«Εξορκιστής»: «Η θεατρική του μεταφορά είναι τόσο τρομακτική, όσο μια μουσκεμένη κάλτσα»

«Εξορκιστής»: «Η θεατρική του μεταφορά είναι τόσο τρομακτική, όσο μια μουσκεμένη κάλτσα» Facebook Twitter
Φωτο: Pamela Raith
1

Στο Phoenix Τheatre του Λονδίνου μόλις έκανε πρεμιέρα κάτι εξαιρετικά φιλόδοξο, βασισμένο πρακτικά σε μια ταινία - θρύλο του παγκόσμιου σινεμά τρόμου: η θεατρική εκδοχή του «Εξορκιστή». Για τις ανάγκες της εν λόγω απαιτητικής παράστασης έγινε τεράστια προετοιμασία, έγινε μεγάλη δουλειά σε ό,τι αφορά τα ειδικά εφέ, έγινε -έγραφαν οι βρετανικές εφημερίδες πριν από λίγο καιρό- καλό κάστινγκ. Για παράδειγμα, η φωνή του Παζούζου, του δαίμονα που ταλαιπωρεί στο διηνεκές τον πατέρα Μέριν και την ανήλικη Ρέγκαν, ανήκει στον τεράστιο Ίαν ΜακΚέλεν, ίσως τον μεγαλύτερο θεατρικό ηθοποιό της Βρετανίας αυτή τη στιγμή. 

Τι θα μπορούσε, λοιπόν, να πάει στραβά, ακόμη και σε ένα τόσο φιλόδοξο εγχείρημα, το οποίο θα παρουσιάζεται σε θεατρόφιλους, αλλά κυρίως θα πρέπει να πείσει τους σινεφίλ, ότι η αθάνατη κινηματογραφική ιστορία του «Εξορκιστή» θα μπορούσε να αντέξει και στο θεατρικό σανίδι; Οι πρώτες κριτικές σφαγιάζουν το αποτέλεσμα και τους συντελεστές και είναι η κριτική του Guardian με ένα και μόνο ντροπιαστικό αστεράκι στην αξιολόγηση που δεν αφήνει κανένα περιθώριο στους θεατές να ελπίζουν σε κάτι θεαματικό.

«Ενώ ο τίτλος του έργου και μόνο μπορεί να δελεάσει τους ανυποψίαστους, ειδικά κατά τη διάρκεια του Χάλογουϊν, ας μην εκπλαγούμε, αν ακριβώς αυτός ο ίδιος τίτλος γίνει και η αιτία να κατέβει το έργο πριν την ώρα του».

«Ο θεατρικός Εξορκιστής είναι τόσο τρομακτικός όσο μία μουσκεμένη κάλτσα», αναφέρει μεταξύ άλλων διόλου κολακευτικών η κριτικός θεάτρου της εφημερίδας, Lyn Gardner. Ο ΜακΚέλεν εμφανίζεται ως ο μόνος που σώζει την παράσταση, δανείζοντας τη φωνή του στον Σατανά, «ένας Σατανάς που ακούγεται σαν τον Γκάνταλφ και είναι το μοναδικό καλαίσθητο πράγμα που συμβαίνει σε μία βαρετή παράσταση, τόσο τρομακτική όσο μια μουσκεμένη κάλτσα». 

«Εξορκιστής»: «Η θεατρική του μεταφορά είναι τόσο τρομακτική, όσο μια μουσκεμένη κάλτσα» Facebook Twitter
Η «Clare Louise Connolly, που υποδύεται τη 12χρονη Ρέγκαν παίζει απρόθυμα και τυποποιημένα». Φωτο: Pamela Raith

Τι άλλο; Η «Clare Louise Connolly, που υποδύεται τη 12χρονη Ρέγκαν παίζει απρόθυμα και τυποποιημένα», από την παραγωγή «απουσιάζουν εντελώς οι χαρακτήρες, η δομή και το βάθος», κατά την αρθρογράφο αντί για θεατρική σκηνή και εναλλαγή σκηνικών παρακολουθεί κανείς ένα πομπώδες storyboard που παραπέμπει περισσότερο σε κόμικ, παρά σε θεατρικό έργο...

Για τον σεναριογράφο κάτι; «Το κείμενο του John Pielmeier's πάει περισσότερο για μελόδραμα με στοκαρισμένους χαρακτήρες, κάτι που λίγα περιθώρια αφήνει για πραγματικό ψυχολογικό βάθος στις ερμηνείες των ηθοποιών... ο Adam Garcia στον ρόλο του Πατέρα Ντάμιερν Κάρρας, έναν ιερέα που αναμετράται με τις δικές του ενοχές και τους δικούς του δαίμονες, μοιάζει σαν κάποιον που περισσότερο υποφέρει από ελαφρύ πονόδοντο, παρά σαν κάποιον που αναζητά λύτρωση και λύση».

Και επειδή η κριτική για να τσούζει και να αξίζει πρέπει να περιλαμβάνει και σύγκριση, ο θεατρικός «Εξορκιστής» συγκρίνεται με το "The Haunting of Hill House", το οποίο είχε ανέβει στο Liverpool Playhouse το 2015, και η σύγκριση απλώς αποδεικνύει «ότι είναι εφικτό να επαναφεύρει κανείς το είδος του τρόμου στη θεατρική σκηνή συνδυάζονται τους δυνατές συγκινήσεις με την ψυχολογική οξύτητα, αρκεί απλώς να προσπαθήσει. Και ο Εξορκιστής δεν προσπάθησε καν. Και ενώ ο τίτλος του έργου και μόνο μπορεί να δελεάσει τους ανυποψίαστους, ειδικά κατά τη διάρκεια του Χάλογουϊν, ας μην εκπλαγούμε, αν ακριβώς αυτός ο ίδιος τίτλος γίνει και η αιτία να κατέβει το έργο πριν την ώρα του». 

Για την ιστορία, η παράσταση υποτίθεται ότι πρέπει να αντέξει μέχρι τις 10 Μαρτίου του 2018. Μετά από αυτή την κριτική; Δύσκολο...  

«Εξορκιστής»: «Η θεατρική του μεταφορά είναι τόσο τρομακτική, όσο μια μουσκεμένη κάλτσα» Facebook Twitter
Φωτο: Pamela Raith
Θέατρο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια