Η ιστορία του θρυλικού καμπαρέ «Χαβάη» γίνεται παράσταση

Η ιστορία της Χαβάης, του μυθικού καμπαρέ της Αθήνας γίνεται παράσταση από τους 4Frontal Facebook Twitter
Για το βαθιά πολιτικό, ερωτικό, παθιασμένο και τραγικό σύμπαν του έργου «Μπλε Καστόρινα Παπούτσια» συναντήσαμε τον σκηνοθέτη Θανάση Ζερίτη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

«Ήταν οι μέρες που 'χε ανοίξει στο Μεταξουργείο η "Χαβάη". Ένα υπόγειο, συνδυασμός ταβέρνας και Φολί Μπερζέρ, που 'χε σεπαρέ και αντί για γυναίκες σέρβιραν άντρες ντυμένοι γυναίκες. Φορούσαν φουρό και ξύριζαν τα πόδια τους κι είχαν φτιάξει βυζιά γυναικεία πάνω στα αντρικά στήθη τους».

Εκεί, ανάμεσα στα πορνεία που μυρίζουν ντετόλ και πατσουλί, τα χαμόσπιτα που μπάζουν νερά και τα ιδιόμορφα καμπαρέ με τις πρώτες τραβεστί ξετυλίγεται η ιστορία της μετεμφυλιακής Ελλάδας, μέσα από το βλέμμα των ανθρώπων του περιθωρίου, ανθρώπων που την έζησαν και τη διαμόρφωσαν.

Αυτή η Ελλάδα με τα βάσανα και τα όνειρα γίνεται παράσταση από την ομάδα 4Frontal. Βασίζεται στο μυθιστόρημα του Θανάση Σκρουμπέλου «Μπλε καστόρινα παπούτσια» και έκανε πρεμιέρα τη Δευτέρα 13 Μαρτίου στο θέατρο Μπέλλος.

Για το βαθιά πολιτικό, ερωτικό, παθιασμένο και τραγικό σύμπαν του έργου, από το οποίο παρελαύνουν ο Γαζούρης ή Λάζαρος με το υπερμέγεθες πέος, η Σαλώμη με τη μέση δαχτυλίδι που τη λέγαν Χαράλαμπο, η Θέμις, η καλύτερη μίμος της γυναικείας συμπεριφοράς, η Αριστέα, που πλένει τα σεντόνια των πορνείων και εύχεται ο γιος της να μείνει αμόλυντος, οι έφηβοι, που γίνονται Λαμπράκηδες και μοιράζουν προκηρύξεις, οι νταήδες και οι παρακρατικοί, που περιμένουν να δουν πού θα κάτσει η μπίλια της εξουσίας για να διαλέξουν μεριά, οι Αμερικανοί στρατιώτες, που θέλουν να περάσουν αχαλίνωτες νύχτες στην μπερδεμένη παραγκούπολη, για όλο αυτό το πολύχρωμο και τραγικό σύμπαν που άνθησε κάπου τη δεκαετία του ’60 μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη της παράστασης Θανάση Ζερίτη.

Τα «Μπλε καστόρινα παπούτσια» είναι μια σύνθετη λογοτεχνία με πολλούς ρόλους και γεγονότα που συγκροτούν τη ζοφερή κοινωνικοπολιτική κατάσταση της μετεμφυλιακής Ελλάδας.

— Ας μιλήσουμε αρχικά για τα «Μπλε καστόρινα παπούτσια», το έργο του Θανάση Σκρουμπέλου. Για τι μιλάει;
Ο υπότιτλος που έχει δώσει ο Σκρουμπέλος στο μυθιστόρημά του μεταφέρει ακριβώς και το πνεύμα του βιβλίου: μια ροκ ιστορία από τις ταραγμένες μέρες του ’64. Για την ακρίβεια, ωστόσο, το μυθιστόρημα απλώνεται και στην προηγούμενη χρονιά.

Ο χρόνος κατά τον οποίο συμβαίνει η ιστορία έχει πολύ μεγάλη σημασία γιατί παρότι τα πρόσωπα και πολλές από τις καταστάσεις που περιγράφονται είναι ή, έστω, φαίνεται να είναι μυθοπλασία, ο συγγραφέας τοποθετεί τους ήρωες στις πραγματικές κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες της Αθήνας του '63 και του '64.

