mel gibson Facebook Twitter
Φωτ.: Frazer Harrison/Getty Images/Ideal Image

Οι Χρυσές Σφαίρες και ο Μελ Γκίμπσον: Όταν η κουλτούρα της ακύρωσης κάνει διακρίσεις

0

Το 2016 ο Μελ Γκίμπσον έβαλε τα δυνατά του για να ζητήσει μια μισοψημένη συγγνώμη στη συνέντευξή του με τον Στίβεν Κολμπέρ. «Κανείς δεν πρέπει να καταδικάζεται για τη χειρότερή του στιγμή», είναι το πόρισμα που έβγαλαν οι δύο επιφανέστεροι καθολικοί της αμερικανικής show biz.

Με τη διαφορά πως ο κορυφαίος conversationalist των βραδινών talk shows δεν έχει λοιδορήσει σκαιότατα τους Εβραίους, ούτε έχει κατηγορηθεί ποτέ για κακοποιητική συμπεριφορά, όπως έδειξαν τηλεφωνήματα που άφησε να διαρρεύσουν η μητέρα του ενός από τα εννιά παιδιά του, ούτε του έχουν αποδοθεί ομοφοβικά και σεξιστικά σχόλια.

Προσπερνώντας τα υπόλοιπα, ο Γκίμπσον, εμφανώς σφιγμένος και παίζοντας νευρικά με την πυκνή γενιάδα του, επικεντρώθηκε στην κύρια κατηγορία που προσωρινά τον εξοβέλισε από την αγκαλιά του Χόλιγουντ, λέγοντας πως ήταν υπό την επήρεια και πως ποτέ οι φραστικές του αστοχίες δεν συνοδεύτηκαν από σωματικές επιθέσεις εναντίον οποιουδήποτε. Όντως, δεν βίασε, δεν σκότωσε, ούτε καν χειροδίκησε. Αλλά δεν υπάρχει κάτι άλλο που δεν έκανε!

Οι περιπτώσεις διαφέρουν, οι παραβατικές συμπεριφορές κυμαίνονται, οι επιπτώσεις δεν είναι ίδιες. Δεν ξεγυμνώθηκαν μόνο φυσικά πρόσωπα αλλά και οργανισμοί με επιρροή. 

Ήταν η χρονιά της μεγάλης επιστροφής του, τότε που ο Αντιρρησίας Συνείδησης γινόταν δεκτός με δεκάλεπτο standing ovation στο Φεστιβάλ Βενετίας και πολλές υποψηφιότητες για Όσκαρ, ανάμεσα στις οποίες και για τη σκηνοθεσία του, επικυρώνοντας επίσημα την αργή, σχεδόν δεκαετή φάση μετάνοιας που όφειλε να διανύσει πολλά χρόνια μετά την άφεση αμαρτιών που ο έτερος προβληματικός σταρ Ρόμπερτ Ντάουνι είχε προαναγγείλει σε μια βράβευση στο Λος Άντζελες – «πιστέψτε με, γνωρίζω καλά τι σημαίνει να κατρακυλάς», είχε πει τότε ο συμπρωταγωνιστής του, ένας από τους λίγους που έσπευσαν να τον στηρίξουν, μαζί με την Τζόντι Φόστερ.

Η πρόσφατη διπλή είδηση της συμμετοχής του στο τηλεοπτικό origin story του John Wick για λογαριασμό του Starz αλλά και της ανάληψης σκηνοθετικών καθηκόντων του πέμπτου Φονικού Όπλου, μετά τον θάνατο του Ρίτσαρντ Ντόνερ, πλαισιώνουν μια πληθώρα πρότζεκτ στα οποία εμπλέκεται.

Διόλου τυχαία, η Ανάσταση του Χριστού, το sequel του Πάθους, είναι ένα από αυτά. Το έχει στα σκαριά εδώ και τουλάχιστον μια πενταετία και το επεξεργάζεται από τότε που κρύφτηκε για να γλιτώσει τα πυρά, στο πουργκατόριο μιας καριέρας που έχει σπάσει σε δύο ευδιάκριτα κομμάτια, αλλά σίγουρα δεν έχει διαγραφεί, όπως άλλες. 

