10 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για τους Einstürzende Neubauten

10 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για τους Einstürzende Neubauten Facebook Twitter
Οι Neubaten είναι από τα λίγα συγκροτήματα που συνεχίζουν να φτιάχνουν τα δικά τους, αυτοσχέδια όργανα και να τα κουβαλούν μαζί τους στις συναυλίες μέχρι και σήμερα.
1

Οι Einstürzende Neubauten δημιουργήθηκαν το 1980 στο Δυτικό Βερολίνο −όταν υπήρχε ακόμη Τείχος− από τους Blixa Bargeld, Beate Bartel, Gudrun Gut και N.U. Unruh. Ο Blixa Bargeld και ο Unruh ήταν συμμαθητές. Μετά από λίγο καιρό, τα δύο γυναικεία μέλη, η Bartel και η Gut, αποχώρησαν από το γκρουπ. Τη θέση τους πήρε ο 15χρονος τότε Alexander Hacke, με την ιδιότητα του ηχολήπτη και πολυοργανίστα. Το όνομά τους μεταφράζεται στα ελληνικά ως «κατεδαφιζόμενα νέα κτίρια». Το σημερινό line-up απαρτίζεται από τους Blixa Bargeld (φωνή, κιθάρα, πλήκτρα), Alexander Hacke (μπάσο, κιθάρα), N.U. Unruh (χειροποίητα όργανα, κρουστά), Jochen Arbeit (κιθάρα) και Rudolf Moser (χειροποίητα όργανα, κρουστά).

• Το 1981 ο ερχομός του F.M. Einheit, ή αλλιώς Mufti, στο γκρουπ ήταν καθοριστικός για τον βαρύ, βιομηχανικό, πανκ ήχο που τους χαρακτήρισε τα επόμενα χρόνια. Το πρώτο τους άλμπουμ είχε τίτλο «Kollaps». Ο Mufti θα αποχωρήσει από το συγκρότημα το 1995 κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων του «Ende Neu». Αν και κανείς δεν δίνει λεπτομέρειες για τον λόγο της αποχώρησής του, ο ίδιος είπε σε κατοπινές συνεντεύξεις του ότι αποχώρησε λόγω δημιουργικών διαφορών και ότι ο Bargeld τον αγνοούσε συνέχεια. Αρκετοί εικάζουν ότι καβγάδισαν πολύ άγρια επειδή ο τελευταίος ήθελε να αλλάξει τον ήχο του γκρουπ ώστε να γίνει πιο μελωδικός – πράγμα που έγινε στην πορεία. Από τότε ο Bargeld έχει αποκτήσει τη φήμη του δύσκολου και της «ντίβας», ενώ πολύ συχνά σχολιάζονται αρνητικά από οπαδούς του γκρουπ οι παραξενιές του, όπως το ότι χαμηλώνει το μπάσο του Hacke κατά τη διάρκεια των συναυλιών τους για να ακούγεται περισσότερο η φωνή του. 

• Οι Neubaten είναι από τα λίγα συγκροτήματα που συνεχίζουν να φτιάχνουν τα δικά τους, αυτοσχέδια όργανα και να τα κουβαλούν μαζί τους στις συναυλίες μέχρι και σήμερα. Ξεκίνησαν να το κάνουν επειδή δεν είχαν λεφτά να αγοράσουν κανονικά. Οι βιομηχανικοί ήχοι τους προέρχονται από αντικείμενα που βρίσκουν στα παλιοσίδερα και τα τροποποιούν, όπως οι λαμαρίνες. Χρησιμοποιούσαν ακόμη και εργαλεία, όπως τρυπάνια και σφυριά. Στις πιο θρυλικές τους εμφανίσεις τη δεκαετία του ’80, με τον Einheit, έβαζαν φωτιά και κατέστρεφαν όλη τη σκηνή, ενώ κοπανούσαν με μανία όποιο μεταλλικό αντικείμενο έβρισκαν μπροστά τους.