Η ιστορία της Χαβάης, του μυθικού καμπαρέ της Αθήνας γίνεται παράσταση από τους 4Frontal Facebook Twitter
Τα «Μπλε Καστόρινα Παπούτσια» είναι μια σύνθετη λογοτεχνία με πολλούς ρόλους και γεγονότα που συνθέτουν τη ζοφερή κοινωνικοπολιτική κατάσταση της μετεμφυλιακής Ελλάδας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Ας μιλήσουμε για τη δική σας διασκευή και τι μεταφέρετε στη σκηνή.
Σε κάθε περίπτωση, η μεταφορά ενός βιβλίου 280 σελίδων σε μια παράσταση 100 λεπτών προϋποθέτει μια επιλογή και μια απόφαση του τι θέλουμε να πούμε. Η διασκευή της Νεφέλης Μαϊστράλη επιδιώκει να αποδώσει όσο γίνεται πιο πιστά το πνεύμα του συγγραφέα και το νόημα του μυθιστορήματος, με γνώμονα πάντα τον λόγο για τον οποίο κάνουμε την παράσταση.

Τα «Μπλε καστόρινα παπούτσια» είναι μια σύνθετη λογοτεχνία με πολλούς ρόλους και γεγονότα που συνιστούν τη ζοφερή κοινωνικοπολιτική κατάσταση της μετεμφυλιακής Ελλάδας. Στο επίκεντρο της δική μας διασκευής βρίσκεται ο Λάζαρος Τρίλιας, ο δεκαεξάχρονος «Μπίκος», που λατρεύει το τραγούδι και πιάνει δουλειά στη «Χαβάη». Όλες οι ιστορίες που «ανοίγουμε» στη σκηνή συνδέονται με αυτόν και φωτίζονται μέσα από τη δική του, ροκ»οπτική.

— Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της παράστασης, το κλίμα που μεταφέρετε και ποιο είναι το επίκεντρό της;
Στόχος της παράστασης είναι να αναδείξει τη συνύπαρξη της σεξουαλικής ορμής με την επαναστατικότητα και την αγωνιστική διάθεση. Η εκδοχή ενός πολυπόθητου ελληνικού Μάη του ’68 που δεν ήρθε ποτέ.

Με βασικά εργαλεία την εξωστρέφεια, το χιούμορ, τον χορό, τις ακραίες φόρμες, τον γρήγορο ρυθμό, τα γκροτέσκα στοιχεία, τις εναλλαγές αφήγησης-δραματοποίησης, τους πολλαπλούς ρόλους και το σπάσιμο των θεατρικών κανόνων επιδιώκουμε να παραστήσουμε αυτή την αντιφατική και έντονη κοινωνική και πολιτική κατάσταση που έζησε η χώρα και οδήγησε στην επιβολή της δικτατορίας των συνταγματαρχών.

Μέσα από τα μάτια περιθωριακών χαρακτήρων ξεδιπλώνεται η ψυχροπολεμική ιστορία μιας Ελλάδας που βυθίζεται στην ανέχεια, τα εμφυλιακά πάθη, τον συντηρητισμό, το παντοδύναμο παρακράτος, αλλά και μια νέα γενιά που αγωνίζεται για ένα καλύτερο αύριο και θέλει να μπορεί να γιορτάζει τον έρωτα. 

Η ιστορία της Χαβάης, του μυθικού καμπαρέ της Αθήνας γίνεται παράσταση από τους 4Frontal Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την παράσταση. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

— Στο έργο έχουμε μικροϊστορίες μέσα στη μεγάλη ιστορία. Το πλαίσιο είναι ευρύ, η παγκόσμια πολιτικοκοινωνική συνθήκη, με παράλληλα γεγονότα που τρέχουν δίπλα στην ιστορία της «Χαβάης». Πώς τα αφηγείστε;
Ο χρόνος που διαδραματίζεται το έργο είναι κομβικό στοιχείο του μυθιστορήματος και έχουμε επιδιώξει να τον τονώσουμε στη θεατρική απόδοση. Όλα συμβαίνουν την περίοδο 1963-1964, μια πολύ πυκνή εποχή ιστορικά.

Στην Ελλάδα έχουμε επαναλαμβανόμενες εκλογές, με αδυναμία σχηματισμού μιας ισχυρής κυβέρνησης, με την Ένωση Κέντρου να προσπαθεί να κερδίσει έδαφος – όλη η περίοδος από τον Εμφύλιο μέχρι και την επιβολή της δικτατορίας ονομάστηκε από τους ιστορικούς «καχεκτική δημοκρατία», ακόμη και τα χρόνια αυτά που φαινόταν ότι κάτι μπορούσε να αλλάξει. Ο Εμφύλιος έχει τελειώσει μόνο τυπικά, ενώ ουσιαστικά οι ηττημένοι αγωνιστές της αριστεράς είναι κυνηγημένοι, εξόριστοι και φυλακισμένοι, με το αντικομμουνιστικό μίσος να γιγαντώνεται. Οι παλατιανοί, το παρακράτος και οι νεοφερμένοι Αμερικανοί, που παίρνουν τη θέση των Άγγλων, έχουν το πάνω χέρι και διαμορφώνουν τις πολιτικές εξελίξεις.

Ο Λαμπράκης δολοφονείται και η νεολαία εξεγείρεται, απαιτώντας ουσιαστική δημοκρατία. Η δολοφονία του Κένεντι ρίχνει λάδι στη φωτιά της ψυχροπολεμικής προπαγάνδας που μαίνεται παγκοσμίως. Και ο εορτασμός της ανατίναξης της Γέφυρας του Γοργοποτάμου στις 29 Νοεμβρίου του 1964 μετρά δεκατρείς νεκρούς και δεκάδες τραυματίες, με τους διαδηλωτές να φωνάζουν «προβοκάτσια». Αυτά διαβάζει ο Γαζούρης στις εφημερίδες, ακούγοντας τον Πρίσλεϊ απ’ το ραδιοφωνάκι του.

— Ας πάμε στη «Χαβάη», ένα ιστορικό, ας πούμε, καμπαρέ, και στις ιδιαιτερότητές του. Ποιοι φτάνουν εκεί, ποιοι εργάζονται και ποιο είναι το περιβάλλον γενικά;
Η ιστορική «Χαβάη» άνοιξε στις αρχές της δεκαετίας του ’60, κάτω από το θέατρο Περοκέ, στη πλατεία του Μεταξουργείου. Ο Σκρουμπέλος στο βιβλίο του περιγράφει πολύ εύστοχα το μαγαζί και τους θαμώνες του, «αντί για γυναίκες σέρβιραν άντρες ντυμένοι γυναίκες».

Τα «κορίτσια» της ήταν όλων των κοινωνικών τάξεων· κοινή τους συνισταμένη η επιθυμία τους να ντύνονται κορίτσια και το τίμημα της εκπόρνευσης και της βίας που πλήρωναν, για να μπορούν να αισθάνονται, όσο το δυνατόν, ελεύθερες. Ιδιοκτήτης της ήταν ο κυρ-Χρήστος.

«Ο κυρ-Χρήστος, πρώην Χίτης, ήταν το κουμάντο σε Κολωνό-Βύθουλα Αϊ-Γιώργη-Βοτανικό-Μεταξουργείο. Είχε και πόστα στην κρεαταγορά. Είχε τους νταήδες του […], τους λογιστές του […], τους αχαμνούς του […], και τα σύρματά του με το παρακράτος. Πρώην συνοδοιπόρους και κολέγας της Χ, που είχαν τώρα θέσεις στον κρατικό μηχανισμό. Όλοι αυτοί βοηθούσαν να κυριαρχεί στη νύχτα και την παράνομη αγορά ο κυρ-Χρήστος […]. Όλοι τους πελάτες της "Χαβάης", μαζί και οι καινουριοφερμένοι Αμερικάνοι».

Η «Χαβάη» ήταν ένα καταφύγιο για άτομα με διαφορετική και μη αποδεκτή σεξουαλικότητα και έκφραση φύλου σε μια κοινωνία όπου ακόμα δεν υπήρχε ούτε κατά διάνοια η έννοια της αποδοχής της διαφορετικότητας. Η ιστορία λέει ότι κάποια στιγμή την επισκέφθηκαν ο Τενεσί Ουίλιαμς και ο Τρούμαν Καπότε.  

ΤΕΤΑΡΤΗ Η ιστορία της «Χαβάης», του μυθικού καμπαρέ της Αθήνας, γίνεται παράσταση Facebook Twitter
Η Χαβάη ήταν ένα καταφύγιο για άτομα με διαφορετική και μη αποδεκτή σεξουαλικότητα και έκφραση φύλου σε μια κοινωνία στην οποία ακόμα δεν υπήρχε ούτε κατά διάνοια η έννοια της αποδοχής της διαφορετικότητας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Η «Χαβάη» είναι ένα κομμάτι της ιστορίας της μετέπειτα ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, ένα μαγαζί αλλιώτικο. Ας μιλήσουμε γι' αυτό.
Η «Χαβάη» αποτελεί ένα ορόσημο για την κοινότητα καθώς εκεί πρωτοδούλεψαν αλλά και έπεσαν θύματα εκμετάλλευσης άτομα, τα οποία, εξαιτίας της σεξουαλικότητας αλλά/ή και του φύλου τους, δεν είχαν άλλες επιλογές.

