Τα ωμά, περίεργα, ονειρικά γυμνά έργα του Ρεν Χανγκ Facebook Twitter

Τα ωμά, περίεργα, ονειρικά γυμνά έργα του Ρεν Χανγκ

0

Τα γυμνά του Ren Hang είναι ωμά, οι γωνίες λήψης και τα κάδρα περίεργα, η εστίασή τους μη αναμενόμενη. Φύση, αστικό τοπίο, κινεζική youth culture και αβανγκάρντ αισθητική μπλέκονται στον φακό του και το αποτέλεσμα είναι μοναδικό. Ο 27χρονος φωτογράφος ξεκίνησε να εκθέτει τη δουλειά του στο Διαδίκτυο και έκτοτε έχει επισκεφθεί μεγάλες γκαλερί όλου του κόσμου. Οι φωτογραφίες του έχουν απαγορευτεί και λογοκριθεί επανειλημμένα στη χώρα του, πράγμα που ίσως να διευκόλυνε τον διάσημο ακτιβιστή και καλλιτέχνη Ai Weiwei να τον προσέξει και να του ζητήσει, προ διετίας, να συμμετάσχει σε δική του έκθεση στην Ολλανδία.

Ο ίδιος βρίσκεται εδώ και λίγες μέρες στην Αθήνα, καλεσμένος του πολιτιστικού οργανισμού Atopos, στο πλαίσιο του προγράμματος «Unlocked». Η πρώτη μας επικοινωνία, πριν φτάσει στην Ελλάδα, χάνεται στη μετάφραση, κάπου ανάμεσα σε διερμηνείς και στα σπαστά αγγλικά του. Τον συναντώ στην Atopos και μου προτείνει να κάτσουμε στα σκαλιά που τα χτυπάει ο ήλιος, καθώς παραπονιέται για την κακοκαιρία των προηγούμενων ημερών. Έχει φέρει μαζί του μερικούς Κινέζους φίλους που θα χρησιμοποιήσει ως μοντέλα για τα shootings που θα κάνει στην Αθήνα, ενώ παράλληλα η Atopos έχει ξεκινήσει open call για άτομα ασιατικής καταγωγής που θέλουν να συμμετάσχουν στο πρότζεκτ. Τον ρωτώ γιατί επιμένει να φωτογραφίζει σχεδόν αποκλειστικά Ασιάτες, σκεπτόμενος πόσο ενδιαφέρον θα είχε να απομακρυνθεί από τον συγκεκριμένο σωματότυπο και να «παίξει» με διαφορετικά μοντέλα, ενδεχομένως και με Έλληνες. Μου απαντά ότι γι' αυτόν είναι καθαρά θέμα συνεννόησης. «Δεν μιλώ καλά αγγλικά και δεν θα μπορώ να τους εξηγήσω τι θέλω και πώς να ποζάρουν. Αν την ώρα της φωτογράφισης σκέφτομαι πώς θα εκφραστώ γλωσσικά και πώς θα δώσω ακριβείς οδηγίες, δεν θα εστιάζω στην ίδια τη φωτογράφιση. Έχω δοκιμάσει να φωτογραφίσω "ξένους" πάντως, αλλά δεν έχω δημοσιοποιήσει αυτές τις φωτογραφίες. Μάλλον δεν μου άρεσαν».

Δεν έχω πρόθεση να είμαι "πολιτικός" καλλιτέχνης. Δεν θέλω να προκαλώ ή να προκύπτουν αντιπαραθέσεις από τη δουλειά μου. Φωτογραφίζω απλώς αυτό που επιθυμώ.


Το έναυσμα για να ασχοληθεί με το καλλιτεχνικό γυμνό ήταν καθαρά βιωματικό. «Δεν θυμάμαι πότε ακριβώς ήρθα σε επαφή με αυτό για πρώτη φορά» μου λέει. «Απλώς έτυχε να δω κάποιους φίλους μου γυμνούς – ένιωθαν και οι ίδιοι άνετα να γδυθούν μπροστά μου και αποφάσισα να τους φωτογραφίσω. Δεν προσχεδιάζω τα καδραρίσματα και τα σημεία του σώματος όπου θα εστιάσω και δεν δυσκολεύομαι να πείσω τους φίλους μου να φωτογραφηθούν. Απλώς τους το προτείνω και, αφού είναι φίλοι μου, μου το επιτρέπουν! Ως τώρα δεν έχω επιχειρήσει να αυτοφωτογραφηθώ, όχι μόνο από επιλογή αλλά και επειδή δεν έχω τη δυνατότητα, λόγω της κάμεράς μου και του τρόπου που φωτογραφίζω».