Οι Χρυσές Σφαίρες και ο Μελ Γκίμπσον: Όταν η κουλτούρα της ακύρωσης κάνει διακρίσεις Facebook Twitter
Ο Χάρβεϊ Γουάινστιν σταυρώθηκε αμετάκλητα, έχοντας καταδικαστεί και εκτίοντας την ποινή του. Φωτ.: AP
Οι Χρυσές Σφαίρες και ο Μελ Γκίμπσον: Όταν η κουλτούρα της ακύρωσης κάνει διακρίσεις Facebook Twitter
Η τηλεθέαση της Έλεν Ντετζένερις έπεσε δραματικά μετά τις αποκαλύψεις για το τοξικό εργασιακό περιβάλλον που έθρεφε στον κόρφο της, έστω κι αν αυτό γινόταν εν αγνοία της. Φωτ.: AP

Παράλληλα, ο Χάρβεϊ Γουάινστιν και ο Μπιλ Κόσμπι σταυρώθηκαν αμετάκλητα, έχοντας καταδικαστεί και εκτίοντας τις ποινές τους, ενώ ο R. Kelly βρίσκεται στον προθάλαμο της κόλασης που, όπως δείχνουν τα στοιχεία και οι καταθέσεις, τον περιμένει, υπό κράτηση, αναμένοντας την τελική δίκη τον Μάιο του ερχόμενου έτους.

Η Ροζάν Μπαρ παραμερίστηκε μετά το χονδροειδώς ρατσιστικό της tweet και η τηλεθέαση της Έλεν Ντετζένερις έπεσε δραματικά μετά τις αποκαλύψεις για το τοξικό εργασιακό περιβάλλον που έθρεφε στον κόρφο της, έστω κι αν αυτό γινόταν εν αγνοία της.

Ο Ρόμαν Πολάνσκι παραμένει ασύλληπτος στην Αμερική, καταζητούμενος σε κάποιες χώρες, αλλά μπορεί πάντα να δουλέψει στη Γαλλία και δεν του έχει ζητηθεί να επιστρέψει το Όσκαρ του, αν και διεγράφη από το σώμα της Ακαδημίας – οι έντονες, έγγραφες διαμαρτυρίες του έπεσαν στο κενό.

Εργαζόμενος στην Ευρώπη είναι και ο Γούντι Άλεν, ο οποίος δεν έχει σταματήσει να επιμένει για την αθωότητά του. Ο Μπράιαν Σίνγκερ δεν προβλέπεται να ξανασκηνοθετήσει blockbuster, και ίσως οτιδήποτε στις ΗΠΑ, ενώ ο απαλλαγμένος νομικά απ' όλες τις κατηγορίες Κέβιν Σπέισι είναι πολύ στιγματισμένος για να προσληφθεί σε μεγάλη παραγωγή. Προς το παρόν, αρκείται σε έναν μικρό ρόλο στο Peter Five Eight που γυρίζεται σε μια κωμόπολη στην Καλιφόρνια και σε έναν μεγαλύτερο στην Ιταλία, σε σκηνοθεσία Φράνκο Νέρο, έστω κι αν ακόμη και η Βανέσα Ρεντγκρέιβ ακύρωσε για αδιευκρίνιστους προσωπικούς λόγους την τελευταία στιγμή τη συμμετοχή της στο φιλμ του πρώην συζύγου της.

Οι περιπτώσεις διαφέρουν, οι παραβατικές συμπεριφορές κυμαίνονται, οι επιπτώσεις δεν είναι ίδιες. Δεν ξεγυμνώθηκαν μόνο φυσικά πρόσωπα αλλά και οργανισμοί με επιρροή. 

«We are fucked», μου απάντησε μια Ουγγαρέζα συνάδελφος, παλαιό μέλος της Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου, όταν τη ρώτησα πριν από δύο μήνες, στη Βενετία, τι συμβαίνει με τις Χρυσές Σφαίρες και τη μετάδοσή τους από το NBC. Το συγύρισμα που επιτακτικά τους ζητήθηκε από την αμερικανική κινηματογραφική κοινότητα δεν ικανοποίησε όσους εδώ και δεκαετίες κολακεύονταν από το χάιδεμα των ξένων δημοσιογράφων με έδρα το Χόλιγουντ και, απ’ ό,τι φαίνεται ξεκάθαρα, η 15μηνη διορία που τους δόθηκε για να ξεφοδράρουν το σκεβρωμένο καταστατικό τους και να εμβολιάσουν με diversity τους κόλπους ενός οργανισμού που δεν έχει την παραμικρή ιδέα για συμπερίληψη και αντιπροσωπευτικότητα δεν θα αλλάξει τη σεζόν που διανύουμε.

Αυτό σημαίνει πως η Ένωση σκοπεύει να απονείμει τα βραβεία της, αλλά κανένα τηλεοπτικό δίκτυο δεν θα τα καλύψει. Ακόμη χειρότερα, οι πανίσχυροι ατζέντηδες και publicists παραμένουν ενοχλημένοι και αποθαρρύνουν τους πελάτες τους από το να δώσουν συνεντεύξεις (που παλιότερα προνομιακά και χαριστικά πρόσφεραν εις βάρος άλλων εντύπων και δικτύων), την ίδια στιγμή που τα studios δεν έχουν αποφασίσει αν τελικά θα υποβάλουν τις ταινίες τους για τις παραδοσιακές κατηγορίες – ναι, αυτές τις διαβόητες διχοτομήσεις ανάμεσα σε κωμωδία και δράμα για τις οποίες ο Ρίκι Τζερβέις τους είχε κατακεραυνώσει στα μούτρα τους.