10 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για τους Einstürzende Neubauten Facebook Twitter
Οι Einstürzende Neubauten ήταν η πρώτη μπάντα που χρησιμοποίησε το Διαδίκτυο και τους φαν της για να χρηματοδοτήσει τα άλμπουμ της. Θα έλεγε κάποιος ότι είναι προπομποί του crowdfunding.

• Το 1983, ο Blixa Bargeld γίνεται μέλος των Birthday Party, του πρώτου συγκροτήματος του Nick Cave. Όταν αυτοί διαλύονται, θα συνεχίσει ως full-time μέλος των Bad Seeds μέχρι το 2003, απ’ όπου θα φύγει για να αφοσιωθεί στους Neubaten. O Nick Cave κάποια στιγμή δήλωσε ότι είναι το πιο «καμένο» άτομο που έχει γνωρίσει ποτέ, όπως επίσης και ότι οι χαρακτηριστικές κραυγές του είναι «ένας ήχος που περιμένεις να ακούσεις από γάτες που τις πνίγουν ή ετοιμοθάνατα παιδιά». Το 1990, o Bargeld αποκήρυξε το πανκ look που τον έκανε διάσημο στις αρχές της καριέρας του και άρχισε να φορά κοστούμι στις ζωντανές εμφανίσεις του γκρουπ. Παράτησε το σχολείο στα 13 του και είναι αυτοδίδακτος μουσικός.

• Για ένα από τα πιο εμβληματικά άλμπουμ τους, το «Halber Mensch», το τρίτο κατά σειρά κυκλοφορίας, συνεργάστηκαν με τον Ιάπωνα σκηνοθέτη Sogo Ishii, τον δημιουργό του «Burst City», του φιλμ που ξεκίνησε το κινηματογραφικό cyberpunk κίνημα. Κατά τη διάρκεια μιας περιοδείας τους στην Ιαπωνία, ο Ishii τους κινηματογράφησε να ερμηνεύουν ζωντανά όλο το άλμπουμ. Μπορείτε να δείτε όλο το φιλμ εδώ: 

 

• Οι Einstürzende Neubauten ήταν η πρώτη μπάντα που χρησιμοποίησε το Διαδίκτυο και τους φαν της για να χρηματοδοτήσει τα άλμπουμ της. Θα έλεγε κάποιος ότι είναι προπομποί του crowdfunding. Το 2002 λάνσαραν την επίσημη ιστοσελίδα τους και από κει ζητούσαν από τους φαν τους να αγοράσουν το επόμενο άλμπουμ τους πριν ακόμα ηχογραφηθεί. Με αυτό τον τρόπο έμπαιναν κατευθείαν στο στούντιο, χωρίς να χάνουν χρόνο με τις δισκογραφικές εταιρείες για το μάρκετινγκ. Οι supporters, όπως ονόμαζαν τους φαν τους αφού αγόραζαν το άλμπουμ, είχαν αποκλειστική πρόσβαση στις ηχογραφήσεις του. Στα δύο πρώτα supporter albums μπορούσαν να τους βλέπουν εν ώρα εργασίας μέσω μιας web-cam που υπήρχε στο στούντιο. Μπορούσαν, επίσης, να έρχονται σε απευθείας επαφή με την μπάντα, να κάνουν σχόλια για τη μουσική και να επηρεάζουν το αποτέλεσμα.

