Ο διαμεσολαβητής ξαναχτυπά

Ο διαμεσολαβητής ξαναχτυπά Facebook Twitter
0
Πόσα χρόνια κλείνετε στη «νύχτα»;

Από το 1971. Τριάντα οχτώ χρόνια, όχι συνεχόμενα βέβαια. Υπήρχαν κάτι μεγάλα διαστήματα που έμεινα εκτός, γιατί δεν μου πήγαινε αυτό που συνέβαινε.

Από τις μπουάτ στο Χάραμα και τώρα στο Vox. Έχουν αλλάξει πολλά πράγματα;

Στην Πλάκα και στις μπουάτ ήμασταν πιο δυναμικοί. Ήταν ο Τσιτσάνης, οι ρεμπέτες, μια διαφορετική πρόταση διασκέδασης. Ήταν ο Νταλάρας με τα ρεμπέτικα, είχε έρθει η Χαρούλα Αλεξίου. Ήταν κινήσεις πρωτοπόρες για εκείνη την εποχή. Εκεί στο '80 φύγαμε σιγά σιγά από την Πλάκα, γιατί θεωρήσαμε ότι κάναμε όλοι ακριβώς τα ίδια πράγματα. Εγώ έκανα μια απουσία αρκετών χρόνων, επειδή κουράστηκα και έψαχνα και τι είναι το καλύτερο για μένα. Πώς έπρεπε να συνεχίσω. Επανήλθα με την πρόταση του Χαράματος το 1993. Και για βιοποριστικούς λόγους. Εδώ που τα λέμε, ό,τι χρήματα έχουμε, από τις ζωντανές εμφανίσεις τα βγάζουμε. Δεν έχει η Ελλάδα καμιά μεγάλη αγορά για να μας ζήσει από τη δισκογραφία. Από τότε έγιναν μια σειρά πράγματα που είχαν απόλυτα την υπογραφή μου. Δεν έκανα ποτέ τυπικά προγράμματα. Ήταν πάντα μια παράσταση με αρχή, μέση και τέλος. Με τους «περιορισμούς» που μπορούν να ορίσουν μια παράσταση. Υπάρχει η διάδραση κοινού καλλιτέχνη, αλλά δεν ορίζει το κοινό προς τα πού θα κατευθυνθεί το πράγμα. Μέσα από όλη αυτήν τη διαδρομή θέλω να σου πω πως όπου και να πήγαινα, σεβόμουν πάντα την αύρα του χώρου. Δεν έμπαινα σαν ταύρος εν υαλοπωλείω. Στο Ρεξ, για παράδειγμα, φωτίσαμε το έργο του Τσαρούχη στην οροφή και όλο το πρόγραμμα βασίστηκε πάνω σε αυτό.

Με την Ελένη Τσαλιγοπούλου είναι η πρώτη σας συνεργασία;

Με την Ελένη είχαμε «μιλήσει» πάλι στο Χάραμα. Οι δύο πρώτες χρονιές ήταν με την Ελένη, τον Αλκίνοο Ιωαννίδη και τον Γεράσιμο Ανδρεάτο.

Υπάρχει οικειότητα στη συνεργασία σας;

Αν ακούσει ο κόσμος μια συνεργασία που του ταιριάζει, πάει με περισσότερη ευκολία να τη δει. Είναι πιο φιλικός απέναντί της. Είναι πολύ σημαντικό να νιώθεις κάτι οικείο. Και ακόμα πιο σημαντικό, παρ' όλη την οικειότητα, να μπαίνεις μέσα και να νιώθεις πως υπάρχει κάτι καινούργιο. Πράγματα που δεν είναι τόσο γνωστά, αλλά είναι προτάσεις. Γι' αυτό, μέσα σε αυτό το σχήμα είναι οι Imam Baildi, ο Μανώλης Καραντίνης ως σολίστας και μια μπάντα έξι ατόμων που είναι πάρα πολύ καλοί μουσικοί, από τη νέα σκηνή, που διαβάζουν εντελώς διαφορετικά τα τραγούδια, δίνοντας έτσι ευκαιρίες να συμβούν νέα πράγματα. Αυτό που θα συμβεί φέτος θα είναι μουσικό. Δεν θα έχει καμία άλλη έκπληξη. Δεν παρουσιάζουμε κάποιο θέαμα, αλλά μια μουσική συνάντηση. Αυτό είναι σίγουρο πως μπορείς να το κάνεις με την Ελένη Τσαλιγοπούλου. Είναι μια τραγουδίστρια που ξέρει να ελίσσεται μουσικά και δεν είναι στατική. Aυτό που πρέπει να συμβαίνει πάντα στο Vox οφείλει να είναι μουσικό. Είναι φτιαγμένος ο χώρος γι' αυτό (κυκλική σκηνή στο κέντρο, που αν φύγουν τα καθίσματα μπορεί να χωρέσει και 1.500 άτομα). Τεχνικά, η δουλειά που έχουν κάνει ο Κώστας Βάμβακας και ο Γιάννης Κανέτας, τεχνικοί με άποψη και πάρα πολύ σοβαρά ονόματα για τον χώρο μας, είναι καταπληκτική. Είναι μεγάλο θέμα σε ένα τέτοιου είδους μαγαζί να υπάρχει τέλεια ακουστική σε όλα τα σημεία του.

Λείπουν οι μουσικές σκηνές από την πόλη;

Υπάρχουν πολλά μικρά κλαμπάκια και στέκια που παίζουν όλα αυτά τα νέα παιδιά. Είναι, όμως, πολύ στριμωγμένα και αρκετά μίζερα. Δεν καταλαβαίνω γιατί μια τόσο ενδιαφέρουσα σκηνή την ακολουθεί μια ψιλομιζέρια στα live της. Δεν εννοώ μιζέρια από την άποψη των χώρων, αλλά εξαιτίας αυτής της οικονομικής δυστοκίας που οδηγεί στον μη επαγγελματισμό. Εννοώ στο τεχνικό κομμάτι καθαρά. Γιατί να μην υπάρχουν σκηνές που να δεχτούν με επαγγελματικό τρόπο αυτό το καινούργιο; Νομίζω ότι το αξίζει.

Έχει στοιχεία από το τελευταίο σας άλμπουμΠίξελ») το πρόγραμμα στο Vox;

Ε, βέβαια. Με αφορμή το Πίξελ έγινε και το πρόγραμμα στο Vox. Ο ηλεκτρονικός ήχος περνάει σε όλα τα τραγούδια. Το ηχητικό αποτέλεσμα είναι πιο εναλλακτικό. Αυτή είναι η πρόθεσή μου, τουλάχιστον. Θέλω να ακούσει κάτι διαφορετικό ο κόσμος που ούτε θα τον διώξει, ούτε θα τον τρομάξει, αλλά θα τον κάνει σιγά σιγά ν' αρχίσει να το αφομοιώνει. Στα σαράντα χρόνια που κάνω αυτήν τη δουλειά είχα πάντα αυτό τον ρόλο: να είμαι το ενδιάμεσο ανάμεσα σε αυτό που θεωρείται καινούργιο και στο παλαιότερο. Να γίνομαι γέφυρα με τα νέα πράγματα που έρχονται.

Ο κόσμος πώς το έχει πάρει;

Πάρα πολύ θετικά. Συμμετέχει, αν και καμιά φορά του φαίνονται περίεργα αυτά που συμβαίνουν. Επειδή, όμως, δεν είναι ανυπέρβλητα για την παιδεία του, τα δέχεται, και όταν χαλαρώνει, μπαίνει μέσα στο κλίμα. Το έχει ανάγκη κιόλας να μην ακούει συνέχεια το ίδιο πράγμα.

Λαϊκό κομμάτι δηλαδή δεν υπάρχει;

Σαφώς και υπάρχει. Η Ελένη, ο Μανώλης και εγώ έχουμε ένα πάρα πολύ σοβαρό παρελθόν σε αυτό το είδος. Αλλά υπάρχει ένας διαφορετικός τρόπος που γίνεται. Οι παρεμβάσεις των Imam Baildi συμβάλλουν σε αυτό. Μπορείς να ακούσεις σε ένα χασαποσέρβικο να «περνάει» ένας Μanu Chao στο background. Και όταν κάνουμε γνωστά λαϊκά τραγούδια για να συμμετέχει και ο κόσμος -αναγκαστική και γοητευτική διάδραση- αυτό γίνεται με ακουστικό τρόπο και όχι με τα γνωστά ταρατατζούμ.

Συγκινείστε περισσότερο όταν δέχεται κάποιος τις νέες προτάσεις σας ή όταν βλέπετε πως κάποια τραγούδια έχουν αντέξει στον χρόνο;

Η συγκίνηση είναι αμιγώς μουσική. Κι ας είναι χίλια χρόνια το τραγούδι, αν είναι τέτοια η προσέγγιση, μου φαίνεται σαν καινούργιο. Κακά τα ψέματα, όμως, αν η πρώτη ύλη δεν είναι καλή, δεν μπορείς να το κάνεις να φαίνεται και κακό. Αντίθετα, είναι ανήθικο να ωραιοποιείς κάτι που δεν είναι ποιοτικό. Πάντα θα υπάρχει το καλό και το κακό σε όλες τις σκηνές, είτε είναι λαϊκές είτε mainstream είτε εναλλακτικές.

Τι καινούργιο να περιμένουμε από εσάς;

Εδώ και καιρό έχω στο μυαλό μου μια δουλειά που θέλω να κάνω με τον φίλο και παραγωγό μου Μάκη Μουράτογλου. Θέλω να μπούμε στο στούντιο και να βγούμε μετά από μήνες. Και ό,τι προκύψει. Δεν είχα και ποτέ κάποιο πρόβλημα με τους ήχους. Μπορεί να βάλω techno ρυθμό δίπλα σ' ένα ακουστικό ακορντεόν. Δεν θα κολλήσω πουθενά, μόνο στο τι μου γουστάρει ν' ακούσω. Αν ζούμε κάτι καλό σήμερα, είναι το ότι δεν έχουμε αναστολές στο τι θα διαλέξουμε να ακούσουμε. Κάνουμε αυτό που αγαπάμε.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

SARA LANDRY

Μουσική / Η ωμή techno της Sara Landry απέναντι στους haters

Όσα πρέπει να ξέρετε για την DJ που ξεκίνησε από τα σκοτεινά κλαμπ του Τέξας, κατάφερε να χτίσει τον δικό της θρόνο σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από ανδρικά ονόματα και ετοιμάζεται να δονήσει για πρώτη φορά την Αθήνα με 150 bpm και πάνω.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