Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter

Η σωτηρία του Εθνικού Θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του

0

Βραβευμένο με το βραβείο καινοτομίας της Βασιλικής Ένωσης Αρχιτεκτόνων του Καναδά για την μπρουταλιστική αρχιτεκτονική του, το Μεγάλο Θέατρο του Κεμπέκ είναι μια εμβληματική πολιτιστική εικόνα της πόλης που συνδέεται με τις παραστατικές τέχνες.

Οι Lemay και Atelier 21 ανέλαβαν την αποκατάσταση και προστασία του θρυμματισμένου εξωτερικού κελύφους του κτιρίου και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Jordi Bonet. Ο Μπονέ μετακόμισε στο Μόντρεαλ το 1954, συνέχισε στη Σχολή Καλών Τεχνών τις σπουδές που είχε κάνει στην Ισπανία και άρχισε να σπουδάζει κεραμικά με τον Jean Cartier. Πειραματίστηκε με αυτό το νέο μέσο αποδεχόμενος όλες τις προσφορές εργασίας και άρχισε να δημιουργεί τις πρώτες του τοιχογραφίες. Ο Τζόρντι Μπονέ εξοργίστηκε από τις παραχωρήσεις που θα έπρεπε να κάνει για να παρουσιάσει το έργο του σε γκαλερί ή μουσεία. Ήθελε να κάνει τέχνη για τους ανθρώπους.

Η δεκαετία του 1960 θα ήταν ένα σημείο καμπής στην καριέρα του. Θα φιλοτεχνούσε περισσότερες από εκατό τοιχογραφίες για να προβληθούν σε όλο τον κόσμο. Τα πρώτα του κομμάτια κατασκευάστηκαν με κεραμικό και μπετόν και μετά άρχισε να χρησιμοποιεί αλουμίνιο και μπρούντζο. Περισσότερα από 100 έργα του υπάρχουν στο Κεμπέκ και θεωρούνται εθνικοί θησαυροί.

Ένα από αυτά βρίσκεται στην πρόσοψη του Grand Théâtre de Québec που περιλαμβάνει δύο αίθουσες παραστάσεων, για θέατρο και όπερα, καθώς και πολλά φουαγιέ.

Με το θέατρο να υφίσταται τη φθορά του χρόνου και το σκυρόδεμα να έχει αλλοιωθεί αρκετά, μετά από εθνικό διαγωνισμό επιλέχθηκε ο αρχιτέκτονας Victor Prus που ανέλαβε το δύσκολο έργο όχι μόνο να ανακαινίσει το κτίριο αλλά και να μην πειράξει τα δομικά του στοιχεία τα οποία θεωρούνται ιστορικά και διατηρητέα.

Με το θέατρο να υφίσταται τη φθορά του χρόνου και το σκυρόδεμα να έχει αλλοιωθεί αρκετά, μετά από εθνικό διαγωνισμό επιλέχθηκε ο αρχιτέκτονας Victor Prus που ανέλαβε το δύσκολο έργο όχι μόνο να ανακαινίσει το κτίριο αλλά και να μην πειράξει τα δομικά του στοιχεία τα οποία θεωρούνται ιστορικά και διατηρητέα.

Το νέο σχέδιο περιβάλλει το ωδείο που υπάρχει στο χώρο από μια αυλή για να περιορίσει την ηχορύπανση από τον περιβάλλοντα θόρυβο, ενώ υπήρχε η ανάγκη να βρεθεί η λύση προστασίας των τριών εξωτερικών τοιχωμάτων με τις ανάγλυφες τοιχογραφίες του Μπονέ που καταλαμβάνουν ανάγλυφο και γλυπτό 3.600 τετραγωνικών μέτρων.

Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau

Όχι μόνο δεν υπήρχε απλή λύση στην επικίνδυνη κατάσταση του Grand Théâtre της πόλης του Κεμπέκ: δεν υπήρχε κανένας που να συντηρούσε τους θρυμματισμένους τοίχους του χωρίς να αλλάξει τις διαστάσεις του, να εισαγάγει νέα υλικά ή να καταστρέψει την ανεκτίμητη ιστορική τοιχογραφία του Μπονέ. Η εργασίες απαιτούσαν μια σε βάθος κατανόηση του έργου του αρχιτέκτονα και μια προσθήκη σεβαστή και σε διάλογο με το αρχικό έργο.

