Βατικανό: Τρία θραύσματα των γλυπτών του Παρθενώνα επιστρέφουν στην Ελλάδα

Βατικανό Facebook Twitter
Τα τρία θραύσματα του Παρθενώνα που επιστρέφουν στην Ελλάδα από τις συλλογές των Μουσείων του Βατικανού.
0

Ο χρόνος μετρά αντίστροφα μέχρι την επιστροφή στην Ελλάδα των τριών θραυσμάτων από τη βόρεια ζωφόρο, το δυτικό αέτωμα και τη νότια μετόπη του Παρθενώνα, τα οποία φυλάσσονταν από τον 19ο αιώνα στις συλλογές των Μουσείων του Βατικανού.

Η επιστροφή, που είχε αρχικά συζητηθεί να γίνει στα τέλη Ιανουαρίου και καθυστερεί λόγω του θανάτου του Πάπα Βενέδικτου στις 31 Δεκεμβρίου 2022, θα γίνει πιθανότατα μέσα στον Φεβρουάριο, ενώ ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης εργάζεται εντατικά για την υπόθεση και τις λεπτομέρειές της.

Εν μέσω της μεγάλης και έντονης συζήτησης για τα γλυπτά του Παρθενώνα, ο διευθυντής του μουσείου, που δεν έχει παραστεί σε συζητήσεις με τη βρετανική πλευρά, είναι αυτός που στις 27 Σεπτεμβρίου 2021 μίλησε στην UNESCO ως μέλος της επιτροπής που αποτελούνταν από τους Γ. Διδασκάλου, Β. Παπαγεωργίου, Α. Παπαθανασίου για τα γλυπτά του Παρθενώνα. Είναι η πρώτη φορά μετά από τριάντα επτά χρόνια που υπήρξε απόφαση υπέρ μας.

«Στο ωραιότερο μουσείο να τα πάτε, με την καλύτερη σκηνοθεσία και τον καλύτερο φωτισμό, ποτέ δεν πρόκειται να έχετε απέναντι τον ιερό βράχο, ποτέ δεν πρόκειται να έχετε τις εποχές του έτους με τις μυρωδιές και τον αέρα, ούτε το φως που τα γέννησε και τα λούζει ακόμα και σήμερα», είπε ανάμεσα στα επιχειρήματά του, καθώς, όπως έχει δηλώσει στη LiFO, το ζήτημα είναι όχι μόνο ηθικό αλλά και αισθητικό.

Σήμερα οι λίθοι που διασώθηκαν είναι μοιρασμένοι ανάμεσα στο Μουσείο Ακρόπολης και στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου, μετά την απόσπασή τους από τον Έλγιν, τα συνεργεία του οποίου απέσπασαν με πριόνι ή λοστούς μόνο την εξωτερική όψη με τις ανάγλυφες παραστάσεις. 

Ακριβώς πριν από έναν χρόνο, τον Ιανουάριο του 2022δέκα θραύσματα των γλυπτών του Παρθενώνα που φυλάσσονταν για δεκαετίες στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ξαναγύρισαν στον φυσικό τους χώρο, με τον πρωθυπουργό τότε να δηλώνει πως «η επανένωση των γλυπτών της Ακρόπολης, του Παρθενώνα, δεν αποτελεί θέμα απόστασης γιατί, είτε αυτά βρίσκονται εδώ στην Αθήνα είτε οπουδήποτε στον κόσμο, προορισμός τους είναι μόνο ο Ιερός Βράχος και το σπουδαίο αυτό μουσείο».

Ο κορυφαίος αρχαιολόγος Γιώργος Δεσπίνης πρώτος ανέδειξε την προέλευση των συγκεκριμένων θραυσμάτων και η επιστροφή τους στο Μουσείο Ακρόπολης αποτέλεσε ένα σημαντικό βήμα στην προσπάθεια να συγκεντρωθούν όλα τα μικρότερα και μεγαλύτερα μέρη του διακόσμου του Παρθενώνα.

Βατικανό Facebook Twitter
Μέρος νεανικής κεφαλής. Πηγή: ΥΠΠΟΑ

Τα θραύσματα προέρχονται από τη ζωφόρο, τις μετόπες και τα αετώματα του Παρθενώνα. Δύο θραύσματα κεφαλών βρήκαν ήδη τη θέση τους στη ζωφόρο. Το ένα από αυτά, το επάνω μέρος μιας νεανικής κεφαλής, συνδέεται με τη μορφή του δεύτερου από τα αριστερά επόπτη της πομπής των Παναθηναίων, που εικονίζεται στον λίθο VII της ανατολικής ζωφόρου. Αποτελεί το μοναδικό αυθεντικό θραύσμα του λίθου στο Μουσείο Ακρόπολης, καθώς ο υπόλοιπος βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου. Η δεύτερη κεφαλή αποδίδεται στον πρώτο από αριστερά θαλλοφόρο της πομπής των Παναθηναίων, που εικονίζεται στον λίθο IX της βόρειας ζωφόρου.