Αν και η HFPA αισιοδοξεί ότι θα καταφέρει να φτιάξει ένα πάρτι εκ των ενόντων, σαν κι εκείνα που ξόρκισαν μάταια το lockdown την προηγούμενη χρονιά, τα περιθώρια στενεύουν και θα είναι θαύμα αν φέτος υπάρξουν Σφαίρες, έστω και στα χαρτιά. 

Οι Χρυσές Σφαίρες και ο Μελ Γκίμπσον: Όταν η κουλτούρα της ακύρωσης κάνει διακρίσεις Facebook Twitter
Ο Ρίκι Τζερβέις τους είχε κατακεραυνώσει στα μούτρα τους για τις διαβόητες διχοτομήσεις ανάμεσα σε κωμωδία και δράμα. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Οι ανταποκριτές των άγνωστων και σε πολλές περιπτώσεις «ακατονόμαστων» online από όλον τον κόσμο μπορεί να χρηματίστηκαν στο παρελθόν, οριακά να παραβίασαν δεοντολογίες, να επιδίωξαν δημοσιότητα με όχι και τόσο διακριτικούς τρόπους και σίγουρα δεν συμπεριέλαβαν μη λευκούς στους κόλπους τους, αλλά δεν κακοποίησαν, ούτε εγκλημάτησαν. Τιμωρούνται, ωστόσο, με αποκλεισμό από το ίδιο λαμπερό «χωριό» που θεωρεί πως ο Γκίμπσον όχι μόνο δεν αξίζει να ακυρωθεί για σχετικά πρόσφατα αλλά και παρελθόντα ολισθήματα που αναδρομικά πολλοί άλλοι έχουν πληρώσει αλλά δικαιώνεται πανηγυρικά, απαλλάσσεται σκανδαλωδώς και κανείς δεν επαναφέρει το θέμα, παρά μόνο δημοσιογράφοι που υπενθυμίζουν την περίπτωσή του ως υποδειγματικά ερμηνευμένη δικλείδα απόδρασης από την τσιμπίδα του νόμου – είναι ο καλύτερος ρόλος του, με διαφορά.

Όσον αφορά το Closer, αλλά και παλιότερα σχόλιά του σε stand up shows του, ο Ντέιβ Σαπέλ αντιμετωπίζει τη μήνι της τρανς, και όχι μόνο, κοινότητας για τη σατιρική του επιχειρηματολογία, ανοίγοντας για ακόμη μια φορά τον αιώνιο διάλογο γύρω από τα όρια της ελευθερίας του λόγου, ενώ ο Γκίμπσον ουσιαστικά δεν έχει λογοδοτήσει για παραληρήματα μίσους, δεν έχει τιμωρηθεί και, στο μεταξύ, δεν προλαβαίνει να απορρίπτει σενάρια. Δεν θα παραδοθεί ποτέ στο πλησιέστερο αστυνομικό τμήμα, δεν είναι του χαρακτήρα του. Αντέχει και ανακάμπτει, αλλά δεν είναι αυτό το ζήτημα.

Είναι άξιο απορίας πώς ένα σύστημα που έχει ασπαστεί το ΜeΤoo τόσο εκτεταμένα δεν έχει θέσει σε αργία έναν άνθρωπο που δεν έχει και καμιά μεγάλη ανάγκη. Εκτός αν βλέπει στο ώριμο πρόσωπό του ευκαιρία για κέρδος – τόσο στυγνά!

ΥΓ.: Ο Χριστός του Γκίμπσον από το Passion of the Christ, ο εδώ και χρόνια καλλιτεχνικά παροπλισμένος, ακραιφνώς υπερσυντηρητικός Τζιμ Καβίζελ εθεάθη σε συγκέντρωση του συνωμοσιολογικού κινήματος Qanon στο Λας Βέγκας το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Οκτωβρίου, όπου απήγγειλε στο φανατισμένο ακροδεξιό κοινό που πλήρωσε τουλάχιστον 600 δολάρια είσοδο στην εκδήλωση αποσπάσματα από τα λογύδρια του Γουίλιαμ Γουάλας, του ήρωα που υποδύθηκε ο Μελ Γκίμπσον στο Braveheart, καταλήγοντας με το τσιτάτο της οσκαρικής ταινίας του 1995: «Πολεμήστε, και ίσως βρείτε τον θάνατο. Τρέξτε μακριά, και ίσως γλιτώσετε, αλλά όχι για πολύ».

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