Οι προκατασκευασμένοι μπετόν εσωτερικοί και εξωτερικοί τοίχοι, συνυφασμένοι με την τοιχογραφία, διαλύθηκαν λόγω διείσδυσης υγρασίας. Το ίδιο το κτίριο ήταν πολύ εύθραυστο για να επιτρέψει οτιδήποτε άλλο εκτός από την ελάχιστη άμεση επέμβαση.

Αφού μελετήθηκε μια σειρά από παραδοσιακές λύσεις, η ομάδα των Lemay και Atelier 21 υπέβαλε μια πειστική πρόταση που ανταποκρινόταν στις ανάγκες του έργου ενώ εισήγαγε μια σύγχρονη όψη. Ένα προσαρμοσμένο περίβλημα από γυαλί και μια διακριτική ατσάλινη κατασκευή που διατηρεί την απαραίτητη θερμοκρασία και υγρασία για τη διατήρηση του κτιρίου.

Οι αδρές γραμμές του κτιρίου παρουσιάζονται σήμερα με λεπτότητα με μια οικολογικά βιώσιμη λύση. Το Grand Théâtre de Québec μπορεί να συνεχίσει να είναι η καρδιά της πόλης χωρίς να πειράξει κανένας τίποτα για τα επόμενα πενήντα χρόνια, μετά από πέντε χρόνια έρευνας, ανάπτυξης και σχολαστικής εργασίας.

Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ρένα Σακελλαρίδου

Design / Ρένα Σακελλαρίδου: «Όταν έχεις γευτεί τα μεγάλα κτίρια, δύσκολα επιστρέφεις στη μικρή κλίμακα»

Μια συζήτηση με την καθηγήτρια Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού του ΑΠΘ για την πορεία της, τη θέση της γυναίκας στην αρχιτεκτονική και την εικόνα της σύγχρονης Αθήνας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι κρεμαστοί κήποι του Ελληνικού

Design / XOXarchitects: Οι κρεμαστοί κήποι του Ελληνικού

Η ομάδα των XOXarchitects σχεδίασε ένα συγκρότημα κατοικιών που θέλει να αποτελέσει γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το οικιστικό μέλλον της περιοχής, ένα αειφόρο σύνολο που χαλαρώνει και αναζωογονεί με την αισθητική του τον χρήστη.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
LIFO Κυρία Αρχιτέκτων: Μια έκθεση για τις γυναίκες αρχιτεκτόνισσες - Ποιες είναι οι 6 Ελληνίδες και τα έργα τους

Design / Κυρία Αρχιτέκτων: Μια έκθεση για τις γυναίκες αρχιτέκτονες - Ποιες είναι οι 6 Ελληνίδες και τα έργα τους

Η έκθεση αναπτύσσει τη θεματική με 18 πορτρέτα, 12 από τη Γερμανία και 6 από την Ελλάδα. Ξεκινά με τις πρωτοπόρους που γύρω στο 1900 ήταν οι πρώτες γυναίκες που σπούδασαν Αρχιτεκτονική και πρωτοστάτησαν στην προσπάθειά τους να εδραιωθούν σε ένα ανδρικό τότε επάγγελμα.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Design / Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δύο πόλεις που προχωρούν προς μία επόμενη μέρα, μέσα από αστικές αναπλάσεις και αναπτύξεις. Δύο πόλεις που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανοδικής πορείας του τουρισμού, της εκτόξευσης των ενοικίων και της ασύμμετρης ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών τους. Σε αυτό το τοπίο, η δημιουργία νέων γειτονιών μοιάζει να είναι η λύση που τοποθετεί ξανά τον πολίτη στο ρόλο του πρωταγωνιστή, σύμφωνα με την Μαρία Δέδα, επικεφαλής των Deda Architects.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