Τα υπόλοιπα οκτώ θραύσματα τοποθετήθηκαν προσωρινά σε ειδική προθήκη στην Αίθουσα του Παρθενώνα, από την οποία θα αποσυρθούν κάποια στιγμή για να μελετηθούν σε συνάρτηση με άλλα τμήματα του γλυπτού διακόσμου του μεγάλου ναού, είτε αυτά βρίσκονται στον εκθεσιακό τους χώρο είτε φυλάσσονται στις αποθήκες του Μουσείου Ακρόπολης.

Βατικανό Facebook Twitter
Tο επονομαζόμενο «θραύσμα Fagan», το τμήμα της πλάκας που ανήκει στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα, αναπαριστά το πόδι της Αρτέμιδας, θεάς του κυνηγιού, καθισμένης σε θρόνο. Φωτο: EUROKINISSI

Στις αρχές Ιουνίου το «θραύσμα Fagan», που βρισκόταν από τον Ιανουάριο στο Μουσείο Ακρόπολης, επανενώθηκε οριστικά στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα, από την οποία είχε αφαιρεθεί, στον πρώτo επαναπατρισμό από κράτος σε κράτος. Ο επαναπατρισμός κατέστη δυνατός βάσει συμφωνίας μεταξύ του Περιφερειακού Αρχαιολογικού Μουσείου «Antonino Salinas» του Παλέρμο και του Μουσείου Ακρόπολης.

Tο επονομαζόμενο «θραύσμα Fagan», το τμήμα της πλάκας που ανήκει στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα και που αναπαριστά το πόδι της Αρτέμιδας, θεάς του κυνηγιού, καθισμένης σε θρόνο, κατέληξε στις αρχές του 19ου αιώνα στα χέρια του Άγγλου προξένου Robert Fagan υπό συνθήκες μη πλήρως κατανοητές. Μετά τον θάνατό του κληροδοτήθηκε στη σύζυγό του, η οποία το πούλησε, μεταξύ 1818 και 1820, στο Βασιλικό Μουσείο του Πανεπιστημίου του Παλέρμο, σημερινός διάδοχος του οποίου είναι το Περιφερειακό Αρχαιολογικό Μουσείο «Antonino Salinas».

«Οι Ιταλοί συνάδελφοί μας άνοιξαν έναν δρόμο ο οποίος δεν είναι εύκολος, αλλά είναι πολύ ουσιαστικός. Έναν δρόμο ο οποίος μπορεί να είναι πρότυπο για τη συμπεριφορά αυτών που κατέχουν ακόμα κομμάτια του Παρθενώνα. Εύχομαι μετά από αυτό το δεύτερο μεγάλο βήμα, να ακολουθήσει το τρίτο, το οποίο θα είναι μέγιστο», ανέφερε ο αείμνηστος πρόεδρος του Δ.Σ. του Μουσείου Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής. Το θραύσμα δεν ήρθε ως δάνειο αλλά ως «κατάθεση» για να παραμείνει σε «μόνιμη βάση» και σήμερα το βλέπουν οι επισκέπτες του 3ου ορόφου του μουσείου.

Βατικανό Facebook Twitter
Βόρεια ζωφόρος, λίθος XLVII.

Νωρίτερα, το 2006, το Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης επέστρεψε στη χώρα μας ένα μικρό θραύσμα από τον 8ο λίθο της βόρειας ζωφόρου και αυτή ήταν η πρώτη κίνηση επιστροφής από τα 10 ευρωπαϊκά μουσεία που διαθέτουν στις συλλογές τους γλυπτά και αρχιτεκτονικά μέλη του Παρθενώνα.

Το θραύσμα ανήκει στη μορφή 28 του λίθου VIII της βόρειας ζωφόρου του Παρθενώνα και απεικονίζει το άκρο του πέλματος της μορφής, καθώς και τμήμα από την παρυφή του ενδύματος. Ο λίθος VIII αποτελεί ενιαία θεματική ενότητα με τον λίθο VII, εικονίζοντας πομπή κιθαρωδών και αυλητών. Ωστόσο, η μορφή 28, από την οποία προέρχεται και το εν λόγω θραύσμα, απεικονίζει θαλλοφόρο (η μορφή που κρατά κλαδί ελιάς).

