Ο Δημήτρης Καραντζάς εξηγεί πώς σκηνοθέτησε την «Πλατεία Ηρώων» του Μπέρνχαρντ

Ο Δημήτρης Καραντζάς εξηγεί πώς σκηνοθέτησε την «Πλατεία Ηρώων» του Μπέρνχαρντ Facebook Twitter
Και μόνο το γεγονός ότι το έγραψε κάποιος που δεν ήταν Εβραίος κάνει το έργο επίκαιρο. Δεν το έγραψε για να μιλήσει για την τραγωδία του τότε αλλά για μια κοινωνία που σε αποξενώνει γιατί είναι απάνθρωπη. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Η «Πλατεία Ηρώων» («Heldenplatz») αποτελεί το κύκνειο άσμα του σπουδαίου Αυστριακού συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ, ο οποίος πέθανε τον Φεβρουάριο του 1989 σε ηλικία 58 μόλις ετών. Το έργο είχε παρουσιαστεί λίγους μήνες πριν στο Burgtheater της Βιέννης, αναστατώνοντας το κοινό της πρεμιέρας με τη σφοδρότητα και την οξεία κριτική που ασκούσε στην αυστριακή κοινωνία για την αντισημιτική στάση που κράτησε κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ προκάλεσε και την μήνι του Προέδρου της χώρας και πρώην γενικού γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, Κουρτ Βάλντχαϊμ. Ήταν σαν να είχε φτύσει κατάμουτρα τους συμπατριώτες του, για τους οποίους έτσι κι αλλιώς ο Μπέρνχαρντ δεν έτρεφε καμία εκτίμηση. Το απέδειξε με την απαίτησή του, μετά τον θάνατό του, τα έργα του να μην παιχτούν και τα βιβλία του να μην εκδοθούν στην Αυστρία.

Η «Πλατεία Ηρώων», η πνευματική του διαθήκη, αποτελεί, παρ' όλα αυτά, ένα δημοφιλές έργο διεθνώς. Σύντομα θα ανέβει στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής σε μετάφραση Έρις Κύργια και σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, με μια εξαιρετική διανομή. Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη λίγο πριν από την αθηναϊκή του πρεμιέρα.

Είναι λες και ο Μπέρνχαρντ ασκεί κριτική στον εαυτό του. Λέει ότι οι συγγραφείς δεν μπορούν να περιγράψουν την πραγματικότητα. Είναι τόσο άσχημη, που είναι αδύνατον να περιγραφεί. Ότι οι κάλπικες βρομιές που γράφουν ναι μεν μιλάνε για τη φρίκη, αλλά η φρίκη δεν μπορεί να αποδοθεί. Κι ότι ούτε ο ίδιος μπορεί να το κάνει.

— Ο κεντρικός ήρωας του έργου, ο καθηγητής Σούστερ, είναι ο ίδιος ο Μπέρνχαρντ;

Απολύτως. Υπάρχουν πολλές ομοιότητες μεταξύ τους, όπως ότι ήθελε να γνωστοποιηθεί ο θάνατός του μία εβδομάδα αφού θα είχε συμβεί. Εκτός από τη διαθήκη, οι ομοιότητες εντοπίζονται και στον χαρακτήρα τους.

— Ο Σούστερ όμως αυτοκτονεί...

Αλλά είναι τρομερά παρών ως φάντασμα. Δεν υπάρχει πρόσωπο μέσα στο έργο που να μην τον αναπαράγει. Όλα συμβαίνουν μέσα σε μία μέρα, παρακολουθούμε διαφορετικές φάσεις της μέρας της κηδείας του. Αρχικά εμφανίζονται η οικονόμος του και μια νεότερη υπηρέτρια. Ακολουθούν οι δυο του κόρες και ο αδελφός του, ενώ στο δείπνο έρχονται η γυναίκα του με τον γιο του, που έχουν αργήσει, κι ένας καθηγητής. Πρόκειται για οκτώ πρόσωπα που αναπαράγουν συνεχώς τον Σούστερ. Είναι το πρώτο έργο όπου κάποιος είναι τόσο παρών, χωρίς να είναι πάνω στη σκηνή. Ως απόλυτος άνθρωπος, έχει επιβάλει σε όλους τις πεποιθήσεις και τον τρόπο ζωής του. Π.χ. έπειτα από χρόνια στην Οξφόρδη, επέμεινε για την επιστροφή της οικογένειάς του στη Βιέννη, από όπου είχαν εκδιωχθεί το 1938, όταν η Αυστρία προσαρτήθηκε στο 3ο Ράιχ.

Ο Δημήτρης Καραντζάς εξηγεί πώς σκηνοθέτησε την «Πλατεία Ηρώων» του Μπέρνχαρντ Facebook Twitter
Καριοφυλλιά Καραμπέτη
Ο Δημήτρης Καραντζάς εξηγεί πώς σκηνοθέτησε την «Πλατεία Ηρώων» του Μπέρνχαρντ Facebook Twitter
Υβόννη Μαλτέζου και Παναγιώτης Εξαρχέας


— Επιβλητική προσωπικότητα, στην οποία κανένας δεν μπορούσε να φέρει αντίρρηση.

Είναι όλοι τους «ακυρωμένοι». Όντας διάσημος καθηγητής Μαθηματικών –αν και πάντα έλεγαν ότι είναι πιο πολύ της φιλοσοφίας, όπως και ο πατέρας του, αλλά και ο αδελφός του–, του γίνεται μια πρόταση από το Πανεπιστήμιο της Βιέννης, όπου και επιστρέφουν το 1968. Επιμένει να μείνουν σε ένα σπίτι που βλέπει στην πλατεία Ηρώων, όπου είχε μιλήσει ο Χίτλερ και 20.000 Αυστριακοί τον αποθέωσαν, ζητωκραυγάζοντας. Από την πρώτη μέρα που εγκαθίστανται σε αυτό το σπίτι, η σύζυγος βιώνει μετατραυματικό σοκ, συνεχίζει να ακούει τα πλήθη να ζητωκραυγάζουν. Παρ' όλα αυτά, ο Σούστερ δεν θέλει να φύγουν από το συγκεκριμένο διαμέρισμα, σαν να θέλει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα και να το λύσει.


— Πρόκειται για μια επιστροφή στην πρώτη του νιότη ή για μια συμβολική επιλογή που του θυμίζει το έγκλημα;

Λέγεται διαρκώς ότι ήθελε να επιστρέψει στη μουσική και στα παιδικά του χρόνια. Αλλά επειδή δεν είχε μείνει τίποτε από όλα αυτά, η απογοήτευσή του ήταν μεγάλη. Το ότι επιμένει να μένει εκεί με το πρόσχημα ότι είναι κοντά στο πανεπιστήμιο, τη στιγμή που η γυναίκα του παθαίνει κρίσεις, τελικά τη στέλνουν στην επαρχία όπου την πηγαίνουν συνεχώς σε μια συγκεκριμένη ψυχιατρική κλινική για ηλεκτροσόκ, κάτι δείχνει. Το πιο περίεργο είναι ότι ενώ, όπως μαθαίνουμε μέσα από τις διηγήσεις των προσώπων, ο Σούστερ ήταν απόλυτα οξυδερκής και ευαίσθητος, ο τρόπος με τον οποίο συμπεριφερόταν στους οικείους τους ήταν τρομερά βίαιος, απολυταρχικός και συγκεντρωτικός.


— Το ότι είναι στρυφνός και τυραννικός δεν είναι χαρακτηριστικό ενός σημαντικού αριθμού Κεντροευρωπαίων;

Ναι! Είναι απόλυτος όσον αφορά τη λιτότητα και την ακρίβεια, και ενώ το πολεμάει όλο αυτό, καταλήγει στη βία και στην τοξικότητα, στοιχεία στα οποία έχει εθιστεί και μεταδίδει. Όσο λείπει, το περιβάλλον βρίσκεται στο απόλυτο κενό.

