Γιατί καθυστερούν οι παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων;
Η έλλειψη μικροτσίπ έχει βάλει φρένο στην παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων και ταυτόχρονα έχει αυξήσει πολύ τους χρόνους αναμονής των αγοραστών, τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα.
ΠΡΙΝ ΒΓΕΙ ΚΑΛΑ-ΚΑΛΑ η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία από το σκοτεινό τούνελ του κορωνοϊού, γνωρίζει ήδη μία νέα κρίση. Αυτήν τη φορά δεν πρόκειται για κατακόρυφη μείωση της ζήτησης για καινούργια οχήματα, ίσα-ίσα μάλιστα που η ανάκαμψη της αγοράς αυτοκινήτου ήταν εντυπωσιακή μέχρι πρόσφατα. Ωστόσο, οι κατασκευαστές δεν μπορούν να ανταποκριθούν πλέον στις αυξημένες παραγγελίες, καθώς παρατηρείται έλλειψη σε ημιαγωγούς (μικροτσίπ) οι οποίοι είναι απαραίτητοι για την κατασκευή περίπλοκων ψηφιακών συστημάτων στα σύγχρονα αυτοκίνητα.
Πρόκειται για ένα συνολικότερο πρόβλημα, το οποίο διατρέχει οριζόντια σχεδόν όλη την αυτοκινητοβιομηχανία, που έχει αναγκαστεί να βάλει φρένο στην παραγωγή της μειώνοντας τις βάρδιες ή ακόμη και κλείνοντας τμήματα των εργοστασίων για κάποιο διάστημα.
Οι καταναλωτές, ξένοι αλλά και Έλληνες, αντιλαμβάνονται αυτή την έλλειψη ημιαγωγών από την καθυστέρηση στις παραδόσεις καινούριων αυτοκινήτων. Όντως, πολλές αντιπροσωπείες στη χώρα μας δεν είναι πλέον σε θέση να αντεπεξέλθουν στους αρχικούς χρόνους παράδοσης που έχουν υποσχεθεί στους πελάτες τους και η πρόσθετη αναμονή μπορεί να διαρκέσει ακόμη και μήνες.
Επίσης, κάποιες εταιρείες έχουν αναβάλει το λανσάρισμα νέων μοντέλων τους στην Ελλάδα, επειδή τα εργοστάσια δεν είναι σε θέση να τους διαθέσουν ετοιμοπαράδοτα οχήματα.
Καλό είναι λοιπόν να διασφαλίζουν τουλάχιστον οι ενδιαφερόμενοι πελάτες στο συμβόλαιό την τιμή αγοράς του καινούριου τους Ι.Χ. ανεξαρτήτως του χρόνου αναμονής και παράδοσης.
Οι αιτίες αυτής της έλλειψης σε μικροτσίπ είναι πολλές. Σημαντικό ρόλο παίζει, για παράδειγμα, ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, που προκαλεί ανασφάλεια σε εταιρείες κολοσσούς από τη χώρα του μεταξιού, όπως είναι η Huawei και η Xiaomi, με αποτέλεσμα να σαρώνουν τις αγορές ημιαγωγών για να διαθέτουν στοκ ασφαλείας. Όμως και οι κατασκευαστές υπολογιστών και παιχνιδομηχανών χρειάζονται πολύ περισσότερα μικροτσίπ εξαιτίας της εκρηκτικής αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης λόγω κορωνοϊού.
Από πλευρά της αυτοκινητοβιομηχανίας είχαμε ακριβώς την αντίθετη τάση. Στη φάση του κορωνοϊού οι εταιρείες του κλάδου μείωσαν δραματικά την παραγωγή τους και κατά συνέπεια και τις παραγγελίες ημιαγωγών, οπότε οι μεγάλοι κατασκευαστές μικροτσίπ στράφηκαν σε νέους πελάτες από τον χώρο της πληροφορικής, των ηλεκτρονικών ή των νέων ιατρικών τεχνολογιών.
Τώρα πρέπει να πείσουν οι όμιλοι αυτοκινήτων τις εταιρείες μικροτσίπ να αυξήσουν θεαματικά την παραγωγή τους και ενδεχομένως να καθυστερήσουν τους άλλους πελάτες τους. Πρόκειται για μία δύσκολη εξίσωση, καθώς, για παράδειγμα, μόνον η Apple χρειάζεται περίπου τόσους ημιαγωγούς όσους όλη η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Αυτό σημαίνει ότι οι καθυστερήσεις στην παραγωγή και οι μεγάλοι χρόνοι αναμονής των καινούριων αυτοκινήτων θα διατηρηθούν πιθανότατα όλη τη χρονιά και ότι η κατάσταση θα αρχίσει να βελτιώνεται από το 2022. Kαι αυτό είναι μάλιστα το αισιόδοξο σενάριο…