Πρόκειται για ένα μέρος γεμάτο αντιθέσεις και αντιφάσεις. Η επιβίωση και η αποδοχή (με τους τότε όρους) που εξασφάλιζε για ένα μέρος της κοινότητας συνοδεύονταν από την εκπόρνευση και την κουλτούρα της βίας ως κανονικότητα για τα εργαζόμενα σ’ αυτήν άτομα. Σκληρά περιστατικά ξυλοδαρμών αλλά και δολοφονιών έμειναν ατιμώρητα, αφού η επίτευξη της αποδοχής και της ισότητας φαινόταν, και φαίνεται, μακρινή.  

Δυστυχώς, δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία για τη «Χαβάη». Δεν ευνοούσε φυσικά και η εποχή, αλλά και όσοι την έζησαν δεν έχουν μιλήσει ή δεν έχουν καταγραφεί οι μαρτυρίες τους. Ο Σκρουμπέλος είναι ίσως ο μόνος που περιγράφει καταστάσεις μέσα από το μαγαζί και έχει δηλώσει σε συνέντευξή του ότι τις έχει ωραιοποιήσει, τρόπον τινά, στο βιβλίο του ή δεν έχει συμπεριλάβει τα πολύ άγρια περιστατικά.

«Δεν έχω βάλει όλα τα γεγονότα, τους παρουσιάζω με μια συμπάθεια γιατί ήταν τραγικά πρόσωπα, μυθικά. Με τα φουρό τους, νέα παιδιά...»

(Θ. Σκρουμπέλος, LiFO, 2008)

— Πώς δουλέψατε εσείς ως ομάδα; Τι παρουσιάζετε στην παράσταση, στις σκηνές σας;
Μας ενδιαφέρουν πολύ ως ομάδα η ιστορική έρευνα και η θεατρική απόδοση μιας πολιτικής πραγματικότητας. Έτσι ξεκινήσαμε να δουλεύουμε. Αφού πήραμε στα χέρια μας τη θεατρική διασκευή, αρχίσαμε να αναζητούμε τα νήματα που θα μας συνδέσουν με αυτή την εποχή και τους ανθρώπους της.

Αφού μελετήσαμε το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο, τα πρόσωπα και τις καταστάσεις, προσπαθήσαμε να τα μεταφέρουμε στη σκηνή με τον ανάλογο σεβασμό, αλλά ελπίζω και με σκηνική τόλμη. Για παράδειγμα, όσον αφορά τη «Χαβάη», προσπαθούμε να αναδείξουμε επί σκηνής τον κόσμο της, με την αγάπη και τη συμπάθεια που του δείχνει ο συγγραφέας. Και φυσικά μέσα από το χιούμορ, που είναι και βασικό όπλο της καλιαρντής, της ιδιωματικής γλώσσας που χρησιμοποιούν τα κορίτσια.

Στη συνέχεια, για να αναδείξουμε το ιστορικό πλαίσιο, στην παράσταση έχουν ενσωματωθεί ντοκουμέντα, αυτούσια αποσπάσματα εφημερίδων, ηχητικά ντοκουμέντα από επίκαιρα, προκηρύξεις των Λαμπράκηδων και συνθήματα που ακούγονταν στον εορτασμό της ανατίναξης της γέφυρας στον Γοργοπόταμο.

Η ιστορία της Χαβάης, του μυθικού καμπαρέ της Αθήνας γίνεται παράσταση από τους 4Frontal Facebook Twitter
Μας ενδιαφέρουν πολύ ως ομάδα η ιστορική έρευνα και η θεατρική απόδοση μιας πολιτικής πραγματικότητας. Έτσι ξεκινήσαμε να δουλεύουμε. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Πώς θέλετε να συνδεθείτε με τους θεατές μέσα από αυτή την αφήγηση;
Θέλουμε να μοιραστούμε αυτή την ιστορία με ειλικρίνεια και κέφι. Μας αρέσουν οι παραστάσεις με ιστορικό και πολιτικό υπόβαθρο που δεν παραγνωρίζουν το κοινωνικό. Εξάλλου, όλες οι σχέσεις εμπεριέχουν την πολιτική θέση και στο μυθιστόρημα του Σκρουμπέλου αυτό γίνεται πολύ καθαρό, από τις πρώτες κιόλας σελίδες.