Τα ωμά, περίεργα, ονειρικά γυμνά έργα του Ρεν Χανγκ Facebook Twitter


«Ενοχλητικά» κοντινά, ομοφυλοφιλικά στοιχεία, εμμονή με τα πόδια, ακόμα και φετίχ όπως η ούρηση, είναι μερικά από τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη δουλειά του Ren. Αισθητικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι υπάρχουν κοινά με τη δουλειά του Έλληνα Κωστή Φωκά, που επίσης παρουσίασε η Atopos στο προηγούμενο «Unlocked». Κοιτάζοντας την εξέλιξή του από το 2008, οπότε και ξεκίνησε να ανεβάζει δουλειές στο site του, μέχρι σήμερα, νιώθω ότι μια πιο «βρόμικη» και ωμή οπτική έχει δώσει τη θέση της σε περισσότερο ποιητικές και λυρικές εικόνες, εξίσου προβοκατόρικες όμως. Εκεί θα βρεις και ένα δικό του ετήσιο ημερολόγιο, στο οποίο προσθέτει συνεχώς φράσεις και ποιητικές στροφές. Του ζητώ να προσπαθήσει να αποδώσει την τελευταία, αλλά δυσκολεύεται και λέει ότι δεν τον απασχολεί κάποια συγκεκριμένη θεματική, ότι αυτές είναι αυθόρμητες σκέψεις, γι' αυτό και δεν τις μεταφράζει. Αντίστοιχα, το κομμάτι του site που έχει ονομάσει «Depression» –το οποίο ξεκινά από το 2007 και ολοκληρώνεται το 2014– μιλά «για τις στιγμές εκείνες που δεν νιώθουμε καλά, που μπορεί να είμαστε δυσαρεστημένοι ή θυμωμένοι» και όλα αυτά συνθέτουν το άτυπο παζλ της διαδικτυακής του παρουσίας. Πάντως, επειδή η περιέργεια δεν με αφήνει να το προσπεράσω, η στροφή που έχει προσθέσει στις 11/4 αποδίδεται από το Google translate κάπως έτσι: «"Χαλαρό πέος έξω" / Κάθε φορά που βγάζεις έξω το χαλαρό πέος / έξω από το σώμα μου / Νιώθω σαν να τράβηξες μόλις / ένα χρησιμοποιημένο προφυλακτικό».

Τα ωμά, περίεργα, ονειρικά γυμνά έργα του Ρεν Χανγκ Facebook Twitter
Από τα μέρη που πρόλαβα να επισκεφθώ, μου άρεσε πολύ ο Εθνικός Κήπος και προσπαθήσαμε ήδη να τραβήξουμε κάποιες λήψεις εκεί, αλλά μαζεύτηκε κόσμος που απειλούσε να καλέσει την αστυνομία. Μάλλον θα πρέπει να βρούμε πιο ήσυχα σημεία...


Ο Ren επιβεβαιώνει πως οι νέες γενιές των smartphones και των social media είναι πολύ πιο εξοικειωμένες με το γυμνό και στην Κίνα. Η διαπίστωση αυτή και η αντιμετώπιση του γυμνού ως ποπ είναι κάτι που απασχολεί ιδιαίτερα και τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Atopos, Βασίλη Ζηδιανάκη, ο οποίος θα μου εξηγήσει αργότερα ότι το γυμνό περιλαμβάνει πολλές διαβαθμίσεις και μπορεί να είναι από απόλυτα σοφιστικέ μέχρι εντελώς μπρουτάλ και ωμό: «Η αίσθηση είναι διαφορετική για τον καθένα. Το γυμνό, πάντως, δεν σοκάρει πλέον κανένα. Τα τελευταία χρόνια, με τη χρήση των κινητών τηλεφώνων για αυτοπορτρέτα, ακόμα και στις πιο προσωπικές στιγμές, και με το μοίρασμά τους με γνωστούς και αγνώστους, καταργήθηκαν όλα τα ταμπού. Το στοιχείο αυτό τείνει να αλλάξει την ίδια την έννοια της σεξουαλικότητας. Έχει ενδιαφέρον πλέον πώς το γυμνό κατακερματίζεται και το ανθρώπινο σώμα χρησιμεύει ως ένας τεράστιος καλλιτεχνικός άτλας. Ο κάθε πόρος του δέρματος, η κάθε τρίχα, μπορεί να λειτουργήσει φωτογραφικά. Αυτά προσπαθήσαμε να παρουσιάσουμε με το πρότζεκτ "Unlocked" στην Atopos την τρέχουσα σεζόν. Δεν είμαι θεωρητικός και η δουλειά μου θέλω να θέτει περισσότερα ερωτήματα, παρά να τα απαντά. Πάντως, είδαμε με αυτήν τη σειρά εκθέσεων ότι ενδιαφέρθηκε ένα νέο κοινό, εντελώς διαφορετικό από το κλασικό αθηναϊκό crowd των γκαλερί. Δουλεύουμε παράλληλα για την έκδοση ενός βιβλίου που θα περιλαμβάνει μια σύνθεση από την τριετή έρευνα για το "Unlocked", με έργα των καλλιτεχνών που παρουσιάσαμε και πολλών άλλων».


Παρά τις απαγορεύσεις για την παρουσίαση της δουλειάς του Ren Hang στη χώρα του, ο ίδιος επιμένει να έχει ως βάση του το Πεκίνο γιατί εκεί βρίσκονται οι φίλοι του. Οι εικόνες του αποπνέουν έντονα την αστική μοναξιά, όμως ο ίδιος θεωρεί ότι το Πεκίνο δεν είναι μοναχική πόλη. «Είναι τόσο πολύβουο. Δεν μπορείς να το χαρακτηρίσεις μοναχικό». Η λογοκρισία, φυσικά, τον ενοχλεί, αλλά όταν τον ρωτώ αν θεωρεί τον εαυτό του «πολιτικό» καλλιτέχνη, με την έννοια ίσως τού ότι πηγαίνει κόντρα στον συντηρητισμό της χώρας του, το αρνείται κατηγορηματικά. «Δεν είναι αυτή η πρόθεσή μου. Δεν θέλω να προκαλώ ή να προκύπτουν αντιπαραθέσεις από τη δουλειά μου. Φωτογραφίζω απλώς αυτό που επιθυμώ. Δεν με ενδιαφέρει αν δεν με καταλαβαίνουν οι άλλοι – δεν το έχω ανάγκη. Θέλω να καταλαβαίνω τον εαυτό μου, πράγμα που πολλές φορές δεν καταφέρνω ούτε εγώ!».


Του λέω ότι δεν θα τον κουράσω άλλο, ότι μπορεί να επιστρέψει στους φίλους και χαίρεται. «Τώρα θέλω να πάω για ψώνια, να ανακαλύψω τα μαγαζιά της Αθήνας. Οι πρώτες μου μέρες εδώ συνέπεσαν με τους εορτασμούς σας για το Πάσχα και τα πάντα υπολειτουργούσαν. Θα μείνω αρκετό καιρό. Θέλω να πάω στη θάλασσα, έχω φέρει και τον εξοπλισμό μου μαζί, γυαλάκια και μαγιό, που τα κουβαλάω από το Πεκίνο στη Νέα Υόρκη, τη Βιέννη και το Παρίσι, επειδή ήξερα ότι θα καταλήξω εδώ! Μπορεί να πάω και σε κάποιο κοντινό νησί, αλλά δεν θα απομακρυνθώ πολύ – με κουράζουν τα ταξίδια. Από τα μέρη που πρόλαβα να επισκεφθώ, μου άρεσε πολύ ο Εθνικός Κήπος και προσπαθήσαμε ήδη να τραβήξουμε κάποιες λήψεις εκεί, αλλά μαζεύτηκε κόσμος που απειλούσε να καλέσει την αστυνομία. Μάλλον θα πρέπει να βρούμε πιο ήσυχα σημεία».

Τα ωμά, περίεργα, ονειρικά γυμνά έργα του Ρεν Χανγκ Facebook Twitter
Απλώς έτυχε να δω κάποιους φίλους μου γυμνούς – ένιωθαν και οι ίδιοι άνετα να γδυθούν μπροστά μου και αποφάσισα να τους φωτογραφίσω. Δεν προσχεδιάζω τα καδραρίσματα και τα σημεία του σώματος όπου θα εστιάσω και δεν δυσκολεύομαι να πείσω τους φίλους μου να φωτογραφηθούν...
Τα ωμά, περίεργα, ονειρικά γυμνά έργα του Ρεν Χανγκ Facebook Twitter
Τα ωμά, περίεργα, ονειρικά γυμνά έργα του Ρεν Χανγκ Facebook Twitter
Τα ωμά, περίεργα, ονειρικά γυμνά έργα του Ρεν Χανγκ Facebook Twitter
Οι φωτογραφίες του έχουν απαγορευτεί και λογοκριθεί επανειλημμένα στη χώρα του, πράγμα που ίσως να διευκόλυνε τον διάσημο ακτιβιστή και καλλιτέχνη Ai Wei Wei να τον προσέξει και να του ζητήσει, προ διετίας, να συμμετάσχει σε δική του έκθεση στην Ολλανδία.
Τα ωμά, περίεργα, ονειρικά γυμνά έργα του Ρεν Χανγκ Facebook Twitter
Ρεν Χανγκ
|article_no_max_width| |article_no_max_width|

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στην έντυπη έκδοση της LIFO τον Απρίλιο του 2015.

Φωτογραφία
0

Αλέξανδρος Διακοσάββας

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας είναι διευθυντής σύνταξης της LiFO και curator του Upfront Initiative για τη συμπερίληψη, την ισότητα, την ορατότητα και την ποικιλομορφία στον χώρο εργασίας. Γεννήθηκε το 1987 και μεγάλωσε στη Ρόδο. Σύντομη θητεία στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς της Πολυτεχνικής Σχολής Πάτρας και συνέχιση σπουδών στη Βιολογία του ίδιου Πανεπιστημίου τον οδήγησαν τελικά στο να θέλει να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM