Eurovision 2019: Γιατί μια νίκη του Ιταλοαιγύπτιου Mahmood θα έχει πραγματικό ενδιαφέρον

Eurovision 2019: Γιατί μια νίκη του Ιταλοαιγύπτιου Mahmood θα έχει πραγματικό ενδιαφέρον Facebook Twitter
Το «Soldi» του 27χρονου Mahmood είναι κατ' αρχάς μια σύγχρονη, εξαιρετική παραγωγή που αντιπροσωπεύει επάξια το νέο πρόσωπο της ιταλικής μουσικής.
10

Οποιαδήποτε φετινή ενασχόληση με τον διαγωνισμό της Eurovision είναι σαν να οφείλει να αποποιηθεί αυτόματα την «ελαφράδα» που της πρέπει, να απεκδυθεί το (ένοχο ή απενοχοποιημένο, ανάλογα με τη σοβαροφάνεια του καθένα) fun περιτύλιγμα και αυτομάτως να αποκτήσει σοβαρότερες διαστάσεις.

Από τη στιγμή της περσινής νίκης της Ισραηλινής Netta κι εκείνου του θριαμβικού «next time in Jerusalem» που αναφώνησε τη στιγμή της «στέψης», ήταν δεδομένο ότι ο δρόμος για τη φετινή διοργάνωση θα ήταν μακρύς και ο ούτως ή άλλως πολιτικοποιημένος διαγωνισμός τραγουδιού θα ήταν πιο φορτισμένος πολιτικά από ποτέ.

Έπειτα από μήνες σπέκουλας και συζητήσεων, μια οργανωμένη πανευρωπαϊκή επιχείρηση μποϊκοτάζ την οποία υποστήριξαν ονόματα όπως η Βίβιαν Γουέστγουντ και ο Πίτερ Γκάμπριελ, και την (αναμενόμενη) υποχώρηση του Ισραήλ να μετακινήσει τη διοργάνωση από την Ιερουσαλήμ στο Τελ Αβίβ (σε μια χρονιά μάλιστα, που η de facto αναγνώριση από την πλευρά του Ντόναλντ Τραμπ της Ιερουσαλήμ ως πρωτεύουσας του ισραηλινού κράτους, με τα εγκαίνια της εκεί αμερικανικής πρεσβείας, αναζωπύρωσε το εμπόλεμο κλίμα στην περιοχή, καθώς οι εχθροπραξίες στη λωρίδα της Γάζας μεταξύ Ισραηλινών και Παλαιστίνιων έγιναν ξανά καθημερινό φαινόμενο) απομένει να δούμε τι επιφυλάσσουν οι διοργανωτές.

Η επικράτησή του Mahmood στο Sanremo, όπου ξεκίνησε ως outsider και τελικά τα κατάφερε, στηριζόμενος κυρίως στη στήριξη της επιτροπής και όχι του κοινού, ξεσήκωσε αυτοστιγμεί τις αντιδράσεις του ακροδεξιού υπουργού Εσωτερικών και αντιπροέδρου της ιταλικής κυβέρνησης Ματέο Σαλβίνι – στον Guardian γράφτηκε μάλιστα ότι η επιλογή του ήταν στοχευμένη και σκόπιμη, ακριβώς γι' αυτό τον λόγο.

Κι αν το μποϊκοτάζ δεν οδήγησε κάπου πρακτικά και οι διαδικασίες της διοργάνωσης μπαίνουν στην τελική ευθεία, μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει φέτος, μέσα σε όλες τις ιδιαιτερότητες των συμμετοχών (από τις υποβρύχιες λήψεις με τα γυμνά οπίσθια του –φαβορί– Ολλανδού και το gender fluidity του τραγουδιστή της Γαλλίας μέχρι τους ακατανόητους λαρυγγισμούς του Πορτογάλου και το S&M αισθητικής punk/techno των Ισλανδών), η περίπτωση της Ιταλίας.

Ούσα μία εκ των big 5 της EBU, των χωρών δηλαδή που δίνουν τα περισσότερα χρήματα στη διοργάνωση, η ιταλική συμμετοχή, ως γνωστόν, περνά απευθείας στον τελικό, χωρίς τον σκόπελο των ημιτελικών.

Ωστόσο, όπως και οι υπόλοιπες «μεγάλες» της Ευρώπης (Βρετανία, Γαλλία, Ισπανία, με την εξαίρεση της Γερμανίας που σκόραρε το 2010), δεν έχει νικήσει εδώ και χρόνια.

