Aπόψε οι Dødheimsgard θα μας εξηγήσουν γιατί το black metal έγινε ένα από τα κύρια εξαγώγιμα προϊόντα της Νορβηγίας

Aπόψε οι Dødheimsgard θα μας εξηγήσουν γιατί το black metal έγινε ένα από τα κύρια εξαγώγιμα προϊόντα της Νορβηγίας Facebook Twitter
1

AΠΟ ΤΟΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΔΟΥΡΤΜΕ

Aπόψε οι Dødheimsgard θα μας εξηγήσουν γιατί το black metal έγινε ένα από τα κύρια εξαγώγιμα προϊόντα της Νορβηγίας Facebook Twitter

Κάτι πολύ παράξενο συμβαίνει με αυτή τη χώρα. Θα πει κανείς πως φταίει το κλίμα, οι μεγάλοι χειμώνες, η έλλειψη ήλιου, η μουντίλα της ατμόσφαιρας. Πιθανόν μέχρις ενός σημείου να έχει και δίκιο, αλλά προσωπικά δεν πιστεύω ότι αυτό ευθύνεται αποκλειστικά για ένα από τα μεγαλύτερα εξαγώγιμα προιόντα της Νορβηγίας.

Πώς θα μπορούσε, άλλωστε, μια τέτοια μουσική όπως το black metal και μάλιστα το Νορβηγικό να βασίζεται σε έναν συγκριτικά μικρό πυρήνα ανθρώπων και δυσανάλογων συγκροτημάτων, όταν η υπόλοιπη χώρα ελάχιστη σχέση έχει με την τρόπο τινά ακραία κουλτούρα της σκηνής;

Κι όμως, φαίνεται ότι μετά από 20 και χρόνια, η πάλαι ποτέ underground σκηνή του νορβηγικού black metal, όχι απλά έχει γίνει αποδεκτή από το σύνολο της χώρας, αλλά επιπλέον αντιμετωπίζεται, και με ευφυέστατο τρόπο, σαν μέρος της κουλτούρας και σαν βασικό εξαγώγιμο προιόν (μετά το πετρέλαιο, φυσικά). Έξυπνοι άνθρωποι και καλλιεργημένοι οι Νορβηγοί, αφού πέρασαν το εφηβικό στάδιο της έξαλλης και αποτρόπαιας αυτής μουσικής, έφτασαν στο σημείο, άλλοι να παλιμπαιδίζουν, πειραματιζόμενοι με μουσικές των παιδικών τους χρόνων (βλ. Darkthrone), άλλοι να ακολουθούν πιο avant-garde μονοπάτια (βλ. Ved buens ende/Virus και Ulver), άλλοι να ασπάζονται την 70’s λατρεία και ψυχεδέλεια (βλ. Enslaved) και κάποιοι άλλοι, ενώ έχουν ωριμάσει μουσικά, να συνεχίζουν να προσφέρουν απλόχερα τον τρόμο και την παράνοια σε κάθε τους κυκλοφορία.

Ο Aldrahn παραμένει λυσσασμένος επί σκηνής, ο Vicotnik ήταν και είναι ανέκαθεν μεγάλος κιθαρίστας και πλέον πίσω από το drum kit ο ολλανδικής καταγωγής Sekaran, δεν αφήνει περιθώρια για αμφιβολία στο υπεργρήγορο και τεχνικό/τζαζίστικο παίξιμό του.

Έχω φτάσει στο σημείο να πιστεύω πως όλοι μα όλοι τους παίρνουν τα καλύτερα ναρκωτικά, γιατί πώς να το κάνουμε, μεγάλωσαν, έγιναν σαφώς πιο ευκατάστατοι κι έτσι έχουν πρόσβαση σε καλύτερα deals. Κι αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, γιατί σαν ακροατές κρίνουμε εκ του αποτελέσματος, ο καθένας με τα δικά του υποκειμενικά κριτήρια (ή όχι).

Το αρχικό πλάνο ήταν να κάνω ένα αφιέρωμα στην Νορβηγική σκηνή (δεν ξέρω βέβαια αν η εισαγωγή μετράει σαν αφιέρωμα), εντούτοις όμως, θα ήθελα να ρωτήσω: Δεν έχετε βαρεθεί να διαβάζετε τα ίδια και τα ίδια αφιερώματα; Τι παραπάνω έχει μείνει να αναλύσουμε πια;

Ωστόσο, θα πιάσουμε και θ’αναλύσουμε την περίπτωση μιας μπάντας, η οποία θα μας απασχολήσει και ζωντανά εν ευθέτω χρόνω, μιας και πρόκειται να απολαύσουμε ξανά με την ανανεωμένη σύνθεσή της. Φυσικά, αναφέρομαι στους Dødheimsgard –ή, εν συντομία, DHG- όπως πλασάρονται τα τελευταία χρόνια.

