Βασικό εισόδημα για όλους; Δύο Βέλγοι πανεπιστημιακοί πιστεύουν πως είναι εφικτό

«Βασικό εισόδημα για όλους: Μια ριζοσπαστική και ρεαλιστική πρόταση για μια ελεύθερη κοινωνία» (εκδ. Πόλις) Facebook Twitter
Oι συγγραφείς Φιλίπ Βαν Παρέις και Γιανίκ Βαντερμπόρχτ.
0

«Αν θέλουμε να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη και την ελπίδα για το μέλλον των κοινωνιών μας, θα πρέπει να αμφισβητήσουμε την καθιερωμένη γνώση, να απαλλαγούμε από τις προκαταλήψεις μας και να μάθουμε να ενστερνιζόμαστε ριζοσπαστικές ιδέες. Μια τέτοια ιδέα, απλή αλλά καίρια, είναι ένα άνευ όρων βασικό εισόδημα που να καταβάλλεται προς όλους, σε ατομική βάση, χωρίς προηγούμενο έλεγχο πόρων ή οποιαδήποτε υποχρέωση εργασίας». Έτσι ξεκινούν το πόνημά τους «Βασικό εισόδημα για όλους - Μια ριζοσπαστική όσο και ρεαλιστική πρόταση για μια ελεύθερη κοινωνία» οι Φιλίπ Βαν Παρέις, διδάκτορας Φιλοσοφίας στην Οξφόρδη και Κοινωνικών Επιστημών στη Λουβαίν, καθώς επίσης συνιδρυτής του Basic Income Earth Network (Bien), και Γιανίκ Βαντερμπόρχτ, καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στη Λουβαίν και τις Βρυξέλλες. Σε αυτό αναλύουν και διερευνούν διεξοδικά μια ελκυστική όσο και πολυσυζητημένη ιδέα που δεν είναι μεν καινούργια, ξαναμπαίνει όμως δυναμικά στο τραπέζι τα τελευταία χρόνια ως «ανάχωμα» στην όξυνση των κοινωνικών αντιθέσεων που προκαλούν η συγκέντρωση διαρκώς περισσότερου πλούτου στα χέρια λίγων και η φτωχοποίηση ολοένα μεγαλύτερων πληθυσμιακών στρωμάτων. Ένα χάσμα που επιτείνουν η παρατεταμένη οικονομική όσο και η υγειονομική, πλέον, κρίση που βαθαίνει την πρώτη, συν οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις.  

Ακούγεται πράγματι ιδανική η προοπτική μιας κοινωνίας όπου καθένας και καθεμιά θα μπορούν να συμβάλλουν στην οικονομική δραστηριότητα με τα μέσα που διαθέτουν, σε έναν δε βαθμό και καταπώς επιθυμούν, απολαμβάνοντας ως αντάλλαγμα την ίδια κοινωνική προστασία με όλους τους συμπολίτες τους. Με τον τρόπο αυτό, παρότι βέβαια οι οικονομικές ανισότητες δεν θα εξαλειφθούν, τουλάχιστον θα αμβλυνθούν, το άγχος της καθημερινής επιβίωσης θα καλμάρει, η παραβατικότητα που σχετίζεται με την ανέχεια θα υποχωρήσει, φρονούν πολλοί υποστηρικτές της. Μήπως όμως κι εδώ ισχύει το «ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός» ή μήπως το θέμα δεν είναι πόσο «καθαρός» μπορεί να είναι αυτός ο χρυσός αλλά το πόση αξία θα του προσδώσουμε; Το βασικό εισόδημα, ένα μέτρο που ήδη εφαρμόζεται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο σε διάφορες χώρες, έχει το «παράδοξο» να διαθέτει ένθερμους υποστηρικτές αλλά και φανατικούς πολέμιους σε όλο σχεδόν το πολιτικό φάσμα, από τους συντηρητικούς, τους κεντρώους και τους φιλελεύθερους μέχρι τους σοσιαλδημοκράτες, τους «πράσινους» και την επαναστατική αριστερά. Διχασμένοι εξάλλου εμφανίζονται απέναντί του τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι εργοδότες. Για άλλους αποτελεί μια μετεξέλιξη του κοινωνικού συμβολαίου του Ρουσό και του κράτους πρόνοιας, για άλλους πάλι ενθαρρύνει την απραξία και τον «κοινωνικό παρασιτισμό», όπως γενικότερα τα επιδόματα, στην ίδια λογική. Άλλοι θεωρούν πολλαπλά προβληματική την αποσύνδεση της εργασίας από το εισόδημα, άλλοι πάλι τη βρίσκουν – όχι άδικα– έως και απελευθερωτική.

Ακούγεται πράγματι ιδανική η προοπτική μιας κοινωνίας όπου καθένας και καθεμιά θα μπορούν να συμβάλλουν στην οικονομική δραστηριότητα με τα μέσα που διαθέτουν, σε έναν δε βαθμό και καταπώς επιθυμούν, απολαμβάνοντας ως αντάλλαγμα την ίδια κοινωνική προστασία με όλους τους συμπολίτες τους.

«Το βασικό εισόδημα δεν είναι απλώς ένα έξυπνο μέτρο… είναι επίσης βασικός πυλώνας μιας ελεύθερης κοινωνίας όπου θα κατανέμεται δίκαια σε όλους η πραγματική ελευθερία να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους εντός κι εκτός εργασίας. Αποτελεί συστατικό στοιχείο μιας ριζοσπαστικής εναλλακτικής πρότασης απέναντι τόσο στον σοσιαλισμό όσο και στον νεοφιλελευθερισμό, μιας ρεαλιστικής ουτοπίας που υπόσχεται πολύ περισσότερα από την απλή διαφύλαξη των κατακτήσεων του παρελθόντος ή την αντίσταση στις επιταγές της παγκόσμιας αγοράς. Αποτελεί κρίσιμο συστατικό του οράματος που χρειαζόμαστε για να μετατρέψουμε τις απειλές σε ευκαιρίες, την παραίτηση σε αποφασιστικότητα και την απελπισία σε ελπίδα», δηλώνουν οι δύο συγγραφείς στην εισαγωγή του βιβλίου. Το ύψος του, λένε, μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με την ηλικία και τις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε πολίτη, με μόνο προαπαιτούμενο τη φορολογική του δήλωση.

«Βασικό εισόδημα για όλους: Μια ριζοσπαστική και ρεαλιστική πρόταση για μια ελεύθερη κοινωνία» (εκδ. Πόλις)
Rhilippe Van Parijs - Yannick Vanderborght, «Βασικό εισόδημα για όλους: Μια ριζοσπαστική και ρεαλιστική πρόταση για μια ελεύθερη κοινωνία», εκδ. Πόλις

