Απόδραση στη Foula: Το συναρπαστικό ταξίδι του Μάικλ Πάουελ

Απόδραση στη Foula: Το συναρπαστικό ταξίδι του Μάικλ Πάουελ Facebook Twitter
Ο Πάουελ, αφού ανέλαβε προσωπικά αυτό το κομμάτι, ήθελε να τοποθετήσει την κορύφωση της ιστορίας του σε ένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία του νησιού, βάζοντας ηθοποιούς, τεχνικούς και γηγενείς να κάνουν ακροβατικά με κίνδυνο της ζωής τους.
0

Ο όρος «quota quickies» δόθηκε από τη βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία σε μία σειρά φθηνών φιλμ που γυρίστηκαν τις δεκαετίες του '20 και του '30 για να δίνονται στα σινεμά της χώρας που βάσει νόμου έπρεπε να παίζουν ένα συγκεκριμένο ποσοστό εγχώριων ταινιών. Ήταν αποτέλεσμα μιας διοικητικής εντολής που είχε σκοπό να δώσει κίνητρο για να γυρίζονται ταινίες στη Μ. Βρετανία, καθώς εξασφάλιζε ουσιαστικά την προβολή τους, και δεν απέδωσε ακριβώς τα αναμενόμενα, καθώς τα περισσότερα φιλμ γίνονταν στο πόδι. Σε αυτό τον κύκλο δούλευε ο νεαρός σκηνοθέτης Μάικλ Πάουελ, που γρήγορα κατάλαβε πως για να ξεφύγει από αυτό το αδιέξοδο θα έπρεπε να κάνει κάτι ριζοσπαστικό.


Αυτές οι σκέψεις μπήκαν στο μυαλό του το 1936 και τότε ήταν που θυμήθηκε ένα άρθρο που είχε διαβάσει 5 χρόνια νωρίτερα και αφορούσε την εκκένωση του απομονωμένου συμπλέγματος νησιών St Kilda, βορειοδυτικά της Σκωτίας, καθώς η νέα οικονομία του 20ού αιώνα καθιστούσε πια απαγορευτική τη ζωή εκεί. Ο Πάουελ, ασφυκτιώντας στα στούντιο, σκέφτηκε να ταξιδέψει με μια ομάδα εκεί και να γυρίσει ένα φιλμ μαζί με τους ελάχιστους εναπομείναντες κατοίκους, όχι όμως με τη μορφή ντοκιμαντέρ αλλά ενσωματώνοντας την εγκατάλειψη τέτοιων τοπίων σε μια ιστορία αγάπης. Το σχέδιό του φάνηκε να ματαιώνεται, όταν από το νησί τού απάντησαν πως δεν θα του επέτρεπαν το γύρισμα ταινίας εκεί. Εκείνος τότε όχι απλώς δεν τα παράτησε αλλά απευθύνθηκε ακόμα πιο βόρεια, στο εντυπωσιακό οπτικά, χάρη στους πανύψηλους φυσικούς γκρεμούς του, νησί της Foula, βόρεια της Σκωτίας, ανάμεσα στην ηπειρωτική χώρα και τα νησιά Φερόε. Οι λίγοι κάτοικοι του νησιού χαιρέτισαν με ενθουσιασμό αυτή την πρωτοβουλία κι έτσι ο Πάουελ, μαζί με μια ομάδα ηθοποιών και τεχνικών, πήρε το πλοίο (για αεροπορική σύνδεση ούτε λόγος) ξεκινώντας τη μεγαλύτερη περιπέτεια της ζωής τους.

Για να φτιαχτεί το έργο, ο Πάουελ τράβηξε γύρω στα 200.000 πόδια φιλμ (περίπου 60 χιλιόμετρα!) και ο μοντέρ του Ντέρεκ Τουίστ ήταν ο ήρωας που τα συμμάζεψε σε μια διάρκεια 80 λεπτών, καταφέρνοντας, σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη, να φτιάξει αυτές τις πρωτοποριακές για την εποχή αφηγηματικές συνδέσεις.


