Βίντεο, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και φιλοσοφικά κείμενα στο «Through the fog: Descripting the present»

Βίντεο, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και φιλοσοφικά κείμενα στο «Through the fog: Descripting the present» Facebook Twitter
Didem Pekün, Of Dice and Men, 2011 – ongoing, δικάναλη βιντεοεγκατάσταση σε αρχιτεκτονικό περιβάλλον, 43 λεπτά. Φωτογραφία: Baris Dogrusoz. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και A Century of Centuries, SALT Beyoğlu
0

— Τι σημαίνει ο τίτλος της έκθεσης; Πώς προέκυψε;

Ο τίτλος ήταν κάτι που προέκυψε καθώς σκεφτόμουν πώς κινούμαστε στο παρόν – για μένα είναι ταυτόχρονα μια στιγμή κρίσης και μετάβασης, ειδικά μέσα στην Ευρώπη. Όταν στέκεσαι στην ομίχλη, δεν μπορείς να διακρίνεις τι υπάρχει γύρω σου. Μπορεί να αντιλαμβάνεσαι τις μορφές και τους ανθρώπους, αλλά δεν μπορείς να δεις όπως θα έβλεπες σε κανονικές συνθήκες. Δανείστηκα τη λέξη «descripting» από έναν από τους καλλιτέχνες της έκθεσης, τον Christian Nyampeta. Μπορείτε να το δείτε ως μια περιγραφή, ενώ μπορεί επίσης να υποδηλώνει ότι πρέπει να απομακρυνθείτε από κάτι για το κατανοήσετε καλύτερα.

— Τι θα δούμε στην έκθεση;

Έργα που δεν έχετε δει ξανά στην Αθήνα. Ανυπομονώ να δω το σχέδιο της Χρυσάνθης Κουμιανάκη, το οποίο θα καλύπτει τη βιτρίνα της γκαλερί. Το δούλευε για 5 ημέρες και χρησιμοποιεί συνθήματα που βρήκε στους τοίχους της Αθήνας, τα οποία ξαναγράφτηκαν σε γραμματοσειρά που δημιούργησε η ίδια και βασίζονται στα σχέδια μιας ιδεατής πόλης. Θα υπάρχει μια μαγευτική βίντεο-εγκατάσταση από την Didem Pekun, που αποτελείται από φιλμ των τριών τελευταίων χρόνων και καταγράφουν γεγονότα στην Κωνσταντινούπολη και στην Αθήνα. Ο Grant Watson έχει κάνει συνεντεύξεις με Έλληνες συγγραφείς, περφόρμερ και ακτιβιστές ως μέρος ενός μακροπρόθεσμου πρότζεκτ που πραγματοποιεί. Ο τρόπος για να εμπλακεί με τους ανθρώπους και τους πολιτικούς της σύγχρονης Αθήνας είναι πραγματικά ενδιαφέρων. Επίσης, υπάρχουν εξαιρετικές δουλειές από τους Nyampeta, Ευτύχη Πατσουράκη και Βαγγέλη Βλάχο.

Όπως λέω και στο σύντομο κείμενο της έκθεσης, η ομίχλη που μας περιβάλλει διαπερνάται συνεχώς από διαφορετικές μορφές κρατικής, οικονομικής και πολιτικής βίας. Η ομίχλη μπορεί να μετατραπεί σε καταιγίδα και ίσως η καταιγίδα είναι ήδη εδώ.

— Ποιες είναι οι σκέψεις σου για την κρίση στην Ελλάδα;

Είναι μια πολύ δύσκολη ερώτηση για να απαντηθεί σε λίγες προτάσεις. Ως θεατής και Ευρωπαίος θεωρώ την κρίση μέρος του θεμελιώδους επαναπροσδιορισμού της ίδιας της Ευρώπης, των κρατών της και της σχέσης της με τις χώρες εκτός των συνόρων της. Όπως λέω και στο σύντομο κείμενο της έκθεσης, η ομίχλη που μας περιβάλλει διαπερνάται συνεχώς από διαφορετικές μορφές κρατικής, οικονομικής και πολιτικής βίας. Η ομίχλη μπορεί να μετατραπεί σε καταιγίδα και ίσως η καταιγίδα είναι ήδη εδώ.

