Ντόρα Μπακοπούλου: «Είναι απίθανος άνθρωπος ο Σωτήρης Τσιόδρας - δεν είναι μάτσο, δεν είναι νάρκισσος»

Ντόρα Μπακοπούλου: «Είναι απίθανος άνθρωπος ο Σωτήρης Τσιόδρας - δεν είναι μάτσο, δεν είναι νάρκισσος» Facebook Twitter
Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
2

Τα πρωινά άφηνε τον ανοιξιάτικο ήλιο να μπαίνει στο σπίτι, καθόταν σε ένα από τα δύο πιάνα που δεσπόζουν στο σαλόνι και ξανακοιτούσε με λαχτάρα τα μεγάλα έργα με τα οποία είχε αναμετρηθεί στο παρελθόν. Στις 6 το απόγευμα συντονιζόταν με το πάνελ των Τσιόδρα- Χαρδαλιά. Τα βράδια συνδεόταν μέσω Skype με την κόρη της στο Λος Άντζελες και νοσταλγούσε τις θρυλικές μουσικές βραδιές που έχει δώσει στα σπίτια της Αθήνας και της Αίγινας.


Πώς χώρεσε, άραγε, το καλλιτεχνικό πνεύμα της διάσημης πιανίστριας και κοσμοπολίτισσας πιανίστριας Ντόρας Μπακοπούλου στους τέσσερις τοίχους ενός διαμερίσματος; Η ξεχωριστή σολίστ με τη σπάνια καριέρα, η δεξιοτέχνις που σπούδασε πιάνο με την προτροπή και ενθάρρυνση του μαέστρου Δημήτρη Μητρόπουλου (εκείνος ήταν που την άκουσε να παίζει στη Νέα Υόρκη σε ηλικία 9 ετών), η αγαπημένη φίλη και συνοδοιπόρος του Μάνου Χατζιδάκι, του Μίκη Θεοδωράκη αλλά και της Μάρτα Άργκεριχ, είδε τα καλλιτεχνικά της όνειρα (μεταξύ αυτών και το Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας που διευθύνει) να ματαιώνονται στον βωμό της πανδημίας. «Οι καλλιτέχνες βρίσκονται σε δεινή οικονομική κατάσταση. Το υπουργείο Πολιτισμού οφείλει να συμπαρασταθεί. Πολιτισμός δεν είναι μόνο τα μουσεία και τα μνημεία. Το γνωρίζουμε όλοι! Ας το αντιμετωπίσουν έμπρακτα. Και πριν από την καραντίνα πολύ δύσκολα τα έβγαζαν πέρα ηθοποιοί και μουσικοί. Τώρα τι θα γίνει, θα βγάλουνε συσσίτια;».


Υπέροχη και κοκέτα, ευγενής και ακαταπόνητη, κάθεται στη βεράντα τυλιγμένη με μια κόκκινη κουβέρτα, μου δείχνει τα κλασικά μπλε μαθητικά τετράδια στα οποία κρατά σημειώσεις και θέλει να με κεράσει παγωτό για να γιορτάσουμε την άνοιξη. Στα γυαλιά της καθρεφτίζεται ο Λυκαβηττός και τα σύννεφα στον ουρανό. Πάνω στα πιάνα είναι ανοιχτές παρτιτούρες του Σούμαν. Από το μυαλό της δεν δραπετεύει λεπτό η ανησυχία για τους συναδέλφους και την ανασφάλεια στον καλλιτεχνικό κόσμο.


«Για άλλη μια φορά με έσωσε η μουσική, που με συντροφεύει. Επανέφερα στη ζωή μου παλιά έργα, ονειρεύτηκα ότι θα ξαναπαίξω μερικές σονάτες του Μπετόβεν και "κυκλοφόρησα" πολύ στην περιοχή του Σούμαν, καθώς ετοιμάζαμε δύο κύκλους τραγουδιών με τον Τάση Χριστογιαννόπουλο. Μου λείπει το γεγονός ότι δεν μπορώ να πάω στο εξοχικό μου στην Αίγινα, να δεχτώ φίλους στο σπίτι, το οποίο ήταν ανέκαθεν γεμάτο ζωή, να αγκαλιάσω κάποιον και να του δώσω ένα φιλάκι. Ο ιός αυτός μετατόπισε όσα θεωρούσαμε αυτονόητα: μας χτύπησε στον αυθορμητισμό, στη συνύπαρξη, και μας ζήτησε να γίνουμε κάποιοι άλλοι».

Είναι απίθανος άνθρωπος ο Σωτήρης Τσιόδρας, με γοητεύει ο τρόπος που ξεδιπλώνει γνώσεις και μνήμη. Δεν είναι μάτσο. Δεν είναι νάρκισσος, δεν είναι επιθετικός, δεν είναι πολιτικάντης, δεν είναι επιπόλαιος, δεν είναι ανυπόμονος, δεν είναι, αποδεδειγμένα, ανέραστος, δεν είναι κυνικός, δεν είναι άθεος. Για όλους αυτούς τους λόγους τον αγαπά η Ελλάδα και πρωτίστως οι γυναίκες.

— Σας ζόρισε η μοναξιά;

Δεν με ζόρισε όσο άλλους ο κατ' οίκον περιορισμός, καθώς η ζωή μου ανέκαθεν εμπεριείχε την πολύωρη μελέτη, που μπορεί να θεωρηθεί ένα είδος εγκλεισμού. Εμένα τα μέτρα με βρήκαν σύμφωνη. Το γεγονός ότι ζήσαμε τον θλιβερό απολογισμό στο εξωτερικό μάς τρομοκράτησε και συνέβαλε στο να παραμείνουμε συνεπείς στις συστάσεις. Πολύ γρήγορα αισθάνθηκα ευγνωμοσύνη και ασφάλεια που υπήρξε ετοιμότητα και τα κατάλληλα πρόσωπα στη διαχείριση της κρίσης. Ένα μόνο πράγμα με πείραξε: η έμφαση που δόθηκε στην τρίτη ηλικία. Όχι γιατί μας στοχοποιούσαν αλλά, να, ένιωσα μια ενοχή ότι ο κόσμος μπαίνει σε καραντίνα για να σωθούμε εμείς. Η αίσθηση ότι ήμασταν ο λόγος που στερούσαν την ελευθερία από τους νεότερους μού ήταν δυσάρεστη. Με τον διάλογο και τον καιρό κατάλαβα ότι το δίχτυ υπερπροστασίας που απλώθηκε ήταν για να σωθούμε εμείς αλλά και το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Σίγουρα η επιλογή ήταν σωστή, προκειμένου να μην ξέρει το κράτος πού να στριμώξει τα φέρετρα.


— Συντονιζόσασταν στις 6 με τη συνέντευξη Τύπου της επιτροπής διαχείρισης;

Φυσικά, με κούραζε λίγο η αρχή με τους αριθμούς και το πρωτόκολλο, αλλά μετά παρακολουθούσα με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Είναι απίθανος άνθρωπος ο Σωτήρης Τσιόδρας, με γοητεύει ο τρόπος που ξεδιπλώνει γνώσεις και μνήμη. Μάλιστα, έχω γράψει ποια χαρακτηριστικά δεν έχει και τον εκτιμάμε τόσο. Λοιπόν, ιδού τι δεν είναι ο άνθρωπος αυτός: δεν είναι μάτσο. Δεν είναι νάρκισσος, δεν είναι επιθετικός, δεν είναι πολιτικάντης, δεν είναι επιπόλαιος, δεν είναι ανυπόμονος, δεν είναι, αποδεδειγμένα, ανέραστος, δεν είναι κυνικός, δεν είναι άθεος. Για όλους αυτούς τους λόγους τον αγαπά η Ελλάδα και πρωτίστως οι γυναίκες.


— Αν επρόκειτο να του παίξετε κάτι στο πιάνο τι θα διαλέγατε;

Μακάρι να βρεθεί η ευκαιρία να τον ευχαριστήσω, ερμηνεύοντάς του το τελευταίο μέρος από τη Σονάτα για Πιάνο No32 του Μπετόβεν, που είναι σαν προσευχή.


— Σταθήκατε σε δύο χαρακτηριστικά του. Ας ξεκινήσουμε από την πίστη.