Δυο χρόνια αργότερα, το 2008, στο Μουσείο Ακρόπολης φτάνει με μορφή δανείου, αφού η νομοθεσία της Αγίας Έδρας απαγορεύει την παραχώρηση αρχαιολογικών θησαυρών και ήταν η πρώτη φορά που οι αρχές της Αγίας Έδρας δέχτηκαν να βγει από τις αίθουσες των μουσείων και να μεταφερθεί στο εξωτερικό, η κεφαλή ενός σκαφηφόρου άνδρα που ανήκε στον λίθο V της βόρειας ζωφόρου, διαστάσεων 24Χ25 εκ. Η κεφαλή απεικονίζει το κεφάλι ενός νέου που κουβαλάει σκάφη με προσφορές στη θεά Αθηνά, στην πομπή των Παναθηναίων.

Βατικανό Facebook Twitter
Το θραύσμα του σκαφηφόρου άνδρα που εκτέθηκε εικάζεται ότι προήλθε από έκρηξη του 1687 που προκλήθηκε από τα κανόνια του Βενετού Μοροζίνι. Φωτο: Vatican Museum

Ήταν ένα από τα τρία θραύσματα που σύντομα θα επανενωθούν στο Μουσείο Ακρόπολης, τα οποία έφτασαν στη Ρώμη μάλλον ταυτόχρονα στο δεύτερο ήμισυ του 17ου αιώνα, δηλαδή πολύ πριν ο Λόρδος Έλγιν λεηλατήσει τον Παρθενώνα, και πουλήθηκαν στις συλλογές του Βατικανού το 1803.

Το θραύσμα του σκαφηφόρου άνδρα που εκτέθηκε εικάζεται ότι προήλθε από έκρηξη του 1687 που προκλήθηκε από τα κανόνια του Βενετού Μοροζίνι, βρέθηκε στα χέρια του εμπόρου αρχαιοτήτων Φραντσέσκο Αλεσαντρόνι, ο οποίος και το πούλησε το 1803 στον Πάπα, για να καταλήξει στο Μuseo Gregoriano Εtrusco της πόλης του Βατικανού, το οποίο λειτουργεί από το 1937.

Για την ιστορία, πρώτη η Μελίνα Μερκούρη είχε θέσει στους υπευθύνους της Αγίας Έδρας, με τρόπο διακριτικό, το θέμα των θραυσμάτων του Παρθενώνα, αλλά χωρίς αποτέλεσμα, ενώ τότε ο διευθυντής των Μουσείων Αντόνιο Παολούτσι έλεγε στον δημοσιογράφο Δημήτρη Δεληολάνη ότι «τα θραύσματα του Παρθενώνα που διαθέτουν τα Μουσεία του Βατικανού είναι συνολικά τρία. Και τα άλλα δύο έχουν παρόμοιες μικρές διαστάσεις: το ένα απεικονίζει γενειοφόρο άνδρα και το άλλο το κεφάλι ενός αλόγου.

Οι Έλληνες συνάδελφοί μας τα ήθελαν και τα τρία, αλλά δεν μπορούσαμε να απογυμνώσουμε τα Μουσεία μας από αυτήν τη μαρτυρία της τέχνης του Φειδία. Γι' αυτό τους αφήσαμε να επιλέξουν όποιο ήθελαν για το δάνειο».

Ο Παολούτσι τότε άφηνε ανοιχτό το ενδεχόμενο να «επισκεφθούν» την Αθήνα διαδοχικά και τα τρία θραύσματα, αλλά απέκλειε την οριστική επιστροφή των γλυπτών λέγοντας: «Δεν γυρίζει πίσω ο τροχός της Ιστορίας. Ιδιαίτερα όταν έχουν περάσει τόσοι πολλοί αιώνες από τότε που τα γλυπτά μεταφέρθηκαν εκτός Ελλάδας».

Κύλησε πολύ νερό στον μύλο της ιστορίας, της αντίληψης με την οποία συγκροτούνται τα μουσεία σήμερα και μέσα στον χρόνο όλο και περισσότεροι κατανοούν ότι υπάρχει μια βάση πολιτιστικής ηθικής, την οποία δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς υποστηρίζοντας ότι η έκθεση ενός αντικειμένου έχει μεγαλύτερη αξία από τη συνένωση, έννοια άρρηκτα συνδεδεμένη με τη διεκδίκηση των γλυπτών.