Φέτος είχαμε την κυκλοφορία του έκτου σε σειρά δίσκου τους με τίτλο “A Umbra Omega”, το οποίο αναμέναμε για αρκετά χρόνια και ήμασταν πολύ περίεργοι να δούμε πώς θα ακούγεται, ειδικά όταν μάθαμε ότι πίσω από το μικρόφωνο θα βρίσκεται ο άσωτος υιός (sic) Aldrahn. Πιθανότατα η καριέρα του ως κομμωτής ή tattoo artist δεν ευόδωσε (για το δεύτερο, δεν έχετε παρά να επισκεφτείτε το προσωπικό του προφίλ στο Facebook και να το διαπιστώσετε ιδίοις όμασι) κι έτσι ο παρανοικός performer βρίσκεται και πάλι στις τάξεις των DHG. Το πολύ καλό της υπόθεσης είναι πως από φωνητικής άποψης και εκτέλεσης, τίποτε μα τίποτε δεν έχει αλλάξει από τις εποχές του 666 International: η ίδια θεατρικότητα, η ίδια αίσθηση του ότι ο Aldrahn καταρρέει στο μικρόφωνο σε κάθε στίχο και σεληνιάζεται σε κάθε crescento του κομματιού. Ο κύριος Vicotnik από την άλλη, επέστρεψε με πιο ολοκληρωμένες μουσικά και αισθητικά μελωδίες, συνθέτοντας κομμάτια μεγάλης διάρκειας, σε αντίθεση με τις συνθέσεις του προκατόχου “Supervillain outcast”, το οποίο εμφάνιζε μια πιο σαφή και ξεκάθαρα επιθετική διάθεση, χωρίς να λείπουν τα ορχηστρικά ambient διαλείμματα, ανάμεσα στα τραγούδια. Κάποιοι χαλάστηκαν με το γεγονός, θεωρώντας ότι τα τραγούδια του νεου δίσκου είναι απλά συρραφή μελωδιών κι όχι ουσιαστική σύνθεση. Σε κάποια αυτιά μπορεί να φαίνεται έτσι (ωραίο σχήμα οξύμωρο), γιατί πιθανότατα ο καθένας από εμάς έχει διαφορετικές προσδοκίες από την εκάστοτε μπάντα. Δεκτόν φυσικά, δεν θα πρέπει όμως να παραβλέψουμε το ότι η μπάντα σε διάστημα 16 χρόνων μας έχει δώσει 3 δίσκους, που όμοιους τους δεν μπορεί να βρει κανείς αλλού στο black metal ιδίωμα. Κι αυτό οφείλεται στην σταδιακή εξέλιξη κι ωρίμανση των μελών/συνθετών και φυσικά των καταστάσεων.

Aπόψε οι Dødheimsgard θα μας εξηγήσουν γιατί το black metal έγινε ένα από τα κύρια εξαγώγιμα προϊόντα της Νορβηγίας Facebook Twitter

Αν παρατηρήσει κανείς, θα δει ότι μόλις πριν λίγους μήνες τα μέλη των Dodheimsgard, απέκτησαν λογαριασμούς σε social media, ερχόμενοι πολύ πιο κοντά στο κοινό, αποτέλεσμα της ανάληψης του management από εταιρεία, αν αντιλαμβάνομαι σωστά, οπότε στο κομμάτι της προώθησης μπορούμε να δούμε κι έναν επιπλέον χαρακτήρα της μπάντας, που τόσα χρόνια κρατούσε αθέατο από τον κόσμο. Ίσως αυτό να προσέδιδε και στην «μαγεία» της μπάντας, αλλά για όνομα, 2015 έχουμε, σοβαρευτείτε λίγο.

Την απόκοσμη και σχιζοφρενική εικόνα της μπάντας, έχει έρθει να αντικαταστήσει η ουσία της σκηνικής παρουσίας κι απόδοσης της μουσικής. Ο Aldrahn παραμένει λυσσασμένος επί σκηνής, ο Vicotnik ήταν και είναι ανέκαθεν μεγάλος κιθαρίστας και πλέον πίσω από το drum kit ο ολλανδικής καταγωγής Sekaran, δεν αφήνει περιθώρια για αμφιβολία στο υπεργρήγορο και τεχνικό/τζαζίστικο παίξιμό του.

Είδαμε DHG 2 φορές τα τελευταία χρόνια, με διάφορες χρωματικές αποχρώσεις και διαφορετικά κουρέλια επί σκηνής και μάλιστα σε αυτό το σημείο να συγχαρώ το παλικάρι που κατάφερε και απέσπασε το crop top κουρέλι του Vicotnik τότε το 2007 στην εμφάνιση τους στη Θεσσαλονίκη, θα χει να λέει φαντάζομαι. Το θέμα είναι ότι αυτή τη φορά τα πράγματα δεν θα ναι τα ίδια. Δεν θα παιχτούν κομματάρες όπως το Ion Storm στη μισή ταχύτητα γιατί ο drummer δεν θα μπορεί να πιάσει ταχύτητες ή τα φωνητικά θα προσπαθούν μάταια να πιάσουν τις κραυγές του Aldrahn. This is the real deal, όπως λέμε και στο χωριό μου.

Απόψε, λοιπόν, Mr. Nobody is back!

 

Οι Dødheimsgard εμφανίζονται απόψε, Παρασκευή και 13 στο Fuzz club. Τη βραδιά ανοίγουν οι Thy Darkened Shade και οι Shibalba. Τα εισιτήρια κοστίζουν 25 ευρώ στην πόρτα και 22 ευρώ προπώληση και οι πόρτες ανοιγουν στις 20:00.

Aπόψε οι Dødheimsgard θα μας εξηγήσουν γιατί το black metal έγινε ένα από τα κύρια εξαγώγιμα προϊόντα της Νορβηγίας Facebook Twitter
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