Μιλώντας για τα δικαιώματα των γυναικών στον κινηματογράφο

Μιλώντας για τα δικαιώματα των γυναικών στον κινηματογράφο Facebook Twitter
0

Είναι καυτό το θέμα συζήτησης που θίγεται στο πάνελ σχετικά με την ισότητα του φύλου στην κινηματογραφική βιομηχανία, σήμερα στο Outview Festival, τη στιγμή που τα κινήματα για την ισότητα των γυναικών σε όλες τις κοινωνικές δράσεις και χώρους, όπως το #MeToo και το Time's Up, είναι στο peak τους.

Ψάχνοντας στοιχεία σχετικά με το θέμα παρατηρώ πως αν και οι γυναίκες έκαναν κινηματογράφο από το ξεκίνημά του, εξακολουθούν ακόμα να αποτελούν μειονότητα σε σχέση με τους άνδρες συναδέλφους τους και πως μόνο στη Σουηδία έχουν πετύχει το 50/50 στον κινηματογράφο χωρίς να έχουν ποτέ χρησιμοποιήσει το εργαλείο της ποσόστωσης.

Κι ενώ οι γυναίκες είναι σήμερα το 50% του κινηματογραφικού κοινού -με βάση τα στοιχεία της MPAA (Motion Picture Association of America)- συνιστούν μόλις το 30% των ομιλούντων ρόλων και μόλις το 15% των πρωταγωνιστικών ρόλων.

Ένα ποσοστό της τάξης του 7% των αντρών θα εμφανιστούν γυμνοί ή ημίγυμνοι σε οποιαδήποτε ταινία. Το αντίστοιχο ποσοστό για τις γυναίκες είναι μια στις τέσσερις (26%). Η αντρική «οπτική γωνία» εξακολουθεί να κατέχει την ηγεμονία της αισθητικής της αφήγησης για τους γυναικείους ρόλους.

Πέραν όμως από τους αριθμούς η γυναίκα στον κινηματογράφο έχει ταυτιστεί μόνο ως οικιακή συντονίστρια, ερωμένη, συναισθηματική και ευαίσθητη. Επιπλέον σύμφωνα πάντα με τις ταινίες έχει περιορισμένο διανοητικό πεδίο ενώ όσες γυναίκες εργάζονται ή έχουν επιτυχημένη επαγγελματική πορεία παρουσιάζονται ως δυστυχισμένες στην προσωπική τους ζωή.

«Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι σχετικές έρευνες που έγιναν στο παρελθόν έχουν εξάγει παρόμοια αποτελέσματα, πράγμα που αποδεικνύει πως δεν υπήρξε βελτίωση κατά τη διάρκεια των χρόνων.

Στις δεκαετίες 1950, 1960 και 1970 μόνο το 20% με 35% των χαρακτήρων ήταν γυναίκες. Στα μέσα της δεκαετίας του 1980 εντοπίζεται μια αύξηση των γυναικών σε ηγετικούς ρόλους, εξακολουθούν όμως οι ανδρικοί ρόλοι να είναι διπλάσιοι σε αριθμό.

Πέραν όμως από τους αριθμούς, η γυναίκα στον κινηματογράφο έχει ταυτιστεί μόνο ως οικιακή συντονίστρια, ερωμένη, συναισθηματική και ευαίσθητη. Επιπλέον, σύμφωνα πάντα με τις ταινίες, έχει περιορισμένο διανοητικό πεδίο ενώ όσες γυναίκες εργάζονται ή έχουν επιτυχημένη επαγγελματική πορεία παρουσιάζονται ως δυστυχισμένες στην προσωπική τους ζωή.

Οι επιθυμίες της γυναίκας, οι χειρονομίες της, η στάση του σώματος, οι εκφράσεις του προσώπου, τα ρούχα, τα παπούτσια, το βάρος της, το γούστο είναι αυτά που της εξασφαλίζουν κοινωνική παρουσία. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία προκύπτει και η "κουλτούρα ομορφιάς" την οποία, σύμφωνα με τους νόμους της βιομηχανίας θεάματος, επιβάλλεται να ακολουθούν οι γυναίκες» σημειώνει σε άρθρο της η κοινωνιολόγος Ελένη Ευαγόρου.

Τι σημαίνει όμως να είσαι γυναίκα στην κινηματογραφική παραγωγή της χώρας μας; Επικοινώνησα με τη σεναριογράφο και σκηνοθέτη Μέμη Κούπα, η οποία είναι και μια εκ των ομιλητριών του πάνελ, για να μου πει τη γνώμη της εκ των έσω.

«Όπως το αντιλαμβάνομαι, προϋποθέτει μια διαρκή εγρήγορση, μια διαρκή διαδικασία αναζήτησης ταυτότητας έτσι ώστε να μη χάνεις τη θηλυκή σου υπόσταση εκεί που οι άλλοι περιμένουν να λειτουργήσεις "όπως ένας άντρας".

Προϋποθέτει επίσης να τα έχεις καλά με τον εαυτό σου ώστε να αντέχεις την απόρριψη όταν έρχεται -για μη προφανείς και μη αυταπόδεικτους λόγους- και, τέλος, να είσαι πρόθυμη να κάνεις κάποιες ουσιαστικές θυσίες.

Aν για παράδειγμα θελήσεις να γίνεις μητέρα, θα βρεθείς αναπόφευκτα στο δίλημμα "καριέρα στο σινεμά ή μητρότητα" κι ενώ υπάρχουν κάποια παραδείγματα γυναικών που κατάφεραν να συνδυάσουν και τις δύο ιδιότητες, στη συντριπτική πλειοψηφία οι συνάδελφοι που απέκτησαν παιδί, δυσκολεύτηκαν πάρα πολύ να διεκδικήσουν ξανά μια θέση κάτω απ' τον κινηματογραφικό ήλιο ή εξαφανίστηκαν διά παντός απ' το σινεμά».

— Μάλλον πρέπει να προσπαθεί περισσότερο μια γυναίκα, έτσι δεν είναι; Η ανισότητα στο κινηματογράφο είναι ένα υπαρκτό πρόβλημα.

Ο αγώνας της γυναίκας για ισότητα στο χώρο της κινηματογραφικής βιομηχανίας δεν είναι παρά ένας αγώνας ενάντια στα στερεότυπα. Τα στερεότυπα για το φύλο ενυπάρχουν σε όλους μας, άντρες και γυναίκες. Είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ευρύτερης κουλτούρας που διαμόρφωσε την αντίληψη μας για το ποιοι είμαστε και το ποιος είναι ο ρόλος μας στον κόσμο.

Γι' αυτό και σκέφτομαι ότι οι γυναίκες έχουμε ακόμα μεγαλύτερη ευθύνη απ' τους άντρες να «δουλεύουμε με τον εαυτό μας», να φέρνουμε στη συνειδητότητα μας τα στερεότυπα για να τα καταρρίψουμε κάποια στιγμή.

Είναι καταρχήν απαραίτητο να αναγνωρίσουμε ότι το πρόβλημα είναι υπαρκτό, δηλαδή ότι δεν υπάρχει ίση εκπροσώπηση των δύο φύλων στο σινεμά (βάσει στατιστικών στοιχείων από επίσημες πηγές) γιατί οι ικανότητες των γυναικών σε συγκεκριμένους ρόλους είναι ακόμα υπό αμφισβήτηση και γιατί δεν υπάρχουν ακόμα οι συνθήκες ενθάρρυνσης των γυναικών ώστε να συμμετέχουν με ίσους όρους στις δραστηριότητες της κινηματογραφικής παραγωγής, γιατί πολύ απλά το έργο των γυναικών δημιουργών κρίνεται κατά συντριπτική πλειοψηφία από άντρες στα κέντρα αποφάσεων (επιτροπές κρίσεων και χρηματοδοτήσεων σε θεσμικούς φορείς, γραφεία παραγωγής, διανομείς, φεστιβάλ, κριτικοί κινηματογράφου κοκ).

Μιλώντας για τα δικαιώματα των γυναικών στον κινηματογράφο Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία «Signature Move» της Fawzia Mirza

— Τελικά υπάρχουν αρκετές γυναίκες στο ελληνικό σινεμά σήμερα;

Όχι. Για να μιλάμε με αριθμούς και όχι με εικασίες, θα επικαλεστώ την επίπονη πρόσφατη έρευνα που έκανε η συνάδελφος σκηνοθέτις-σεναριογράφος, Ελισσάβετ Χρονοπούλου, χρησιμοποιώντας επίσημες πηγές (Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Π.Ε.Κ.Κ., Κινηματογραφικές Αίθουσες Αθήνας) και την οποία είχε την καλοσύνη να μοιραστεί μαζί μου.

Στο σύνολο της κινηματογραφικής παραγωγής του 2017, λοιπόν, η εκπροσώπηση των γυναικών στις ειδικότητες παραγωγή, σκηνοθεσία, φωτογραφία, μοντάζ, ηχοληψία, μουσική, σκηνικά, κοστούμια, μακιγιάζ είναι συνολικά 21,5%.

Έχει μεγάλη σημασία ωστόσο σε ποιες ειδικότητες της παραγωγής αναφερόμαστε – εξετάζοντας το θέμα με γνώμονα τις ειδικότητες, γίνεται αντιληπτή η πραγματική έκταση της ανισότητας, καθώς τα ποσοστά μεταβάλλονται δραματικά.

Για παράδειγμα, σ' ένα σύνολο 99 ταινιών μυθοπλασίας μεγάλου μήκους που γυρίστηκαν μέσα στο 2017, η παρουσία γυναικών στη φωτογραφία/κάμερα είναι μόλις 7%.

Η εικόνα μιας γυναίκας πίσω απ' την κάμερα στο πόστο του διευθυντή φωτογραφίας είναι για τα ελληνικά (αλλά και τα διεθνή) δεδομένα τόσο ανατρεπτική, όσο μια αφίσα της χώρας του Marlboro με γυναίκα στη θέση του καουμπόι.

Μιλώντας για τα δικαιώματα των γυναικών στον κινηματογράφο Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία της Émilie Jouvet «My Body, My Rules»

Αυτή η εικόνα από μόνη της προκαλεί συναίσθημα ανταγωνισμού σε κάποιους άντρες γιατί νιώθουν ότι βάλλονται δομικά στοιχεία της ταυτότητάς τους, και σε κάποιους άλλους αντιδράσεις ανάλογες με αυτές των χρηστών των social media όταν εμφανίζεται ένα video με γατάκια στο news feed τους. Το βρίσκουν «χαριτωμένο». Δεν υπερβάλλω.

Μία από τις άπειρες φορές που συνάντησα αυτή την αντίδραση ήταν πολύ πρόσφατα σε κάποιο γύρισμα όπου δούλευα με γυναίκα διευθύντρια φωτογραφίας, γυναίκα βοηθό σκηνοθέτη και ίσως και γυναίκα βοηθό οπερατέρ. Κάποια στιγμή μας πλησίασε ένας ηθοποιός για να μας πει «δεν το έχω ξαναδεί αυτό με τόσες γυναίκες, έχει πλάκα».

Στην πραγματικότητα, εννοούσε «δεν έχω ξαναδεί τόσες γυναίκες σε κομβικούς ρόλους πίσω απ' την κάμερα, γιατί έχω συνηθίσει να σας βλέπω μόνο στα πόστα της σκηνογραφίας, του ενδυματολογικού, του μακιγιάζ και των κομμώσεων».

Και βέβαια, σε αρκετές γυναίκες συναδέλφους αυτή η ανατροπή των ρόλων προκαλεί βαθιά ανασφάλεια. Σκέφτονται: «Θα τα καταφέρει αυτή; Μήπως καλύτερα να είχαμε άντρα φωτογράφο για σιγουριά; Πώς θ' αντιδράσουν οι υπόλοιποι άντρες του συνεργείου; Μήπως τσαντιστούν και σαμποτάρουν το γύρισμα;».

