Η απίστευτη ιστορία του διαταραγμένου μυαλού του Ρίτσαρντ Νταντ

Η απίστευτη ιστορία του διαταραγμένου μυαλού του Ρίτσαρντ Νταντ Facebook Twitter
The Flight out of Egypt
0

Αν σκύψετε με προσοχή επάνω σε ένα έργο του Richard Dadd, του Άγγλου ζωγράφου της βικτοριανής εποχής που γεννήθηκε το 1817, το πρώτο που θα παρατηρήσετε είναι η απίστευτα ακριβής απεικόνιση, σχεδόν η τελειότητα με την οποία έχει δουλευτεί κάθε εκατοστό στον καμβά του έργου του. Μπορείτε να διακρίνεται ένα καλοσχηματισμένο τουρμπάνι μόλις δυο χιλιοστών σε έναν άνθρωπο που κάθεται στην άκρη ενός βράχου. Άλλοι θα τον αποκαλούσαν μινιατουρίστα, αλλά δεν είναι μόνο αυτό.

Ο Νταντ αγαπούσε τις νεράιδες, τα υπερφυσικά θέματα, το μυστήριο και τις σκηνές από την Ανατολή. Τα περισσότερα από τα έργα του, πολλά από αυτά που θεωρούνται σήμερα αριστουργήματα, δημιουργήθηκαν, ενώ ο ίδιος ήταν ασθενής σε ψυχιατρική κλινική. Ήταν από τους ζωγράφους που έκαναν τα δημοφιλή εκείνη την εποχή έργα με τις σαιξπηρικές σκηνές. Σε ένα από αυτά ακόμα και σήμερα, αναγνωρίζει κανείς την τρέλα στα μάτια του Δούκα του Gloucester καθώς στέκεται πάνω από το σώμα του Henry VI κρατώντας ένα ματωμένο σπαθί. Οι ιστορικοί της τέχνης αναγνωρίζουν το βλέμμα του καλλιτέχνη.

Το καλοκαίρι του 1842 μετά από ένα ταξίδι του στη Συρία, την Ελλάδα, την Ιορδανία και την Αίγυπτο, στο οποίο προσελήφθη από έναν πλούσιο ταξιδιώτη, τον Sir Thomas Phillips για να κάνει σχέδια και υδατογραφήματα των «εξωτικών τόπων», άρχισε η ακανόνιστη συμπεριφορά του να εκδηλώνεται κάθε μέρα όλο και περισσότερο.

Ο Νταντ γεννήθηκε στο Chatham του Κεντ στην Αγγλία και ήταν γιος  χημικού. Το πέμπτο από τα εννέα παιδιά μιας πολυμελούς οικογένειας. Το ταλέντο του στο σχέδιο άρχισε να φαίνεται από νωρίς και μπήκε στην Royal Academy of Arts στην ηλικία των 20. Από νωρίς θεωρήθηκε κορυφαίο ταλέντο. Ο Ρίτσαρντ Νταν ήταν σύγχρονος του  GF Watts και στις αρχές της σταδιοδρομίας τους είχαν πολλά κοινά. Και οι δύο ήταν φοιτητές στη Βασιλική Ακαδημία, θαυμαστές των Γλυπτών του Παρθενώνα και ταξίδεψαν στο εξωτερικό, στη δεκαετία του 1840.

Το καλοκαίρι του 1842 μετά από ένα ταξίδι του στη Συρία, την Ελλάδα, την Ιορδανία και την Αίγυπτο, στο οποίο προσελήφθη από έναν πλούσιο ταξιδιώτη, τον Sir Thomas Phillips για να κάνει σχέδια και υδατογραφήματα των «εξωτικών τόπων», άρχισε η ακανόνιστη συμπεριφορά του να εκδηλώνεται κάθε μέρα όλο και περισσότερο. Επιστρέφει στην Αγγλία κάτι που περιγράφεται ως «μια δραματική αλλαγή προσωπικότητας». Αρχίζει να γίνεται βίαιος, να πέφτει σε παραληρήματα θεωρώντας ότι βρίσκεται κάτω από την επιρροή του θεού της Αιγύπτου Όσιρι. Όλοι πίστεψαν αρχικά ότι είχε πάθει ηλίαση. Σήμερα λένε ότι μάλλον έπασχε από μια μορφή παρανοϊκής σχιζοφρένειας. Από το ίδιο έπασχαν και τα δυο του αδέρφια. Με την επιστροφή του εξετάστηκε από γιατρούς και διαγνώστηκε ότι είχε σώας τας φρένας. Η οικογένειά του τον πήρε στο πατρικό σπίτι προκειμένου να αναρρώσει.

 

Στις 28 Αυγούστου 1843 ο Richard Dadd και ο πατέρας του, ο Robert, πήγαν μια βραδινή βόλτα μέσα από το πάρκο γύρω από Cobham Hall στο Κεντ. Ο 26χρονος ζωγράφος επιτέθηκε ξαφνικά τον πατέρα του, τον χτύπησε στο κεφάλι, τον μαχαίρωσε μέχρι θανάτου, έκρυψε το σώμα του και αποβιβάστηκε σε ένα πλοίο με προορισμό το Ντόβερ της Γαλλίας. Η μανία του εκδηλώθηκε ξανά όταν καθ’ οδόν προς το Παρίσι επιτέθηκε σε άλλους ταξιδιώτες με ξυράφι. Όταν συνελήφθη, ισχυρίστηκε ότι είχε ενεργήσει σύμφωνα με τις οδηγίες του θεού Όσιρι, ότι ήταν γιός και απεσταλμένος του θεού επιφορτισμένος με το θεάρεστο έργο να εξολοθρεύσει τους άντρες που είχαν καταληφθεί από τον σατανά. Ο τύπος της εποχής έκανε κυριολεκτικά πάρτι. Τα δημοσιεύματα έκαναν σε μια νύχτα γνωστό, μάλλον διάσημο τον Νταντ και το δικαστήριο τον ανακήρυξε ομόφωνα «εγκληματική τρελό".

 

Η απίστευτη ιστορία του διαταραγμένου μυαλού του Ρίτσαρντ Νταντ Facebook Twitter
The Fairy Feller’s Master-Stroke, c.1855-64

 

Κλείστηκε στο Νοσοκομείο St Mary of Bethlehem - περισσότερο γνωστή ως Bethlem-  ή, πιο υποτιμητικά, φρενοκομείο. Ο Νταντ παρέμεινε εκεί μέχρι το 1964, τη χρονιά που ένας άλλος σπουδαίος Άγγλος ποιητής, ο John Clare – διάσημος για τον τρόπο που περιέγραψε την φύση και για το ποίημά του I am, πέθανε στο φρενοκομείο Νορθάμπτον. Ο Νταντ μεταφέρθηκε στο Broadmoor. Και εκεί πέρασε το υπόλοιπο της ζωής του, για να πεθάνει 22 χρόνια αργότερα, το 1886. Στο τότε νεοσυσταθέν Broadmoor Hospital, ενθαρρύνθηκε να συνεχίσει τη ζωγραφική. Οι φωτισμένοι για την εποχή γιατροί του επέτρεψαν σε ένα ταραγμένο μυαλό του καιρού του να φτιάξει έτσι, μερικά από τα ωραιότερα έργα του. Σε ένα σημείωμα της κλινικής αναγράφεται ότι ο Νταντ «είναι απασχολημένος τον περισσότερο χρόνο με τη ζωγραφική του. Δεν παραπονιέται και είναι ευχαριστημένος».

 

Στα έργα αυτά, σήμερα, μπορεί να διαβάσει κανείς την επιρροή των ζωγράφων που αγαπούσε, του Γουίλιαμ Μπλέικ, του Ζερικό, του Φουζέλι και των Γερμανών Ναζαριστών. Εδώ έκανε και το διάσημο έργο του The Fairy Feller's Master-Stroke, το οποίο έκαναν τραγούδι οι Queen.Το απίστευτα περίπλοκο και όμορφο αυτό έργο έκανε να το ολοκληρώσει 9 χρόνια. Eνέπνευσε συγγραφείς όπως ο Ντίκενς. Στον David Copperfield, ο εκκεντρικός χαρακτήρας του κυρίου Dick είναι ο Richard Dadd.