Πολυτέλειες δεν υπήρχαν, οπότε, για να δημιουργηθεί το φιλμ, συμμετείχαν όλοι οι κάτοικοι του νησιού, οι οποίοι, ως καλοί οικοδεσπότες, φρόντισαν για τη διαμονή και το φαγητό των επισκεπτών τους. Το άγριο, παρθένο τοπίο του νησιού, η εντυπωσιακή θέα από τους ψηλούς γκρεμούς και τα ελεύθερα κοπάδια της ντόπιας κτηνοτροφίας (η βασική πηγή εσόδων του νησιού, μαζί με την αλιεία) εντυπωσίασαν τον Πάουελ, που κατελήφθη από το πρωτόγνωρο για τη δουλειά του συναίσθημα της απόλυτης δημιουργικής ελευθερίας και άρχισε να φιλμάρει μανιωδώς πλάνα της καθημερινότητας του νησιού, με σκοπό να τα προσθέσει με κάποιον τρόπο στο τελικό cut. Αρχικά, αυτήν τη δουλειά την έκανε ο διευθυντής φωτογραφίας, ο Μόντι Μπέρμαν, που ήταν και ο πρώτος που αποχώρησε από το νησί, αφού τα πλάνα του μόνο μαγευτικά δεν μπορούσαν να χαρακτηριστούν. Ο Πάουελ, αφού ανέλαβε προσωπικά αυτό το κομμάτι, ήθελε να τοποθετήσει την κορύφωση της ιστορίας του σε ένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία του νησιού, βάζοντας ηθοποιούς, τεχνικούς και γηγενείς να κάνουν ακροβατικά με κίνδυνο της ζωής τους. Όχι μόνο δεν πέθανε κανείς αλλά πέτυχαν εξωφρενικές γωνίες λήψης στις σκηνές δράσης, καθώς ανά στιγμές νομίζει κάποιος πως η κάμερα πετάει μόνη της απ' άκρη σ' άκρη.

Απόδραση στη Foula: Το συναρπαστικό ταξίδι του Μάικλ Πάουελ Facebook Twitter
Η μόνη αρνητική εμπειρία του Πάουελ από το «Edge of the world» ήταν πως ξόδεψε τα κέρδη από την ταινία στο δικαστήριο, μια που οι κάτοικοι της St Kilda (αυτοί που του απαγόρευσαν να γυρίσει την ταινία του εκεί) τον κατηγόρησαν για λογοκλοπή.


Το «Edge of the World» που δημιουργήθηκε, η «Άκρη του Κόσμου», σύμφωνα με τη φράση των Ρωμαίων όταν πρωτοείδαν από μακριά το νησί, είναι ένα υβρίδιο που έχει τις καταβολές του στην κλασική λογοτεχνία, όταν μιλά για αγάπη, και στο πρώιμο ντοκιμαντέρ, όταν μιλά για τον θάνατο ‒ τα δύο αυτά θεμελιώδη θέματα αποτελούν και τη ραχοκοκαλιά του φιλμ. Ο θάνατος μπορεί να έρχεται ως προειδοποίηση μέσα από δύο εναλλασσόμενα πλάνα με ένα πρόβατο κι ένα κοράκι ή από το σκοτείνιασμα του ουρανού, μια αίσθηση μυστικισμού σε μια κατά τα άλλα στρωτή πλοκή, όπου νέοι άνθρωποι καλούνται να διαχειριστούν τα όνειρά τους και το δίλημμα μεταξύ της μόνιμης διαμονής στο νησί ή της μετακόμισης στην ηπειρωτική χώρα. Για να φτιαχτεί το έργο, ο Πάουελ τράβηξε γύρω στα 200.000 πόδια φιλμ (περίπου 60 χιλιόμετρα!) και ο μοντέρ του Ντέρεκ Τουίστ ήταν ο ήρωας που τα συμμάζεψε σε μια διάρκεια 80 λεπτών, καταφέρνοντας, σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη, να φτιάξει αυτές τις πρωτοποριακές για την εποχή αφηγηματικές συνδέσεις.

Παράλληλα με το γύρισμα, ο Πάουελ κατέγραψε ό,τι συνέβαινε σε ημερολόγια και γυρνώντας στο Λονδίνο εξέδωσε το βιβλίο «200.000 Feet on Foula»(με προφανή αναφορά στην ποσότητα του υλικού που τράβηξε). Η πρώτη έκδοση αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μικρό τοτέμ, ένα από τα ακριβότερα κινηματογραφικά βιβλία που μπορεί να αποκτήσει κάποιος. Η ταινία του παρουσιάστηκε το καλοκαίρι του 1937 υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα θεάματα εκείνης της περιόδου και αποδείχτηκε καθοριστική για την καριέρα του Πάουελ. Ανάμεσα στους πολλούς που ενθουσιάστηκαν με το φιλμ ήταν και ο «πατέρας» των Βρετανών παραγωγών, ο ουγγρικής καταγωγής Αλεξάντερ Κόρντα, που όχι μόνο προσέγγισε τον Πάουελ αλλά του σύστησε και σε έναν συμπατριώτη του, με τον οποίο πίστευε ότι θα μπορούσαν να συνεργαστούν, τον Έμεριχ Πρέσμπεργκερ. Το δίδυμο Πάουελ-Πρέσμπεργκερ μεγαλούργησε τα επόμενα χρόνια, συνυπογράφοντας μερικά από τα ομορφότερα classics του βρετανικού σινεμά, όπως το «Ζήτημα ζωής και θανάτου», ο «Μαύρος Νάρκισσος» και τα «Κόκκινα Παπούτσια» (ειρωνεία της τύχης, αφού όλα τους κομψοτεχνήματα του σινεμά του στούντιο, του είδους δηλαδή από το οποίο ο Πάουελ προσπάθησε να αποδράσει), και είναι μάλλον το σημαντικότερο ζευγάρι σκηνοθετών στην ιστορία του μέσου.

Απόδραση στη Foula: Το συναρπαστικό ταξίδι του Μάικλ Πάουελ Facebook Twitter
Belle Chrystall, Eric Berry στο Edge of the World, 1937
Απόδραση στη Foula: Το συναρπαστικό ταξίδι του Μάικλ Πάουελ Facebook Twitter
Απόδραση στη Foula: Το συναρπαστικό ταξίδι του Μάικλ Πάουελ Facebook Twitter


Η μόνη αρνητική εμπειρία του Πάουελ από το «Edge of the world» ήταν πως ξόδεψε τα κέρδη από την ταινία στο δικαστήριο, μια που οι κάτοικοι της St Kilda (αυτοί που του απαγόρευσαν να γυρίσει την ταινία του εκεί) τον κατηγόρησαν για λογοκλοπή. Από τη Foula όμως είχε μόνο ευχάριστες αναμνήσεις και ήλπιζε πως κάποια στιγμή θα την επισκεπτόταν ξανά. Αυτή η επιθυμία άρχισε να μετατρέπεται σε όνειρο απατηλό, όταν για χρόνια έμενε στο περιθώριο, με τις ταινίες του να έχουν ξεχαστεί από το βρετανικό κοινό. Χάρη στον αστείρευτο σινεφίλ Μάρτιν Σκορσέζε, το έργο των Πάουελ-Πρέσμπεργκερ επανεκτιμήθηκε, οι ταινίες τους ξαναπαίχτηκαν σε φεστιβάλ και μπήκαν σε πολλά βρετανικά σπίτια μέσω της τηλεόρασης. Το BBC, θέλοντας να κάνει ένα ξεχωριστό event για την πρώτη προβολή του «Edge of the world» στη βρετανική τηλεόραση το 1978, πραγματοποίησε το όνειρο του Πάουελ. Ο 73χρονος πια σκηνοθέτης ταξίδεψε (με ελικόπτερο πλέον), μαζί με τον ηθοποιό του Τζον Λόρι και κάποια ακόμη μέλη της τότε αποστολής, για να ξαναπατήσουν τα χώματα της Foula, να αγναντέψουν και πάλι τη θάλασσα από τις άκρες των γκρεμών της και, κυρίως, να αγκαλιαστούν με όσους τους βοήθησαν στα γυρίσματα της ταινίας και ήταν ακόμη εν ζωή. Το συγκινητικό εικοσάλεπτο ντοκιμαντέρ που προέκυψε, το «Return to the Edge of the World», είναι το τελευταίο και γλυκύτατο κεφάλαιο μίας από τις ωραιότερες κινηματογραφικές ιστορίες που συνέβησαν ποτέ.

 

Michael Powell - Return to the Edge of the World

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Μυθολογίες / «Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Ο σκηνοθέτης που μόλις παρουσίασε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Κρέας», μοιράζεται μια λίστα που περιλαμβάνει από ρουμάνικο νέο κύμα μέχρι την ταινία με το πιο αταίριαστο ζευγάρι στην ιστορία του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η Εύα Κοταμανίδου μιλά για τα γυρίσματα του «Θιάσου» και για το μεγαλείο του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Σαν Σήμερα / Εύα Κοταμανίδου: «Όλοι είχαμε μια έγνοια, ότι γυρίζοντας την ταινία αυτή κάναμε μια ουσιαστική αντίσταση»

Η ηθοποιός που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1936 είχε καταγράψει τις αναμνήσεις της από την ιστορική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην οποία πρωταγωνιστούσε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