Μιλώντας για τα δικαιώματα των γυναικών στον κινηματογράφο Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία της Émilie Jouvet «My Body, My Rules»

Έτσι, καταλήγουμε να έχουμε ελάχιστες γυναίκες επαγγελματίες στις παραδοσιακά ταυτισμένες με άντρες ειδικότητες του σινεμά.

Αναφέρω κάποιες από αυτές, βάσει επίσημων στοιχείων που μου έχουν δοθεί για την Ελλάδα, αλλά και για άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γαλλία που έχει τεράστια κινηματογραφική βιομηχανία, και φυσικά βάσει και της προσωπικής μου εμπειρίας, μετά από πολλά χρόνια επαγγελματικής παρουσίας στο χώρο: Διευθυντής φωτογραφίας, βοηθός κάμερας, μουσικός, ηχολήπτης, μακενίστας, ηλεκτρολόγος, μοντέρ, σκηνοθέτης, παραγωγός, animator, 3D artist & VFX artist.

Μιλώντας και πάλι για τα στερεότυπα, ακούμε πολύ συχνά από επαγγελματίες στον χώρο το εξής επιχείρημα: «Τι πρόβλημα έχετε εσείς οι γυναίκες; Κοιτάξτε πόσες πολλές είστε στην Ελλάδα σε ρόλο παραγωγού».

Κι όμως, σύμφωνα με την έρευνα που προανέφερα, οι γυναίκες παραγωγοί που εργάστηκαν στις ταινίες μυθοπλασίας μεγάλου μήκους το 2017, αποτελούν μόλις το 24% του συνόλου αυτής της ειδικότητας. Οι γυναίκες παραγωγοί στην Ελλάδα, λόγω της αφοσίωσης και αποτελεσματικότητας στη δουλειά τους, συζητιούνται, χαίρουν ευρείας αποδοχής κι έτσι δημιουργείται στον χώρο η εσφαλμένη εντύπωση ότι είναι πολλές.

Επίσης, οι γυναίκες παραγωγοί είναι πολύ περισσότερο αποδεκτές, απ' ό,τι οι γυναίκες σε ρόλο φωτογράφου-οπερατέρ, ηχολήπτη κοκ. Γιατί άραγε; Η απάντηση νομίζω, βρίσκεται στο στερεότυπο της μητέρας-νοικοκυράς που θα φροντίσει τα παιδιά της (το κινηματογραφικό συνεργείο) και το σπίτι της (την παραγωγή) και θα είναι πάντα έτοιμη να θυσιάσει κάτι απ' τον εαυτό της για να καλύψει τις ανάγκες των υπόλοιπων μελών της «οικογένειας».

Κατά τη γνώμη μου, αυτή η στερεότυπη εκδοχή της θηλυκότητας είναι και η μόνη που χαίρει ουσιαστικού σεβασμού στις μεσογειακές κοινωνίες. Αν το καλοσκεφτούμε, γυναίκα-δημιουργός θεωρείται μόνο η Μητέρα.

Μιλώντας για τα δικαιώματα των γυναικών στον κινηματογράφο Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία «Pink» της Μέμης Κούπα

— Βλέπετε να έχει αλλάξει κάτι τα τελευταία χρόνια;

Μέσα στην τελευταία πενταετία, παρατηρούμε μια συλλογική συνειδησιακή αφύπνιση στις γυναίκες κινηματογραφίστριες του Δυτικού κόσμου. Δημιουργούνται όλο και περισσότερα γυναικεία κινήματα που υποστηρίζουν την ατζέντα της ίσης ποσόστωσης, γνωστή ως «50/50 μέχρι το 2020», διεκδικούν ίσες αμοιβές για γυναίκες και άντρες επαγγελματίες του κινηματογράφου, καθώς επίσης και τη γυναικεία εκπροσώπηση στα κέντρα λήψης αποφάσεων που αναφέραμε πιο πάνω.

Αυτό το κύμα συμπαρασύρει και κάποιες γυναίκες και άντρες στο ελληνικό σινεμά και ελπίζω ότι στο κοντινό μέλλον θα δούμε κάποιο αντίστοιχο ακτιβισμό και στη χώρα μας.

Στις πολύ νέες γενιές γυναικών επαγγελματιών του σινεμά (κάτω των 30 ετών), παρατηρώ ότι έχει αλλάξει ο τρόπος που αυτοπροσδιορίζονται, έχοντας μεγαλώσει και σπουδάσει σε αρκετά διαφορετικές συνθήκες από τις προηγούμενες γενιές.

Βλέπω όμως και κάτι που με ανησυχεί: ότι έχουν σε μεγάλο ποσοστό άγνοια και αδιαφορία για ό,τι έχει προϋπάρξει και έχει τελικά διαμορφώσει τη σημερινή πραγματικότητα και, ακόμη, διακρίνω σε αρκετές τον φόβο ότι θα αμφισβητηθεί το ταλέντο και η αξία τους αν αναγνωρίσουν την ύπαρξη ανισοτήτων. Αυτή είναι η προσωπική μου παρατήρηση.

— Έχετε συναντήσει σεξισμό στον συγκεκριμένο χώρο;

 Ο σεξισμός είναι διάχυτος στην κουλτούρα μας. Και εντός και εκτός του κινηματογραφικού χώρου. Κυρίως το είδος σεξισμού που δεν εκφράζεται με αμεσότητα, αλλά ελλοχεύει παντού σε όλες τις σκέψεις, συμπεριφορές, και στον τρόπο που σχετιζόμαστε μεταξύ μας.

Στον τρόπο που μας «κοιτάζουν» αρκετοί άντρες συνάδελφοι, αλλά και στον τρόπο που κι εμείς οι γυναίκες έχουμε μάθει να καθρεφτιζόμαστε στο αντρικό βλέμμα.

Χρειάζεται πολλή σοβαρή κι επίπονη δουλειά μέσα μας για να εξαλειφθεί ο σεξισμός και είναι ευθύνη εξίσου, τόσο των γυναικών όσο και των αντρών.

Info:

Το πάνελ για την «Ισότητα του φύλου στην κινηματογραφική βιομηχανία» θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 21/04 στις 19:00 στην Ταινιοθήκη, μετά την προβολή της ταινίας «Μontana» της Ισραηλινής συγγραφέως και σκηνοθέτιδας Limor Shmila.

Πανελίστριες: Η Susanne Sachsse, Γερμανίδα ηθοποιός, πρώην μέλος του Berliner Ensemble, είναι ευρέως γνωστή από τους πρωταγωνιστικούς της ρόλους σε πολυάριθμες ταινίες του Bruce LaBruce και θα τη δούμε στην ταινία «The Misandrists» (σε σκηνοθεσία Bruce LaBruce, 2017), η Πακιστανικής και Καναδικής καταγωγής Fawzia Mirza που σκηνοθετεί την ταινία «Signature Move» (2017), η Γαλλίδα σκηνοθέτις, φωτογράφος και καλλιτέχνις Émilie Jouvet που σκηνοθετεί το «My Body, My Rules» (2017), η Iσραηλινή συγγραφέας, σκηνοθέτις και διανομέας ρόλων Limor Shmila που σκηνοθετεί την ταινία «Montana» (2017), η Andria Wilson, διαχειρίστρια τέχνης με ποικίλο ιστορικό εργασίας σε ΜΚΟ και η σεναριογράφος και σκηνοθέτης ταινιών μικρού μήκους, ντοκιμαντέρ, διαφημιστικών ταινιών καθώς και video art Μέμη Κούπα που συμμετέχει με την ταινία «Pink» (2017). Συντονίστρια θα είναι η δημοσιογράφος Διαλεκτή Αγγελή.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