Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος» Facebook Twitter
«Ποτέ δεν σου περισσεύει αρκετός χρόνος, πρέπει όμως να μάθεις να πορεύεσαι με αυτό και να βρίσκεις τα περιθώρια». Φωτ.: Susanne Schramke

«Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

0

Έρχεσαι στην Αθήνα για να χορέψεις στην παράσταση «Δον Κιχώτης» τον ρόλο του Μπαζίλιο. Τι ιδιαίτερο έχει αυτό το έργο;
Ο «Δον Κιχώτης» του Λούντβιχ Μίνκους είναι για μένα πολύ ξεχωριστός, καθώς είναι ένα από τα πρώτα κλασικά μπαλέτα που χόρεψα όταν ακόμα ζούσα στην Κούβα. Ο ίδιος ο ρόλος του Μπαζίλιο, από τους πιο αγαπημένους μου, είναι ιδιαίτερα ελκυστικός, ένας νέος άνθρωπος αποφασισμένος για όλα στο όνομα του έρωτα – δεν πρόκειται ωστόσο για κάποιο ερωτικό δράμα, αφού συνδυάζει θαυμάσια το ρομαντικό στοιχείο με μια απολαυστική σάτιρα.

Νιώθω βαθιά ικανοποίηση που θα υποδυθώ ξανά τον Μπαζίλιο πάνω στη σκηνή ως χορευτής στην Αθήνα, θα είναι μια υπέροχη εμπειρία, πρόκειται εξάλλου για μια παραγωγή ενός κορυφαίου χορογράφου που εκτιμώ ιδιαίτερα, όπως είναι ο Τιάγκο Μπορντίν, με το έργο μάλιστα να βασίζεται στην αρχική εκδοχή του Μαριύς Πετιπά. Είναι και μια μεγάλη τιμή για μένα αυτή η συμμετοχή, καθώς επίσης η συνεργασία μου με τους υπόλοιπους ξένους και Έλληνες συντελεστές της παράστασης και το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.   

«Αν είναι να χορέψεις, χόρεψε, αν είναι να περπατήσεις, απλώς περπάτησε, τουλάχιστον όμως δώσου ολόψυχα σε ό,τι κάνεις, ώστε να ζεις τη ζωή σου όπως τη θέλεις και να απολαμβάνεις πραγματικά αυτό που αγαπάς».

― Είναι η πρώτη φορά που θα συνεργαστείς με τον Τιάγκο Μπορντίν και την Ξένια Οβσιάνικ, την παρτενέρ σου που θα υποδυθεί την Κίτρι;
Ναι και την περιμένω με μεγάλη χαρά. Με την Ξένια είχαμε βρεθεί παλιότερα στο ίδιο μπαλέτο, αλλά δεν έχουμε χορέψει ξανά μαζί ως ντουέτο. Ευκαιρία, λοιπόν, να δοκιμαστούμε, κάτι που μας έχει εξιτάρει.  

Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος» Facebook Twitter
«Ήταν το χρώμα του δέρματός μου τόσο καθοριστικό για την καριέρα μου». Φωτ.: Carlos Quezada

― Ο «Δον Κιχώτης» έχει τη φήμη ενός από τα πιο δύσκολα και απαιτητικά μπαλέτα.
Δεν θα έλεγα ότι είναι από τα δυσκολότερα, θα το χαρακτήριζα μάλλον γενναιόδωρο όσο και διασκεδαστικό, γιατί δεν στηρίζεται σε άτεγκτες, αυστηρές τεχνικά φόρμες, σου αφήνει έτσι αρκετά περιθώρια αυτοσχεδιασμού. Είναι ένα μπαλέτο που χαίρεσαι πραγματικά να το χορεύεις.

