Είναι γύρω στις δέκα το πρωί και το μεγάλο τραπέζι μέσα στον χώρο της τραπεζαρίας είναι ασφυκτικά γεμάτο με πολλών ειδών σάντουιτς, αυγά μάτια, μπάρες δημητριακών, κέικ και κουλούρια. Κόσμος μπαίνει, διαλέγει αυτό που θέλει να φάει και κάθεται στα τραπέζια πίνοντας καφέ ή χυμό.
Είμαστε στη Νέα Ιωνία, στον δεύτερο όροφο ενός τριώροφου κτιρίου και, όχι, δεν πρόκειται για ξενοδοχείο αλλά για τα γραφεία του Skroutz.
Δεν πρέπει να υπάρχει Έλληνας που να μην ξέρει τι εστί Skroutz μια και είναι ένα από τα μεγαλύτερα επιχειρηματικά success stories και το σάιτ που σε μηνιαία βάση υποδέχεται πάνω από 8,5 εκ. μοναδικούς χρήστες, δηλαδή σχεδόν όλο τον online πληθυσμό, ενώ μέσα από τη πλατφόρμα του διακινείται το μεγαλύτερο μέρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας.
Πολλοί συγκρίνουν τα γραφεία του Skroutz με αυτά της Google, τηρουμένων πάντα των αναλογιών, για τις παροχές που δίνει στους εργαζομένους και το καλά σχεδιασμένο περιβάλλον εργασίας.
Όμως αυτό δεν φαίνεται να βρίσκει και πολύ σύμφωνο τον Γιώργο Δημητρίου, τον υπεύθυνο του Τμήματος Marketing και Επικοινωνίας της εταιρείας, που έχει αναλάβει την ξενάγησή μας στα γραφεία.
Αυτό που «ζηλεύουν» όλοι είναι ότι πρόκειται για την πρώτη ελληνική εταιρεία που εφαρμόζει τους καλοκαιρινούς μήνες την τετραήμερη εργασία, για όλους τους εργαζόμενους. Τέσσερις ημέρες δουλειάς, τρεις ημέρες ξεκούρασης, μια και οι μέρες που οι εργαζόμενοι λείπουν κυλιόμενα από τη δουλειά είναι είτε η Παρασκευή είτε η Δευτέρα.
«Στην ουσία αυτό που κάνει η Google, που διαφημίζεται ως η φοβερή εταιρεία που προσφέρει τρομερές παροχές στους εργαζόμενους της, είναι να τους έχει όλους περιορισμένους μέσα στους χώρους της.
Το Palo Alto, που είναι η έδρα της, είναι πολύ μακριά από το Σαν Φρανσίσκο. Εμείς είμαστε στα τέσσερα λεπτά με τα πόδια από τον ηλεκτρικό της Νέας Ιωνίας.
Επιπλέον, εκεί οι εργαζόμενοι δεν φεύγουν νωρίς από τη δουλειά σε αντίθεση με τη νοοτροπία που υπάρχει στα δικά μας γραφεία να τελειώνουν όλοι τη δουλειά τους γύρω στις 5 το απόγευμα, ώστε να έχουν και προσωπικό χρόνο, ενώ παράλληλα να μπορούν να εκμεταλλεύονται όλα όσα παρέχει δωρεάν η εταιρεία, όπως είναι το καθημερινό πρωινό».
To Skroutz, για όσους δεν γνωρίζουν, ξεκίνησε το 2005 ως ένα hobby project του Γιώργου Χατζηγεωργίου, χωρίς κεφάλαιο, μια και στο μυαλό του δεν ήταν ποτέ ότι θα εξελιχθεί σε επιχείρηση.
Η μοναδική αρχική επένδυση ήταν ο προσωπικός χρόνος και κόπος του ίδιου και αργότερα των άλλων δύο ιδρυτών, του Βασίλη Δήμου και του Γιώργου Αυγουστίδη, για κάτι που τους έδινε χαρά επειδή έλυνε ένα υπαρκτό πρόβλημα. Σημειωτέων ότι όταν ξεκίνησε σύγκρινε τιμές από 12 ηλεκτρονικά καταστήματα κυρίως σε προϊόντα τεχνολογίας.
«Θυμάμαι ακόμη το πόσο ενθουσιάστηκα με την ιδέα: ένα "ρομποτάκι" που θα μαζεύει τις τιμές των προϊόντων από τα ηλεκτρονικά καταστήματα και θα τις δείχνει σε μία απλή σελίδα.
Όπως ξεκινούν άλλωστε οι περισσότερες ιδέες, ο σκοπός ήταν να λύσω πρώτα ένα δικό μου πρόβλημα και να πειραματιστώ με τεχνολογίες που ήθελα να μάθω καλύτερα.
Η προοπτική μιας εταιρείας δεν βρισκόταν καν στο πίσω μέρος του μυαλού μου, η δε έννοια της startup ήταν ακόμα μακριά (είμαστε ακόμη στο 2005, το Twitter δεν υπάρχει και το Facebook είναι ακόμα άγνωστο εκτός Αμερικής).
Λίγους μήνες αργότερα και ενώ το σάιτ αρχίζει να κερδίζει σε δημοτικότητα και να απαιτεί αρκετές ώρες ενασχόλησης, στράφηκα σε φίλους και γνωστούς για βοήθεια.
Ο Γιώργος ενθουσιάστηκε αμέσως, ο Βασίλης ήταν επιφυλακτικός με την ιδέα, αλλά πάντα πρόθυμος, ως μηχανικός, να μπλεχτεί με τις τεχνικές λεπτομέρειες.
Το 2006 εξακολουθούμε να διατηρούμε τις πρωινές μας δουλειές για βιοποριστικούς λόγους, ενώ παράλληλα δουλεύουμε το Skroutz στον ελεύθερο μας χρόνο, ο οποίος λιγοστεύει ολοένα και περισσότερο.
Παρόλο που το Skroutz δεν είναι σε θέση να μας συντηρήσει, αποφασίζουμε κάποια στιγμή να ασχοληθούμε μόνο με την ιστοσελίδα, αφού έτσι και αλλιώς δεν μας άφηνε χρόνο για τίποτα άλλο.
Έτσι, λοιπόν, το 2007 ιδρύουμε εταιρεία και ξεκινάμε να προσλαμβάνουμε τα πρώτα μέλη της ομάδας.
Από εκεί και πέρα η πορεία του Skroutz συνεχίζει να είναι πάντα ανοδική, με την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας σχεδόν να διπλασιάζεται κάθε χρόνο.
Τα τρία άτομα σε ένα γκαράζ, έγιναν πολύ γρήγορα μια παρέα 15 ατόμων σε μεγαλύτερα γραφεία στο Μενίδι και σχεδόν 90 σε ακόμα πιο καινούργια γραφεία» σημειώνει ο ιδρυτής της πιο πετυχημένης μηχανής σύγκρισης τιμών στην χώρα μας, και όχι μόνο, Γιώργος Χατζηγεωργίου.
Σήμερα η εταιρεία απασχολεί πάνω από 230 άτομα και προσθέτει περίπου 30-45 νέες θέσεις εργασίας κάθε χρόνο, επεκτείνοντας συνεχώς τους χώρους των γραφείων της.
Αν και στην αρχή, όταν πρωτομετακόμισαν στο κτίριο της Νέα Ιωνίας, τα γραφεία εκτείνονταν σε μόνο έναν όροφο συνολικής επιφάνειας 1.100 τ.μ, σήμερα έχουν επεκταθεί σε τρεις ορόφους συνολικής επιφάνειας 2.600 τ.μ., ενώ υπάρχει η απαίτηση, λόγω της συνεχόμενης αύξησης του προσωπικού, και για περαιτέρω επέκταση.
Η σχεδιαστική λογική πίσω από τα γραφεία του Skroutz βασίστηκε σε μια αρχική ιδέα των DiP, του αρχιτεκτονικού γραφείου των Σμαρώς Κωνσταντινίδου και Παναγιώτη Κόντη που ανέλαβε τη δημιουργία τους.
«Η ιδέα μας εμπλουτίστηκε αρχικά και από τις απαντήσεις που έδωσαν οι εργαζόμενοι της εταιρείας σε ένα ερωτηματολόγιο που τους κοινοποιήσαμε» εξηγεί ο κ. Κόντης.
Το ερωτηματολόγιο που συντάχθηκε από τη σχεδιαστική ομάδα των DiP είχε σκοπό τη συλλογή και καταγραφή απόψεων και τάσεων που θα βοηθούσαν σε έναν πιο ολιστικό σχεδιασμό των γραφείων.
«Η πλειονότητα των εργαζομένων της Skroutz, μορφωμένοι νέοι άνθρωποι που η φύση της εργασίας τους είναι δημιουργική, απαιτητική και προϋποθέτει τη συνεργασία, απάντησαν κατηγορηματικά ότι η εργασία τους ήθελαν να τους δίνει χαρά, η χαρά να πηγάζει από την ηρεμία του χώρου και η ηρεμία, αν είναι εφικτό, να έχει μία θέση σε ένα παράθυρο.
Επομένως ηρεμία, χαρά και πρόσβαση στο φυσικό φως ήταν οι βάσεις για τη δημιουργία των χώρων που είναι μεγάλοι, ενιαίοι και παραλληλόγραμμοι, γεγονός που εξυπηρετεί την κίνηση, τη συνάθροιση και τη συγκατοίκηση.
Είναι φωτεινοί, με συνεχόμενα ανοίγματα και στις δύο πλευρές τους και, το σημαντικότερο, διαθέτουν όλοι ένα μεγάλο, απάνεμο και ήσυχο μπαλκόνι» λένε οι αρχιτέκτονες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η ιδρυτική ομάδα διαθέτει ανοιχτά γραφεία στον ίδιο χώρο με τους υπόλοιπους εργαζόμενους, ώστε οι ιδρυτές να είναι διαθέσιμοι σε όλο το προσωπικό, ανά πάσα ώρα και στιγμή.
Εμφανές μπετόν στην οροφή, παρούσα η διακριτική υπόνοια ενός νεανικού ευρωπαϊκού loft, εμφανείς και οι ηλεκτρολογικές οδεύσεις, απλά υλικά, φόρμες φιλικές, χρώματα ήρεμα και γήινα, απλότητα από άποψη και όχι από ανάγκη, αποτέλεσαν τη σχεδιαστική παλέτα στην οποία διακρίνεται το πορτοκαλί χρώμα, χρώμα εταιρικό, αλλά και χρώμα που παραπέμπει σε φιλόδοξο πρότζεκτ, σύμφωνα με τις απαντήσεις του ερωτηματολογίου.
Οι κοινόχρηστοι χώροι και τα κεντρικά meeting rooms αντιμετωπίστηκαν με μία πιο ανάλαφρη διάθεση, χωρίς να υπολείπονται σε επίπεδο σχεδιασμού από τον υπόλοιπο χώρο, όλα τα έπιπλα του οποίου, συμπεριλαμβανομένης και της μονάδας του γραφείου εργασίας, είναι ιδιοκατασκευές των DiP.
Η διάθεση, από τους DiP, για πιο έντονες σκηνογραφικές και σχεδόν εννοιολογικού τύπου λύσεις, συνηγόρησε και με την ανάγκη για έκφραση της δημιουργικής ομάδας της Skroutz που είναι υπεύθυνη για τη γραφιστική επιμέλεια των χώρων.
Στην ουσία τα γραφεία διαμορφώθηκαν με σχεδιαστικά πρότυπα που δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτα από εταιρείες τεχνολογίας του εξωτερικού.
«Είναι εξαιρετικά όμορφο και δημιουργικό, γιατί δουλεύουμε σε ένα «ιδανικό» περιβάλλον. Τα στοιχεία που συνθέτουν αυτό που ονομάζουμε ιδανικό εργασιακό περιβάλλον δεν έχουν πρωτίστως να κάνουν με το άψυχο μέρος.
Μιλάμε για τη συναδελφικότητα, τις ουσιαστικές σχέσεις, το όραμα, την εκτίμηση από και προς όλες τις βαθμίδες, τα κίνητρα για βελτίωση. Τι καλύτερο από το να συνυπάρχουν όλα αυτά υπό μια στέγη εξαιρετικά όμορφη, χαλαρωτική και καλοσχεδιασμένη!» λέει ο Γιώργος Δημητρίου.
Στο Skroutz Awesome Factory –έτσι αρέσκονται να αποκαλούν τα γραφεία τους οι εργαζόμενοι εκεί– υπάρχουν co-working χώροι, εστιατόριο-καφετέρια, πλήρως εξοπλισμένες κουζίνες σε κάθε όροφο με ψυγεία γεμάτα με φρούτα, σνακ και αναψυκτικά, βεράντες, classrooms για εκπαιδεύσεις και παρουσιάσεις και cubes για συναντήσεις.
Οι χώροι αυτοί εξυπηρετούν, επίσης, αρκετές επαγγελματικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες.
Τα ωράρια είναι σχετικά ευέλικτα. Η ώρα προσέλευσης είναι μέχρι τις 10.30 το πρωί ενώ η αναχώρηση γίνεται από τις 5 μέχρι και τις 6.30 το απόγευμα. Μάλιστα όπως λένε για πλάκα και οι ίδιοι οι ιδρυτές, αν δουν κάποιον να κάθεται περισσότερο τον διώχνουν λέγοντάς του "άντε, έχεις και σπίτι"».