Βίντεο, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και φιλοσοφικά κείμενα στο «Through the fog: Descripting the present» Facebook Twitter
Ο Nick Aikens σε συνομιλία με τον καλλιτέχνη Ahmet Ogut και μέλη της Ακαδημίας «We are Here».

— Είναι παρόμοια η κατάσταση στο Αϊντχόφεν;

Τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά εκεί. Πρόκειται για μια επαρχιακή ολλανδική πόλη. Η οικονομική κρίση έγινε αντιληπτή μέσα από τις περικοπές στη χρηματοδότηση στο μουσείο όπου εργάζομαι. Πραγματικά, η κυβέρνηση της πόλης προσπαθεί να χρησιμοποιήσει την οικονομική κρίση ως δικαιολογία για να αποσύρει τη στήριξη στον πολιτισμό. Αλλά δεν έγιναν απολύσεις και μεγάλο μέρος της χρηματοδότησής μας προέρχεται από το κράτος. Συνεπώς, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά απ' ότι στα μουσεία της Ελλάδας για παράδειγμα.

— Γιατί να επισκεφθεί κάποιος την έκθεση;

Είναι μια ευκαιρία να προσπαθήσει να καταλάβει πώς οι καλλιτεχνικές πρακτικές προσφέρουν διαφορετικά μέσα για να κατανοήσουν και να εκφράσουν το παρόν και τη σχέση μας με αυτό. Το κλειδί είναι οι διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους αυτό διαμορφώνεται – εικόνες, εμπειρίες, θεωρία. Θα δείτε πολλά από τα παραπάνω στην έκθεση: υφασμάτινα έργα, βίντεο, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και φιλοσοφικά κείμενα.

Βίντεο, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και φιλοσοφικά κείμενα στο «Through the fog: Descripting the present» Facebook Twitter
Christian Nyampeta, Envelopes and Hosting Structures, 2015, De Appel Arts Centre, Άμστερνταμ. Φωτογραφία: Daniel Nicolas. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη.
Βίντεο, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και φιλοσοφικά κείμενα στο «Through the fog: Descripting the present» Facebook Twitter
Christian Nyampeta, Sequentia, 2015, στιγμιότυπo λήψης. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη.
Βίντεο, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και φιλοσοφικά κείμενα στο «Through the fog: Descripting the present» Facebook Twitter
Βαγγέλης Βλάχος, Ξένοι αρχαιολόγοι από όρθια σε σκυφτή θέση, 2012, 53 φωτογραφίες πάνω σε ένα επιτοίχιο ράφι μήκους 8,5 μ., λεπτομέρεια. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη.
Βίντεο, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και φιλοσοφικά κείμενα στο «Through the fog: Descripting the present» Facebook Twitter
Ευτύχης Πατσουράκης, Oρίζοντες 02, 2014, 2 φωτογραφίες ευρήματα σε τοίχο, 10 x 23,9 εκ. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Γκαλερί Ελένη Κορωναίου.
Βίντεο, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και φιλοσοφικά κείμενα στο «Through the fog: Descripting the present» Facebook Twitter
Στιγμιότυπο λήψης από το έργο 'How We Behave', 2016, του Grant Watson. Διεύθυνση Φωτογραφίας Kate McDonough. Ευγενική παραχώρηση του Grant Watson
Βίντεο, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και φιλοσοφικά κείμενα στο «Through the fog: Descripting the present» Facebook Twitter
Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Θεέ, υποψιάζομαι ότι είστε αριστερός διανοούμενος..., 2015, εγκατάσταση, διαστάσεις μεταβλητές, ψηφιακές εκυπώσεις σε χαρτί, μελάνι σε τοίχο, ψηφιακή εκτύπωση σε πανί (220 x110 εκ), ψηφιακές εκτυπώσεις, σχέδια και ξύλο τοποθετημένα σε βιτρίνα. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.

«Through the fog: Descripting the present», 5/2-3/4, State of Concept, Τούσα Μπότσαρη 19, Αθήνα, Τετ.-Παρ.: 16:30-20.30, Σάβ.: 13.00-17.00

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Los Caprichos - Goya

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