Ενώ και τη δεκαετία του '80 οι ποπ τραγουδίστριες είχαν κόντρες και αντιζηλίες, σχεδόν όλες έμεναν υπόγειες. Η Σίντι Λόπερ κονταροχτυπήθηκε με τη Μαντόνα χωρίς όμως να προσβάλουν με δηλώσεις η μία την άλλη και χωρίς να γράφουν τραγούδια για να αλληλοκατηγορηθούν. Έκαναν τη δουλειά τους όσο καλύτερα μπορούσαν και άφησαν τον κόσμο (και το χρόνο) να κρίνει.
Τις επόμενες δεκαετίες όλες οι ποπ σταρς συνέχισαν να ανταγωνίζονται, αλλά με σχετική αξιοπρέπεια - είναι λίγες οι φορές που η Μαράια Κάρεϊ, η Whitney ή η JLo θα πετούσαν κάποια σπόντα ή κακία για συναδέλφους τους - και όταν το έκαναν ήταν και λίγο σαν παιχνιδιάρικο κλείσιμο του ματιού. Πριν λίγες εβδομάδες, με την κυκλοφορία μιας πολύ προσωπικής επιστολής της Μαντόνα σε ένα φίλο της μάθαμε ότι θεωρούσε, το 1993 τουλάχιστον, τη Whitney Houston βαρετή. Ποτέ δεν θα έβγαινε να ξεκατινιαστεί δημόσια μαζί της. Το ξεκατίνιασμα και η βαβούρα ήταν συνώνυμο της ροκ κι όχι της ποπ κι έτσι η Μαντόνα κράτησε την ψυχραιμία της όταν η Courtney Love, μετά τα βραβεία του MTV το 1995, άρχισε να της πετάει πράγματα και μετά μπήκε λιώμα στο πλάνο διακόπτοντας τη συνέντευξή της και γυρεύοντας καβγά.
Courtney Love - Bombing Interview with Madonna
Η Μαντόνα χρειαζόταν τη δημοσιότητα εκείνη την περίοδο, όμως -σε αντίθεση με αυτό που οι ποπ τραγουδίστριες κάνουν σήμερα- δεν άρμεξε το συμβάν. Ούτε κλάφτηκε μετά, ούτε έδωσε συνεντεύξεις γι' αυτό, ούτε έγραψε τραγούδι εναντίον της Love, ούτε προσπάθησε μετά να τα ξαναβρούν για να κερδίσουν και οι δύο επιπλέον δημοσιότητα.
Δημοσιοσχεσίτικες φιλίες και έχθρες
Τη δεκαετία που διανύουμε, με τα ανθρωποφαγικά social media, τα ποπ κορίτσια ξέρουν ότι ο κόσμος θέλει μαλλιοτραβήγματα μεταξύ των γυναικών -που κατά τα άλλα συνέχεια λένε εμψυχωτικά τσιτάτα για το πώς οι γυναίκες πρέπει να αλληλοϋποστηρίζονται- και, ακολουθώντας τις Καρντάσιαν, γίνονται viral με τους τσακωμούς και τα diss-tracks τους (τραγούδια με στίχους που τα χώνουν στις αντιπάλους τους). Όταν πάνε να πουν κακία η μία για την άλλη ο κόσμος κρατάει την ανάσα του, και οι πωλήσεις ανεβαίνουν.
Να πώς πουλάει τώρα το νέο της ντοκιμαντέρ (που θα προβληθεί απ' το Netflix) η Lady Gaga: Xρησιμοποιώντας την "κόντρα" της με τη Μαντόνα, σ' αυτό το βιντεάκι:
Και μάλιστα κόβει -με σούπερ κουτσομπολίστικο τρόπο- το teaser ακριβώς εκεί που θα αποκάλυπτε τι την ενοχλεί στη Μαντόνα, ώστε να θέλουν όλοι να δουν το ντοκιμαντέρ για να δουν τι ακριβώς θα πει. Επίσης πέρσι, την εβδομάδα που κυκλοφόρησε το άλμπουμ της Joanne, ξαναθυμήθηκε να μιλήσει για τη Μαντόνα λέγοντας πάνω κάτω ότι δεν παίζει όργανα και δε γράφει τραγούδια όπως αυτή (και τα δύο ήταν ψεύδη), ακριβώς τότε που χρειαζόταν τη δημοσιότητα. Το ίδιο είχε κάνει η Μαντόνα το 2012 όταν λίγο πριν βγάλει το MDNA ειρωνεύτηκε το Born This Way της Gaga (που είχε μιμηθεί όλη την καριέρα της Μαντόνα) ως υποδεέστερη απομίμηση του δικού της Express Yourself και το χρησιμοποίησε και στην περιοδεία της, φουντώνοντας την κόντρα.
Οι δημόσιες αψιμαχίες μεταξύ γυναικών είναι παντού και τα (social) media λατρεύουν να τις εντοπίζουν. Η Νίκι Μινάζ την είπε στον αέρα βραβείον στη Μάιλι Σάιρους επειδή αυτή είχε πει κάτι για εκείνην, η Taylor Swift πολέμησε μέσω του Bad Blood την Katy Perry (η "φιλία" τους χάλασε επειδή η Perry υποτίθεται πως πήρε κάποιους χορευτές απ' την Swift), η ράπερ Remy Ma παίρνει τα 15 λεπτά δημοσιότητας βγάζοντας diss-tracks εναντίον της Νίκι Μινάζ -αποκαλύπτοντας χοντρές λεπτομέρειες για τα πάντα, απ' τα οπίσθια της Μινάζ μέχρι τον 'παιδόφιλο' αδερφό της- κάνοντας τη Μινάζ να απαντήσει με τραγούδι και να κερδίσει κι άλλα λεφτά.
Αν σας θυμίζει η φάση την κόντρα Βανδή και Βίσση, κάνετε λάθος: Οι Ελληνίδες τραγουδίστριες ωφελήθηκαν τρομερά μεν απ' αυτή την κόντρα και τη μιντιακή προβολή της, όμως ποτέ δεν είπαν κάτι κακό δημοσίως η μία για την άλλη, κι ούτε χρησιμοποίησαν η μία το όνομα της άλλης για να τραβήξουν το ενδιαφέρον του κόσμου ή των μίντια. (Αν μετρούσαν τώρα, στην μετά Καρντάσιαν εποχή, δεν αποκλείται να το έκαναν κι αυτές.)
Είναι μπίζνα εκατομμυρίων οι γυναικείοι τσακωμοί και μπορούν να χρησιμοποιηθούν ποικιλοτρόπως. Η Katy Perry προσπάθησε να πουλήσει τον πιο πρόσφατο δίσκο της Witness στην πλάτη της Taylor Swift, δίνοντας συνεχώς συνεντεύξεις στις οποίες την ανέφερε, άλλοτε με μισόλογα και υπονοούμενα κι άλλοτε ξεκάθαρα. Είπε πολλές φορές ότι είναι έτοιμη να λήξει την κόντρα, αλλά ταυτόχρονα δεν διέψευσε τις φήμες ότι το Swish Swish είναι diss-track για την Swift. (Το βίντεο κυκλοφόρησε μόλις προχτές.)
Katy Perry - Swish Swish (Official) ft. Nicki Minaj
Υπάρχει κι άλλος τρόπος να εξαργυρώσεις ένα δημόσιο τσακωμό πάντως: να τα ξαναβρείς. Ήδη, μέρες πριν τα φετινά βραβεία του MTV, άρχισε να ακούγεται έντονα ως φήμη πως σ' αυτά πρόκειται να τα ξαναβρουν η Perry με της Swift και το ενδιαφέρον δεν ωφελεί μόνο τις τραγουδίστριες αλλά, φυσικά, και το MTV που θα δει τις θεαματικότητές του να μεγαλώνουν επιπλέον λόγω του κουτσομπολίστικου ενδιαφέροντος.
Το παιχνίδι το έχει παίξει η Taylor Swift στο παρελθόν πολλές φορές. Όταν γλυκάθηκε απ' την παγκόσμια αναγνώριση και συμπάθεια που κέρδισε μετά την άκομψη κίνηση του Kanye West να τη διακόψει καθώς λάμβανε βραβείο, άρχισε να χρησιμοποιεί με κάθε ευκαιρία κάθε πτυχή της προσωπικής της ζωής (και να φτιάχνει και σχέσεις μαϊμού φυσικά), να την πακετάρει και να την πουλάει στα άλμπουμ της.
Αυτοπαρουσιαζόμενη ως θύμα που όλοι οι σύντροφοι την πληγώνουν και οι φίλες της της κλέβουν χορευτές (!) και ο Kanye την αδικεί και η Κιμ Καρντάσιαν της κάνει bullying (και πάει λέγοντας) έφτιαξε ένα brand που πουλάει σαν τρελό. Όλοι ασχολούνται με τα -συνήθως φορμουλαϊκά και σίγουρα όχι καινοτόμα- τραγούδια της κυρίως για να καταλάβουν για ποιον πρώην της αναφέρονται, και τα κορίτσια ταυτίζονται μαζί της γιατί ειδικά αυτά που παρανοούν πως όλοι τα πολεμούν επειδή τα ζηλεύουν ή επειδή είναι τόσο υπέροχα...
Tώρα, αντί να ξεφύγει απ' την αυτοαναφορική αυτοπροβολή των στίχων της, με το νέο Νο1 σουξέ της, η Swift αλλάζει απλώς κουτσομπολίστικη τακτική. Και ζητάει και τα ρέστα απ' την Kim Kardashian που την ξεμπρόστιασε με ένα ηχητικό απόσπασμα σχετικά με το αν γνώριζε ή όχι τι θα έλεγαν οι στίχοι του Famous του Kanye West.
Tέρμα η παλιά καλή Taylor, αυτή πέθανε, λέει στο τραγούδι, κι όμως η Taylor που χρησιμοποιεί κίτρινες πρακτικές για να κάνει ντόρο είναι πάντα εδώ. Και παρόλο που μοιάζει τσαμπουκαλεμένη, πάλι το παίζει θύμα - δε φταίω εγώ που θα σε φάω, δες τι μ' ανάγκασες να κάνω:
Taylor Swift - Look What You Made Me Do
Το τραγούδι δεν είναι καθόλου κακό. Όμως το μάρκετινγκ με εμποδίζει απ' το να το πάρω σοβαρά. Η διασημότητα επισκιάζει τη μουσική και το κάνει δύσκολο έως αδύνατο να ταυτιστείς με τα "προβλήματα" μιας πετυχημένης δισεκατομμυριούχου που τα έχει πάρει με μια άλλη δισεκατομμυριούχο και εκτοξεύει σαχλές απειλές εναντίον της.
Η επιτυχία είναι βέβαια δεδομένη και αναμενόμενη. Και όλοι περιμένουν με αγωνία το επόμενο επεισόδιο της (κάθε) κόντρας, απολαμβάνοντας την ένοχη απόλαυση, σα να βλέπει ξεκατίνιασμα σε ριάλιτι...
σχόλια