Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ

 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
1

Από τον Οκτώβριο, το μουσείο Solomon R. Guggenheim θα παρουσιάσει μια μεγάλη αναδρομική έκθεση -η πρώτη στις Ηνωμένες Πολιτείες εδώ και 35 χρόνια- αφιερωμένη στο έργο του Ιταλού καλλιτέχνη Alberto Burri (1915-1995). Τίτλος της, Ο Alberto Burri και το τραύμα της ζωγραφικής. Ο Μπούρι ήταν κεντρικός πρωταγωνιστής της τέχνης μετά τον Δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, που αναθεώρησε τις παραδοσιακές αφηγήσεις των πολιτιστικών ανταλλαγών ανάμεσα στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη των δεκαετιών του 50 και του 60.

Η ομορφιά και η πολυπλοκότητα των έργων του, ο ανορθόδοξος χειρισμός των χρωστικών υλών και τα ταπεινά υλικά που χρησιμοποιεί τα συνοψίζει ο ίδιος σε μια φράση του: «H φόρμα και ο χώρος είναι τα σπουδαία στοιχεία που μετρούν». Όμως στη δουλειά του μετρούν και τα υλικά που χρησιμοποίησε και το τι έκανε με αυτά για να πετύχει τις επιδιώξεις του, τη φόρμα μέσα στον χώρο. Παλιόπανα, φτηνά καυσόξυλα, παραμορφωμένα πλαστικά, σχίζες κόντρα πλακέ σε ασυνήθιστες συμμείξεις, ξεπροβάλλουν σε ολοκληρωμένα έργα συγκεκριμένα και απτά, προκαλώντας την επιθυμία της αφής. Όσο περισσότερο τα κοιτάζει κανείς τόσο περισσότερο θυμίζουν το ανθρώπινο σώμα σε ακραίες καταστάσεις.

Αντί να χρησιμοποιεί το παραδοσιακό συνεκτικό κομμάτι του τεντωμένο καμβά, ο Burri συναρμολογούσε τα έργα του από κουρέλια, σπασμένο καπλαμά, συγκολλημένα φύλλα χάλυβα, ή στρώματα του λιωμένου πλαστικού.

Στη μεταπολεμική Ιταλία, ένα τσουβάλι μπορούσε να γίνει κουβέρτα, κουρτίνα, επίδεσμος. Σε τσουβάλια μέσα ήταν κλεισμένη η βοήθεια Μάρσαλ που έφθασε στην Ιταλία. Το σπασμένο κόντρα πλακέ, το φθηνότερο τότε ξύλο, θυμίζει πράξη βίας ή θυμίζει την ίδια τη ζωγραφική πράξη. Το κόκκινο, το άσπρο και το μαύρο που χρησιμοποιεί τα υλικά μονοχρωμίας, αψηφούν τις έννοιες της καθαρότητας. Στην έκθεση σε εκατό έργα που έχουν συγκεντρωθεί και πολλά από αυτά  ταξιδεύουν για πρώτη φορά έξω από την Ιταλία, φαίνεται πόσο πολύ ο Μπούρι «θόλωσε» τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην ζωγραφική και τη γλυπτική δημιουργώντας ένα είδος εικόνας-αντικειμένου, που επηρέασε το Neo-Dada, την Process art και την  Arte Povera.

 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Senza titolo - 1963

O Burri είναι περισσότερο γνωστός για τη σειρά του Sacchi (σάκοι) από απομεινάρια λινάτσας, σε ορισμένες περιπτώσεις σε συνδυασμό με κουρέλια. Πολύ λιγότερο γνωστό στο αμερικανικό κοινό είναι άλλες σειρές του καλλιτέχνη, Catrami, Muffe, Gobbi, Bianchi,  Legni, Ferri, Combustioni Plastiche και Cellotex. Η έκθεση αναπτύσσεται στις ράμπες του Γκούγκενχάιμ και αποκαλύπτει τόσο την ιστορική σειρά του έργου του, όσο και το διάλογό του με την αμερικανική τέχνη.

Ο Μπούρι γεννήθηκε στην Città di Castello, στην Ιταλία, το 1915. Εκπαιδεύτηκε ως γιατρός και υπηρέτησε ως γιατρός στο ιταλικό στρατό,  στη Βόρεια Αφρική κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου. Μετά τη σύλληψη της μονάδας του στην Τυνησία το 1943, κλείστηκε σε στρατόπεδο αιχμαλώτων όπου άρχισε τη ζωγραφική. Μετά την επιστροφή του στην Ιταλία το 1946, ο Burri αφοσιώθηκε στην τέχνη και αποφάσισε να να αποτυπώσει τις εμπειρίες του από τον πόλεμο, τη  στέρηση, και την ολέθρια ήττα της Ιταλίας.  Η πρώτη του ατομική έκθεση, στην Galleria La Margherita της Ρώμης το 1947, χαρακτηρίστηκε από τα τοπία και τις νεκρές φύσεις.

Μετά από ένα ταξίδι στο Παρίσι το 1948-1949, άρχισε να πειραματίζεται με πισσώδεις ουσίες, ελαφρόπετρα, βιομηχανικά χρώματα σμάλτου, και μεταλλικό οπλισμό, και άρχισε να σχηματίζει  προσθήκες και χαρακιές που καταστρέφουν την ακεραιότητα του επιπέδου εικόνας. Αντί να χρησιμοποιεί το παραδοσιακό συνεκτικό κομμάτι του τεντωμένο καμβά, ο Burri συναρμολογούσε τα έργα του από κουρέλια, σπασμένο καπλαμά, συγκολλημένα φύλλα χάλυβα, ή στρώματα του λιωμένου πλαστικού. Στο έργο του κατεδαφίστηκε και αναδιαρθρώνεται η Δυτική ζωγραφική παράδοση, μετατρέποντας την κλίμακα και τη συναισθηματική δύναμη του μοντερνισμού σε κολάζ.

Ο Μπούρι έζησε στην Ιταλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και στη Γαλλία. Πέθανε στη Νίκαια το 1995. Δώρισε χιλιάδες δολλάρια και τα έργα του σε μουσεία που φέρουν το όνομά του στη γενέτειρά του και εξασφάλισε τη βιωσιμότητά τους επιτρέποντας να βγαίνουν σε δημοπρασίες έργα του. 

 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
sacco e nero
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Bianco plastica
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Composition in White 1955
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Cretto, 1971
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Rosso plastica (1966)
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Alberto Burri, Grande Cretto di Gibellina, 1985/2006
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Milano Design Week, ο Μπούρι σε περφόρμανς
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Sacco,-1956,
 Ένας σπουδαίος της Ιταλικής τέχνης στο Γκούγκενχάιμ Facebook Twitter
Ο Μπούρι σε έκθεση έργου του
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια