Αποχώρησαν από το Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) οι περιβαλλοντικές οργανώσεις.
Η αποχώρηση έρχεται έπειτα από την έγκριση του νέου επιχειρησιακού σχεδίου του συστήματος διαχείρισης αποβλήτων συσκευασιών «Ανταποδοτική Ανακύκλωση» από την πλειοψηφία του Δ.Σ. του ΕΟΑΝ παρά το γεγονός ότι η εισήγηση της αρμόδιας διεύθυνσης εναλλακτικής διαχείρισης του ΕΟΑΝ ήταν αρνητική.
Οι εκπρόσωποι των περιβαλλοντικών οργανώσεων καταγγέλλουν ότι η έγκριση δόθηκε χωρίς να εξεταστεί επί της ουσίας η τεχνικοοικονομική βιωσιμότητα του συστήματος και η δυνατότητα να πετύχει στόχους ανακύκλωσης και χωρίς να κατατεθούν από τον πρόεδρο του ΕΟΑΝ δεδομένα που τεκμηριώνουν ότι το σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις έγκρισης του επιχειρησιακού σχεδίου.
«Η απόφαση της πλειοψηφίας του ΔΣ του ΕΟΑΝ είναι μια πολιτική και όχι τεχνοκρατική απόφαση» σημειώνουν στην επιστολή παραίτησής τους προς τον υπουργό Περιβάλλοντος οι περιβαλλοντικές οργανώσεις WWF Ελλάς, Greenpeace και Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, προσθέτοντας ότι μέσα από τη διαδικασία που ακολουθήθηκε ο ΕΟΑΝ βγαίνει τραυματισμένος, με συντριπτική ζημιά στο κύρος και την αξιοπιστία του.
Οι τρεις οργανώσεις υπενθυμίζουν ότι σύμφωνα με την εισήγηση της αρμόδιας διεύθυνσης του ΕΟΑΝ το σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης «Ανταποδοτική Ανακύκλωση»:
-αδυνατεί να πετύχει τους προβλεπόμενους στόχους ανακύκλωσης (δεν επιτυγχάνει για κανένα έτος, κανέναν από τους επτά (7) στόχους ανάκτησης/ανακύκλωσης αποβλήτων συσκευασίας που όφειλε να πετύχει σύμφωνα με τον τέταρτο όρο της απόφασης έγκρισής του με εξαίρεση το έτος 2017 κατά το οποίο πέτυχε 3 από τους 7 στόχους (συνολική ανακύκλωση, συνολική ανάκτηση, ανακύκλωση χαρτιού/χαρτονιού),
-λαμβάνει πολύ περισσότερες εισφορές σε σχέση με τις επιδόσεις του, καθώς σύμφωνα με την εισήγηση η Ανταποδοτική Ανακύκλωση συνέβαλε σε πολύ μικρό ποσοστό στους εθνικούς στόχους ανακύκλωσης της χώρας (0,8-4%), ενώ η συμβολή του αυτή δεν είναι ανάλογη με το μερίδιο των συμβεβλημένων παραγωγών του (8,5-15%),
-δημιούργησε σημαντικά προβλήματα σε ελέγχους που ο ΕΟΑΝ επιχείρησε να πραγματοποιήσει,
-λειτουργεί με μη βιώσιμους οικονομικούς δείκτες (για παράδειγμα, ο δείκτης υπερχρέωσης, δηλαδή η σχέση ξένων προς ίδιων κεφαλαίων ανέρχεται στο 1.561% για το 2019),
-περιλαμβάνει ανεξήγητες παραδοχές στο εξαετές επιχειρησιακό σχέδιο και δεν κάνει ρεαλιστικές εκτιμήσεις για την μελλοντική επίτευξη στόχων ανακύκλωσης και οικονομικής βιωσιμότητας.
Οι οργανώσεις επισημαίνουν ότι «δεν πρόκειται να γίνουν συμμέτοχοι στην αυτοκατάργηση του ΕΟΑΝ και την υπονόμευση του μέλλοντος της ανακύκλωσης στην Ελλάδα».
σχόλια