Βατικανό Facebook Twitter
O Πάπας Φραγκίσκος με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο κατά την επίσκεψή του στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο του 2021. Το Βατικανό χαρακτήρισε τη χειρονομία «δωρεά» από τον Πάπα στον Aρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος, «ως σημάδι της ειλικρινούς επιθυμίας του να ακολουθήσει τον οικουμενικό δρόμο της αλήθειας». Φωτο: EUROKINISSI

Τον περασμένο Δεκέμβριο το ΥΠΠΟΑ ανακοίνωσε την απόφαση του Πάπα Φραγκίσκου να δωρίσει στην Ελλάδα και στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο τρία θραύσματα από τον Παρθενώνα, τα οποία μέχρι τώρα εκτίθενται στα Μουσεία του Βατικανού, με την ανακοίνωση να σημειώνει τον «πνευματικό και φιλάδελφο χαρακτήρα της παπικής χειρονομίας προς την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος».

«Το υπουργείο Πολιτισμού και το Μουσείο Ακρόπολης είχαν προφορικές και γραπτές συνεννοήσεις με την Αγία Έδρα και το Μουσείο του Βατικανού» έγραψε χαιρετίζοντας την απόφαση ο γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, Ν. Σταμπολίδης.

Η συμβολική κίνηση μεγάλης σημασίας του Βατικανού, κίνηση ουσιαστικού αποτελέσματος, καλύφθηκε με εκτενείς αναφορές τόσο στον ιταλικό όσο και τον διεθνή Τύπο, με την εφημερίδα «Il Messaggero» να γράφει ότι «πρόκειται για μια χειρονομία που είναι βέβαιο ότι θα δυσαρεστήσει το Βρετανικό Μουσείο και μπορεί να λειτουργήσει ως παράδειγμα προς μίμηση για άλλες τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες».

Τα θραύσματα του Παρθενώνα, τα οποία επί αιώνες φυλάσσονται προσεκτικά στις Παπικές Συλλογές και στα Μουσεία του Βατικανού και εκτίθενται σε εκατομμύρια επισκέπτες από όλο τον κόσμο, είναι κατασκευασμένα από πεντελικό μάρμαρο και κατά το ιστολόγιο του Βατικανού «Il Sismografo» έφτασαν στην άλλη πλευρά του Τίβερη κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα δύο από τα τρία κομμάτια είχαν δοθεί στο Βατικανό από εμπόρους τέχνης, ενώ το τρίτο προέρχεται από ιδιωτική συλλογή της Βενετίας. Το Βατικανό χαρακτήρισε τη χειρονομία «δωρεά» από τον Πάπα στον Aρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος, «ως σημάδι της ειλικρινούς επιθυμίας του να ακολουθήσει τον οικουμενικό δρόμο της αλήθειας».

Βατικανό Facebook Twitter
Ένα μαρμάρινο θραύσμα κεφαλής αλόγου από τον Παρθενώνα που εκτίθεται σε ένα από τα μουσεία του Βατικανού θα επιστραφεί στην Ελλάδα. Φωτο: Wikimedia Commons

Ο Giandomenico Spinola, επικεφαλής του τμήματος αρχαιολογίας των Μουσείων του Βατικανού, δήλωσε στους ΝΥΤ ότι ο Πάπας αποφάσισε προσωπικά να επιστρέψει τα θραύσματα μετά τη συνάντησή του με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του στην Αθήνα τον Δεκέμβριο του 2021.

Πού «ανήκουν» τα θραύσματα και πού θα τοποθετηθούν

Η κεφαλή του γενειοφόρου άνδρα ανήκει σε μια από τις τριάντα δύο μετόπες της νότιας πλευράς του Παρθενώνα με την Κενταυρομαχία.

Ένα θραύσμα από το πίσω αριστερό σκέλος του Κενταύρου στην πρώτη μετόπη βρίσκεται στην Κρατική Αρχαιολογική Συλλογή του Μονάχου. Ο βομβαρδισμός όμως του μνημείου από τον Francesco Morosini το 1687 μετέτρεψε δεκατέσσερις μετόπες σε θραύσματα. Δεκαπέντε από τις δεκαοκτώ καλύτερα σωζόμενες αποσπάστηκαν από τον λόρδο Έλγιν, και κατέληξαν στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου.

