Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και μαζί τους η αναζήτηση για την επιλογή του κατάλληλου δώρου.
«Τα δώρα είναι κάτι περισσότερο από την απλή ανταλλαγή αντικειμένων. Δημιουργείται μια εσωτερικότητα στην ανθρώπινη συναναστροφή, μια ατμόσφαιρα εμπιστοσύνης που περιβάλλει την όλη τη διαδικασία», τονίζει ο φιλόσοφος και συγγραφέας Βίλχελμ Σμιτ.
Η έκπληξη που μπορεί να προκαλέσει η επιλογή ενός δώρου, δεν προϋποθέτει απαραίτητα να είναι και ακριβό, επιβεβαιώνουν μελέτες των Αμερικανών ερευνητών Φράνσις Φλιν και Γκαμπριέλε Άνταμς που εξέτασαν πώς και κατά πόσο η τιμή του δώρου επιδρά στη αίσθημα χαράς και ικανοποίησης αυτού που το δέχεται.
Ανεξάρτητα εάν πρόκειται για «δίσκο ή iPad», δεν αλλάζει η ευφορία. «Το αποτέλεσμα δεν με εκπλήσσει» λέει ο Βίλχελμ Σμιτ. «Διότι ένα καλό δώρο, είναι ένα προσεγμένο δώρο. Οτιδήποτε άλλο δείχνει άγνοια και είναι εκδήλωση αδιαφορίας». Η συμβουλή του είναι το δώρο που επιλέγουμε να ανταποκρίνονται στις προτιμήσεις και τις επιθυμίες αυτού στον οποίο προορίζεται.
Έρευνες του Πανεπιστήμιου Χάρβαρντ που επικαλείται η Deutsche Welle, έδειξαν ότι ένα δώρο προκαλεί μεγαλύτερη χαρά, όταν συμπίπτει με την επιθυμία και ο λόγος είναι ότι αποτελεί έκφραση ιδιαίτερου κόπου στην επιλογή και προσοχής από εκείνον που το επέλεξε.
Αλλά ακόμη πιο αγαπητά και ευπρόσδεκτα είναι χρηματικά δώρα.
Το 2019 το 56% των καταναλωτών θέλησε να αποφύγει τον κίνδυνο να αγοράσει το λάθος δώρο, όπως προκύπτει από αντιπροσωπευτική δημοσκόπηση που έγινε για λογαριασμό της συμβουλευτικής εταιρείας Ernst & Young. «Στα χρηματικά δώρα δεν πέφτει κανείς έξω, κυρίως σε παιδιά και έφηβους» λέει ο Σμιτ. «Γιατί δίνεται έτσι η ελευθερία να επιλέξει ο καθένας τι του αρέσει και τι όχι».
Πολλές φορές αυτή η ελευθερία δεν απαντάται σε «δώρα» που δημιουργούν καταναγκασμό, όπως τα κατοικίδια ζώα. «Δεν πρέπει να προβάλουμε τις δικές μας επιθυμίες σε άλλους και να δωρίζουμε σκυλάκια ή γατάκια με αποτέλεσμα, αυτός στον οποίο τα δωρίζουμε να είναι υποχρεωμένος να ζει συνεχώς με αυτά. Το νόημα των δώρων είναι να κάνουμε κάτι καλό στον συνάνθρωπό μας και όχι στον εαυτό μας». Κάτι που επιτυγχάνεται όλο και λιγότερο, όπως πιστεύει ο Σμιτ.
Όχι αγορές υπό πίεση χρόνου
Ο συγγραφέας του βιβλίου «Το να κάνεις και να σου κάνουν δώρα» θεωρεί πως υπάρχει μεγαλύτερη προχειρότητα πια: «Ψυχικά χαρίσματα, όπως ευγένεια και διάκριση τα απαντούμε όλο και λιγότερο. Τελικά κάνουμε δώρα, επειδή πρέπει να τα κάνουμε».
Κατά τον ίδιο, είναι σημαντικό να ασχοληθεί κανείς εγκαίρως με την επιλογή του δώρου και όχι σε περίοδο κλασσικού χριστουγεννιάτικου στρες. «Η πίεση χρόνου δεν είναι καλός σύμβουλος [...] Μπορεί να κάνουμε λάθος αγορά».
Με πληροφορίες από Deutsche Welle