Το εγχώριο φεστιβάλ του Sanremo που αναδεικνύει κάθε χρονιά τον καλλιτέχνη που εκπροσωπεί τη χώρα στον διαγωνισμό φαινόταν να παραμένει κολλημένο στο ιδιοσυγκρασιακό του παρελθόν –άλλωστε ήταν χαρακτηριστική η δεκατετραετής αποχή της Ιταλίας από τη Eurovision, αφού μόλις το 2011 αποφάσισε να επιστρέψει– και τα είτε υπερβολικά χαριτωμένα είτε εντελώς εκτός τόπου και χρόνου ιταλικά τραγούδια των τελευταίων ετών δεν συγκινούσαν το ευρωπαϊκό κοινό.

Η φετινή επιλογή όμως παρουσιάζει τρομερό ενδιαφέρον και έχει όλα τα φόντα να φέρει τη νίκη στην Ιταλία έπειτα από 29 χρόνια (τελευταία φορά το σήκωσε το 1990 με τον Toto Cutugno). Το βασικό της χαρακτηριστικό είναι το εξής: ο Mahmood έχει μουσουλμανικές καταβολές.

 

Mahmood - Soldi

Η επικράτησή του στο Sanremo, όπου ξεκίνησε ως outsider και τελικά τα κατάφερε, στηριζόμενος κυρίως στη στήριξη της επιτροπής και όχι του κοινού, ξεσήκωσε αυτοστιγμεί τις αντιδράσεις του ακροδεξιού υπουργού Εσωτερικών και αντιπροέδρου της ιταλικής κυβέρνησης Ματέο Σαλβίνι – στον Guardian γράφτηκε μάλιστα ότι η επιλογή του ήταν στοχευμένη και σκόπιμη, ακριβώς γι' αυτό τον λόγο.

Αν δεν είναι αυτό το πιο επίκαιρο πολιτικό statement κατά της ισλαμοφοβίας και της ξενοφοβίας εν γένει –προερχόμενο μάλιστα από μια αυστηρά καθολική χώρα– που θα μπορούσε να γίνει μέσα στο Τελ Αβίβ, τότε ποιο είναι;

Βέβαια στη Eurovision, όπως προβλέπαμε και πέρσι με την περίπτωση της Netta, δεν νικάς απλώς και μόνο με την πολιτική σου τοποθέτηση υπέρ της διαφορετικότητας (η οποία την τελευταία εικοσαετία έχει φέρει τη νίκη, μεταξύ άλλων, σε μία τρανς γυναίκα, μία drag περσόνα, ένα γκρουπ «τεράτων», μία butch dyke, έναν καρδιοπαθή και μία εκπρόσωπο του body positivity και του woman empowerment).

Εξάλλου παρόμοια χαρακτηριστικά έχει και η φετινή συμμετοχή της Γαλλίας με τον μουσουλμάνο, μαροκινής καταγωγής, Bilal Hassani, ο οποίος παίζει επιπλέον και το χαρτί του gender fluidity. Στο τέλος όμως της ημέρας, πρόκειται για διαγωνισμό τραγουδιού και χρειάζεσαι πρωτίστως ένα καλό τραγούδι.

Το «Soldi» λοιπόν του Mahmood είναι κατ' αρχάς μια σύγχρονη, εξαιρετική παραγωγή που αντιπροσωπεύει επάξια το νέο πρόσωπο της ιταλικής μουσικής.

Είναι από τα τραγούδια που σου κολλάνε με το πρώτο άκουσμα (αναγκαία επίσης συνθήκη για τη νίκη, ειδικά στην περίπτωση της Ιταλίας, της οποίας το ολοκληρωμένο περφόρμανς θα δούμε μόνο στον τελικό, άρα μία φορά, σε σχέση με την εις διπλούν θέαση των περισσότερων από τις υπόλοιπες χώρες, καθώς μια καλή εμφάνιση στον ημιτελικό είναι πάντα ικανή να απογειώσει μια συμμετοχή, όπως συνέβη πέρσι με το «Fuego» της Ελένης Φουρέιρα).