Η μετόπη 10, η οποία είχε πέσει στο έδαφος, κατέληξε μετά από περιπέτειες στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι. Ορισμένα μικρότερα θραύσματα είναι διασκορπισμένα σε άλλα μουσεία του εξωτερικού. Στο Μουσείο Ακρόπολης βρίσκονται οι μετόπες 1 και 12 καθώς και θραύσματα εννέα άλλων, τα οποία βρέθηκαν διάσπαρτα στην Ακρόπολη και τη γύρω περιοχή.

Στο Μουσείο Ακρόπολης υπάρχει αντίγραφο του αποσπασματικά σωζόμενου λίθου V, ο οποίος βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου, εκτός από το θραύσμα στην πάνω δεξιά γωνία, που είναι ο σκαφηφόρος νέος που θα φτάσει στην Αθήνα από τα Μουσεία του Βατικανού.

Η βόρεια ζωφόρος στην οποία ανήκει σώζεται αποσπασματικά μετά την ανατίναξη του Παρθενώνα από τους Βενετούς του στρατηγού Francesco Morosini το 1687. Αναπαριστά σκαφηφόρους, νέους που μεταφέρουν δίσκους (σκάφες) γεμάτους γλυκίσματα για την αναίμακτη θυσία στον Μεγάλο Βωμό, έξω από τον ναό της Αθηνάς Πολιάδας. Μπροστά τους βρίσκεται ένας επόπτης, το μεγαλύτερο τμήμα του οποίου εικονίζεται στον προηγούμενο λίθο IV. Οι λίθοι προέρχονται από τη ζωφόρο της βόρειας πλευράς του Παρθενώνα που εικονίζει τμήμα της πομπής που σχημάτιζε ο αθηναϊκός λαός στη γιορτή των Παναθηναίων.

Βατικανό Facebook Twitter
Γενειοφόρο ανδρικό κεφάλι που έχει αποδοθεί σε μία από τις νότιες μετόπες του Παρθενώνα. Φωτο: Vatican Museum

Τρεις λίθοι (X, XVIII και XXVI) είχαν αποσπαστεί κατά τις εργασίες μετασκευής του Παρθενώνα σε χριστιανική εκκλησία, για να ανοιχτούν στη θέση τους παράθυρα, ωστόσο ορισμένα θραύσματά τους βρέθηκαν αργότερα στην Ακρόπολη. Το αρχικό μήκος της βόρειας ζωφόρου ήταν 58,70 μέτρα και αποτελούνταν από 47 λίθους.

Σήμερα οι λίθοι που διασώθηκαν είναι μοιρασμένοι ανάμεσα στο Μουσείο της Ακρόπολης και στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου, μετά την απόσπασή τους από τον Έλγιν, τα συνεργεία του οποίου απέσπασαν με πριόνι ή λοστούς μόνο την εξωτερική όψη με τις ανάγλυφες παραστάσεις. Στο Μουσείο Ακρόπολης έχουν τοποθετηθεί τα γύψινα αντίγραφά τους, με προσαρμοσμένα κάποια θραύσματα που, καθώς είχαν πέσει από το μνημείο, διέφυγαν της αρπαγής.

Το κεφάλι αλόγου που θα φτάσει στο Μουσείο Ακρόπολης είναι θραύσμα από το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα, όπου εικονίζεται η διένεξη μεταξύ της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για το ποιος θα αναλάβει την προστασία της Αθήνας. Ο αγώνας γίνεται στην Ακρόπολη, το κέντρο της σκηνής καταλάμβαναν οι δύο πρωταγωνιστές με τα άρματά τους και τις γωνίες οι προσωποποιήσεις των δύο ποταμών της Αθήνας, Ιλισσού και Κηφισού. Εξαιτίας των περιπετειών που γνώρισε το μνημείο στους αιώνες που ακολούθησαν, πολλά γλυπτά έχουν χαθεί, άλλα σώζονται ακρωτηριασμένα και άλλα σε μικρά θραύσματα.

Τα δύο αετώματα του Παρθενώνα διακοσμούνται με πενήντα περίπου αγάλματα υπερφυσικού μεγέθους. Τα γλυπτά, τέλεια δουλεμένα και στις πίσω αθέατες πλευρές, συνθέτουν σκηνές από τους μύθους της θεάς Αθηνάς.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νίκος Σταμπολίδης

PORTRAITS 2022 / Νίκος Σταμπολίδης: «Χωρίς την επιστημονική λεπτομέρεια δεν μπορείς να πας πουθενά»

Η μόνη στιγμή που κόμπιασε ο Νίκος Σταμπολίδης, ο πρώτος γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, στη συνάντησή μας ήταν όταν μου περιέγραφε το πατρικό του σπίτι στα Χανιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