• Το διάσημο λογότυπό τους απεικονίζει μια ανθρώπινη μορφή. Έχει δύο χέρια και δύο πόδια (το ένα κοντύτερο από το άλλο), αδύνατο σώμα και στρογγυλό κεφάλι με έναν κύκλο στην μέση. Δεν είναι δικής τους έμπνευσης. Είναι ένα αρχαίο σύμβολο που προέρχεται είτε από το Stonehenge ή από τους Ολμέκους, μια φυλή αυτοχθόνων του Μεξικού. Το σύμβολο ανακαλύφθηκε σε μια σπηλιά στο κεντρικό Μεξικό και χρονολογείται γύρω στα 700-1200 μ.Χ. Ο Blixa Bargeld είπε ότι το είδε για πρώτη φορά το 1980, όταν έκανε μια έρευνα στη μυθολογία. Έχουν δοθεί πολλές ερμηνείες για τη σημασία του, από το ότι συμβολίζει τον ήλιο μέχρι και ότι απεικονίζει έναν διαστημάνθρωπο. Αν και αρχαίο σύμβολο, έχει συνδεθεί άρρηκτα με το συγκρότημα. Μουσικοί όπως ο Henry Rollins το έχουν κάνει τατουάζ, ενώ κάποιος μπορεί να το δει στην ταινία «30 days of night», στο manga «Eden: Its an endless world!», σε μια σκηνή του anime Monster, στο κόμικ του Grant Morrison «The Filth» και στο γαλλικό φιλμ κινουμένων σχεδίων «Persepolis».

• Σε ένα από τα πιο αξιοπερίεργα βίντεο που κυκλοφόρησαν ποτέ στο Διαδίκτυο σχετικά με την μπάντα, ο Blixa Bargeld εμφανίζεται να μαγειρεύει ριζότο με μαύρο καλαμάρι σε μια γερμανική εκπομπή μαγειρικής. Ο Blixa σχολιάζει πόσο καλά είναι τα κεραμικά μαχαίρια, αν και σπάνε εύκολα, ενώ αρνείται να απαντήσει στην ερώτηση του παρουσιαστή σχετικά με το αν το ριζότο (!) του θυμίζει κάτι συγκεκριμένο. Λέει, απλώς, ότι η μαγειρική είναι γι’ αυτόν «ένα σχολείο αισθησιακών απολαύσεων!». 

 

• Η πρώτη φορά που ήρθαν στην Αθήνα ήταν τον Σεπτέμβριο του 2000, για μια συναυλία στο Θέατρο Βράχων. Αργότερα, το 2003, ο Blixa έκανε μια αξιομνημόνευτη σόλο εμφάνιση πάνω σε μια αναπηρική καρέκλα στο Gagarin 205 − έχει έρθει άπειρες φορές στην Αθήνα με τον Nick Cave και τους Bad Seeds. Την τελευταία φορά που τους είδαμε εδώ ήταν το 2010, στο Fuzz.
 
• Θεωρούνται τόσο σημαντικοί στη Γερμανία, που πρόσφατα ήταν ένα από τα συγκροτήματα που εγκαινίασαν το πρόγραμμα της Φιλαρμονικής του ποταμού Έλβα στο Αμβούργο, της περίφημης Elbphilharmonie, και η εμφάνισή τους μεταδόθηκε ζωντανά. 


Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Rock in Athens 1985 – φωτογραφικές αποτυπώσεις ενός ηχητικού μύθου

Μουσική / Rock in Athens 1985 – φωτογραφικές αποτυπώσεις ενός ηχητικού μύθου

Τριάντα τρία χρόνια μετά, το τόσο ιδιαίτερο εκείνο φεστιβάλ στο Καλλιμάρμαρο όπου εκπροσωπήθηκε η μουσική «αφρόκρεμα» της εποχής, mainstream κι εναλλακτική ταυτόχρονα, ξαναζωντανεύει μέσα από το λεύκωμα του Γιώργου Τουρκοβασίλη
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πάτι Σμιθ: «Το καλύτερο που μπορεί να κάνει ένας καλλιτέχνης είναι να κρατά το όνομά του καθαρό»

Συνεντεύξεις / Πάτι Σμιθ: «Το καλύτερο που μπορεί να κάνει ένας καλλιτέχνης είναι να κρατά το όνομά του καθαρό»

Η 72χρονη απόγονος των Μπιτ και «νονά του πανκ» μιλά με την χαρακτηριστική της ειλικρίνεια περί μητρότητας και παλιάς Νέας Υόρκης, περί ζωής και θανάτου, περί έρωτος και καφέ.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια