Οι δημιουργοί του βίντεο λένε να το ακούσουμε με ακουστικά, ενώ παράλληλα ισχυρίζονται ότι είναι ακριβές κι ότι οι ήχοι είναι παρμένοι από ψυχιατρεία με βαριές περιπτώσεις (η αλήθεια είναι πως διατηρώ τις επιφυλάξεις μου: είναι υπερβολικά κλισέ ότι ένα ψυχιατρείο είναι γεμάτο ήχους της κολάσεως και δε βοηθά στην αποστιγματοποίηση των ψυχικών ασθενειών). Εγώ δεν το βάζω γι' αυτό, αλλά γιατί πάντα εντυπωσιάζομαι απ' τον ολοφωνικό ήχο.
ΟΛΟΦΩΝΙΚΟΣ ΗΧΟΣ ΚΑΙ Η ΕΥΡΥΝΣΗ ΤΟΥ ΣΚΗΝΙΚΟΥ ΠΕΔΙΟΥ
(από την Αισθητική του Κινηματογράφου των Οπτικο-Ακουστικών Μέσων, του Θανάση Ρέντζη #)
Η τεχνολογία του ήχου γενικότερα, αλλά και στον Κινηματογράφο, ακολούθησε μια πορεία σταδιακού εμπλουτισμού: από μονοφωνικός κατέστη στερεοφωνικός και τώρα πλέον ολοφωνικός (Surround Sound). Με τον μονοφωνικό ήχο είχαμε ένα μόνο σημείο εκφοράς του, το μεγάφωνο που βρίσκονταν πάντα στο κέντρο της οθόνης. Έτσι ότι ακούγαμε προέρχονταν απ αυτό μόνο το σημείο ανεξαρτήτως του πού βρίσκονταν η απεικονιζόμενη πηγή του ήχου. Είτε ο ηθοποιός βρίσκονταν δεξιά της οθόνης, είτε τα κανόνια αριστερά αυτής, όλα τ ακούγαμε απ το ίδιο σημείο το κέντρο όπου ήταν το μεγάφωνο. Είχαμε όμως τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε με την ηχοληψία και κυρίως με το μιξάζ μια σε βάθος προοπτική του ήχου, δηλαδή να ακούμε διακεκριμένα ως προς την ένταση και τη χροιά, τα κοντινά και τα μακρυνά ηχητικά συμβάντα. Με τον στερεοφωνικό όμως ήχο, όπου είχαμε δύο μεγάφωνα εκατέρωθεν της οθόνης, είχαμε και τη δυνατότητα, εκτός από την κατά βάθος ανάπτυξή του, και την κατά πλάτος: δηλαδή ν ακούμε απ το δεξί μεγάφωνο τον ηθοποιό και απ τ αριστερό το κανόνι θέσεις στις οποίες απεικονίζονταν επι της οθόνης.
Ο ολοφωνικός ήχος απετέλεσε τη μεγάλη και οριστική λύση τόσο για τη μουσική ακρόαση όσο κυρίως για τον κινηματογράφο. Στη μουσική προσφέρει το καλούμενο rever του ήχου, την φυσική αντήχηση η οποία εμπλουτίζει το άκουσμα και το καθιστά ολοκληρωμένο. Στον κινηματογράφο προσφέρει πολλά περισσότερα. Οι πηγές του κινηματογραφικού ήχου είναι διασπαρμένες και στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα και ο μόνος τρόπος ν αποδοθούν σωστά γεωγραφικά είναι το Surround System, όπου η δυνατότητα ακρόασης και από σημεία που βρίσκονται πίσω απ τη θέση του θεατή, προσφέρει μια πλήρη ηχητική αναπαράσταση του περιβάλλοντος στην οθόνη του κόσμου. Ωστόσο και αυτή η δυνατότητα είχε και τις αρνητικές της επιδράσεις, καθότι για να γίνει η εκμετάλλευσή της ως νεωτερισμού εμφανίστηκαν ανάλογα φαινόμενα οπισθοδρόμησης, όπως και την εποχή που πρωτοεισήχθη ο ήχος.