Πρόδρομος Τσινικόρης Facebook Twitter

Ο Πρόδρομος Τσινικόρης φέρνει τον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχοφ στην εποχή του Airbnb

0

«Αυτή η παράσταση ως ιδέα γεννήθηκε πριν από τον κορωνοϊό, πριν διακοπεί η τουριστική δραστηριότητα σε όλον τον κόσμο, και ξεκίνησε με αφορμή το τι συμβαίνει στους ανθρώπους όταν, για λόγους βιοποριστικούς, πρέπει να νοικιάσουν το σπίτι, το διαμέρισμα ή το υπνοδωμάτιό τους σε πλατφόρμες Airbnb. Δεν ήθελα να κάνω μια παράσταση με ειδικούς που θα ανέβουν να μιλήσουν στη σκηνή,  γι' αυτό αποφάσισα ότι θα ήθελα να δουλέψω με ηθοποιούς πάνω σε μια λογοτεχνική βάση. Η πιο γνωστή οικογένεια που χάνει το σπίτι της επειδή δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στα χρέη της είναι η αυτή του “Βυσσινόκηπου” και ο Λοπάχιν είναι ο πρώτος ή ο πιο γνωστός ήρωας που σκέφτεται τη μετατροπή ενός τόπου αναμνήσεων σε τουριστικά ακίνητα. 

Οπότε, έτσι ξεκίνησα να ασχολούμαι με το τι θα έκανε αυτή η οικογένεια σήμερα, υπό τις σημερινές οικονομικές συνθήκες, τις οποίες όλοι ξέρουμε, ενώ παράλληλα εξετάζουμε πώς συμπεριφέρονται πολλοί άνθρωποι μέσα σε αυτήν τη συγκυρία, προκειμένου να επιβιώσουν. Πήραμε το κείμενο και ξεχωρίσαμε τους χαρακτήρες που χρειαζόμαστε, την Άνια, τη Βάρια, τη Λιούμπα και τον Γκάγεφ, και τους δύο ιδεολογικούς αντίπαλους, τον Τροφίμοφ και τον Λοπάχιν, και αναρωτηθήκαμε πώς θα μπορούσε να είναι η ζωή τους στη μετά τον Βυσσινόκηπο εποχή. Για να αφηγηθούμε αυτή την ιστορία θεωρήσαμε απαραίτητο να αναπαραστήσουμε, να θυμηθούμε τον Τσέχοφ και στη συνέχεια να ακούσουμε τις ιστορίες αυτών των ανθρώπων στην επόμενη φάση της ζωής τους» λέει ο Πρόδρομος Τσινικόρης που σκηνοθετεί την παράσταση «(Somewhere) beyond the cherry trees», με την οποία ανοίγει η αυλαία του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου την 1η Ιουνίου, στην Πειραιώς 260.

Ουσιαστικά, ένα από τα θέματα που σχολιάζουμε σε αυτή την παράσταση είναι το πόσο τα κέντρα των πόλεων γίνονται φιλόξενα για τους ξένους και αφιλόξενα για τους κατοίκους.

Το σκηνικό είναι ένα bluebox, του οποίου τη μια πλευρά καταλαμβάνει ένα σπίτι, λυόμενο, ημιδιαφανές, σαν δομή σε κινηματογραφικό σετ. Είναι αυτό που θα φιλοξενήσει τα μέλη του στενού οικογενειακού κύκλου της Λιούμπα κατά τις τελευταίες, δραματικές στιγμές τους πριν εγκαταλείψουν τις αναμνήσεις και το πατρογονικό τους.

«Είναι ένα σπίτι που με έναν τρόπο αποδομείται, ανοίγει και διαλύεται, ακολουθώντας τον ρυθμό της ζωής τους» μου εξηγούν η Ελένη Στρούλια και η Ζαΐρα Φαληρέα, σκηνογράφοι και ενδυματολόγοι της παράστασης, ενώ δοκιμάζουν στους ηθοποιούς τα ρούχα που έχει φτιάξει στο χέρι ο Δημήτρης Paradis, κοστούμια με ετερόκλητα στοιχεία, που αντλούν από τους χαρακτήρες, από το παρόν και το παρελθόν τους. 

(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Μέσα στο ηχητικό τοπίο του Παναγιώτη Μανουηλίδη οι ηθοποιοί Γιώργος Βαλαής, Γιώργος Βουρδαμής, Μαρία Πανουργιά, Νάνσυ Σιδέρη και Καλλιόπη Σίμου παίρνουν τις θέσεις τους στο σπίτι, ενώ ο Τροφίμοφ, αφηγητής της ιστορίας, που τον υποδύεται  ο Πρόδρομος Τσινικόρης, ετοιμάζεται να ανοίξει την παράσταση υπό τις οδηγίες της Κορίνας Βασιλειάδου, με την οποία συνεργάζονται στη σκηνοθεσία.

«Απόψε έχω καλέσει στη σκηνή μια οικογένεια που την ξέρω από παιδί, για να θυμηθεί και να αναπαραστήσει την ιστορία της. Όταν με ρώτησαν “γιατί διάλεξες εμάς”, τους είπα πως “τα λόγια σας δεν περιγράφουν απλώς έναν κόσμο αλλά έχουν τη δύναμη να κατασκευάσουν έναν καινούργιο» λέει στα πρώτα του λόγια.

Πολύ πυκνά, με τη συναισθηματική φόρτιση που δημιουργεί η αντικειμενική συνθήκη, δηλαδή η πώληση του βυσσινόκηπου, οι ήρωες του Τσέχοφ, κλεισμένοι σε έναν μικρό χώρο, σε χωροταξική και συναισθηματική ασφυξία, ζουν μια τελευταία πράξη που προαναγγέλλει μια καταστροφή και μια απελευθέρωση, ακούγοντας τον Λοπάχιν να ανακοινώνει το τέλος του βυσσινόκηπου και το οριστικό τέλος κάθε προσδοκίας για λύτρωση, όπως την είχαν φανταστεί.

Πρόδρομος Τσινικόρης, (Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Συγχαρητήρια! Σωθήκατε! Σας έσωσα! Η τοποθεσία είναι υπέροχη, η πόλη είναι σχετικά κοντά και από δίπλα περνάει το τρένο. Θα φροντίσουμε να υπάρχει και αρκετή απόσταση ανάμεσα στα εξοχικά, για να δοθεί στους τουρίστες η απαραίτητη αίσθηση ασφάλειας και απομόνωσης. Θα φέρουμε μια τεχνική εταιρεία να βάλει τάξη! Να ανακαινίσει όλα τα παλιά κτίρια και να κόψει τον παλιό βυσσινόκηπο…» αναφωνεί.

«Δώσαμε μεγάλη σημασία στο πώς θα συμπυκνώσουμε το κείμενο, δουλέψαμε πολύ για να δείξουμε τις σχέσεις και τη διαμόρφωσή τους μέσα από αυτήν τη συνθήκη των χρεών και της απώλειας και τις δυναμικές που εμφανίζονται σε αυτήν τη νέα πραγματικότητα, όπου όλοι έχουν χάσει τις σταθερές τους» λέει ο Πρόδρομος Τσινικόρης.  

«Η επανάσταση της αξιοπρέπειας θα πρέπει να είναι ο αγώνας της εποχής μας» ακούγεται ο αφηγητής στο βίντεο που συνδέει τα δύο μέρη της παράστασης, λίγο πριν φτάσουμε στο σήμερα, για να ακολουθήσουμε τη μοίρα των ηρώων και τις διαφορετικές απ' ό,τι ονειρεύτηκαν ζωές τους.