Πιστεύω στην αφοσίωση, η οποία δεν υφίσταται χωρίς την πίστη. Προσωπικά, η αφοσίωση που έδειξα στην τέχνη μού ανταπέδωσε ευτυχία. Ήμουν πάντα ερωτευμένη με τα μεγάλα έργα, αλλιώς δεν τα κατακτούσα. Ξέρετε, στην αρχή είχα τη φόρα, την ανεμελιά και τον ενθουσιασμό των νιάτων. Μεγαλώνοντας, κατέληξα πιο συνειδητά σε μία πίστη. Όταν ακούω φράσεις των Μπαχ, Σοπέν και Μότσαρτ, δεν θέλω να τις εξηγήσω με τη λογική. Είναι σαν να υπάρχουν κάπου και ο συνθέτης να τις έκανε δώρο στην ανθρωπότητα. Δεν είμαι άνθρωπος που τρέχει στην εκκλησία, αν και έχω μια μεγάλη πίστη στο πρόσωπο του Χριστού, αλλά δεν αποδέχομαι τον κυνισμό. Η φύση μου κλοτσάει, όταν της αφαιρείς το μυστήριο, τη μαγεία.


— Και ο έρωτας; 

Πολύ σημαντικό στοιχείο. Ήμουν ερωτικό πλάσμα. Δεν υπήρχε περίπτωση να ερωτευτώ χωρίς συναίσθημα. Δεν ήμασταν της περιπέτειας οι γυναίκες της γενιάς μου. Χαίρομαι με την ελευθεριότητα που απολαμβάνει το γυναικείο φύλο σήμερα, αλλά για μένα όλα ξεκινούσαν από την καρδιά. Δεν ζηλεύω τη σύγχρονη πραγματικότητα, τη βρίσκω επιδερμική και νιώθω ότι ο ένας μεταχειρίζεται τον άλλον. Είναι επιδερμικός ο έρωτας χωρίς καρδιοχτύπι, προσμονή, ανίχνευση του συντρόφου. Άλλωστε, δεν μου αρέσουν τα εύκολα. Θυμάμαι μια φορά έναν φίλο, που χορεύαμε μαζί στα πάρτι, έπειτα χαθήκαμε και όταν, άπειρα χρόνια μετά, ξανασυναντηθήκαμε και μιλήσαμε στο τηλέφωνο (έμενε στην Αμερική πια), άρχισε να με ρωτά: «Τι φοράς;», «Πού είσαι τώρα; Τι κάνεις;». Μου φάνηκε τόσο απεχθές, που κόπηκαν μαχαίρι τα τηλεφωνήματα.

— Η τεχνολογία, ωστόσο, μας έσωσε την περίοδο της καραντίνας.

Βεβαίως, κι εμένα, όπως όλους. Ωστόσο, μου θύμισε ότι τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη φυσική παρουσία, τη μαγεία του φυσικού ήχου. Ξέρετε, μέχρι τώρα, αν αξιολογούσα τους τρόπους ακρόασης, θα τοποθετούσα στην πρώτη θέση τη ζωντανή συναυλία, έπειτα το CD και τρίτο ένα βίντεο. Μετά την καραντίνα και καθώς στερηθήκαμε την επαφή με το πρόσωπο, ένιωσα πως ο κόσμος θέλει να σε βλέπει ακόμα και αν η ποιότητα της μαγνητοσκόπησης δεν είναι άρτια. Άρα, ίσως οι ηχογραφήσεις να πέφτουν πλέον στην τρίτη θέση. Επίσης, σε ό,τι με αφορά, συνειδητοποίησα πως δυσκολεύομαι να παίξω χωρίς το κοινό. Δεν είναι η μοναξιά αλλά ο κόσμος που επιβάλλει τη συγκέντρωσή μου. Όσο παράδοξο κι αν ακούγεται, δεν καθορίζει η απομόνωση το αποτέλεσμα, αλλά οι θεατές που προκαλούν αυτό το θετικό άγχος που με προστατεύει και με καθοδηγεί εκεί όπου πρέπει.


— Υπάρχει τέχνη μακριά από το κοινό; 

Δεν υπάρχει ούτε τέχνη ούτε αγάπη, αν δεν απευθύνεσαι κάπου.

— Σας εξέπληξε η συνέπεια των Ελλήνων; 

Ναι, πολύ, κυρίως των νέων, που υπήρξαν τόσο πειθαρχημένοι. Αναρωτήθηκα πού πήγε όλη αυτή η οργή τους. Πώς και δεν εξέφρασαν τον κακό τους εαυτό; Υπάρχει, όμως, και κάτι άλλο που φανέρωσε η πανδημία: βγήκε στην επιφάνεια το χαμηλό IQ κάποιων ανθρώπων. Τα πράγματα που δεν θέλεις να δεχτείς ή που σε ζορίζουν να τα αποδεχτείς πολύ εύκολα τα αποδίδεις σε θεωρίες συνωμοσίας.