Ο Δημήτρης Καραντζάς εξηγεί πώς σκηνοθέτησε την «Πλατεία Ηρώων» του Μπέρνχαρντ Facebook Twitter
Χρήστος Στέργιογλου και Μαρία Σκουλά


— Ο Μπέρνχαρντ δικαιώνει τον Σούστερ;

Όχι. Διαρκώς αμφιταλαντεύεται. Τη στιγμή που φαίνεται να υπερασπίζεται αυτό τον ήρωα, αναδεικνύει όλη του την τερατωδία. Ο Σούστερ, συνεπώς και ο ίδιος, επιτίθεται στους Αυστριακούς και στο υπόβαθρό τους. Απλώς, όλα τα πρόσωπα του έργου εμφανίζονται φέροντας την ακρίβεια, την αυστηρότητα και τη σκληρότητα στη ζωή και στη σκέψη τους, όπως ίσως και οι κάτοικοι της Κεντρικής Ευρώπης. Βεβαίως, η περίπτωση του Σούστερ φαίνεται εξεζητημένη ακόμα και γι' αυτό. Έχει ενδιαφέρον το ότι ενώ στην πρώτη σκηνή νομίζεις ότι τα έχεις καταλάβει όλα, υπάρχει ένα θέμα που ο συγγραφέας διαρκώς κυκλώνει και μόνο στο τέλος καταλαβαίνεις πού το πάει. Το έργο ξεκινάει με την οικονόμο, το πιο κοντινό του πρόσωπο, το δημιούργημά του, θα μπορούσαμε να πούμε. Την έχει εκπαιδεύσει σε όλα σχεδόν, από το σιδέρωμα, που γι' αυτόν είναι από τις υψηλότερες τέχνες, μέχρι τον Σπινόζα και τον Ντεκάρτ – είναι η μόνη με την οποία μιλάει για φιλοσοφία. Οι αρχές του και όλα όσα τη δίδαξε την έχουν διαμορφώσει. Η γυναίκα έχει ζήσει βάσει αυτού του μοντέλου και όλη τη βία που έχει υποστεί από αυτόν, την ασκεί στη νεότερη υπηρέτρια. Αυτό είναι ένα τρομερά ενδιαφέρον σύμπλεγμα.


— Εννοείς αυτήν τη σχέση εξουσίας και εξουσιαζόμενου.

Ακριβώς. Ούτως ή άλλως αυτή η σχέση γενικεύεται, αφού τους επέβαλε να ζουν τη βαρβαρότητα των Αυστριακών. Ο ίδιος λέει ότι το 1988 η βία είναι χειρότερη απ' ό,τι το '38 και ότι οι άνθρωποι μπορεί να είναι πολύ περισσότερο ναζιστές. Οι κόρες του έχουν ζήσει με τον απόλυτο τρόμο, π.χ. δεν έπαιξαν ποτέ στον δρόμο με άλλα παιδιά, και τώρα που έχει φύγει βρίσκονται στο κενό. Η μία είναι τελείως βουβό πρόσωπο, σκύβει το κεφάλι σαν να μην έχει ζωή, σαν να έχει συρρικνωθεί και να μην μπορεί να μιλήσει. Η άλλη κόρη σχεδόν τον μιμείται, δεν ξέρεις ποια είναι τα δικά της λόγια και ποια τα δικά του. Βέβαια, τώρα που ο πατέρας της έχει πεθάνει, λέει ότι ήταν επικίνδυνος για την οικογένειά του. Γενικά, βλέπεις ένα παζλ από τη συναρμολόγηση του οποίου τελικά αποκαλύπτεται ένα άλλο πρόσωπο.


— Αν συμφωνήσουμε ότι υπάρχει ταύτιση με τον Μπέρνχαρντ, πρόκειται για ένα είδος αυτοκριτικής;

Βέβαια, κάνει αυτοκριτική. Ο αδελφός, που θεωρείται επίσης πολύ οξυδερκής άνθρωπος και κατηγορείται ως απαθής, ως βολεψάκιας, ότι έχει πάει στην επαρχία για να μη βιώνει άσχημες καταστάσεις, από τη στιγμή που ανοίγει το στόμα του, βγάζει έναν οχετό που είναι τουλάχιστον ισάξιος ή και χειρότερος από τον ήρωα. Τον κατακρίνει, λέγοντας ότι το να πέφτεις από το παράθυρο δεν αποτελεί λύση.


