40 χρόνια Band Aid: Μήπως είναι καιρός να αφήσουμε την Αφρική ήσυχη;

40 χρόνια Band Aid: Μήπως να αφήσουμε πλέον την Αφρική ήσυχη; Facebook Twitter
Οι Simon Le Bon, Bob Geldof, Bono, Sting και George Michael κατά την διάρκεια της ηχογράφησης του «Do They Know It's Christmas?». - Φωτ.: Brian Aris
0

ΣΤΑ ΤΕΛΗ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ, κυκλοφόρησε το «απόλυτο remix» του «Do They Know It's Christmas?», του «απόλυτου» φιλανθρωπικού single που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά πριν από 40 χρόνια, και που, εκτός από το όποιο καλό έχει κάνει, μεταδίδει επίσης μια αφήγηση που υπονομεύει την αξιοπρέπεια και την αυτοδιάθεση μιας ολόκληρης ηπείρου. Η ηχογράφηση συγκέντρωσε εκατομμύρια για ανθρωπιστική βοήθεια, αλλά προώθησε επίσης διαστρεβλώσεις που επί μακρόν δικαιολογούσαν τη μεταχείριση της Αφρικής ως ελεύθερο πεδίο για κάθε είδους δυτικής παρέμβασης.

Το 1984, ο Μπομπ Γκέλντοφ, τότε τραγουδιστής των Boomtown Rats, συγκέντρωσε ένα σούπερ γκρουπ από Βρετανούς και Ιρλανδούς ποπ και ροκ σταρ υπό την ονομασία Band Aid για να ερμηνεύσουν το «Do They Know It's Christmas?», ένα τραγούδι που εμπνεύστηκε ο ίδιος παρακολουθώντας τα ρεπορτάζ του BBC για τον φοβερό λιμό στην Αιθιοπία. Οι (πρωτότυποι) στίχοι είναι ένας ποπ ύμνος στην αποικιοκρατία.

Στίχοι όπως «Where nothing ever grows / No rain nor rivers flow» («εκεί που τίποτα δεν μεγαλώνει ποτέ…») και «Well tonight, thank God it's them instead of you» («δόξα τω θεώ, απόψε υποφέρουν εκείνοι αντί για σένα») εμφάνιζαν την Αιθιοπία ως μια αβοήθητη, άγονη έρημη χώρα, απολύτως εξαρτημένη από τη δυτική σωτηρία. Το 1984, το τραγούδι, συνοδευόμενο από σπαρακτικές εικόνες λιμού, απλοποίησε μια σύνθετη κρίση, υποβαθμίζοντας την ιστορική, πολιτισμική και θρησκευτική ταυτότητα του έθνους σε μια καρικατούρα απόγνωσης για τα μάτια του δυτικού κοινού.

Η Αιθιοπία συνεχίζει να διαστρεβλώνεται στη δυτική φαντασία. Όχι μόνο δεν είναι μια έρημη και αβοήθητη χώρα, αλλά αποτελεί ένα λίκνο του ανθρώπινου πολιτισμού με εξέχοντα ρόλο στον αγώνα της Αφρικής κατά της αποικιοκρατίας. 

Ο λιμός της Αιθιοπίας το 1984 δεν ήταν μια απλή φυσική καταστροφή. Επιδεινώθηκε από τον εμφύλιο πόλεμο μεταξύ του στρατιωτικού καθεστώτος (Ντεργκ) της Αιθιοπίας που ήταν προσκείμενο στη Σοβιετική Ένωση και εξεγερμένων ομάδων, όπως το Λαϊκό Απελευθερωτικό Μέτωπο του Τιγκράι που υποστηριζόταν από τα δυτικά έθνη. Η γεωπολιτική αντιπαράθεση του Ψυχρού Πολέμου μετέτρεψε τον λιμό σε πεδίο μάχης δι’ αντιπρόσωπων, με τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο να παρέχουν ανακούφιση από τον λιμό αλλά και μυστική υποστήριξη στους εξεγερμένους που προσπαθούσαν να αποδυναμώσουν το κυβερνών καθεστώς.

Band Aid - Do They Know It’s Christmas? (2024 Ultimate Mix / 40th Anniversary Video)

Η αρχική κυκλοφορία του κομματιού σημείωσε ρεκόρ πωλήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο και οκτώ μήνες μετά, ο Γκέλντοφ οργάνωσε το Live Aid, μια μεγάλη τηλεοπτική συναυλία που προσέλκυσε περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο θεατές σε περισσότερες από εκατό χώρες, δηλαδή περίπου το ένα τρίτο της ανθρωπότητας. Η μετάδοση, που διήρκεσε 16 ώρες, έγινε ζωντανά από το στάδιο Γουέμπλεϊ στο Λονδίνο και το στάδιο Τζον Φ. Κένεντι (που έκτοτε έχει κατεδαφιστεί) στη Φιλαδέλφεια και αποτέλεσε ένα πολιτιστικό γεγονός – ορόσημο, το οποίο συγκέντρωσε το ποσό των 50 εκατομμυρίων δολαρίων, παράλληλα με πρόσθετα έσοδα από τα πάσης φύσεως σουβενίρ, και χαιρετίστηκε ως το αποκορύφωμα της επιτυχίας ενός ανθρωπιστικού event.

