Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
0
 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
O Faggiano και οι γιοί του την περίοδο της ανασκαφής

Το μόνο που ήθελε ο Luciano Faggiano όταν αγόρασε το κτίριο στη Via Ascanio Grandi 65 στο Λέτσε ήταν να ανοίξει τρατορία. Το μόνο πρόβλημα ήταν η τουαλέτα. Σύμφωνα με το νόμο έπρεπε να υπάρχει σχέδιο της αποχέτευσης. Έτσι ο κ. Faggiano, «στρατολόγησε» τους δυο γιούς του για να τον βοηθήσουν να σκάψει μια τάφρο και να διερευνήσει τις συνδέσεις της αποχέτευσης. Επίσης να βρει σε ποιό σημείο υπήρχε σπασμένη σωλήνα. Ο ίδιος προέβλεψε ότι η δουλειά αυτή θα κρατούσε μια εβδομάδα.

 

Αλλά έπεσε κάπως έξω στους υπολογισμούς του. Η αναζήτησή του για σωλήνα αποχέτευσης,  η οποία ξεκίνησε το 2000, έγινε μια οικογενειακή εμμονή και μια ιστορία γεμάτη απίστευτες ανακαλύψεις. Αποκαλύφθηκαν τα ίχνη ενός ολόκληρου κόσμου: ένας τάφος του 7ου π.Χ. αιώνα, μια ρωμαϊκή σιταποθήκη, ένα παρεκκλήσι Φραγκισκανών και χαρακτικά από Ναΐτες ιππότες. Η τρατορία του μετατράπηκε στην ουσία σε ένα μουσείο με λείψανα που διατρέχουν πολλές περιόδους της ιστορίας, μέσα σε υπόγειους διαδρόμους και πολλά δωμάτια.

Η αναζήτησή του ιδιοκτήτη μιας τρατορίας για τη σωλήνα της αποχέτευσης, έγινε μια οικογενειακή εμμονή και μια ιστορία γεμάτη απίστευτες ανακαλύψεις. Αποκαλύφθηκαν τα ίχνη ενός ολόκληρου κόσμου: ένας τάφος του 7ου π.Χ. αιώνα, μια ρωμαϊκή σιταποθήκη, ένα παρεκκλήσι Φραγκισκανών και χαρακτικά από Ναΐτες ιππότες.

 

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
O Faggiano και οι γιοί του την περίοδο της ανασκαφής

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Ευρήματα των ανασκαφών

Η Ιταλία είναι μια κοιτίδα της ιστορίας με αυτοκρατορίες και αρχαίους πολιτισμούς χτισμένοι ο ένας πάνω στα απομεινάρια του προηγούμενου "σαν στρώσεις κέικ". Οι αγρότες στις γύρω περιοχές εξακολουθούν να ξεθάβουν δείγματα της ετρουσκικής κεραμικής ενώ οργώνουν τα χωράφια τους. Σε όλους άλλωστε είναι γνωστό ότι εξαιτίας του υπόγειου πλούτου εδώ και χρόνια παρεμποδίζονται ακόμα και τα σχέδια του υπόγειου μετρό της Ρώμης. Το Λέτσε έχει υπάρξει ένα κρίσιμο σταυροδρόμι της Μεσογείου. Στη «φτέρνα» της Ιταλίας, ήταν ένα μέρος περιζήτητο για τους εισβολείς. Έλληνες, Ρωμαίοι, Οθωμανοί, Νορμανδοί, Λομβαρδοί άφησαν το αποτύπωμά τους. Για αιώνες μια μαρμάρινη στήλη του πολιούχου του Λέτσε Sant'Oronzo, βρισκόταν στην κεντρική πλατεία της πόλης μέχρις ότου ανακαλυφθεί ένα ρωμαϊκό αμφιθέατρο ακριβώς από κάτω. Το άγαλμα μεταφέρθηκε ώστε να μπορεί να ανασκαφεί το αμφιθέατρο.

Ο ιστορικός και συγγραφέας Mario De Marco, που ασχολείται με το Λέτσε, σημειώνει ότι σύμφωνα με το μύθο τα πρώτα «στρώματα» της πόλης είναι από τα ομηρικά χρόνια, ενώ παράλληλα τονίζει το πόσο δελεαστική ήταν η πόλη για τους εισβολείς με την προοπτική της λεηλασίας. "Κάθε ένας από αυτούς τους πληθυσμούς ήρθε και άφησε ένα ίχνος", συμπληρώνει.