— Απομυθοποιεί, δηλαδή, τον Σούστερ;

Παλεύει μεταξύ της απομυθοποίησης και του ότι δεν μπορεί να ξεφύγει από αυτό το φάντασμα. Είναι λες και ο Μπέρνχαρντ ασκεί κριτική στον εαυτό του. Λέει ότι οι συγγραφείς δεν μπορούν να περιγράψουν την πραγματικότητα. Είναι τόσο άσχημη, που είναι αδύνατον να περιγραφεί. Ότι οι κάλπικες βρομιές που γράφουν ναι μεν μιλάνε για τη φρίκη, αλλά η φρίκη δεν μπορεί να αποδοθεί. Κι ότι ούτε ο ίδιος μπορεί να το κάνει. Μετά λέει ότι όταν το θεατρικό έργο έχει θέμα τον θάνατο είναι πάντα αποτυχημένο. Διαρκώς υπάρχουν αιχμές που αφορούν και τον ίδιο.

Ο Μπέρνχαρντ εξαντλεί όλη του την αυστηρότητα και μοιάζει να ξεχνάει να ζήσει. Στερεί οποιαδήποτε ελπίδα από τους ανθρώπους;
Αυτό το θέτει ως προβληματισμό. Λέει ότι σε αυτή την πόλη, όποιος βλέπει καθαρά, πρέπει να είναι συνέχεια σε αμόκ – αυτό θα μπορούσαμε να το πούμε και για τη δική μας πραγματικότητα, αν βγεις έξω και δεις ένα-δυο πράγματα μπορεί να καταρρεύσεις. Την ίδια στιγμή, τα παιδιά, με αφορμή το ότι στον αδελφό του καθηγητή άρεσαν οι απολαύσεις, λένε, σαν να υπερασπίζονται τον πατέρα τους, ότι ο ίδιος δεν απόλαυσε ποτέ τίποτα. Αυτό, όμως, αναιρείται αμέσως. Ο Μπέρνχαρντ είναι αρκετά ώριμος για να ξέρει ότι υπάρχει κι άλλη επιλογή. Νομίζω ότι αυτό είναι το πιο σφαιρικό και βατό έργο του. Το χαρακτηρίζει η απόλυτη ακρότητα και η εκζήτηση. Ο Μπέρνχαρντ τον βάζει να αυτοκτονεί και φωτίζει συγχρόνως όλα του τα τρωτά σημεία.

Ο Δημήτρης Καραντζάς εξηγεί πώς σκηνοθέτησε την «Πλατεία Ηρώων» του Μπέρνχαρντ Facebook Twitter
Το γεγονός ότι κατά κύριο λόγο έχω να κάνω με ηθοποιούς με τους οποίους δεν είχα ξανασυνεργαστεί μου προκάλεσε τρομερή ανανέωση. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Γιατί αυτοκτονεί;

Η κατάσταση της γυναίκας του χειροτερεύει, κι έτσι αποφασίζουν να επιστρέψουν στην Οξφόρδη. Κι ενώ το σπίτι έχει πουληθεί, ανακαινίζεται, οι βαλίτσες είναι έτοιμες και η καθημερινότητα κυλάει σύμφωνα με τις συνήθειές του, εντελώς αιφνίδια πέφτει από το παράθυρο που βλέπει στην Πλατεία Ηρώων. Στα 70 του πια, ενώ έχει ζήσει τόσα πράγματα. Βέβαια, λέει ότι η μουσική και οι συγγραφείς δεν τον βοηθούν πια να δραπετεύει από τις φρικαλεότητες: «Δεν καταλαβαίνω τα σημεία των καιρών». Αυτός είναι και ο τίτλος του βιβλίου που έγραφε και φυσικά μένει στη μέση. Ο αδελφός του μεταφέρει τα λόγια του: «Περπατώ στην οδό Mariahilfer Straße, ψάχνω την Mariahilfer Straße, είμαι στη Mariahilfer Straße και δεν τη βρίσκω». Ήταν τα τελευταία του λόγια, σαν να είχε φτάσει στο μη περαιτέρω. Ότι, δηλαδή, βγαίνει στην πόλη και δεν έχει καμιά επιθυμία ή ελπίδα, αλλά ούτε το σθένος να το παλέψει.