«Για μένα είναι μια γενναία δραματουργική απόφαση να πάρεις τους χαρακτήρες του Τσέχοφ και να τους πετάξεις στον εικοστό πρώτο αιώνα» λέει ο Γιώργος Βαλαής. «Και να δείξεις όλη αυτή την αλλαγή που έχει συντελεστεί, ότι κάποτε εμείς λατρεύαμε την πρόοδο, ενώ σήμερα λατρεύουμε την αποφυγή μιας καταστροφής». 

(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Στο δεύτερο μέρος της παράστασης είπαμε ότι θα είχε ενδιαφέρον όλοι αυτοί οι χαρακτήρες να μην κάνουν αυτό που κάνουν στον Τσέχοφ, δηλαδή να μη γυρίσει η Λιούμπα στο Παρίσι, να μην πάει η Άνια στο σχολείο, να μη γυρίσει ο Τροφίμοφ στις σπουδές του, αλλά να μπουν σε μια συγκεκριμένη κατάσταση, με συμπεριφορά διαμορφωμένη από την αλλοτρίωση του χρεωμένου ανθρώπου. Ο Τροφίμοφ είναι αυτός που έχει στήσει την αναπαράσταση της ζωής αυτών των ανθρώπων» εξηγεί ο Πρόδρομος Τσινικόρης. 

«Αυτό που θέλουμε να εξερευνήσουμε στην παράσταση είναι κατά πόσο έχουν αλλάξει οι εποχές. Εμένα με ενδιαφέρει να δείξω ότι είναι κάτι που διακόπηκε λίγο πριν από τον κορωνοϊό, αλλά θα συνεχίσει να υπάρχει, γιατί κάπως πρέπει όλοι να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες εργασίας. Ακόμα και η λύση της εργασίας από το σπίτι είναι μια νέα συνθήκη στην οποία προσαρμοστήκαμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας και μάλλον θα συνεχίσουμε έτσι.

Βασικά, θέλω να δω κατά πόσο έχει εισβάλει η επαγγελματική ζωή στην προσωπική σφαίρα. Δηλαδή, κατά πόσο πλέον οι άνθρωποι, για να επιβιώσουν, μετατρέπουν την προσωπική τους ζωή σε πεδίο οικονομικών συναλλαγών, ενώ πριν από δέκα-δεκαπέντε χρόνια υπήρχε ένας σαφής διαχωρισμός δουλειάς και προσωπικού χώρου. Δεν εννοώ ότι είμαι κατά του τουρισμού, κι εμένα μου αρέσει να ταξιδεύω. Η προβληματική μου έχει να κάνει με το πώς εισβάλλει στον προσωπικό χώρο ενός ατόμου ή μιας οικογένειας, που αναγκάζεται να συνδυάσει τα δύο, ένας τουρίστας, συνδιαμορφώνοντας έστω και ακούσια τη ζωή στο κέντρο μιας πόλης, διώχνοντας τους κατοίκους, διαμορφώνοντας τις τιμές, τις υπηρεσίες και τις ανάγκες μιας περιοχής.

Ουσιαστικά, ένα από τα θέματα που σχολιάζουμε σε αυτή την παράσταση είναι το πόσο τα κέντρα των πόλεων γίνονται φιλόξενα για τους ξένους και αφιλόξενα για τους κατοίκους. Και σε αυτή την κατεύθυνση, του πώς μπορεί να επιβιώσει ένας άνθρωπος σε μια τέτοια οικονομία, κινείται το δεύτερο μέρος της, που διαφοροποιείται εντελώς από το πρώτο». 

Πρόδρομος Τσινικόρης

(Somewhere) beyond the cherry trees

Μια post-documentary παράσταση βασισμένη στον «Βυσσινόκηπο» του Αντόν Τσέχοφ

Πειραιώς 260 (Ε)

01/06/2021 στις 21:00

02/06/2021 στις 21:00

02/06/2021 στις 23:30

03/06/2021 στις 21:00

(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
(Somewhere) beyond the cherry trees Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO






 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