Η Τερέζα Μαργκόλες, Μεξικάνα εννοιολογική καλλιτέχνης, φωτογράφος, βιντεογράφος και περφόρμερ είναι η καλλιτέχνιδα που επελέγη για να στήσει την πρότασή της για την τέταρτη πλίνθο της πλατείας Τραφάλγκαρ, ένα από τα πιο δημοφιλή δημόσια θέματα και θεάματα του Λονδίνου. Το έργο που θα τοποθετηθεί το 2024, θα καταλάβει την τέταρτη κενή πλίνθο της πλατείας για 18 μήνες.
Η πρόταση της Τερέζα Μαργκόλες είναι ένα γλυπτό που αποτελείται από 850 γύψινες μάσκες που απεικονίζουν και κατασκευάζονται από τρανς του Λονδίνου σαν ένα tzompantli, ένα μεγάλο ράφι για δημόσια έκθεση κρανίων πολύ γνωστό σε πολιτισμούς της μεσοαμερικανικής κουλτούρας που δείχνει ανθρώπινα κεφάλια ανθρώπων που υπήρξαν αιχμάλωτοι πολέμου ή θύματα θυσιών.
Είναι μια κυβική δομή που θα αντανακλά τις περιφρονημένες ή υποεκπροσωπημένες κοινότητες σε δημόσια έργα τέχνης και μνημεία.
Οι μάσκες γύψου της Μαργκόλες θα διαβρωθούν ως αποτέλεσμα των καιρικών συνθηκών του Λονδίνου και τελικά θα εξαφανιστούν και αυτή είναι η φιλοδοξία της Μαργκόλες που θέλει να παρουσιάσει ένα αντι-μνημείο.
Νωρίτερα θα προηγηθεί το έργο του Σαμσόν Καμπαλού, καλλιτέχνη ακαδημαϊκού και συγγραφέα γεννημένου στο Μαλάουι, ο οποίος εκπαιδεύτηκε ως ζωγράφος και εθνομουσικολόγος στο Κολέγιο του Πανεπιστημίου του Μαλάουι.
Το έργο του είναι εμπνευσμένο από μια φωτογραφία του του 1914, του αφρικανού θρύλου John Chilembwe και του Ευρωπαίου ιεραπόστολου John Chorley. Πρόκειται για δυο αγάλματα από χαλκό. Ο μαύρος Chilembwe φορά καπέλο κάτι αδιανόητο για τους μαύρους που απαγορευόταν και ήταν παράνομο -γύρω στο 1900- να φορούν καπέλα παρουσία των λευκών και η κίνηση αυτή είναι μια πράξη αντίστασης και περιφρόνησης προς την αποικιοκρατία.
Ο Καμπαλού έχει κάνει στο έργο του το καπέλο να φαίνεται ακόμα μεγαλύτερο. Ο Chilembwe σκοτώθηκε από την αποικιακή αστυνομία, στη μάχη για ισότητα. «Σε μια στιγμή που θέλουμε να αποκαταστήσουμε την πολυμορφία στο δημόσιο χώρο, αυτή είναι μια ισχυρή ιστορία για την οποία οι άνθρωποι πρέπει να γνωρίζουν» είπε ο Καμπαλού.
Μέχρι το 2022 θα παραμείνει το έργο της Heather Phillipson, ένα γλυπτό ενός τεράστιου κουταλιού με σαντιγί με μύγα και ένα κεράσι στην κορυφή του, με τίτλο The End. Τα δύο νέα έργα επιλέχθηκαν από μια βραχεία λίστα με έξι καλλιτέχνες, με το κοινό επίσης να προσκαλείται να εκφράσει τη γνώμη του. Ψήφισαν σχεδόν 17.500 άτομα.
Το έργο της Μαργκόλες επιδιώκει πάντα να έχει αντίκτυπο. Εκπροσώπησε το Μεξικό στη Μπιενάλε της Βενετίας του 2009, όπου τα μαρμάρινα πατώματα ενός βενετσιάνικου παλάτσο πλημμυρίστηκαν με αραιωμένο αίμα θυμάτων του πολέμου των συμμοριών στη χώρα της.