Ο διαμεσολαβητής ξαναχτυπά

Ο διαμεσολαβητής ξαναχτυπά Facebook Twitter
0
Πόσα χρόνια κλείνετε στη «νύχτα»;

Από το 1971. Τριάντα οχτώ χρόνια, όχι συνεχόμενα βέβαια. Υπήρχαν κάτι μεγάλα διαστήματα που έμεινα εκτός, γιατί δεν μου πήγαινε αυτό που συνέβαινε.

Από τις μπουάτ στο Χάραμα και τώρα στο Vox. Έχουν αλλάξει πολλά πράγματα;

Στην Πλάκα και στις μπουάτ ήμασταν πιο δυναμικοί. Ήταν ο Τσιτσάνης, οι ρεμπέτες, μια διαφορετική πρόταση διασκέδασης. Ήταν ο Νταλάρας με τα ρεμπέτικα, είχε έρθει η Χαρούλα Αλεξίου. Ήταν κινήσεις πρωτοπόρες για εκείνη την εποχή. Εκεί στο '80 φύγαμε σιγά σιγά από την Πλάκα, γιατί θεωρήσαμε ότι κάναμε όλοι ακριβώς τα ίδια πράγματα. Εγώ έκανα μια απουσία αρκετών χρόνων, επειδή κουράστηκα και έψαχνα και τι είναι το καλύτερο για μένα. Πώς έπρεπε να συνεχίσω. Επανήλθα με την πρόταση του Χαράματος το 1993. Και για βιοποριστικούς λόγους. Εδώ που τα λέμε, ό,τι χρήματα έχουμε, από τις ζωντανές εμφανίσεις τα βγάζουμε. Δεν έχει η Ελλάδα καμιά μεγάλη αγορά για να μας ζήσει από τη δισκογραφία. Από τότε έγιναν μια σειρά πράγματα που είχαν απόλυτα την υπογραφή μου. Δεν έκανα ποτέ τυπικά προγράμματα. Ήταν πάντα μια παράσταση με αρχή, μέση και τέλος. Με τους «περιορισμούς» που μπορούν να ορίσουν μια παράσταση. Υπάρχει η διάδραση κοινού καλλιτέχνη, αλλά δεν ορίζει το κοινό προς τα πού θα κατευθυνθεί το πράγμα. Μέσα από όλη αυτήν τη διαδρομή θέλω να σου πω πως όπου και να πήγαινα, σεβόμουν πάντα την αύρα του χώρου. Δεν έμπαινα σαν ταύρος εν υαλοπωλείω. Στο Ρεξ, για παράδειγμα, φωτίσαμε το έργο του Τσαρούχη στην οροφή και όλο το πρόγραμμα βασίστηκε πάνω σε αυτό.

Με την Ελένη Τσαλιγοπούλου είναι η πρώτη σας συνεργασία;

Με την Ελένη είχαμε «μιλήσει» πάλι στο Χάραμα. Οι δύο πρώτες χρονιές ήταν με την Ελένη, τον Αλκίνοο Ιωαννίδη και τον Γεράσιμο Ανδρεάτο.

Υπάρχει οικειότητα στη συνεργασία σας;

Αν ακούσει ο κόσμος μια συνεργασία που του ταιριάζει, πάει με περισσότερη ευκολία να τη δει. Είναι πιο φιλικός απέναντί της. Είναι πολύ σημαντικό να νιώθεις κάτι οικείο. Και ακόμα πιο σημαντικό, παρ' όλη την οικειότητα, να μπαίνεις μέσα και να νιώθεις πως υπάρχει κάτι καινούργιο. Πράγματα που δεν είναι τόσο γνωστά, αλλά είναι προτάσεις. Γι' αυτό, μέσα σε αυτό το σχήμα είναι οι Imam Baildi, ο Μανώλης Καραντίνης ως σολίστας και μια μπάντα έξι ατόμων που είναι πάρα πολύ καλοί μουσικοί, από τη νέα σκηνή, που διαβάζουν εντελώς διαφορετικά τα τραγούδια, δίνοντας έτσι ευκαιρίες να συμβούν νέα πράγματα. Αυτό που θα συμβεί φέτος θα είναι μουσικό. Δεν θα έχει καμία άλλη έκπληξη. Δεν παρουσιάζουμε κάποιο θέαμα, αλλά μια μουσική συνάντηση. Αυτό είναι σίγουρο πως μπορείς να το κάνεις με την Ελένη Τσαλιγοπούλου. Είναι μια τραγουδίστρια που ξέρει να ελίσσεται μουσικά και δεν είναι στατική. Aυτό που πρέπει να συμβαίνει πάντα στο Vox οφείλει να είναι μουσικό. Είναι φτιαγμένος ο χώρος γι' αυτό (κυκλική σκηνή στο κέντρο, που αν φύγουν τα καθίσματα μπορεί να χωρέσει και 1.500 άτομα). Τεχνικά, η δουλειά που έχουν κάνει ο Κώστας Βάμβακας και ο Γιάννης Κανέτας, τεχνικοί με άποψη και πάρα πολύ σοβαρά ονόματα για τον χώρο μας, είναι καταπληκτική. Είναι μεγάλο θέμα σε ένα τέτοιου είδους μαγαζί να υπάρχει τέλεια ακουστική σε όλα τα σημεία του.