― Ποιον ρόλο από όσους έχεις υποδυθεί ως χορευτής θα ξεχώριζες;
Θα μπορούσα να αναφέρω τον Σπάρτακο, τον Ακταίωνα, τον Σόλορ, φυσικά και τον Μπαζίλιο, εξαρτάται ωστόσο από την παράσταση και την εκδοχή του έργου την οποία παρουσιάζει. Άλλοι είναι βατοί, άλλοι πιο πολύπλοκοι. Και δεν μιλάμε για «σκέτο» χορό, υπάρχει και το υποκριτικό στοιχείο, χρειάζεται να χτίσω έναν ολόκληρο χαρακτήρα.

Σε κάθε περίπτωση εγώ έχω υποχρέωση να δουλέψω σκληρά προκειμένου να ανταποκριθώ σωστά στον ρόλο που μου ανατέθηκε, γιατί αυτή είναι η δουλειά μου και από αυτή ζω. Έχω έπειτα ευθύνη απέναντι στους συνεργάτες μου αλλά και στο κοινό που περιμένει κάθε φορά το καλύτερο από εμένα. 

― Αυτή θα είναι η πρώτη σου φορά στην Αθήνα;
Ναι και έχω ενθουσιαστεί πολύ με την ιδέα, γιατί ήθελα από παλιά να επισκεφθώ και την Αθήνα και την Ελλάδα. Είναι ιδανικό που αυτό θα συνδυαστεί με μια λαμπρή παράσταση με εξαιρετικούς συντελεστές σε έναν πραγματικά θαυμάσιο χώρο, όπως είναι αυτός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ, αν κρίνω από τις φωτογραφίες και τα βίντεο που έχω δει αλλά και από τα όσα ακούω από συναδέλφους και συνεργάτες.

Νομίζω θα υπάρξει πολύ καλή χημεία και αυτό σίγουρα θα συμβάλει στην επιτυχία του εγχειρήματος. Η εικόνα, τώρα, της Ελλάδας που έχω από το σχολείο είναι ότι πρόκειται για μια πανέμορφη χώρα με τεράστια ιστορία και πολιτισμό, που από μικρό με συνάρπαζαν. Έχω επίσης πάθος με την αρχαία ελληνική μυθολογία και τους ήρωές της, καταβροχθίζω κυριολεκτικά κάθε σχετικό βιβλίο, ταινία ή τηλεοπτική σειρά!

Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος» Facebook Twitter
«Ήθελα να κάνω τα δικά μου πράγματα, να ακολουθήσω το δικό μου μονοπάτι και ο κύριος λόγος που έφυγα από την Κούβα ήταν επειδή έκρινα ότι έτσι θα είχα περισσότερα ερεθίσματα και ευκαιρίες ώστε να εξελιχθώ ως καλλιτέχνης και ως άνθρωπος». Φωτ.: Eric Berg

― Ξεκίνησες να χορεύεις από νεαρή ηλικία στην Κούβα προτού εγκατασταθείς στην Ευρώπη. Πώς ήταν η ζωή εκεί και πόσο εύκολο ήταν να γίνεις δεκτός στον χώρο του κλασικού χορού; Το λέω γιατί διάβασα πως είχες αντιμετωπίσει κάποια προβλήματα όντας μαύρος.
Με ρωτάνε συχνά πώς ήταν τα πράγματα και η ζωή εκεί και καταλαβαίνω το ενδιαφέρον τους, θα ήταν όμως προτιμότερο να με ρωτούσαν πώς θα μπορούσε ιδανικά να ήταν ή πώς εγώ τη φανταζόμουν. Ήθελα να κάνω τα δικά μου πράγματα, να ακολουθήσω το δικό μου μονοπάτι και ο κύριος λόγος που έφυγα από την Κούβα ήταν επειδή έκρινα ότι έτσι θα είχα περισσότερα ερεθίσματα και ευκαιρίες ώστε να εξελιχθώ ως καλλιτέχνης και ως άνθρωπος. Ναι, υπήρξαν κάποια προβλήματα που απλώς ατσάλωσαν περισσότερο τη θέλησή μου να τα καταφέρω και να διακριθώ, δεν ήταν όμως αυτή η βασική αιτία που αναζήτησα μια καλύτερη τύχη στο εξωτερικό, ούτε ήταν το χρώμα του δέρματός μου τόσο καθοριστικό για την καριέρα μου.

― Ήσουν πάντως ο πρώτος μαύρος χορευτής που ανέλαβε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο κλασικό έργο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» σε χορογραφία Νουρέγιεφ με το Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού το 2021 και εξ αυτού νομίζω ονομάστηκε και το βιβλίο που συγγράψατε με τον Γερμανό δημοσιογράφο Thilo Komma-Pöllath, «Black Romeo - My way into the white world of ballet».
Στο βιβλίο αυτό, που είναι κατά κύριο λόγο αυτοβιογραφικό και βασίζεται σε μια σειρά συνεντεύξεων, αναφέρομαι όντως και σε περιστατικά διακρίσεων, υπάρχουν όμως πολλά ακόμα πράγματα εκεί που συνδέονται με την είσοδο και την πορεία μου στον κόσμο του κλασικού μπαλέτου, τις δουλειές, τις εμπειρίες, τις συνεργασίες, τις απόψεις μου για την τέχνη του χορού, τους στόχους, τους αγώνες και την προσωπική μου φιλοσοφία γενικότερα. Ο τίτλος πάντως δεν ήταν δική μου ιδέα, αλλά του εκδοτικού μου οίκου, που τον προτίμησε ως πιο εμπορικό.

Δεν βλέπω, ξέρεις, τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή μπαλέτου καταρχάς. Τα κριτήρια για την επιλογή ενός χορευτή για έναν ρόλο σίγουρα δεν πρέπει να σχετίζονται με την καταγωγή ή το χρώμα του δέρματός του, αλλά με τις ικανότητές του. Δεν αρκεί, έπειτα, η τεχνική, όσο καλή κι αν είναι, χρειάζεται επίσης να συνδυάζεται αρμονικά με την κίνηση και την προσωπική προσέγγιση του χορευτή στον εκάστοτε ρόλο. 

― Αν σου ζητούσα να μου πεις επιγραμματικά την προσωπική σου φιλοσοφία;
Αν είναι να χορέψεις, χόρεψε, αν είναι να περπατήσεις, απλώς περπάτησε, τουλάχιστον όμως δώσου ολόψυχα σε ό,τι κάνεις, ώστε να ζεις τη ζωή σου όπως τη θέλεις και να απολαμβάνεις πραγματικά αυτό που αγαπάς, κάτι που θεωρώ το πιο σημαντικό από όλα τα άλλα και που οι άνθρωποι συχνά το ξεχνάμε!

Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος» Facebook Twitter
«Ποτέ δεν σου περισσεύει αρκετός χρόνος, πρέπει όμως να μάθεις να πορεύεσαι με αυτό και να βρίσκεις τα περιθώρια». Φωτ.: Susanne Schramke

― Αυτό είναι μεγάλη αλήθεια, αλλά δεδομένου ότι η δουλειά ενός επαγγελματία χορευτή είναι εξαντλητική σε καθημερινή βάση, αναρωτιέμαι πόσος χρόνος μένει για προσωπική ζωή.
Η σκληρή δουλειά είναι προϋπόθεση για κάθε καλλιτέχνη, για κάθε δημιουργό, ανεξάρτητα από το είδος που υπηρετεί. Ποτέ δεν σου περισσεύει αρκετός χρόνος, πρέπει όμως να μάθεις να πορεύεσαι με αυτό και να βρίσκεις τα περιθώρια. Είμαι επαγγελματίας χορευτής αλλά ταυτόχρονα σύζυγος και πατέρας∙ όσο και να αγαπώ τη δουλειά μου, δεν γίνεται να αφήνω τη μία ιδιότητα να λειτουργεί σε βάρος των άλλων. Δεν είναι βέβαια πάντοτε εύκολο να είσαι τέλειος σε όλα, αλλά το προσπαθώ.

Ακόμα δυσκολότερο είναι αν είσαι χορεύτρια και θες να κάνεις οικογένεια και να αποκτήσεις παιδιά, το έζησα και με τη δική μου σύζυγο. Η εγκυμοσύνη, η φροντίδα ενός μωρού, το διάστημα που θα πρέπει να απέχεις από πρόβες και παραστάσεις, το σώμα σου που θα πρέπει να ξαναβρεί τη φόρμα του το συντομότερο δυνατό, η επαγγελματική ανασφάλεια που βιώνεις, ο συνδυασμός εργασίας και μητρότητας, όλα αυτά στα οποία για να ανταποκριθείς χρειάζεται να αναπτύξεις υπερφυσικές ικανότητες!   

Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος» Facebook Twitter
«Τη χορογραφία τη σκέφτομαι γιατί με έλκει το δημιουργικό κομμάτι, τη διδασκαλία μάλλον όχι». Φωτ.: Luca Vantusso

― Είσαι ικανοποιημένος από τη μέχρι τώρα συνεργασία σου με το Κρατικό Μπαλέτο της Βαυαρίας;
Απολύτως, είμαστε μια πολύ δεμένη ομάδα, μια οικογένεια σχεδόν, όπου η γνώση και η εμπειρία των μεγαλύτερων συνδυάζεται ιδανικά με τη φρεσκάδα των νεότερων μελών. Η δουλειά μου εκεί τα τελευταία οκτώ χρόνια είναι ίσως ό,τι καλύτερο έχω κάνει μέχρι τώρα επαγγελματικά. Θα ήταν όμως αδικία να μην αναφερθώ και στην πρότερη συνεργασία μου με το Εθνικό Μπαλέτο της Νορβηγίας, όπου απέκτησα τα πρώτα βασικά εργαλεία για τη δουλειά μου και από όπου έλαβα τα πρώτα «μαθήματα επιβίωσης» στον χώρο του ευρωπαϊκού κλασικού χορού.

Μεγάλο σχολείο ήταν βέβαια και τo Εθνικό Μπαλέτο της Κούβας, που ήταν και παραμένει από τα καλύτερα στον κόσμο. Θεωρώ μάλιστα μεγάλη τιμή που πρόλαβα να γνωρίσω και να εργαστώ υπό τη διεύθυνση μιας από τις πιο διάσημες μπαλαρίνες μας, της Αλίσια Αλόνσο. Ναι, μου λείπει καμιά φορά το νησί μου, ο ήλιος του, οι φίλοι, οι συγγενείς, το κέφι και η ενέργεια και η ανοιχτοσύνη των ανθρώπων εκεί, όμως το μέλλον μου ήταν στην Ευρώπη.  

― Πολλοί χορευτές γίνονται στην πορεία και οι ίδιοι δάσκαλοι χορού ή/και χορογράφοι. Βλέπεις και για σένα μια τέτοια εξέλιξη;
Τη χορογραφία τη σκέφτομαι γιατί με έλκει το δημιουργικό κομμάτι, τη διδασκαλία μάλλον όχι. Μου αρέσει η ομαδική δουλειά και η συναναστροφή με νέα παιδιά, αλλά δεν είμαι ακριβώς ο άνθρωπος που θα γινόταν ιδανικός δάσκαλος, δεν έχω την απαιτούμενη υπομονή για «baby sitter», παρεκτός αν πρόκειται για τον γιο μου! Αλλά μέχρι να δοκιμαστώ σε κάτι άλλο, έχω πιστεύω αρκετά ακόμα χρόνια μπροστά μου ως χορευτής.

Ο Οσιέλ Γκουνεό θα ερμηνεύσει τον ρόλο του Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» του Λούντβιχ Μίνκους στην Εθνική Λυρική Σκηνή, σε χορογραφία Τιάγκο Μπορντίν, για το δεύτερο τριήμερο των παραστάσεων (15, 20 & 22/12). Τον ίδιο ρόλο θα ερμηνεύσουν επίσης ο Βίκτορ Καϊσέτα (5, 7 & 8/12) και Εσνέλ Ράμος (24, 26 & 28/12).

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Δον Κιχώτης» εδώ. 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