Η απίστευτη ιστορία του διαταραγμένου μυαλού του Ρίτσαρντ Νταντ Facebook Twitter
Hatred

Το μυθιστόρημα του Terry Pratchett, που δημοσιεύθηκε το 2003, Wee Free Men, βασίζεται εν μέρει στην ιστορία του Νταντ, ενώ η Βρετανίδα συγγραφέας Άντζελα Κάρτερ έγραψε ένα έργο για το ραδιόφωνο, το Come unto these Yellow Sands, βασισμένο στη ζωή του Νταντ.

Το 1987, στη διάρκεια ενός προγράμματος στο BBC, στο Antiques Roadshow, ανακαλύφθηκε τυχαία μια από χρόνια χαμένη ακουαρέλα του, το έργο The Artist's Halt in the Desert, έργο βασισμένο σε μια εικόνα της Νεκράς Θάλασσας, από το ταξίδι του στη Μέση Ανατολή. Το έργο πουλήθηκε για 100.000 λίρες στο Βρετανικό Μουσείο.

Αντίθετα με πολλές δημοφιλείς παρανοήσεις, ο Dadd πέρασε τις πιο δημιουργικές στιγμές του όταν ήταν διαυγής. Το φαντασιακό ως επιλογή του θέματός του ήταν ο τρόπος να αποδρά από την πραγματικότητα της ζωής του, την ασθένειά του, τη φυλάκισή του και τα εγκλήματά του. Το απίστευτα λεπτομερές του έργο δείχνει πειθαρχία, καταβύθιση στο θέμα ενώ τα στοιχεία της προραφαηλιτικής λαϊκής ζωγραφικής, φανερώνουν ένταση και αποτελούν ακόμα και σήμερα πρότυπο της μικρογραφίας. Κατά τη διάρκεια των 42 χρόνων εγκλεισμού του στηρίχθηκε σχεδόν αποκλειστικά στη φαντασία του και την απίστευτη οπτική μνήμη που διέθετε.

Αν και το πρότυπο του βασανισμένου, απομονωμένου καλλιτέχνη, ακόμα και σήμερα είναι φετίχ, τα στοιχεία της εικονογραφίας του δείχνουν ότι η εμπειρία της ζωής και η αντίληψη επηρεάζουν σε βάθος το έργο ενός καλλιτέχνη και ότι η ασθένεια εμποδίζει τη δημιουργικότητα, αλλά και πολλές λειτουργικές πλευρές ενός ανθρώπου. Ο Νταντ εξακολουθεί ακόμα και σήμερα με τα έργα του να αποτελεί έμπνευση για τα ευφάνταστα και δημιουργικά μυαλά. 

Η απίστευτη ιστορία του διαταραγμένου μυαλού του Ρίτσαρντ Νταντ Facebook Twitter
Titania Sleeping
Η απίστευτη ιστορία του διαταραγμένου μυαλού του Ρίτσαρντ Νταντ Facebook Twitter
Come Unto These yellow Sands
Η απίστευτη ιστορία του διαταραγμένου μυαλού του Ρίτσαρντ Νταντ Facebook Twitter
Αugustus Egg
Η απίστευτη ιστορία του διαταραγμένου μυαλού του Ρίτσαρντ Νταντ Facebook Twitter
Caravanserai at Mylasa in Asia Minor
Η απίστευτη ιστορία του διαταραγμένου μυαλού του Ρίτσαρντ Νταντ Facebook Twitter
Fish Market by the Sea
Η απίστευτη ιστορία του διαταραγμένου μυαλού του Ρίτσαρντ Νταντ Facebook Twitter
Hamlet and his Mother - The closet scene
Η απίστευτη ιστορία του διαταραγμένου μυαλού του Ρίτσαρντ Νταντ Facebook Twitter
Wandering Musicians
Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT