Οι αυλοί του βασιλιά

Οι αυλοί του βασιλιά Facebook Twitter
0

Με τίτλο «Οι αυλοί του βασιλιά» η συναυλία που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου, την Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου, στις 20.30, σε συνεργασία με τη Γαλλική Πρεσβεία στην Αθήνα και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, είναι αφιερωμένη στο μεγαλοπρεπές εκκλησιαστικό όργανο και σε τρία εμβληματικά έργα γραμμένα γι αυτό.


Η συναυλία ξεκινά με το Πρελούδιο και Φούγκα σε σι ελάσσονα για εκκλησιαστικό όργανο, μεγαλειώδες έργο του Μπαχ για όργανο, στη συμφωνική του μετάπλαση από το Δημήτρη Μητρόπουλο, η οποία στην Ελλάδα έχει να παρουσιαστεί 85 χρόνια! Στη συνέχεια ο εξαιρετικός Γάλλος οργανίστας Τιερύ Εσκαίς συμπράττει ξανά με την Κ.Ο.Α. για την ερμηνεία αυτή τη φορά του Κοντσέρτου για εκκλησιαστικό όργανο, τύμπανο και έγχορδα του Φρανσίς Πουλένκ και της Τρίτης Συμφωνίας, «Του εκκλησιαστικού οργάνου» του Καμίγ Σαιν-Σανς.


Ο σπουδαίος Δημήτρης Μητρόπουλος, ακολουθώντας την, ευρέως διαδεδομένη στην εποχή του, τάση των μεταγραφών για ορχήστρα έργων σόλο αλλά και μουσικής δωματίου, διασκεύασε μεταξύ άλλων και δύο συνθέσεις για εκκλησιαστικό όργανο του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. «Δεν γνωρίζουμε με ακρίβεια ποια χρονική περίοδο εργάστηκε ο συνθέτης κι αρχιμουσικός πάνω στη διασκευή του Πρελουδίου και Φούγκας σε σι ελάσσονα που παρουσιάζεται σήμερα στην Ελλάδα ξανά μετά από 85 χρόνια», σημειώνει σχετικά η μουσικολόγος και πιανίστα Σοφία Κοντώση. Το βέβαιο είναι πάντως ότι η μεταγραφή «είχε ολοκληρωθεί πριν τις 13 Ιανουαρίου 1931, ημερομηνία της α΄ εκτέλεσης στο Θέατρο Ολύμπια, από τη Συμφωνική Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του ιδίου, αποσπώντας την επιδοκιμασία κριτικών και κοινού. Ακολούθησε άλλη μια παρουσίαση της διασκευής στην Ελλάδα την επόμενη χρονιά (27 Μαρτίου 1932), με τους ίδιους συντελεστές, πριν το έργο γνωρίσει την επιτυχία στις μεγάλες σκηνές της Ευρώπης και της Αμερικής κατά τις περιοδείες του Μητρόπουλου..». Οι τελευταίες τρείς εκτελέσεις του έργου στη μετάπλαση του Μητρόπουλου πραγματοποιήθηκαν με τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης το 1942.

Η Τρίτη Συμφωνία γράφτηκε από τον Σαιν-Σανς, κατά παραγγελία της Βασιλικής Φιλαρμονικής Εταιρείας του Λονδίνου, στις αρχές του 1886, σε μία εποχή που ο συνθέτης βρισκόταν στο απόγειο της ωριμότητάς του. Στις 19 Μαΐου της ίδιας χρονιάς, στο Λονδίνο, ο Σαιν-Σανς διηύθυνε προσωπικά την πρεμιέρα της Συμφωνίας του που έμελλε να είναι και η τελευταία του. Δύο μήνες μετά, ο δάσκαλος, φίλος και μέντορας του Σαιν-Σανς, Φραντς Λιστ, άφησε την τελευταία του πνοή και έτσι ο Γάλλος συνθέτης αποφάσισε να αφιερώσει στη μνήμη του τη Συμφωνία η οποία, ωστόσο, διαπνέεται από το πνεύμα του Λιστ σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από μία απλή αφιέρωση.

Το πρόγραμμα της βραδιάς:
 
Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685–1750)
Πρελούδιο και Φούγκα σε σι ελάσσονα για εκκλησιαστικό όργανο, BWV 544
(ενορχήστρωση: Δημήτρης Μητρόπουλος)
[επιμέλεια μουσικού κειμένου: Γιάννης Τσελίκας, Κέντρο Ελληνικής Μουσικής]

Φράνσις Πουλένκ (1899–1963)
Κοντσέρτο για εκκλησιαστικό όργανο, έγχορδα και τύμπανα σε σολ ελάσσονα

Καμίγ Σαιν - Σανς (1835–1921)
Συμφωνία αρ.3 σε ντο ελάσσονα, έργο 78, «του εκκλησιαστικού οργάνου»

Σολίστ Τιερύ Εσκαίς (Thierry Escaich), εκκλησιαστικό όργανο

Μουσική διεύθυνση Μιχάλης Οικονόμου

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