— Όταν ξεκίνησες να ασχολείσαι με το έργο, ποιοι ήταν οι γρίφοι που κλήθηκες να λύσεις;

Στην αρχή, σου φαίνεται πολύ απλό. Αλλά καθώς επαναλαμβάνονται συνεχώς οι λέξεις, οι τόποι, οι αναφορές, από διαφορετικό πρόσωπο κάθε φορά, το νόημα μετατοπίζεται. Με κάθε επανάληψη, ο συγγραφέας οργανώνει διαφορετικά το υλικό του, αλλάζοντας την αίσθηση του έργου. Αυτές είναι λεπτομέρειες που για να τις δεις, πρέπει να διεισδύσεις πολύ βαθιά μέσα στο ίδιο κείμενο. Μόνο έτσι θα καταλάβεις πού θέλει να φτάσει.

— Αυτήν τη φορά δεν έχεις να καθοδηγείς ένα σύνολο, αλλά αυτόνομους πρωταγωνιστές.

Το γεγονός ότι κατά κύριο λόγο έχω να κάνω με ηθοποιούς με τους οποίους δεν είχα ξανασυνεργαστεί μου προκάλεσε τρομερή ανανέωση. Είναι σαν να σου τίθεται εκ νέου το ερώτημα «τι με ενδιαφέρει εμένα εδώ, από θεατρικής άποψης;». Πώς χειρίζομαι κάποιον που δεν ξέρω καθόλου; Ήταν η πιο ομαλή και ήρεμη συνεργασία που είχα και το χάρηκα πολύ.


— Ο Σούστερ σου θυμίζει κάπως την απαιτητική και τελειοθηρική μορφή του Λευτέρη Βογιατζή, ο οποίος είχε παίξει Μπέρνχαρντ στην ίδια ακριβώς σκηνή;

Τόλμησα δειλά να το πω σε μια πρόβα και μου απάντησαν «εννοείται!». Δεν γινόταν να μη μου περάσει απ' το μυαλό, από τις δικές μου αναγωγές και το ελάχιστο που πρόλαβα να τον γνωρίσω.


— Σου θυμίζουν όλα όσα λέγονται, που είναι γραμμένα σχεδόν 30 χρόνια πριν, τη σημερινή εποχή;

Νομίζω ότι αυτό το έργο αφορά και εμάς και οποιοδήποτε άλλο ευρωπαϊκό κράτος. Υπάρχει, βέβαια, το πιο ειδικό θέμα «Αυστρία - Εβραίοι».


— Το οποίο χειρίζεται ένας συγγραφέας που δεν είναι Εβραίος. Σαν να νιώθει τόσο περιθωριοποιημένος από την αυστριακή κοινωνία, όσο και ένας Εβραίος την εποχή του ναζισμού.

Ακριβώς. Και μόνο το γεγονός ότι το έγραψε κάποιος που δεν ήταν Εβραίος κάνει το έργο επίκαιρο. Δεν το έγραψε για να μιλήσει για την τραγωδία του τότε αλλά για μια κοινωνία που σε αποξενώνει γιατί είναι απάνθρωπη.

Ο Δημήτρης Καραντζάς εξηγεί πώς σκηνοθέτησε την «Πλατεία Ηρώων» του Μπέρνχαρντ Facebook Twitter
Η «Πλατεία Ηρώων» αποτελεί ένα δημοφιλές έργο διεθνώς.

Info:

Πλατεία Ηρώων

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη, 210 8217877

01/02 έως 09/04

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