Εκείνη που δημιούργησε τη μετα-αποκαλυπτική πραγματικότητα του Respublika

Η Joanna Bednarczyk δημιούργησε τη μετα-αποκαλυπτική πραγματικότητα του Respublika Facebook Twitter
«Θέματα που έχουν να κάνουν με οικολογία και κλιματική αλλαγή είναι σημαντικά για μένα». Φωτ.: Domas Rimeika
0

— Πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας με τον Λούκας Τβαρκόβσκι; Πώς ενταχθήκατε στο πρότζεκτ το οποίο δημιουργήθηκε την περίοδο της πρώτης καραντίνας του 2020 σε δάσος της Λιθουανίας, με τους ηθοποιούς να αυτοσχεδιάζουν;
Η προετοιμασία του Respublica έγινε σε διάφορες φάσεις. Κατά τη διάρκεια της πρώτης, που διήρκεσε δύο εβδομάδες, γίνονταν πρόβες ενός συγκεκριμένου πειράματος. Οι ηθοποιοί, και όποιος άλλος συμμετείχε στην παράσταση, ακολούθησε την ομάδα στο δάσος, ζούσε σε τροχόσπιτα. Κάθε μέρα είχαν στη διάθεσή τους ένα ποσό χρημάτων –ένα είδος βασικού εισοδήματος– ώστε να μη χρειάζεται να δουλεύουν και να αφοσιωθούν σε οτιδήποτε τους ενδιαφέρει. Σε αυτήν τη φάση του πρότζεκτ εγώ δεν συμμετείχα. Μου προτάθηκε να γράψω ένα κείμενο μετά. Κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο δάσος όλοι οι συμμετέχοντες οργάνωναν καθημερινά μικρά rave parties.

Επιπλέον, μαγνητοσκοπούσαν τον εαυτό τους σε διαφορετικές καταστάσεις, συχνά «εξομολογούμενοι» το πώς ένιωθαν, πώς έβλεπαν αυτή την κοινοβιακή εμπειρία με τους υπόλοιπους και τη μουσική. Η δική μου δουλειά ήταν να εφεύρω μια πραγματικότητα μέσα στην οποία θα μπορούσε να λειτουργήσει μια τέτοια ομάδα. Ο στόχος ήταν οι δραστηριότητες αυτής της ομάδας που αποτελούνταν από ανθρώπους που είναι αφοσιωμένοι στη μουσική και τη βιώνουν ως μια συλλογική εμπειρία να συμβαίνει σε ένα μετα-αποκαλυπτικό σύμπαν όπου ακόμα και ο καπιταλισμός καταρρέει κάνοντας πάταγο, εφόσον τα θεμέλιά του έχουν διαβρωθεί σε μεγάλο βαθμό.

— Ως θεατρική συγγραφέας, είστε ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε σχέση με τα θέματα που αφορούν το μέλλον και την οικολογία;
Θέματα που έχουν να κάνουν με οικολογία και κλιματική αλλαγή είναι σημαντικά για μένα, αυτό είναι αλήθεια.

«Στην Πολωνία και τη Λιθουανία για εκατοντάδες χρόνια οι χωρικοί αποτελούσαν περιουσιακό στοιχείο της αριστοκρατίας, η οποία τους εκμεταλλευόταν και τους φερόταν πολύ άσχημα. Ένας από αυτούς, ο Brzostοwski, αποφάσισε να αντιμετωπίσει τους χωρικούς στη δική του επικράτεια με έναν πιο μοντέρνο τρόπο».

— Κατά τη διάρκεια του Respublika βιντεοσκοπήθηκαν περί τις 40-50 ώρες μονολογικών εξομολογήσεων και άλλων σκηνών. Ποια ήταν η συμβολή σας σε αυτό το έτοιμο υλικό;
Δημιούργησα τον σύμπαν μέσα στο οποίο οι άνθρωποι-ηθοποιοί που συμμετείχαν σε αυτό το το κατά κάποιον τρόπο κοινωνικo-οικονομικό πείραμα θα μπορούσαν να υπάρχουν και να ταξιδεύουν μέσα σε ένα πρότζεκτ rave μουσικής. Mε άλλα λόγια, δημιούργησα πλασματικές συνθήκες υπό τις οποίες αυτή η ομάδα, η αφοσιωμένη στη μουσική, θα μπορούσε να μοιραστεί τις ιδέες της με άλλους ανθρώπους. Φυσικά, δεν υπήρχε ανάγκη να επινοήσω χαρακτήρες από την αρχή· παρακολούθησα μαγνητοταινίες από την πρώτη φάση προβών της παραγωγής και θέλησα να πλάσω χαρακτήρες που θα ήταν κατά το δυνατό πλησιέστεροι στους/στις πραγματικούς/-ές ηθοποιούς.

