Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
Ο Θεόδωρος Κουρεντζής με την Ορχήστρα και τη Χορωδία musicAeterna παρουσιάζει το «Tristia» του Γάλλου συνθέτη Φιλίπ Ερσάν. Φωτο: Nikita Chuntomov
0

Τα κορυφαία ονόματα του κλασικού ρεπερτορίου παραμένουν το γερό του χαρτί. Πρώτος και καλύτερος ο εκρηκτικός Θεόδωρος Κουρεντζής. Το πάγιο αίτημα για περισσότερες από μία συναυλίες επιτέλους εισακούστηκε κι έτσι φέτος καταφθάνει με την Ορχήστρα και τη Χορωδία musicAeterna, παρουσιάζοντας δύο μεγαλεπήβολα έργα: το Κοντσέρτο για χορωδία του Σνίτκε και το «Tristia» του Γάλλου συνθέτη Φιλίπ Ερσάν, βασισμένο σε ποίηση φυλακισμένων (11-12/11).


Η Συμφωνική της (άλλοτε) ΕΣΣΔ αποτέλεσε, από την ίδρυσή της, το 1936, τον «απόλυτο θεματοφύλακα» του ρωσικού συμφωνικού ήχου. Η Κρατική Ακαδημαϊκή Ορχήστρα της Ρωσίας επιστρέφει στην Αθήνα μετά από πολλά χρόνια, υπό την μπαγκέτα του διακεκριμένου αρχιμουσικού Ντανιέλ Ράισκιν, για να ερμηνεύσει δύο αριστουργήματα του Τσαϊκόφσκι: την Πέμπτη Συμφωνία με το θυελλώδες φινάλε και το Κοντσέρτο για βιολί με σολίστ τον εξέχοντα Σάσα Ροζντεστβένσκι (25/11).


Πέρυσι μας χάρισε τρεις ανεπανάληπτες μουσικές εμπειρίες, φέτος η Ελίζαμπετ Λεόνσκαγια έρχεται για να ολοκληρώσει το καλειδοσκόπιο με τις σονάτες του Φραντς Σούμπερτ (πρώτη βραδιά 14/12).


Δυόμισι αιώνες συμπληρώνονται φέτος από τη γέννηση του μέγα Μπετόβεν (1770-1827) και το Μέγαρο συμμετέχει στην παγκόσμια γιορτή. Ο σπουδαίος πιανίστας, παιδαγωγός και διεθνώς αναγνωρισμένος μπετοβενιστής Μαρτίνος Τιρίμος παρουσιάζει τέσσερα ρεσιτάλ-αφιερώματα, με γνωστά αλλά και άγνωστα έργα του μεγαλοφυούς κλασικού. Ο κύκλος ανοίγει στις 5/12.

Χορός

Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
Ο Μεγάλος Δαμαστής του Δημήτρη Παπαϊωάννου για δύο μοναδικές παραστάσεις. Φωτο: Julian Mommert

Μετά το Sadler's Wells του Λονδίνου και την Επίδαυρο, το The Thread, σε χορογραφία Ράσελ Μάλιφαντ, με την πρωτότυπη μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου, τους φωτισμούς του Mάικλ Χαλς και τα κοστούμια της Μαίρης Κατράντζου, κάνει στάση στο Μέγαρο (20-24/11 & 3, 4/12).


Μια παράσταση μεγάλης εικαστικής και καλλιτεχνικής δύναμης, με αναφορές στην ελληνική μυθολογία, σε πίνακες των Κουρμπέ και Ρέμπραντ ή σε ταινίες του Κιούμπρικ. Χιούμορ, μελαγχολική διάθεση, ταξίδι με τις αισθήσεις, ιστορίες από τον βηματισμό του ανθρώπου πάνω στη Γη. Ως μάστορας της ψευδαίσθησης, ο κορυφαίος Έλληνας χορογράφος Δημήτρης Παπαϊωάννου καταπιάνεται με θεμελιώδη ερωτήματα της ύπαρξης –το πεπρωμένο, ο θάνατος– και ζωγραφίζει στον Μεγάλο Δαμαστή κινούμενες εικόνες που ξεπερνούν την πραγματικότητα (29, 30/11).


Τέλος, ο Μαγικός Αυλός του Μότσαρτ, σε μια ονειρική χορογραφία από τον Μορίς Μπεζάρ, παρουσιάζεται από τους έξοχους χορευτές του Béjart Ballet Lausanne μεταξύ 20 και 30 Δεκεμβρίου.

Μεταδόσεις

Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
Μια φαντασμαγορική παραγωγή με διθυραμβικές κριτικές από τα βρετανικά μέσα υπογράφει ο Νίκολας Χάιτνερ σκηνοθετώντας το σαιξπηρικό Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας. Φωτο: Manuel Harlan

Σημαντική ενότητα στο πρόγραμμα και η σειρά δορυφορικών προβολών του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας (National Theatre Live) που δέκα χρόνια τώρα μας φέρνει τετ-α-τετ με κορυφαίες βρετανικές παραγωγές. Συγκεκριμένα:


Μια φαντασμαγορική παραγωγή με διθυραμβικές κριτικές από τα βρετανικά μέσα υπογράφει ο Νίκολας Χάιτνερ σκηνοθετώντας το σαιξπηρικό Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας. Στον ρόλο της Τιτάνιας η Γκουέντολιν Κρίστι (υποψήφια για Emmy – «Game of Thrones»). Όμπερον ο Όλιβερ Κρις, Πουκ ο Ντέιβιντ Μουρστ (29/10).


Χάνσαρντ: Η επίσημη έκδοση των πρακτικών του βρετανικού κοινοβουλίου έχει τίτλο το νέο θεατρικό του Σάιμον Γουντς, αυτό το πνευματώδες όσο και συγκλονιστικό πορτρέτο της κυβερνώσας τάξης του Ηνωμένου Βασιλείου. Κλασική περίπτωση κειμένου, όπου ένα συνηθισμένο συζυγικό καβγαδάκι εξελίσσεται σε αιμοσταγές επεισόδιο με πρωταγωνιστές τους βραβευμένους Λίντζι Ντάνκαν και Άλεξ Τζένινγκς (7/11).


Η χρονιά κλείνει με το Present Laughter του Νόελ Κάουαρντ (5/12). Έργο γραμμένο το 1939 με βασικό ήρωα έναν αστέρα του θεάτρου ο οποίος μετά από μια αλυσίδα τραγελαφικών γεγονότων βγαίνει εκτός ελέγχου.


Eντυπωσιακή αρχή για τις επιτυχημένες δορυφορικές μεταδόσεις παραστάσεων χορού από το ιστορικό Θέατρο Μπολσόι, καθώς στις 27 Οκτωβρίου συνδεόμαστε με Μόσχα για να παρακολουθήσουμε ένα κομψοτέχνημα του διεθνούς ρεπερτορίου που συνδυάζει δράση και ρομαντισμό: Ραϊμόντα του Αλεξάντρ Γκλαζούνοφ, διασκευασμένη από τον θρύλο των Μπολσόι Γιούρι Γκριγκορόβιτς. Αρκετά αργότερα (1/12) προβάλλεται σε ζωντανή μετάδοση ο Κουρσάρος, σε χορογραφία Αλεξέι Ρατμάνσκι.


Σε ό,τι αφορά τις μεταδόσεις από τον ναό της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, ξεκινάμε με την απαράμιλλη ιστορία έρωτα και πάθους της Μανόν του Μασνέ σε σκηνοθεσία Λοράν Πελί (26/10). Την όμορφη χωριατοπούλα που καταφθάνει στην πόλη και γίνεται αντικείμενο πόθου των ανδρών ερμηνεύει η κορυφαία Λιζέτ Οροπέσα (που ακούσαμε το καλοκαίρι στο Ηρώδειο).


Στις 16 Νοεμβρίου θα δούμε τη Μαντάμα Μπατερφλάι του Πουτσίνι στη φημισμένη σκηνοθεσία του Άντονι Μινγκέλα. Κι αν δεν είχαν πάρει διαστάσεις θύελλας οι κατηγορίες για τον θρυλικό Πλάσιντο Ντομίνγκο, θα τον ακούγαμε και στον ρόλο του Αμερικανού διπλωμάτη Σάρπλες.


Η περίφημη Ακενατόν, η τελευταία όπερα της τριλογίας του σπουδαίου Αμερικανού μινιμαλιστή Φίλιπ Γκλας (μετά τον Αϊνστάιν και τον Γκάντι), ανεβαίνει σε μια νέα παραγωγή της ΜΕΤ. Στον ρόλο της βασίλισσας Νεφερτίτης ντεμπουτάρει η ανερχόμενη Αμερικανίδα μετζοσοπράνο Τζ'νέι Μπρίτζες (30/11).

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Michael Hulls: Ο πολυβραβευμένος light designer που φώτισε το «Νήμα»

Θέατρο / Michael Hulls: Ο πολυβραβευμένος light designer που φώτισε το «Νήμα»

Ο Μάικλ Χαλς, μόνιμος συνεργάτης του Ράσελ Μάλιφαντ υπογράφει μαζί του το «Thread» (Το Νήμα) που είδαμε στην Επίδαυρο σε μουσική Βαγγέλη Παπαθανασίου, βασισμένο σε παραλλαγές ελληνικών παραδοσιακών χορών, και θα επαναληφθεί στο Μέγαρο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