Αφού κάνουν μια συνοπτική αναφορά στη σύγχρονη κοινωνικοοικονομική πραγματικότητα, οι Παρέις και Βαντερμπρόχτ συγκρίνουν το καθολικό βασικό εισόδημα με τα «ξαδέρφια» του – αρχικό βασικό κεφάλαιο, αρνητικός φόρος εισοδήματος, φορολογικές εκπτώσεις σε εισοδήματα από εργασία, μισθολογικές επιδοτήσεις, εγγυημένη απασχόληση, εγγυημένο ελάχιστο εισόδημα με έλεγχο πόρων, συμμετοχικό εισόδημα–, βρίσκοντας ότι πλεονεκτεί. Στη συνέχεια επιχειρούν μια ενδιαφέρουσα ιστορική αναδρομή στην προϊστορία της δημόσιας αρωγής και της κοινωνικής ασφάλισης, από τον Τόμας Μορ, τον Ζαν Λουί Βιβς, την εκκλησιαστική φιλανθρωπία, τα πρώτα δημοτικά προνοιακά προγράμματα (15ος αι.), τους αγγλικούς «Νόμους περί Πτωχών» και τις αντιδράσεις σε αυτούς και γενικότερα στις κοινωνικές πολιτικές από διανοητές όπως οι Τόμας Μάλθους, Φρίντριχ Χέγκελ και Αλέξις ντε Τοκβίλ με επιχειρήματα που θυμίζουν τους σύγχρονους πολέμιους του βασικού εισοδήματος. Περνούν έπειτα στον Διαφωτισμό και τη Γαλλική Επανάσταση, διότι ναι μεν ο όρος «βασικό εισόδημα» καθιερώθηκε με τη σημερινή του έννοια το 1953 από τον George D.H. Cole, καθηγητή Πολιτικής Οικονομίας στην Οξφόρδη, η πρώτη όμως περί αυτού νύξη πιστώνεται σε έναν από τους «πατέρες» του Διαφωτισμού, τον Ζαν Ζακ Ρουσό: «Τα χρήματα που έχει κανείς στην κατοχή του είναι το μέσο που οδηγεί στην ελευθερία. Αυτά που πασχίζει να αποκτήσει είναι το μέσο που οδηγεί στη δουλεία», έγραφε στις «Εξομολογήσεις» του, ρήση που κοσμεί και την εισαγωγή του παρόντος βιβλίου.

Η πρώτη συνταγματική κατοχύρωση κοινωνικών δικαιωμάτων έγινε το 1793 από τον Ροβεσπιέρο, με τον επικεφαλής της συντακτικής επιτροπής Κοντορσέ να θέτει επί τάπητος, όντας ήδη διωκόμενος από πολιτικούς του αντιπάλους, την κοινωνική ασφάλιση. Το επαναστατικό εκείνο Σύνταγμα δεν μακροημέρευσε, ούτε και οι δύο προαναφερθέντες. Στο μεταξύ, όμως, και άλλοι μεγάλοι στοχαστές καθώς και οικονομολόγοι φλέρταραν με αυτή την ιδέα, από τον Καντ, τον Φίχτε, τον Τόμας Πέιν, τον Φουριέ και τον Τζον Στιούαρτ Μιλ μέχρι τους πιο σύγχρονους Τζέιμς Μιντ, Μίλτον Φρίντμαν, Τζέιμς Τόμπιν και Τζέιμς Γκαλμπρέιθ, καθώς επίσης επίσης τους Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και Αντρέ Γκορζ, με καθέναν να την προσαρμόζει στη δική του κοσμοθεωρία: ο Φρίντμαν λ.χ. μιλά για έναν «αρνητικό φόρο εισοδήματος», ο Μιντ για καθολικό επίδομα εν είδει κοινωνικού μερίσματος, ο ύστερος Γκορζ θα το εντάξει σε «μια κοινωνία του ελεύθερου χρόνου, πολύμορφη και πλήρως αυτοδιαχειριζόμενη, όπου όλοι θα μπορούν να εργάζονται μεν, ελάχιστα δε».   

Σε επίπεδο κρατών, η Γερμανία του Μπίσμαρκ ήταν η πρώτη χώρα που θέσπισε την υποχρεωτική ασφάλιση η οποία κάλυπτε ασθένειες, αναπηρίες και συντάξεις γήρατος με τη συμμετοχή εργοδοτών και συνδικαλιστών. Ένα μεγάλο μέρος της αριστεράς αρχικά αντέδρασε, βλέποντάς τη ως υπονομευτική απόπειρα συμφιλίωσης του καπιταλισμού με το προλεταριάτο. Η Γαλλία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες σύντομα ακολούθησαν, ενώ στις ΗΠΑ η κοινωνική ασφάλιση καθιερώθηκε επί προεδρίας Ρούσβελτ – την ίδια περίοδο δρομολογήθηκε και στην Ελλάδα. Όσο για την κοινωνική αρωγή, πρωτοπόρες υπήρξαν ήδη από τη δεκαετία του ’50 οι σκανδιναβικές και οι Κάτω Χώρες. «Σήμερα τα περισσότερα κράτη-μέλη της Ε.Ε. διαθέτουν κάποια μορφή ελάχιστου εισοδήματος σε εθνικό επίπεδο… βασικές εξαιρέσεις, η Ιταλία και η Ελλάδα», σημειώνουν οι συγγραφείς, με τα εν λόγω προγράμματα, παρά τις διαφορές τους, να αποσκοπούν σε «ένα δίχτυ ασφαλείας για τα νοικοκυριά που δεν έχουν επαρκή εισοδήματα από την εργασία, τις αποταμιεύσεις ή την κοινωνική ασφάλιση». Φαίνεται μάλιστα ότι παίζουν πολύ μεγαλύτερο ρόλο σε χώρες «με εκτεταμένη ανεπίσημη οικονομία» (Ν. Αφρική, Βραζιλία, Μεξικό, Χιλή κ.ά.).

Αναφορές γίνονται, βεβαίως, και σε χώρες ή διοικητικές ενότητες όπου το βασικό εισόδημα είτε εφαρμόστηκε πειραματικά είτε έχει ήδη καθιερωθεί, όπως η Αλάσκα (ΗΠΑ), η Μανιτόμπα (Καναδάς), η Μάντια Πραντές (Ινδία), το Οτζιβέρο της Ναμίμπια, σε σχετικές ιδιωτικές πρωτοβουλίες που έλαβαν χώρα στη Γερμανία και το Βέλγιο, καθώς επίσης και σε αντίστοιχα «πειράματα» με τον αρνητικό φόρο εισοδήματος σε Καναδά, Ολλανδία, Φινλανδία και αλλού. Οι Γάλλοι σοσιαλιστές, οι Ολλανδοί και οι Βραζιλιάνοι Εργατικοί, οι Βρετανοί «Πράσινοι», οι Σκωτσέζοι εθνικιστές, οι Podemos, το Die Linke, το «δικό μας» ΜέΡΑ 25 και άλλοι πολιτικοί σχηματισμοί έχουν επίσης υιοθετήσει τέτοιες θέσεις. Οι Ελβετοί, εντούτοις, απέρριψαν το ’16 με δημοψήφισμα τη θέσπιση ενός καθολικού βασικού εισοδήματος με ένα εντυπωσιακό 76,9% κατά, ίσως επειδή δεν το έχουν και τόσο ανάγκη!

Στο κεφάλαιο «Ηθικά Δικαιολογημένο: Λαθρεπιβάτες έναντι δίκαιων μεριδίων» εξετάζονται οι ενστάσεις περί κατάχρησης, διάκρισης ή μεροληψίας τέτοιων πολιτικών και πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν άλλα ζητήματα που μπορεί να προκύψουν, όπως η «επιλεκτική μετανάστευση», με τους συγγραφείς να υπερασπίζονται «τον ακριβοδίκαιο χαρακτήρα του βασικού εισοδήματος χωρίς προϋποθέσεις στο όνομα της διανεμητικής δικαιοσύνης» που ιδανικό θα ήταν, λένε, να αποκτήσει οικουμενική εφαρμογή, με τις πλούσιες χώρες να συνδράμουν προς τούτο τις φτωχότερες, ακόμα και εντός πολυεθνικών οντοτήτων όπως η Ε.Ε.