Διαθέτει στοιχεία trap και R&B, πιασάρικο ρυθμό και ανατολίτικη μελωδία, τόση όση ώστε να περάσει το μήνυμα, ενώ έχουν ήδη κυκλοφορήσει και κάποια επίσημα remixes του, το καλύτερο εκ των οποίων υπογράφει ο διάσημος και επίσης Ιταλός Benny Benassi.

Ανάμεσα στους ντελικάτους (ειδικά για το μη ιταλόφωνο κοινό) ιταλικούς στίχους, παρεισφρέει μια γέφυρα με αραβικούς στίχους (μόλις η τέταρτη φορά στην ιστορία του θεσμού που ένα τραγούδι περιλαμβάνει αραβικά) και μερικές «σκληρές» ηχητικά διεθνείς αραβικές λέξεις, όπως ο ναργιλές ή το Ramadan (Ραμαζάνι).

Eurovision 2019: Γιατί μια νίκη του Ιταλοαιγύπτιου Mahmood θα έχει πραγματικό ενδιαφέρον Facebook Twitter
Τη βραδιά του τελικού του Sanremo, με total look από τον Rick Owens (Φωτο: Daniele Venturelli/Getty Images)

Το fusion του αποτελέσματος έχει μεγάλο ενδιαφέρον και είναι ικανό να το αναγάγει σε ραδιοφωνικό χιτ τους προσεχείς μήνες (κάτι που όλο και σπανιότερα γίνεται πλέον με τραγούδια του διαγωνισμού).

Ο ίδιος ο Alessandro Mahmood βέβαια είναι ένας πανέμορφος 27χρονος, γεννημένος στο Μιλάνο, με μητέρα από τη Σαρδηνία και πατέρα από την Αίγυπτο.

Μεγαλωμένος από τη μητέρα του, όταν ο πατέρας του τους εγκατέλειψε στα 5 του χρόνια, δεν ξέρει γρι αραβικά, μόνο σκόρπιες λέξεις που θυμάται από εκείνον, αλλά οι ρίζες του και μόνο εξυπηρετούν μια χαρά όλη την παραπάνω αφήγηση. Εξάλλου το τραγούδι είναι αυτοβιογραφικό και περιγράφει την προσωπική του εμπειρία στις διαφορετικές πολιτιστικές καταβολές.

Εν τω μεταξύ, τα κίτρινα ιταλικά μίντια αναζητούν αν είναι γκέι («Ιταλο-Αιγύπτιος και γκέι, σκέψου πόσο χαρούμενος είναι ο Σαλβίνι» έχει γραφτεί στα social media τη βραδιά της επικράτησής του στο Sanremo), ο ίδιος δηλώνει πως το δημόσιο coming out και οι ταμπέλες δεν εξυπηρετούν κάπου, ωστόσο σπεύδει να υπερασπιστεί τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων σε Ιταλία και Αίγυπτο.

Το δε στυλ και η αισθητική του στο βίντεο κλιπ και τις live εμφανίσεις του στο Sanremo είναι η επιτομή του street fashion – επιτέλους, η αντίπερα όχθη του εξόφθαλμου κιτς που έχουμε συνηθίσει στη Eurovision.

Φοράει Raf Simons, Dries Van Noten, Balenciaga και στον τελικό του ιταλικού διαγωνισμού εμφανίστηκε με ένα απίστευτο oversized παντελόνι από τον Rick Owens. Όλα τα παραπάνω στοιχεία φαντάζομαι θα προωθηθούν δυνατά τη βραδιά του τελικού.

Dodici punti, λοιπόν, στην πιο ολοκληρωμένη φετινή πρόταση, τέταρτη στα στοιχήματα αυτή τη στιγμή, με συνεχώς ανοδικές τάσεις και περισσότερα από 65 εκατομμύρια views στο YouTube, μια «ωδή στην πολιτιστική ενσωμάτωση» που εξυπηρετεί ταμάμ το γεωπολιτικό παιχνίδι της Eurovision – και καλή τύχη στην Κατερίνα Ντούσκα και την Τάμτα, δύο αξιόλογες συμμετοχές.

