι έχεις σαν λαός δικαίωμα να «αυτοσατιρίζεσαι», αλλά οι «ξένοι» δεν έχουν το δικαίωμα να σε «κοροϊδεύουν».______________________Τώρα, όσον αφορά τα θέματα πολλαπλής καταπίεσης (έμφυλες διακρίσεις σε συνδυασμό με κυβερνητικές τακτικές/πιέσεις κ.λπ.) το θέμα δεν είναι καθόλου απλό, αλλά γίνονται και τέτοιες κινήσεις: https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2017/07/27/why-is-beijing-afraid-of-chinese-feminists/?utm_term=.c0ba18ad2ac1https://www.dissentmagazine.org/article/china-feminist-five…που στόχο έχουν την έμφυλη βία, τα αναπαραγωγικά δικαιώματα, τις διακρίσεις στην μόρφωση και θέματα της (τεράστιας)εσωτερικής μετανάστευσης, κόντρα σε εδραιωμένες αντιλήψεις και πολιτικές. Αν είναι αρκετά; Δεν νομίζω, αλλά το πράγμα βρίσκεται εν εξελίξει.Τέλος, για να είμαι ειλικρινής αυτό το: «τι κάνουν αυτές;» διακατέχεται από μία αβάσταχτη ελαφρότητά …Εύκολα απαιτούμε από τους ΑΛΛΟΥΣ να «βάλουν τον λαιμό τους στον ντορβά», έτσι δεν είναι;