Αφού εκθέτουν μια σειρά ακόμα θέσεις υπέρ και κατά αυτής της πρακτικής, από φιλελεύθερες μέχρι σοσιαλίζουσες, καταπιάνονται με το ερώτημα κατά πόσο, πέρα από την ωφελιμιστική του διάσταση, μπορεί το βασικό εισόδημα να γίνει προϋπόθεση ευτυχίας και ευημερίας σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται, ακόμη, και ο ρόλος του σε σχέση με τους φυσικούς πόρους, το χρήμα, την κατανάλωση, το πόσο κοινωνικά δίκαιος αλλά και πολιτικά εφικτός είναι ένας τέτοιος στόχος, πώς τον εκτιμούν κόμματα, συνδικάτα και οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, όπως και πόσο θα επηρέαζε την αγορά εργασίας, προς το καλύτερο ή το χειρότερο, ανάλογα πάντα με το πώς θα εφαρμοστεί. Από τις πιο ενδιαφέρουσες «τροφές για σκέψη» είναι αφενός η εργασιακή προβληματική, εφόσον η μία άποψη λέει ότι το βασικό εισόδημα θα ενδυναμώσει τη θέση του εργαζόμενου, που δεν θα εξαρτάται απόλυτα πλέον από την εργασία και τον μισθό που λαμβάνει, ενώ η άλλη ότι θα πριμοδοτήσει την εργοδοτική αυθαιρεσία και εκμετάλλευση –φέρνουν μάλιστα ως παράδειγμα το πόσο δημοφιλής είναι η ιδέα αυτή στην ελίτ της Silicon Valley–, αφετέρου η αντίστοιχη φεμινιστική, που παρουσιάζεται επίσης διχασμένη, καθώς η μία πλευρά φρονεί ότι θα ευνοήσει την ανεξαρτησία των γυναικών ενώ η άλλη ότι θα ενισχύσει τις διακρίσεις στην αγορά εργασίας, κλείνοντάς τις «πίσω στο σπίτι».   

«Είναι όσα υποστηρίζουμε ουτοπικά; Ασφαλώς… Είναι όμως ξεκάθαρο ότι πολλά από αυτά που θεωρούμε σήμερα δεδομένα φάνταζαν κάποτε εξίσου ουτοπικά, όπως η κατάργηση της δουλείας, η φορολόγηση του προσωπικού εισοδήματος, το καθολικό δικαίωμα ψήφου, η δωρεάν παιδεία και η ύπαρξη της Ε.Ε.», γράφουν οι Παρέις – Βαντερμπρόχτ στον επίλογο, συμπληρώνοντας ότι τυχόν εφαρμογή του θα άνοιγε τον δρόμο για πολλές άλλες ουτοπικές αλλαγές. Αντιπαραθέτουν, μάλιστα, τη δική τους ουτοπία στη «νεοφιλελεύθερη ουτοπία της δικτατορίας της αγοράς» του Φρίντριχ Χάγιεκ. «Τα ουτοπικά οράματα δεν αποκτούν σάρκα και οστά σε μια μέρα, όμως μας καθοδηγούν και μας στηρίζουν την προσπάθειά μας. Και θα έρθει κάποτε εκείνη η μέρα που θα αναρωτιόμαστε γιατί χρειάστηκε τόσος καιρός για να βάλουμε κάτω από τα πόδια μας ένα σταθερό έδαφος, πάνω στο οποίο μπορούμε όλοι να σταθούμε. Αυτό που άλλοτε θεωρούνταν φαντασίωση μια χούφτας τρελών θα έχει μετατραπεί σε μη αναστρέψιμο και αυτονόητο επίτευγμα», καταλήγουν.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Θεός και ο λαός μιλούν την ίδια γλώσσα

Βιβλίο / «Ο πόλεμος των φτωχών» του Ερίκ Βυϊγιάρ: Ο Θεός και ο λαός μιλούν την ίδια γλώσσα

Ο Γάλλος συγγραφέας Ερίκ Βυϊγιάρ διηγείται τον πόλεμο των χωρικών στη Γερμανία του δέκατου έκτου αιώνα για να αποφλοιώσει την ιστορία και να μας οδηγήσει στην καρδιά των ιδεών και των συναισθημάτων που ξεπερνούν τον χρόνο.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM