Γίνονται όντως πιο εύκολα «φούρνος» τα μαύρα αυτοκίνητα από τα λευκά;
Πολύς κόσμος πιστεύει ότι το εσωτερικό ενός αυτοκινήτου με σκούρο χρώμα ζεσταίνεται πολύ περισσότερο από το αντίστοιχο ενός λευκού ή ανοιχτόχρωμου μοντέλου. Είναι όμως πραγματικά έτσι;
TΟ FORD T-MODEL ΕΓΡΑΨΕ ΙΣΤΟΡΙΑ, καθώς ήταν το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής και έως το 1972 το μοντέλο με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο, οπότε και το ξεπέρασε ο θρυλικός Σκαραβαίος της Volkswagen. Ιστορία είχε γράψει ωστόσο και η περιβόητη διαβεβαίωση του Χένρι Φορντ προς τους πελάτες του ότι μπορούσαν να παραγγείλουν το T-Model «σε όποιο χρώμα επιθυμούν, αρκεί να είναι μαύρο».
Σήμερα τα αυτοκίνητα προσφέρονται με μία μεγάλη γκάμα χρωματισμών, ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πολύ της μόδας και οι διχρωμίες (π.χ. μαύρη οροφή και κόκκινο το υπόλοιπο αμάξωμα). Οι προτιμήσεις διαφέρουν ανά ήπειρο, γενικότερα όμως τα μαύρα και τα σκουρόχρωμα αυτοκίνητα θεωρούνται πιο σοβαρά και ταιριάζουν περισσότερο σε λιμουζίνες υψηλού κύρους, ενώ τα ανοιχτόχρωμα είναι πιο παιχνιδιάρικα και χαρούμενα, μάλιστα γνωρίζουν μεγάλη ζήτηση σε βόρειες χώρες με μικρότερες περιόδους ηλιοφάνειας.
Μία ιδιαίτερη περίπτωση αποτελεί το λευκό χρώμα, το οποίο ήταν ανέκαθεν δημοφιλές στην Άπω Ανατολή ωστόσο άργησε μέχρι να κάνει τη μεγάλη επιστροφή στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων.
Ωστόσο τα λευκά μοντέλα γνωρίζουν πλέον μεγάλη ζήτηση και στη Γηραιά Ήπειρο και φαίνεται ότι ένας από τους λόγους είναι και η πεποίθηση των οδηγών ότι δεν υπερθερμαίνεται τόσο πολύ το εσωτερικό τους, όσο το αντίστοιχο σαλόνι ενός μαύρου ή σκουρόχρωμου μοντέλου.
Είναι όμως όντως έτσι; Η απάντηση της ελβετικής λέσχης αυτοκινήτου TCS στο συγκεκριμένο ερώτημα βάζει τα πράγματα στη θέση τους και ανατρέπει αυτή τη θεωρία. Οι ειδικοί της TCS επιβεβαιώνουν ότι ένα μαύρο αμάξωμα θερμαίνεται εξωτερικά πολύ περισσότερο από ένα λευκό κάτω από ίδιες συνθήκες. Σε εργαστηριακές δοκιμές με υπεριώδεις προβολείς, που προσομοίωναν μία τυπική ημέρα με 25 βαθμούς Κελσίου θερμοκρασία περιβάλλοντος, μετά από 20 λεπτά το θερμόμετρο ανέβηκε πάνω στη λευκή λαμαρίνα από τους 25 στους 55 βαθμούς, ενώ στο μαύρο όχημα εκτοξεύθηκε στους 70 βαθμούς Κελσίου και το σκούρο μέταλλο έκαιγε στην κυριολεξία.
Ωστόσο η συγκεκριμένη διαφοροποίηση αφορούσε αποκλειστικά την εξωτερική πλευρά του αμαξώματος και όχι το εσωτερικό των αυτοκινήτων. Τόσο το σαλόνι του σκουρόχρωμου μοντέλου όσο και το αντίστοιχο του ανοιχτόχρωμου μετατράπηκαν σε φούρνους και υπερθερμάνθηκαν επικίνδυνα. Συγκεκριμένα μετρήθηκαν μετά από μία ώρα στα ταμπλό και των δύο οχημάτων θερμοκρασίες σχεδόν 80 βαθμών Κελσίου και 45 βαθμών Κελσίου στο ύψος των κεφαλιών των επιβατών! Μιλάμε δηλαδή για θερμοκρασίες που μπορεί να προκαλέσουν εύκολα θερμοπληξία σε παιδιά, κατοικίδια, αλλά και γενικότερα σε άτομα με υποκείμενα νοσήματα.
Άρα ένα μαύρο αυτοκίνητο μπορεί να μας τσουρουφλίσει ευκολότερα από ένα λευκό, αν ακουμπήσουμε εξωτερικά τη λαμαρίνα του, ωστόσο θα ιδρώσετε το ίδιο σε όποιο από τα δύο μοντέλα και αν κάθεστε!