Ωστόσο, πίσω από τους πανηγυρικούς τίτλους, υπήρχαν σκοτεινά ερωτήματα. Στα απομνημονεύματά του, ο Φίκρε Σελασιέ, πρωθυπουργός της Αιθιοπίας από το 1987 έως το 1989, υποστήριζε ότι στα μέσα της δεκαετίας του '80 έφτασε στη χώρα βοήθεια αξίας μόλις 20 εκατομμυρίων δολαρίων. Σύμφωνα πάντως με το ίδιο το Band Aid Charitable Trust,  εκτιμάται ότι από το 1985 έχουν συγκεντρωθεί περισσότερα από 178 εκατομμύρια δολάρια για την ανακούφιση της Αφρικής, αλλά το ευρύτερο πλαίσιο δεν μπορεί να αγνοηθεί.

Πέρα από τον λιμό, η εμπλοκή της Δύσης στην Αιθιοπία μετατράπηκε σε απροκάλυπτη πολιτική ανάμειξη. Το 1991, κατά τη διάρκεια της πτώσης του καθεστώτος Ντεργκ, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ ενορχήστρωσαν μια ειρηνευτική διάσκεψη στο Λονδίνο που επέτρεψε στο Λαϊκό Απελευθερωτικό Μέτωπο του Τιγκράι να ανέλθει στην εξουσία. Αυτή η κυβέρνηση διοίκησε την Αιθιοπία για 27 χρόνια, επιδεινώνοντας τις εθνοτικές εντάσεις και σπέρνοντας τους σπόρους της αστάθειας που συνεχίζουν να μαστίζουν το έθνος. Οι παραλληλισμοί με τη Διάσκεψη του Βερολίνου του 1884, όπου οι ευρωπαϊκές δυνάμεις διαμέλισαν την Αφρική προς όφελός τους, είναι εντυπωσιακοί. Και τα δύο γεγονότα αποκαλύπτουν ένα μοτίβο εξωτερικών δυνάμεων που επιβάλλουν πολιτικές δομές στην Αφρική για να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντά τους, αδιαφορώντας για την πολύπλοκη ιστορία και τους διαφορετικούς λαούς και πολιτισμούς της ηπείρου.

Ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος του Band Aid στην εικόνα της Αφρικής είναι εξίσου ανησυχητικός. Το μαρκάρισμα της Αιθιοπίας - και κατ' επέκταση της Αφρικής - ως μιας μονολιθικής πατρίδας του πόνου επαναλαμβάνεται τακτικά όλα αυτά τα χρόνια με τις αναβιώσεις του «Do They Know It's Christmas?», όπως το Band Aid II το 1989, το Band Aid 20 το 2004, το Band Aid 30 το 2014 και τώρα το Band Aid 40, διαμορφώνοντας τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος βλέπει και ασχολείται με την Αφρική, και χωρίς αμφιβολία επηρεάζοντας τις επενδύσεις, τη συνεργασίες και τις πολιτικές αποφάσεις.

Μπορεί οι στίχοι να έχουν πλέον τροποποιηθεί ως απάντηση στους επικριτές που χαρακτήριζαν το τραγούδι βαθιά υποτιμητικό και γεμάτο αποικιοκρατικές τροπικότητες, αλλά και μόνο το ερώτημα που θέτει ο τίτλος του («Γνωρίζουν καν ότι είναι Χριστούγεννα;») παραμένει ενοχλητικό. Προφανώς γνώριζαν και γνωρίζουν ότι έχουμε Χριστούγεννα, καθώς η πλειονότητα των Αιθιόπων είναι χριστιανοί – η χώρα είχε υιοθετήσει τον χριστιανισμό ήδη από τον 4ο μ.Χ. αιώνα.

Η Αιθιοπία συνεχίζει να διαστρεβλώνεται στη δυτική φαντασία. Όχι μόνο δεν είναι μια έρημη και αβοήθητη χώρα, αλλά αποτελεί ένα λίκνο του ανθρώπινου πολιτισμού με εξέχοντα ρόλο στον αγώνα της Αφρικής κατά της αποικιοκρατίας. Παρότι η Αιθιοπία του 2024 δεν αποτελεί ουτοπία –οι προκλήσεις και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει είναι πραγματικές– έχει καταφέρει να επιβιώσει από έναν αιώνα εξωτερικών παρεμβάσεων και εσωτερικών συγκρούσεων. Ο πρωθυπουργός της Αιθιοπίας Άμπι Αχμέντ απάντησε επιγραμματικά στο φετινό «ultimate remix» του «Do They Know It's Christmas?»: «Ένας καλός σκοπός που δεν έχει εξελιχθεί μαζί με την εποχή μπορεί να καταλήξει να κάνει περισσότερο κακό παρά καλό».

Με στοιχεία από The Los Angeles Times

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT