Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη

Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
H Ευαγγελία Μπίζα έχει συνεργαστεί με διακεκριμένους εικαστικούς καλλιτέχνες, φωτογράφους, γραφίστες και δημιουργικά γραφεία.
0

Στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας παρουσιάζει τη δουλειά της η βιβλιοδέτρια Ευαγγελία Μπίζα με τίτλο «Ξεδιπλώνοντας».

Η έκθεση αυτή, η πρώτη του είδους που πραγματοποιείται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, είναι αφιερωμένη στο έργο της, το οποίο ενώ τυπικά κατατάσσεται στο πεδίο της καλλιτεχνικής βιβλιοδεσίας, εδώ και κάποια χρόνια έχει μετακινηθεί στον ευρύτερο κόσμο της εικαστικής δημιουργίας.

Οργανώθηκε με πολλή αγάπη από ανθρώπους, μέσα και έξω από την ΕΒΕ, που εκτιμούν πολύ τη δουλειά της και ορισμένοι μάλιστα έχουν μαθητεύσει κοντά της. Οι εφαρμοσμένες τέχνες, στις οποίες κατατάσσεται και η τέχνη της βιβλιοδεσίας, απαιτούν μια αυτοπειθαρχία που συχνά δεν συμπορεύεται με την καλλιτεχνική ιδιοσυγκρασία.

Η Μπίζα απέδειξε ότι μπορεί να συνδυάσει και τα δύο, από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε στο βιβλιοδετικό πεδίο. Οι εργασίες της στα τέλη της δεκαετίας του ’80, λίγο μετά το τέλος των βασικών της σπουδών, ενώ τηρούν αυστηρά την τεχνική και τους κανόνες της κλασικής βιβλιοδεσίας εμπεριέχουν συγχρόνως τα σπέρματα που θα αναπτύξει και θα επικρατήσουν στις επόμενες εργασίες της.

Πειραματίζεται με τεχνικές, κατασκευάζει απολύτως λειτουργικά βιβλία με νέες δομές, εργάζεται πάντα με γνώμονα την προσέγγιση της τελειότητας στην εκτέλεση. Υπηρετώντας το κλασικό και ταυτόχρονα  με σαφή ροπή προς τον νεωτερισμό, έχει πηγαία δημιουργήσει από νωρίς προσωπικό ύφος, χωρίς στην πορεία του χρόνου να επαναλαμβάνεται.

Το έργο της Ευαγγελίας Μπίζα χαρακτηρίζεται από ποικίλες και ενίοτε αντικρουόμενες παραδοχές, γεγονός που την καθιστά μια sui generis βιβλιοδέτρια, που έχει δικαιολογημένα τραβήξει την προσοχή, όχι μόνο σε εθνικό επίπεδο.

Με γερές βάσεις στη συντήρηση, βαθιά γνώση των κανόνων που διέπουν την τέχνη και απόλυτο σεβασμό προς αυτούς, αλλά ταυτόχρονα με ευρηματικότητα και καινοτομία, δεν έχει φοβηθεί να παρακάμψει την πεπατημένη. Πειραματίζεται με τεχνικές, κατασκευάζει απολύτως λειτουργικά βιβλία με νέες δομές, εργάζεται πάντα με γνώμονα την προσέγγιση της τελειότητας στην εκτέλεση. Υπηρετώντας το κλασικό και ταυτόχρονα  με σαφή ροπή προς τον νεωτερισμό, έχει πηγαία δημιουργήσει από νωρίς προσωπικό ύφος, χωρίς στην πορεία του χρόνου να επαναλαμβάνεται.

Τα τελευταία χρόνια έχει εγκαταλείψει σχεδόν τη βιβλιοδέτηση λογοτεχνικών βιβλίων. Η δημιουργική της φλέβα την οδηγεί αποκλειστικά στα δικά της βιβλία-κατασκευές, όπου αισθάνεται ότι έχει να καταθέσει νέες προτάσεις, καινοτόμες λύσεις, πρωτότυπες ιδέες.

Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
H Ευαγγελία Μπίζα στο εργαστήριό της.

Η Ευαγγελία Μπίζα γεννήθηκε το 1963 στην Αθήνα. Φοίτησε στη σχολή Βιβλιοδεσίας Τέχνης του ΕΟΜΜΕΧ και μετεκπαιδεύτηκε στο Centro de Bel Libro στην Ασκόνα της Ελβετίας, με υποτροφία του ΕΟΜΜΕΧ και του Ιδρύματος Ωνάση, με αντικείμενο τη βιβλιοδεσία και τη συντήρηση βιβλίου. Στη συνέχεια εργάστηκε ως βιβλιοδέτρια-συντηρήτρια στο Ιστορικό Αρχείο Κέρκυρας (ΓΑΚ Κέρκυρας). Το 2000 ίδρυσε το εργαστήριο καλλιτεχνικής βιβλιοδεσίας στην οδό Καλλιδρομίου στα Εξάρχεια.

Έχει πολλές φορές παρουσιάσει έργα της σε ατομικές εκθέσεις αποσπώντας σημαντικές διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς βιβλιοδεσίας, με συμμετοχές σε περισσότερες από 50 ομαδικές διεθνείς εκθέσεις σε όλο τον κόσμο. Βιβλία της βρίσκονται στις συλλογές: MIT Library/Special Collections, (Cambridge, MΑ, USA), Topeka and Shawnee County Public Library Special Collections, (Kansas, USA), John Rylands Library, (Μάντσεστερ, Αγγλία), Neale M. Albert (Grolier Club, Νέα Υόρκη), Δήμος Macerata, (Ιταλία), Μανόλη Αναγνωστάκη (παραγγελία έργου), Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, (Αθήνα).

Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια  έχει εγκαταλείψει σχεδόν την βιβλιοδέτηση λογοτεχνικών βιβλίων.

Σημαντική υπήρξε η συνεργασία της με το Εργαστήριο Γραφικών Τεχνών, Τυπογραφίας και Τέχνης του Βιβλίου, της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Έχει συνεργαστεί με διακεκριμένους εικαστικούς καλλιτέχνες, φωτογράφους, γραφίστες και δημιουργικά γραφεία.

Πέρα από την δουλειά της στην καλλιτεχνική βιβλιοδεσία, σημαντικό μέρος της επαγγελματικής της δραστηριότητας καταλαμβάνει η συντήρηση αρχειακού και βιβλιακού υλικού. Στα 22 χρόνια λειτουργίας του εργαστηρίου συνεργάστηκε με σημαντικούς φορείς, όπως η Βουλή των Ελλήνων, το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και πολλά άλλα.

Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
Δείγμα από τη δουλειά της Ευαγγελίας Μπίζα στην καλλιτεχνική βιβλιοδεσία.
Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
Δημιουργεί δικά της βιβλία-κατασκευές, όπου αισθάνεται ότι έχει να καταθέσει νέες προτάσεις, καινοτόμες λύσεις, πρωτότυπες ιδέες.
Η βιβλιοδεσία ως εικαστική δημιουργία σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας Facebook Twitter
Έργα της Ευαγγελίας Μπίζας παρουσιάζονται Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας στην έκθεση με τίτλο «Ξεδιπλώνοντας».

Έκθεση: Ευαγγελία Μπίζα - Ξεδιπλώνοντας
Διάρκεια έκθεσης: 08/05/2023 - 11/06/2023
Ωράριο λειτουργίας: Καθημερινά, 09.30 - 20.00
Αίθουσα Πολλαπλών Προβολών, 2ος όροφος
Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, ΚΠΙΣΝ
Είσοδος ελεύθερη

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεντ-Εξιπερί, η Νίκι ντε Σεν Φαλ και o Μπιλ Μάρεϊ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ο Σεντ-Εξιπερί, η Νίκι ντε Σεν Φαλ και o Μπιλ Μάρεϊ από αύριο στους κινηματογράφους

Μέτρια κινηματογραφική εβδομάδα, με δυο βιογραφικά δράματα που απογοητεύουν, μια κακόβουλη crime κωμωδία και μια διασκευή video game απευθυνόμενη στο οικογενειακό κοινό ανάμεσα στις νέες κυκλοφορίες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Τα Όσκαρ δεν φτιάχτηκαν για εμάς»: Η Χάλι Μπέρι λέει στις μαύρες ηθοποιούς να σταματήσουν να «ποθούν» τα χρυσά αγαλματίδια

Πολιτισμός / «Το σύστημα δεν φτιάχτηκε για εμάς»: Η Χάλι Μπέρι λέει στις μαύρες ηθοποιούς να σταματήσουν να «ποθούν» τα Όσκαρ

Η μόνη μαύρη γυναίκα που έχει κερδίσει Όσκαρ 'Α γυναικείου ρόλου δήλωσε ότι η ιστορική νίκη της τελικά επρόκειτο για ανωμαλία και όχι αλλαγή κατεύθυνσης από την Ακαδημία
LIFO NEWSROOM
Το Υπουργείο Πολιτισμού και η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζουν: 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής

Πολιτισμός / 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής: Μια κατανυκτική εμπειρία στους δρόμους και στα τοπόσημα της Αθήνας

Σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη, το φεστιβάλ θα παρουσιάσει περισσότερες από 40 συναυλίες και καλλιτεχνικές δράσεις σε εκκλησίες, μουσεία, αρχαιολογικούς και συναυλιακούς χώρους, καλωσορίζοντας για πρώτη φορά στο πρόγραμμά του και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Πολιτισμός / Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Η έκθεση του Πράδο ήταν καταπέλτης: το έργο δεν είναι αυθεντικός Καραβάτζιο, αλλά δημιούργημα αγνώστου καλλιτέχνη με «μέτρια τεχνική αρτιότητα», εκτιμώντας την πραγματική αξία του σε μόλις 22.000 ευρώ
LIFO NEWSROOM
Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Πολιτισμός / Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Η ηθοποιός τιμήθηκε με το βραβείο Stephen F. Kolzak, το οποίο απονέμεται σε «ανοιχτά queer μέλη της κοινότητας του θεάματος ή των MME για το έργο τους προς την εξάλειψη της ομοφοβίας»
LIFO NEWSROOM
Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

«Ζητάμε ειλικρινά συγγνώμη από τον κ. Μπαλάλ και όλους τους καλλιτέχνες που αισθάνθηκαν ότι δεν υποστηρίχθηκαν από την προηγούμενη δήλωσή μας» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση
LIFO NEWSROOM