Εκτός από το δωρεάν πρωινό και το ημιεπιδοτούμενο μεσημεριανό, από την υπηρεσία catering του Χριστόφορου Πέσκια για το οποίο πληρώνουν το συμβολικό ποσό των δύο ευρώ, παρέχονται και ένα σωρό άλλες δωρεάν δραστηριότητες. Από μαθήματα χορού μέχρι γυμναστική, spinning και μαθήματα αγγλικής και τουρκικής γλώσσας.
Μέσα στις παροχές είναι και το επίδομα παιδικού σταθμού για τους γονείς (150 ευρώ μηνιαίως/παιδί) αλλά και η πατρική άδεια 10 ημερών μετ' αποδοχών.
Όμως αυτό που «ζηλεύουν» όλοι είναι ότι πρόκειται για την πρώτη ελληνική εταιρεία που εφαρμόζει τους καλοκαιρινούς μήνες την τετραήμερη εργασία, για όλους τους εργαζόμενους.
Τέσσερις ημέρες δουλειάς, τρεις ημέρες ξεκούρασης, μια και οι μέρες που οι εργαζόμενοι λείπουν κυλιόμενα από τη δουλειά είναι είτε η Παρασκευή είτε η Δευτέρα.
«Η δημιουργικότητα και η ποιοτική δουλειά προκύπτουν από ξεκούραστα μυαλά και χαρούμενους ανθρώπους» είχε γράψει ο Γιώργος Χατζηγεωργίου πέρσι στο λογαριασμό του στο Τwitter ξεσηκώνοντας ενθουσιώδη retweets.
«Η αλήθεια είναι ότι με αυτό τον τρόπο το καλοκαίρι μπορείς πραγματικά να χαλαρώσεις και παράλληλα να κάνεις και πιο ποιοτική δουλειά. Το είδα στον εαυτό μου αυτό. Έρχεσαι πολύ πιο ορεξάτος στο γραφείο.
Μάλιστα, εξ όσων γνωρίζω, ένα από τα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας είναι, εφόσον συνεχίζει να έχει την ίδια ανάπτυξη, η τετραήμερη εργασία να ισχύσει για όλο το έτος» λέει ο Γιώργος Δημητρίου.
«Μακάρι να μπορούσαν και άλλες εταιρείες να το κάνουν. Νομίζω πως δεν έχει υπάρξει άνθρωπος που θα μπει στα γραφεία μας και δεν πει: εδώ θα ήθελα να δουλεύω!» λέει μια από τις εργαζόμενες στο τμήμα του content του Skroutz.
Πάντως το πλάνο ανάπτυξης του Skroutz περιλαμβάνει την επέκταση και δραστηριοποίηση σε αγορές του εξωτερικού για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας της εταιρείας.
Η Τουρκία ήταν το πρώτο βήμα εκτός Ελλάδας με την δημιουργία του Alve.com το 2013. Ωστόσο, αν και είχε καταφέρει να εδραιώσει συνεργασίες με ορισμένα από τα μεγαλύτερα e-shops της Τουρκίας, λόγω των πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων των τελευταίων ετών στη χώρα και της αστάθειας που παρατηρείται, κρίθηκε σκόπιμο από τις αρχές του 2019 να σταματήσει εκεί η επένδυση.
Αντιθέτως με την Τουρκία, η λειτουργία του www.scrooge.co.uk που ξεκίνησε στα τέλη του 2015 στο Ηνωμένο Βασίλειο δείχνει να έχει εδραιωθεί και να πηγαίνει καλά.
«Η συγκεκριμένη αγορά επιλέχθηκε γιατί είχε ως βασικό προτέρημα την κοινή βάση επικοινωνίας στη γλώσσα και διότι η αγορά της Αγγλίας είναι εξαιρετικά ώριμη, όσον αφορά την εξοικείωση µε τις online αγορές και τον τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων.
Η σημαντικότερη διαφορά με την Ελλάδα είναι ότι οι Άγγλοι εμπιστεύονται και δουλεύουν πολύ το affiliate μοντέλο, κάτι το οποίο συνεπάγεται αποτελεσματικότερες πωλήσεις.
Επιπλέον, τα e-shops της Αγγλίας εξυπηρετούν όλη την Ευρώπη, άρα η υπηρεσία έχει επισκέπτες από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες και τεράστιο market potential, εξυπηρετώντας ένα ευρύ καταναλωτικό κοινό, που δεν περιορίζεται από τα γεωγραφικά σύνορα. Αυτό συνεπάγεται και εν δυνάμει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.
Παρόλο που υπάρχει έντονος ανταγωνισμός στις αντίστοιχες υπηρεσίες και υψηλότερες απαιτήσεις από τους καταναλωτές, το Scrooge UK χάρη στην τεχνολογική υπεροχή και την πολυετή εμπειρία της ομάδας, κατάφερε πολύ γρήγορα να ξεχωρίσει και να κερδίσει την προτίμηση του κόσμου» εξηγεί ο Γιώργος Δημητρίου.
Ποια είναι τα αμέσως επόμενα σχέδιά του Skroutz; «Υπάρχει τεράστιο περιθώριο ανάπτυξης και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων πέραν της τεχνολογίας, κι έτσι εστιάζουμε εκεί τις δυνάμεις μας.
Θέλουμε περισσότερος κόσμος να αγοράζει μέσω Skroutz οτιδήποτε κι αν χρειάζεται, και όλο το experience, από το πρώτο βήμα της παραγγελίας μέχρι και την παραλαβή στο σπίτι, να είναι μια απροβλημάτιστη και εξαιρετική εμπειρία αγορών.
Για εμάς αυτό σημαίνει ότι καλούμαστε να λύσουμε προβλήματα που μπορεί να μην είναι απαραίτητα δικά μας και να παρέχουμε εκπαίδευση και λύσεις με πραγματική καινοτομία.
Αυτό το διάστημα «καθετοποιούμε» την εταιρεία, δημιουργώντας μικρές αυτόνομες ομάδες για τις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων –σαν μικρότερους Skroutz μέσα στο Skroutz–, ώστε να αποκτήσουμε μεγαλύτερη εξειδίκευση ανά κατηγορία και να παρέχουμε ποιοτικότερη εξυπηρέτηση σε συνεργάτες και καταναλωτές.
Παράλληλα, επειδή το εμπόριο πηγαίνει ολοταχώς προς το m-commerce, δίνουμε περισσότερη φροντίδα στις mobile εφαρμογές μας και εμπλουτίζουμε το portfolio μας με πιο lifestyle υπηρεσίες, όπως το JamJar.gr.
Επιπλέον, το project με το Έξυπνο Καλάθι του Skroutz, όπου πρακτικά αναλαμβάνουμε εμείς τη διεκπεραίωση της παραγγελίας του χρήστη (παραγγελία, payment, αποστολή) σε συνεργασία με τα καταστήματα, καταγράφει εξαιρετική πορεία εδώ και 2,5 χρόνια.
Επιπλέον το Έξυπνο Καλάθι «ξεκλειδώνει» νέες επιλογές, όπως την επέκταση σε επιπλέον κατηγορίες, την είσοδο στα FMCGs (τα ταχέως κινούμενα καταναλωτικά αγαθά), την ανάπτυξη εφαρμογών mobile checkout και λύσεις που απαντούν στο λεγόμενο last-mile του Ηλεκτρονικού Εμπορίου.
Βέβαια το βλέμμα μας παραμένει πάντα προσηλωμένο προς το εξωτερικό, όπου εξετάζουμε κι άλλες χώρες, οι οποίες πιστεύουμε ότι μακροπρόθεσμα θα συμβάλλουν στη βιωσιμότητα του Skroutz».
Μερικά νούμερα:
• Στο Skroutz υπάρχουν 7 βασικές οικογένειες προϊόντων: Τεχνολογία, Σπίτι-Κήπος, Μόδα, Παιδικά-Βρεφικά, Υγεία-Ομορφιά, Hobby-Αθλητισμός και Auto-Moto, κάτω από τις οποίες οι επισκέπτες βρίσκουν μια γκάμα 12 εκατομμυρίων προϊόντων.
• Αυτήν τη στιγμή συνεργάζεται με περισσότερα από 3.400 e-shops, τα οποία προβάλλουν στην πλατφόρμα πάνω από 12 εκ. προϊόντα. Πρακτικά οτιδήποτε πωλείται online βρίσκεται και στο Skroutz.
• Σε μηνιαία βάση έχει πάνω από 8,5 εκ. μοναδικούς χρήστες. Αυτό μεταφράζεται σε πάνω από 32 εκατομμύρια επισκέψεις ενώ περίπου το 70% της κίνησης είναι από mobile συσκευές, κάτι που δείχνει την τάση και το πώς αγοράζουν πλέον οι καταναλωτές.
• Ο μέσος όρος ηλικίας των εργαζομένων στο Skroutz είναι τα 32 έτη. O μικρότερος είναι 23 ετών και ο γηραιότερος 44 ετών.
• Τα κινητά τηλέφωνα, τα αθλητικά παπούτσια, τα είδη μόδας, τα καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής και τα προϊόντα σπιτιού είναι τα πρώτα σε δημοφιλία.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 20.4.2019