Mε ringtones και μελωδίες για σινεφίλ τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα νέας γενιάς θα εκπέμπουν ήχους ώστε να γίνονται αντιληπτά σε πεζούς και δικυκλιστές και οι εταιρείες έχουν αναθέσει αυτήν τη δουλειά σε γνωστούς μουσικοσυνθέτες.
ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΟΠΛΑ ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος αποτελεί –κατά την άποψη πολλών χρηστών– ο αθόρυβος τρόπος λειτουργίας του. Ωστόσο η Ε.Ε. βάζει από την 1η Ιουλίου τέλος σε αυτή την οδηγική νιρβάνα θέτοντας σε ισχύ σχετική κοινοτική οδηγία. Σε αυτή προβλέπεται ο εξοπλισμός όλων των νέων αμιγώς ηλεκτρικών, υβριδικών και υδρογονοκίνητων μοντέλων με ένα ακουστικό σύστημα προειδοποίησης («Acoustic Vehicle Alerting System» ή ΑVAS.
Χάρη σε αυτή την τεχνολογία τα προαναφερόμενα οχήματα θα εκπέμπουν τεχνητούς ήχους που υποκαθιστούν τους μηχανικούς των οχημάτων συμβατικής τεχνολογίας με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αυτό θα ισχύει για ταχύτητες έως 20 χλμ./ώρα και όταν κάνουμε όπισθεν, επειδή πάνω από το συγκεκριμένο όριο γίνονται αντιληπτά όλα τα οχήματα από τον θόρυβο κύλισης των τροχών τους.
Με το AVAS θα προειδοποιούνται λοιπόν έγκαιρα οι πεζοί και οι δικυκλιστές και θα συμπεριφέρονται με ασφάλεια στον δρόμο. Κάτι ανάλογο είχε συμβεί και μετά την επανένωση της Γερμανίας το 1990, όταν οι κάτοικοι της Ανατολικής Γερμανίας έπεφταν μαζικά θύματα από διερχόμενες Mercedes, BMW, Audi, κ.λπ., επειδή είχαν συνηθίσει να ακούνε από μακριά τα δίχρονα Trabant και τα υπόλοιπα θορυβώδη σοσιαλιστικά οχήματα και δεν πρόσεχαν στον δρόμο.
Η σχετική κοινοτική οδηγία ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2014, όμως τίθεται σε ισχύ μόλις τώρα και προβλέπει ότι τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά μοντέλα οφείλουν να εκπέμπουν ήχους μεταξύ 56 και 75 ντεσιμπέλ. Η κατώτατη τιμή αντιστοιχεί στο βουητό που κάνει ένα ψυγείο και η ανώτατη στον θόρυβο ενός πλυντηρίου σε πρόγραμμα στυψίματος των ρούχων.
Στις ΗΠΑ ισχύει ήδη από το 2020 μία παρόμοια διάταξη και η υπηρεσία οδικής ασφάλειας της χώρας εκτιμά ότι χάρη στο ακουστικό σύστημα προειδοποίησης θα αποτρέπονται περίπου 2.400 τραυματισμοί πεζών τον χρόνο.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν ωστόσο οι υπόλοιπες προδιαγραφές σχετικά με τον θόρυβο, οι οποίες είναι αρκετά χαλαρές και αφήνουν πολλά περιθώρια ελευθερίας στους κατασκευαστές, αφού το AVAS οφείλει απλά να προειδοποιεί για την προσέγγιση ενός αυτοκινήτου και ο ήχος του πρέπει να είναι συγκρίσιμος με τον αντίστοιχο ενός μοντέλου βενζίνης ή πετρελαίου παρόμοιας κατηγορίας.
Αρκετές εταιρείες αυτοκινήτων αντιμετωπίζουν πάντως την κοινοτική οδηγία ως ευκαιρία αναβάθμισης των «πράσινων» οχημάτων τους και όχι ως ένα αναγκαίο κακό. Η Ford τονίζει, για παράδειγμα, στην περίπτωση της ηλεκτροκίνητης Mustang Mach-E, τη συγγένειά της προς τις βενζινοκίνητες εκδόσεις δημιουργώντας έναν ήχο που συνδυάζει τον θόρυβο τουρμπίνας με εκείνον ενός V8 κινητήρα. Από τον συγκεκριμένο ήχο εμπνεύσθηκε μάλιστα ο Αμερικανός Μάθιου Ντίαρ το τραγούδι «New Breed».
Η VW ανέθεσε τη διαμόρφωση του ήχου για το ηλεκτροκίνητο ID.3 και για τις υπόλοιπες σειρές ΙD στον Λέσλι Μαντόκι, πρώην μέλος του ποπ συγκροτήματος Dschinghis Khan και παραγωγό διάσημων τραγουδιστών, όπως ο Φιλ Κόλινς, ο Λάιονελ Ρίτσι και η Τζένιφερ Ρας.
Η ΒΜW προσέλαβε το συνθέτη Χανς Ζίμερ, στον οποίο οφείλονται τα soundtracks διαφόρων χολιγουντιανών παραγωγών, κάτοχο του Όσκαρ καλύτερης μουσικής για την ταινία «Ο Βασιλιάς των Λιονταριών» και με δικό του αστέρι στο διάσημο Hollywood Walk of Fame. Ο Ζίμερ έχει συνθέσει για τις ηλεκτροκίνητες BMW έναν ασυνήθιστο ήχο, που μοιάζει με εκείνον ενός διαστημόπλοιου από ταινία επιστημονικής φαντασίας.
Προς μία εντελώς άλλη κατεύθυνση κινήθηκαν οι υπεύθυνοι της Audi, οι οποίοι συνδύασαν στην περίπτωση του ηλεκτροκίνητου e-Tron GT πάνω από 30 διαφορετικούς ήχους, μεταξύ των οποίων τον θόρυβο ενός επαναφορτιζόμενου δραπανοκατσάβιδου και ενός ελικοπτέρου για μοντελιστές.
Στη Fiat έχει αναλάβει αυτήν τη δημιουργική αποστολή ο γνωστός καλλιτέχνης Ρούντι Ροκ. Ο Φιλανδός έχει γίνει διάσημος μιμούμενος τις κραυγές ζώων σε επικά videos και στην περίπτωση του ηλεκτρικού Fiat 500 «ερμήνευσε» με τη φωνή του τον ήχο ενός κινητήρα και ακολούθως τον κάλυψε με τη μελωδία του Νίνο Ρότα από την ταινία του Φελίνι «Amarcord».
Eξάλλου, οι οδηγοί του ιταλικού μοντέλου έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ διαφόρων ήχων, όπως δηλαδή μπορούμε να κάνουμε και με τη λίστα ringtones του κινητού τηλεφώνου μας. Bravissimo!