Ο Severo Martini, ένα μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου, δήλωσε ότι τα αρχαιολογικά λείψανα κάνουν αρκετά τακτικά την «εμφάνισή τους» και αποτελούν αληθινό πονοκέφαλο για τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Ένα έργο για την κατασκευή ενός εμπορικού κέντρου έπρεπε να επανασχεδιαστεί μετά την ανακάλυψη ενός αρχαίου ρωμαϊκού ναού κάτω από το χώρο της του ήδη σχεδιασμένου πάρκινγκ. «Κάθε φορά που ανοίγουμε μια τρύπα, βγαίνουν αιώνες ιστορίας», λέει.

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα

Χωρίς να το πουν στη Μamma!

Στην περίπτωση της οικογένειας Faggiano τώρα: το μόνο που ήθελαν ήταν να κάνουν ένα εστιατόριο και να κατοικήσουν τον πρώτο όροφο. Από τα τρία παιδιά του, μόνο ο ένας ζούσε μαζί τους. Ο μεγαλύτερος έκανε σπουδές κινηματογράφου στη Ρώμη και ο άλλος φοιτούσε στο κολέγιο.

Η μια εβδομάδα που είχε ζητήσει από τους γιούς του πέρασε γρήγορα καθώς ανακάλυψαν ένα ψευδο-δάπεδο κάτω από το οποίο αποκαλύφθηκε ένας όροφος από μεσαιωνική πέτρα, ο οποίος με τη σειρά του οδήγησε σε ένα τάφο από την εποχή των Messapis οι οποίοι ζούσαν στην περιοχή αιώνες πριν από τη γέννηση του Ιησού. Σύντομα, η οικογένεια ανακάλυψε ένα θάλαμο που χρησιμοποιείται για την αποθήκευση σιτηρών από τους αρχαίους Ρωμαίους, και στο υπόγειο του ένα μοναστήρι Φραγκισκανών, όπου οι μοναχές προετοίμαζαν τα σώματα των νεκρών.

Οι άντρες δεν είπαν τίποτα στη γυναίκα του σπιτιού, τη μητέρα τους και σύζυγο του  Faggiano, Άννα –Μαρία, αλλά εκείνη κατάλαβε ότι οι δουλειές είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτό που είχαν προβλέψει. Τα μπάζα που έβγαζαν από το σκάψιμο έγιναν αντικείμενο περιέργειας για τους γείτονες που κάλεσαν την αστυνομία. Όταν έφτασαν οι αρμόδιοι, απαγόρευσαν στον  Faggiano τη συνέχιση των ανασκαφών με το επιχείρημα ότι δεν ήταν εγκεκριμένες. Μετά από ένα χρόνο επετράπη να συνεχίσει τις ανασκαφές του με την προϋπόθεση ότι οι υπάλληλοι της πολιτιστικής κληρονομιάς θα παρατηρούσαν το έργο. Ένας υπόγειος θησαυρός είχε αρχίσει να αποκαλύπτεται. Αρχαία αγγεία, ρωμαϊκά λατρευτικά μπουκάλια, ένα αρχαίο δαχτυλίδι με χριστιανικά σύμβολα, μεσαιωνικά αντικείμενα, κρυμμένες τοιχογραφίες.

 

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα

 

Ένας αξιωματούχος του Ιταλικού Υπουργείου πολιτιστικής κληρονομιάς δήλωσε ότι το σπίτι του Faggiano «έχει στρώματα που είναι αντιπροσωπευτικά του συνόλου σχεδόν της ιστορίας της πόλης, από τους Ρωμαίους και τα μεσαιωνικά  έως τα βυζαντινά χρόνια". Οι αρχές της πόλης τον άφησαν να συνεχίσει τη δουλειά του με τους γιούς του και την εκτενή έρευνα στα υπόγεια του σπιτιού του. Το σπίτι είχε γίνει η λευκή του φάλαινα, η εμμονή και το όνειρό του.

 

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα

 

Σήμερα το κτίριο είναι το Μουσείου Faggiano, ένας ανεξάρτητο αρχαιολογικό μουσείο που έχει εγκριθεί από τις αρχές του Λέτσε. Μεταλλικά κλιμακοστάσια επιτρέπουν στους επισκέπτες να κατέβουν στους υπόγειους θαλάμους, ενώ τμήματα του δαπέδου από γυαλί υπογραμμίζουν τα ιστορικά στρώματα του κτιρίου.

Ο κύριος  Faggiano είναι πλέον ικανοποιημένοι με το μουσείο του, αλλά ο ίδιος δεν έχει ξεχάσει την τρατορία που ήθελε να ανοίξει. Αγόρασε ένα άλλο μαγαζί και προγραμμάτισε να το ανοίξει με την προϋπόθεση ότι δε θέλει καμία ανακαίνιση. Ο ίδιος δε θέλει να ακουμπήσει ξανά φτυάρι.

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα
 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