 

Live από το Sanremo

Μουσική
10

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM

σχόλια

7 σχόλια
Ε λογικα θα το σπρωξουν οι επιτροπες μαζι με ο,τιδηποτε σκοραρει καλα στα oppression Olympics και (κλασσικα) την Αυστραλια. Και μαλλον θα το μαυρισει το κοινο
Η "εκτός τόπου" από τον Διαγωνισμό Ιταλία, από όταν επέστρεψε το 2011 αποτελεί από τις πιο πετυχημένες και με ενδιαφέρουσες συμμετοχές χώρες των τελευταίων χρόνων - έχει βρεθεί εκτός δεκάδας μόνο δύο φορές μέσα οκτώ χρόνια. Αυτές, λοιπόν, οι εκτός τόπου και χρόνου συμμετοχές, που συγκινούσαν το ευρωπαϊκό κοινό, κυρίως από το κοινό στηρίχθηκαν, με πιο τρανό παράδειγμα το ρεκόρ στην ψηφοφορία του κοινού που απέσπασαν οι Il Volo το 2015 που κατέληξαν 3οι. Τώρα, το τραγούδι του Mahmood δεν το λες ούτε πολιτικό, ούτε κατά της Ισλαμοφοβίας, πάντα βάσει στίχου και νοήματος. Αντίθετα, όπως λέτε κι εσείς, είναι ένα αυτοβιογραφικό τραγούδι, που μιλάει για την εγκατάλειψη που βίωσε από τον πατέρα του όταν ήταν μικρός.Προσωπικά πιστεύω πως είναι ένα τραγούδι που άνετα θα μπορούσε να κάνει την έκπληξη και να βρεθεί ψηλά.
"δεν νικάς απλώς και μόνο με την πολιτική σου τοποθέτηση υπέρ της διαφορετικότητας""Στο τέλος όμως της ημέρας, πρόκειται για διαγωνισμό τραγουδιού και χρειάζεσαι πρωτίστως ένα καλό τραγούδι"Δουλευόμαστε κι εδώ; Η eurovision ΔΕΝ είναι διαγωνισμός τραγουδιού εδώ και χρόνια. Είναι απλά ένα υπερτιμημένο σόου με προκαθορισμένο αποτέλεσμα (και συνήθως γνωστό εκ των προτέρων), ανάλογα πιο κομμάτι κάνει το μεγαλύτερο πολιτικό statement. Η "ψηφοφορία" απλά δίνει μια ψευδαίσθηση συμμετοχής του κοινού. Πιο πολύ μοιάζει με σκηνοθετημένους "αγώνες" θεάματος όπως πχ το RAW.
Έτυχε να το ακούσω στο ραδιόφωνο και μου έμεινε όλη την ημέρα. Μου κίνησε την περιέργεια, είδα το βίντεο το οποίο είναι εξαιρετικό και μετά διάβασα σχεδόν τα πάντα για αυτόν. Η δε στίχοι είναι αυτοβιογραφικοί και μιλάνε για την σχέση του με τον πατέρα του ο οποίος τους εγκατέλειψε και επέστρεψε μόνο όταν χρειάστηκε χρήματα (soldi). Ο Mahmood έχει άστρο, έχει φωνή (σε πολλά σημεία θυμίζει Ramazzotti), ωραία μετρημένη σκηνική παρουσία και ενώ είναι ένας κούκλος δείχνει να μην το ξέρει ή να μην τον νοιάζει και τόσο. Στις συνεντεύξεις του είναι ιδιαίτερα συνεσταλμένος ενώ όταν κέρδισε το sanremo ήταν σαν να μην το πίστευε ούτε ο ίδιος.Το δε τραγούδι του διαφέρει μακράν από τα υπόλοιπα γιουροβιζιονέζικα και θα παιχτεί άσχετα αν νικήσει πολύ και παντού το φετινό καλοκαίρι.
Σοβαρά τώρα, ακούσατε το ζωντανό βίντεο που συνοδεύει αυτό το άρθρο και η φωνή σας θύμισε ...Ραμαζότι;Το τραγούδι είναι πιασάρικο και ραδιοφωνικό αλλά το παιδί δεν τα λέει, ούτε έχει καμιά παρουσία πάνω στη σκηνή. Και η Eurovision είναι ζωντανός διαγωνισμός πρώτα από όλα. Αυτός ήταν και ο λόγος που το ιταλικό κοινό του γύρισε την πλάτη και κέρδισε χάρη σε μια επιτροπή από δημοσιογράφους. Το αν φοράει Balenciaga, αν είναι γκέι, αν κάνει κάποιο statement που θα εκνευρίσει τους «ακροδεξιούς» κτλ, κτλ. είναι πράγματα που ενδιαφέρουν μόνο το συγκεκριμένο κοινό που τον ανέδειξε κιόλας.