Λείπουν οι μουσικές σκηνές από την πόλη;

Υπάρχουν πολλά μικρά κλαμπάκια και στέκια που παίζουν όλα αυτά τα νέα παιδιά. Είναι, όμως, πολύ στριμωγμένα και αρκετά μίζερα. Δεν καταλαβαίνω γιατί μια τόσο ενδιαφέρουσα σκηνή την ακολουθεί μια ψιλομιζέρια στα live της. Δεν εννοώ μιζέρια από την άποψη των χώρων, αλλά εξαιτίας αυτής της οικονομικής δυστοκίας που οδηγεί στον μη επαγγελματισμό. Εννοώ στο τεχνικό κομμάτι καθαρά. Γιατί να μην υπάρχουν σκηνές που να δεχτούν με επαγγελματικό τρόπο αυτό το καινούργιο; Νομίζω ότι το αξίζει.

Έχει στοιχεία από το τελευταίο σας άλμπουμΠίξελ») το πρόγραμμα στο Vox;

Ε, βέβαια. Με αφορμή το Πίξελ έγινε και το πρόγραμμα στο Vox. Ο ηλεκτρονικός ήχος περνάει σε όλα τα τραγούδια. Το ηχητικό αποτέλεσμα είναι πιο εναλλακτικό. Αυτή είναι η πρόθεσή μου, τουλάχιστον. Θέλω να ακούσει κάτι διαφορετικό ο κόσμος που ούτε θα τον διώξει, ούτε θα τον τρομάξει, αλλά θα τον κάνει σιγά σιγά ν' αρχίσει να το αφομοιώνει. Στα σαράντα χρόνια που κάνω αυτήν τη δουλειά είχα πάντα αυτό τον ρόλο: να είμαι το ενδιάμεσο ανάμεσα σε αυτό που θεωρείται καινούργιο και στο παλαιότερο. Να γίνομαι γέφυρα με τα νέα πράγματα που έρχονται.

Ο κόσμος πώς το έχει πάρει;

Πάρα πολύ θετικά. Συμμετέχει, αν και καμιά φορά του φαίνονται περίεργα αυτά που συμβαίνουν. Επειδή, όμως, δεν είναι ανυπέρβλητα για την παιδεία του, τα δέχεται, και όταν χαλαρώνει, μπαίνει μέσα στο κλίμα. Το έχει ανάγκη κιόλας να μην ακούει συνέχεια το ίδιο πράγμα.

Λαϊκό κομμάτι δηλαδή δεν υπάρχει;

Σαφώς και υπάρχει. Η Ελένη, ο Μανώλης και εγώ έχουμε ένα πάρα πολύ σοβαρό παρελθόν σε αυτό το είδος. Αλλά υπάρχει ένας διαφορετικός τρόπος που γίνεται. Οι παρεμβάσεις των Imam Baildi συμβάλλουν σε αυτό. Μπορείς να ακούσεις σε ένα χασαποσέρβικο να «περνάει» ένας Μanu Chao στο background. Και όταν κάνουμε γνωστά λαϊκά τραγούδια για να συμμετέχει και ο κόσμος -αναγκαστική και γοητευτική διάδραση- αυτό γίνεται με ακουστικό τρόπο και όχι με τα γνωστά ταρατατζούμ.

Συγκινείστε περισσότερο όταν δέχεται κάποιος τις νέες προτάσεις σας ή όταν βλέπετε πως κάποια τραγούδια έχουν αντέξει στον χρόνο;

Η συγκίνηση είναι αμιγώς μουσική. Κι ας είναι χίλια χρόνια το τραγούδι, αν είναι τέτοια η προσέγγιση, μου φαίνεται σαν καινούργιο. Κακά τα ψέματα, όμως, αν η πρώτη ύλη δεν είναι καλή, δεν μπορείς να το κάνεις να φαίνεται και κακό. Αντίθετα, είναι ανήθικο να ωραιοποιείς κάτι που δεν είναι ποιοτικό. Πάντα θα υπάρχει το καλό και το κακό σε όλες τις σκηνές, είτε είναι λαϊκές είτε mainstream είτε εναλλακτικές.

Τι καινούργιο να περιμένουμε από εσάς;

Εδώ και καιρό έχω στο μυαλό μου μια δουλειά που θέλω να κάνω με τον φίλο και παραγωγό μου Μάκη Μουράτογλου. Θέλω να μπούμε στο στούντιο και να βγούμε μετά από μήνες. Και ό,τι προκύψει. Δεν είχα και ποτέ κάποιο πρόβλημα με τους ήχους. Μπορεί να βάλω techno ρυθμό δίπλα σ' ένα ακουστικό ακορντεόν. Δεν θα κολλήσω πουθενά, μόνο στο τι μου γουστάρει ν' ακούσω. Αν ζούμε κάτι καλό σήμερα, είναι το ότι δεν έχουμε αναστολές στο τι θα διαλέξουμε να ακούσουμε. Κάνουμε αυτό που αγαπάμε.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Μουσική / Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Η Εναλλακτική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Winter Preview 2025 / 10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Εκεί που η Αθήνα θα χορεύει μέχρι το πρωί, με μεγάλα ονόματα στα decks τους επόμενους μήνες – ή και μέχρι τα μεσάνυχτα, έχουμε και ένα απογευματινό κυριακάτικο πάρτι για εκείνους που πρέπει να ξυπνήσουν τη Δευτέρα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Seven Nation Army: Η ιστορία του πιο διάσημου riff του 21ου αιώνα

Μουσική / Seven Nation Army: Η ιστορία του πιο διάσημου riff του 21ου αιώνα

Από το 2003 που πρωτοκυκλόφορησε μέχρι σήμερα, το κομμάτι των White Stripes με την εθιστική του μελωδία έχει εξαπλωθεί παντού στον πλανήτη, από τα ποδοσφαιρικά γήπεδα μέχρι τις μεγάλες πολιτικές συγκεντρώσεις
THE LIFO TEAM