— Είστε μια ομάδα που βουτάει στην Ιστορία για να τη μελετήσει αλλά και για να στοχαστεί πάνω σε γεγονότα που έχουν επηρεάσει την εξέλιξη και την ιστορία μας μέχρι και σήμερα. Δεν μπορώ να μη σας ρωτήσω, λοιπόν, για το παρόν, πώς βλέπετε τη σημερινή πολιτική και κοινωνική συγκυρία.
Η πολιτική συγκυρία που βιώνουμε δεν μας αφήνει περιθώρια, μας ωθεί να βγούμε στον δρόμο, διεκδικώντας τα αυτονόητα. Το πρόσφατο πολιτικό έγκλημα που συνέβη στα Τέμπη και οδήγησε στον θάνατο τόσους νέους ανθρώπους είναι η οδυνηρή απόδειξη μιας χώρας κι ενός συστήματος σε σήψη. Καθημερινά ερχόμαστε αντιμέτωποι και με μια καταφανή παραβίαση των φαινομενικά κεκτημένων συνταγματικών μας δικαιωμάτων και όταν αντιδράμε, η απάντηση, εν ολίγοις, είναι είτε αστυνομική καταστολή είτε αδράνεια και αδιαφορία.

Στον δικό μας κλάδο, εξάλλου, είναι προφανές ότι δεν μας ακούει κανείς εδώ και μήνες που αγωνιζόμαστε κόντρα στην υποβάθμιση των σπουδών μας, ζητώντας την κατάργηση του ΠΔ 85/2022. Τουλάχιστον, είμαστε πολλοί πια και συσπειρωμένοι. Οπότε, υπάρχει ελπίδα.

«Μπλε καστόρινα παπούτσια» στο θέατρο Μπέλλος

Θέατρο Μπέλλος, Κέκροπος 1, Πλάκα, Ακρόπολη

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Μπλε καστόρινα παπούτσια» εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θανάσης Σκρουμπέλος

Βιβλίο / Ο Θανάσης Σκρουμπέλος ανάμεσα στις θρυλικές τρανς γυναίκες του μπαρ «Χαβάη»

Ο Θανάσης Σκρουμπέλος είναι ένας σημαντικός Έλληνας συγγραφέας που δεν τον ξέρουν πολλοί. Με τα «Φίδια στον Κολωνό» έδωσε πρώτος τη νεορεαλιστική εικόνα των Δυτικών Συνοικιών, στις οποίες μεγάλωσε - τη λαχτάρα για ζωή που ασφυκτιά στις όχθες του ποταμιού και στις αλάνες. Με το νέο, αυτοβιογραφικό βιβλίο του "Μπλε Καστόρινα Παπούτσια", μια ροκ ιστορία από τις ταραγμένες μέρες του ’64, καταδύεται στο πιο «αμαρτωλό» μπαρ της εποχής, τη Χαβάη, και μιλά για τις θρυλικές τρανς γυναίκες που έκαναν εκεί πρόγραμμα, τα ταμπού μιας Ελλάδας παραζαλισμένης, τον δικό του ρόλο και το πέρασμα από κει του Τένεσι Ουίλιαμς. Όλα αυτά, πάντα από τη σκοπιά ενός αριστερού ουμανισμού.
M. HULOT
Η Μπέττυ, πρώτη mainstream Ελληνίδα τρανς, διαβάζει σελίδες από την Αυτοβιογραφία της

Αναγνώσεις / Η Μπέττυ, πρώτη γνωστή Ελληνίδα τρανς γυναίκα, διαβάζει σελίδες από την αυτοβιογραφία της

Πολύ πριν τις ορολογίες τρανς και ρευστότητα φύλου, υπήρχε η «τραβεστί» Μπέττυ. Την καλέσαμε στο στούντιο του LiFO για να διαβάσει σελίδες από το πολύκροτο βιβλίο της «Μπέττυ», που είχε σκανδαλίσει το πανελλήνιο, στο πλαίσιο της δεύτερης Λέσχης Ανάγνωσης που έχει ως θέμα τις «Μεταμορφώσεις».
Η Βασίλω της «Χαβάης»

Lgbtqi+ / Η Βασίλω της «Χαβάης»

Η τρανς Βασίλω ήταν φίρμα της εποχής. Εμφανιζόταν στη θρυλική "Χαβάη" των αδελφών Κατελάνων, κάτω από το Περοκέ, στο Μεταξουργείο. Tην έσφαξαν ένα ξημέρωμα, στην Κωνσταντινουπόλεως και ο φάκελός της έκλεισε με συνοπτικές διαδικασίες.
ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