— Κάποιοι αποκάλεσαν «χούντα» τα μέτρα περιορισμού της καραντίνας.

Δεν καταλαβαίνω πώς μπορείς να θεωρείς ότι είναι το ίδιο η πράγμα η επιτήρηση που σκοπό έχει να σε σώσει και εκείνη, η απεχθής, που θέλει να σε φιμώσει και να σε απομονώσει από την κοινωνία. Πολύ τσάμπα μάγκες μού φαίνονται όλοι αυτοί. Υποτιμούν τον αγώνα που δώσαμε όλοι μαζί και, κυρίως, υποβαθμίζουν τη σοβαρότητα μιας χούντας.


— Για τον εαυτό σας τι μάθατε από την καραντίνα;

Στον πόλεμο οι άνθρωποι τρέχουν στα καταφύγια για να σωθούν. Εμείς μείναμε στα σπίτια μας και ήμασταν τυχεροί που τα είχαμε.


— Μετά από τόσο μεγάλη καριέρα, η οποία, όπως καταλαβαίνω, θα συνεχιστεί μόλις βγούμε από την καραντίνα, έχετε κάποιο απωθημένο; 

Ο ανταγωνισμός που κάποτε οδηγεί στον φθόνο με τρομάζει. Μια φρικτή ανάμνηση ήταν απ' όταν επρόκειτο να παίξω στην Πάτρα ένα κοντσέρτο του Σοπέν με τη Συμφωνική της Βαρσοβίας με μαέστρο τον Μενουχίν. Τελειώνοντας την πρόβα, είπα στον υπεύθυνο «κλείδωσε, σε παρακαλώ, το σκαμνί του πιάνου στο ύψος που το θέλω». Μου απάντησε: «Μην ανησυχείτε». Το βράδυ, όταν μπήκε η ορχήστρα και βγήκα στη σκηνή, διαπίστωσα πως κάποιος είχε αλλάξει το ύψος και καθόμουν απρόσμενα ψηλά. Έζησα έναν εφιάλτη εκείνη τη στιγμή. Ευτυχώς, κατάφερα να παίξω καλά.


— Σας λείπει η ζωή στο εξωτερικό;

Όχι, πόσο μάλλον τώρα! Άλλωστε, δεν κατάφερα να ζήσω για μεγάλο διάστημα έξω. Το νευρικό μου σύστημα δεν άντεχε μακριά. Είχα λατρεία για την Ελλάδα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Nick Cave: «Σ’ αυτή την απομόνωση εμφανίζεται η ίδια η ουσία μας και μας ρωτά τι θέλουμε να κρατήσουμε και τι όχι»

Στήλες / Nick Cave: «Σ’ αυτή την απομόνωση εμφανίζεται η ίδια η ουσία μας και μας ρωτά τι θέλουμε να κρατήσουμε και τι όχι»

O Nick Cave γράφει για τον νέο μας κόσμο που μοιάζει με «πλοίο φάντασμα» αλλά και για την φρίκη που ένιωσε με «την πιο τρομακτική εκτέλεση του ‘Imagine’ που ηχογραφήθηκε ποτέ».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Autow Nite Superstore: Ελληνική dance electronica διεθνών προδιαγραφών

Μουσική / Autow Nite Superstore: Ελληνική dance electronica διεθνών προδιαγραφών

Το άλμπουμ του ανερχόμενου παραγωγού από τη Θεσσαλονίκη, που προκάλεσε διεθνές ενδιαφέρον, φέρνει έναν νέο, πιο προσωπικό ήχο στη σκηνή της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής, που δεν προορίζεται απαραίτητα για τα clubs.
M. HULOT
SARA LANDRY

Μουσική / Η ωμή techno της Sara Landry απέναντι στους haters

Όσα πρέπει να ξέρετε για την DJ που ξεκίνησε από τα σκοτεινά κλαμπ του Τέξας, κατάφερε να χτίσει τον δικό της θρόνο σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από ανδρικά ονόματα και ετοιμάζεται να δονήσει για πρώτη φορά την Αθήνα με 150 bpm και πάνω.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