Η Joanna Bednarczyk δημιούργησε τη μετα-αποκαλυπτική πραγματικότητα του Respublika Facebook Twitter
«Δημιούργησα τον σύμπαν μέσα στο οποίο οι άνθρωποι-ηθοποιοί που συμμετείχαν σε αυτό το το κατά κάποιον τρόπο κοινωνικo-οικονομικό πείραμα θα μπορούσαν να υπάρχουν και να ταξιδεύουν μέσα σε ένα πρότζεκτ rave μουσικής».

Αυτό που είχε σημασία για μένα ήταν να βρω μια ισορροπία μεταξύ του φανταστικού και «ντοκιμαντεροποίησης». Όσο πιο κοντά ερχόμουν στην αυθεντική προσωπικότητα των ηθοποιών, γράφοντας το κείμενο, τόσο καλύτερα επιτυγχανόταν αυτή η ισορροπία. Συμπεριφέρονταν με τον δικό τους, φυσικό τρόπο, τόσο στην εκφορά του λόγου τους όσο και στη σκέψη τους. Παρατηρώντας τους καταλάβαινα την προσωπικότητά τους, κι έχοντας στη διάθεση μου όλα αυτά τα δεδομένα έπρεπε βρω για ποιον λόγο ταξίδευαν την παράσταση ανά τον κόσμο και έπαιζαν τη μουσική τους, γιατί αυτό ήταν σημαντικό, γιατί πειραματίζονταν προσκαλώντας κι άλλους να συμμετέχουν.

— Σε μια του συνέντευξη του ο Τβαρκόβσκι αναφέρεται στο Homo Deus του Yuval Νoah Harari, ένα ιδιαίτερα απαισιόδοξο βιβλίο. Σας επηρέασε κι εσάς όσο γράφατε το κείμενο;
Διαθέταμε μια μεγάλη βιβλιοθήκη που αφορούσε το πρότζεκτ και είχε πολλούς τίτλους, εκτός του Harari, κυρίως πολλά επιστημονικά βιβλία, αναγνώσματα κάθε είδους περί μουσικής ή βιβλία για την καταστροφή της ανθρωπότητας. Το βιβλίο του Harari δεν ήταν η βασική πηγή έμπνευση, αλλά χρησιμοποίησα μία από τις καταστάσεις που περιγράφει για να γράψω μια σκηνή. Πρόκειται για την εμπειρία μιας δημοσιογράφου η οποία συμμετείχε σε προσομοίωση εχθροπραξιών σε μια στρατιωτική βάση.

Παράλληλα, ο εγκέφαλός της υπέστη ηλεκτρική διέγερση με τέτοιον τρόπο που η αβεβαιότητα και ο φόβος της εξαφανίστηκαν. Από τη στιγμή που αυτά τα συναισθήματα «απενεργοποιήθηκαν», η σκέψη της έγινε απόλυτα ακριβής και προσηλώθηκε στον στόχο της. Κι ενώ δεν είχε ασχοληθεί ποτέ ξανά με κάτι ανάλογο, κατάφερε να «εξολοθρεύσει» όλους τους εχθρικούς στόχους.

— Πιστεύετε πως το θέατρο αυτό, ως φόρμα, κάνοντας χρήση τόσων ηλεκτρονικών μέσων, αποτελεί εξέλιξη του μοντέρνου θεάτρου;
Δεν θα το αποκαλούσα εξέλιξη του μοντέρνου θεάτρου. Ο τρόπος που δουλεύει ο Λούκας δείχνει πώς το θέατρο μπορεί να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία, αν και θα έλεγα ότι αυτό συμβαίνει περισσότερο σε κινηματογραφικές παραγωγές. Περισσότερο προσπαθεί να εντάξει στην τεχνολογία τη σύγχρονη σκέψη και επίσης να κάνει το θέατρο να μοιάζει πιο πολύ με κινηματογράφο. Το αναγνωρίζω και το εκτιμώ, αλλά δεν θα το χαρακτήριζα ως εξέλιξη, μάλλον μια κατεύθυνση του μοντέρνου θεάτρου. Πρόκειται για ένα πολύ προσωπικό είδος θεατρικής δημιουργίας, οπωσδήποτε ιδιαίτερα ενδιαφέρον.

— Ωστόσο η δική σας παράσταση μοιάζει περισσότερο με ένα γιγαντιαίο συναυλιακό μουσικό θέαμα στο οποίο έχει ενταχθεί και το θέατρο.
Δεν ξέρω, ίσως. Για μένα, παραμένει θέατρο, παράσταση. Ένα γιγαντιαίο μουσικό θέαμα είναι κι αυτό ένας είδος παράστασης. Δεν νιώθω την ανάγκη να το κατηγοριοποιήσω ως θεατρική παράσταση, συναυλιακό θέαμα, ή οτιδήποτε άλλο.

— Έχω διαβάσει ότι η αρχική έμπνευση για το Respublika προήλθε από μια κολεκτίβα του 18ου αιώνα, αλλά εν τέλει επρόκειτο για κατασκευασμένη ιστορία. Ισχύει;
Στην Πολωνία και τη Λιθουανία για εκατοντάδες χρόνια οι χωρικοί αποτελούσαν περιουσιακό στοιχείο της αριστοκρατίας, η οποία τους εκμεταλλευόταν και τους φερόταν πολύ άσχημα. Ένας από αυτούς, ο Brzostοwski, αποφάσισε να αντιμετωπίσει τους χωρικούς στη δική του επικράτεια με έναν πιο μοντέρνο τρόπο. Αντί να τους υποχρεώνει να δουλεύουν μέχρι τελικής πτώσης, τους νοίκιαζε τη γη του. Οι συγκεκριμένοι χωρικοί διέθεταν επίσης τη δική τους αστυνομία, έναν μικρό στρατό, και αυτοδιοίκηση.

Δηλαδή ο Brzostοwski έδωσε στους χωρικούς τη δυνατότητα να αυτο-οργανωθούν, και σ’ εμένα ελευθερία κινήσεων. Η ιστορία αυτή είναι αληθινή, αλλά παρουσιάζεται με μια υπερβολή. Ο Brzostοwski παρουσιάζεται ως οραματιστής, ενώ στην πραγματικότητα, σύμφωνα με δική μου ερμηνεία, το σύστημα δουλοπαροικίας ήταν ούτως ή άλλως οικονομικά δυσλειτουργικό, κάτι που ο ίδιος το γνώριζε, γι’ αυτό και προχώρησε σε αυτές τις αλλαγές. Γνώριζε ότι, αντιμετωπίζοντας τους χωρικούς του πιο ανθρώπινα, θα είχε μεγαλύτερο κέρδος.

— Οπότε δεν θεωρείτε ως σοβαρή αντιμετώπιση την πρωτοβουλία του; Δεν ήταν μια ουτοπία μιας πρώιμης εποχής;
Ήταν ένας από τους ελάχιστους εκείνη την εποχή που προσπάθησε να ανανεώσει το κράτος, την οικονομία και τις κοινωνικές σχέσεις μέσα στη μικρή κοινότητα όπου ζούσε. Έφτασε να χαρακτηρίζεται ένας καλός ποιμένας που δημιούργησε έναν παράδεισο επί της γης για τους αγρότες. Αλλά, άλλο ο θρύλος κι άλλο τα πραγματικά κίνητρα, είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Θα προτιμούσα να μην αναφέρομαι σε αυτά με όρους σοβαρότητας. Προσωπικά, δεν θεωρώ ότι δημιούργησε έναν παράδεισο αλλά βελτίωσε το βιοτικό τους επίπεδο και τις συνθήκες εργασίας. Σε κάθε περίπτωση, δεν επρόκειτο για ουτοπία. Ούτε ο δικός μας στόχος ήταν να δημιουργήσουμε μια ουτοπία.

— Εν τέλει η παράστασή σας βασίστηκε σε αυτό;
Όχι, ήταν απλώς ένα από τα στοιχεία έμπνευσης, δεν βασιστήκαμε σε αυτό.

— Τι σκέφτεστε για το μέλλον; Είστε περισσότερο αισιόδοξη ή απαισιόδοξη;
Η προσωπική μου στάση είναι απαισιόδοξη. Έκανα μικρές αναθεωρήσεις μετά την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, αλλά δεν έχω κάνει καμία άλλη έκτοτε.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Respublika / Onassis Stegi / «Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Ο Λούκας Τβαρκόβσκι περιγράφει όσα απροσδόκητα συνέβησαν ανάμεσα στα μέλη μιας κοινότητας ηθοποιών ώστε να προκύψει η εξάωρη παράσταση «Respublika», μια περφόρμανς που καταλήγει σε rave party, ξεκίνησε από τα δάση της Λιθουανίας και τη φέρνει η Στέγη στη Μαλακάσα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Respublika»: «Χορέψτε μαζί μας ενάντια στους απελπιστικούς καιρούς που ζούμε»

Πολιτισμός / «Respublika»: Η Στέγη φέρνει την εξάωρη περφόρμανς-rave party του Łukasz Twarkowski στη Μαλακάσα

Ο σκηνοθέτης του «Rohtko», της παράστασης που υμνήθηκε από κοινό και κριτικούς, επιστρέφει στην Ελλάδα με ένα τολμηρό κοινωνικο-καλλιτεχνικό πείραμα που υπόσχεται να μας μείνει αξέχαστο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