Πώς και γιατί δύο ρούχα από τα Zara εκτίναξαν την πορεία του ομίλου φέτος

Zara Facebook Twitter
Φωτ.: GTRES
0

Ο Ricardo Gómez-Acebo Botín είναι ανιψιός της Ana Botín, προέδρου της Banco Santander, οπότε ο γάμος του, που έγινε πρόσφατα έξω από τη Μαδρίτη, συγκέντρωσε όλη την υψηλή κοινωνία της Ισπανίας και έγινε φυσικά πρωτοσέλιδο στα περιοδικά, μεταξύ άλλων και για τις εμφανίσεις των καλεσμένων- ευφάνταστα καπέλα, εντυπωσιακά φορέματα και (κυρίως) το γεγονός ότι κάποιοι φορούσαν Zara.

Η παρουσία δε των συγκεκριμένων δυο ρούχων του ισπανικού brand αποδείχθηκε τόσο αναπάντεχη, αξιοπερίεργη και από ό,τι φαίνεται άξια σχολιασμού (για την ιστορία κόστιζαν 129 και 36 ευρώ αντίστοιχα), που έγιναν από μόνα τους θέμα στο περιοδικό Elle. Ωστόσο, τα αποτελέσματα της Inditex, ιδιοκτήτριας εταιρίας των καταστημάτων Zara, λίγες ημέρες νωρίτερα, δείχνουν ότι οι δυο εμφανίσεις δεν ήταν ένα καθόλου τυχαίο περιστατικό.

Zara Facebook Twitter
Το άρθρο του ισπανικού Elle. Φωτ.: Elle

Η Inditex, που ξεκίνησε από μια -κάθε άλλο παρά glamourous- πόλη της Γαλικίας, πολύ μακριά από την ισπανική πρωτεύουσα, σημείωσε άλμα 13% στις πωλήσεις του πρώτου τριμήνου, το οποίο ακολούθησε αύξηση 17,5% για το σύνολο του 2022. Η αύξηση βοήθησε να ανέλθει η χρηματιστηριακή της αξία στα 105 δισ. ευρώ, που εξακολουθεί να είναι χαμηλότερη από το μέγιστο του 2017, αλλά είναι η υψηλότερη μετά την πανδημία από την οποία, τα καταστήματα Zara αναδείχθηκαν ως ένας από τους μεγάλους νικητές του λιανεμπορίου.

Παρόλο που εξακολουθεί να πουλάει «basic» ρούχα όπως μπλουζάκια, η εταιρία προσπάθησε να διαφοροποιηθεί από τα σουηδικά H&M και να ξεφύγει από την ταμπέλα του αναλώσιμου «fast fashion» με το να γίνει designer κομψών κομματικών partywear. Πέρυσι η Αμερικανίδα τραγουδίστρια Selena Gomez φόρεσε ένα μπλε κοστούμι Zara αξίας 150 ευρώ στο γάμο της Britney Spears. Οι πωλήσεις της Inditex αντανακλούν τη στροφή αυτή.

Zara Facebook Twitter
Η Κέιτ Μίντλετον με φόρεμα Zara, σε δημόσια εμφάνιση στο Λονδίνο. Φωτ.: Getty Images

Ο Óscar García Maceiras, ο οποίος ανέλαβε διευθύνων σύμβουλος πέρυσι, όταν ο πρώην πρόεδρος και CEO Pablo Isla παραιτήθηκε, δήλωσε ότι η εταιρία Zara δεν εφάρμοσε κάποια καινούργια στρατηγική. «Ωστόσο προσπαθούμε πάντα να βελτιώνουμε την ποιότητα, το στυλ και το design. Αυτό ποτέ δεν άλλαξε», είπε στους Financial Times από τα κεντρικά γραφεία της Inditex στο Arteixo.

Η Patricia Cifuentes, αναλύτρια της Bestinver, δήλωσε: «Στο παρελθόν στην Ισπανία δεν θα μπορούσες ποτέ να φορέσεις Zara σε γάμο.

Αλλά τώρα με όλους τους influencers και τις διάσημες που φορούν Zara, μπορείς. Η Inditex έχει ενισχύσει την ιδέα ότι τα Zara πουλάνε μόδα».

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, εδώ και πάνω από μια δεκαετία, τα ταμπλόιντ παρακολουθούν στενά τα ρούχα Zara που επιλέγει κατά καιρούς να φοράει η Κέιτ Μίντλετον, νυν πριγκίπισσα της Ουαλίας. Η αλλαγή, ωστόσο, στις αντιλήψεις των καταναλωτών είναι πολύ πιο πρόσφατη.

Εν μέρει έχει να κάνει με τη Marta Ortega, κόρη του ιδρυτή Amancio Ortega και μη εκτελεστική πρόεδρο της εταιρείας από πέρυσι, η οποία βοήθησε να λανσαριστούν premium συλλογές με συνεργάτες όπως ο Νεοϋορκέζος σχεδιαστής Narciso Rodriguez και το νοτιοκορεατικό brand Ader Error.

Ένας άλλος παράγοντας είναι η αυξανόμενη χρήση φωτογραφιών τύπου catwalk στο σάιτ. «Οι πελάτες μπορούν να δουν τα ρούχα σε καταστάσεις που δεν θα έβλεπαν ποτέ στο κατάστημα», δήλωσε μέλος της διαδικτυακής ομάδας των Zara. «Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι η καλύτερη διαφήμιση που μπορούμε να έχουμε».

Και όλα αυτό ενώ η εταιρία Zara έχει καταφέρει να διατηρήσει την ικανότητά της να κινείται ταχύτερα από τους ανταγωνιστές της. Διαθέτοντας δικά της εργοστάσια στη Γαλικία και προμηθευτές σε Πορτογαλία και Μαρόκο, μπορεί να σχεδιάζει outfits εμπνευσμένα από πασαρέλες και να είναι διαθέσιμα στα καταστήματα σε μόλις τρεις εβδομάδες.

Διαφορετικός αναλυτής εμφανίστηκε ωστόσο πιο επιφυλακτικός, σχολιάζοντας πως ένας βασικός κίνδυνος για τα επόμενα δύο χρόνια είναι ότι ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να ανεβάζει τα λειτουργικά έξοδα, αλλά οι πελάτες που βιώνουν τις συνέπειες της κρίση του κόστους ζωής θα αντισταθούν στις αυξήσεις των τιμών.

Ανταγωνιστές όπως οι Cos, & Other Stories και Arket - όλες ανήκουν στην H&M - καθώς και η ισπανική Mango, αντιμετωπίζουν την ίδια πρόκληση. Αλλά το τελευταίο τρίμηνο το μικτό περιθώριο κέρδους της Inditex αυξήθηκε στο 60,5% των εσόδων, 10 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα από την H&M. 

Η Inditex, η οποία ανακοίνωσε πωλήσεις ύψους 33 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη ύψους 4 δισ. ευρώ πέρυσι, διαθέτει μια σειρά από επιτυχημένα brands, όπως τα Massimo Dutti, Pull & Bear, Bershka και Stradivarius. Ωστόσο τα Zara είναι ο κολοσσός που αντιπροσώπευε το 73% των εσόδων.

Αν και δραστηριοποιείται, όμως, σε περισσότερες από 90 χώρες, η Ισπανία εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη αγορά της, με περισσότερα από 1.200 καταστήματα Inditex και το 14% των πωλήσεων πέρυσι.

Το μεγάλο σοκ ήταν η εξαφάνιση της δεύτερης μεγαλύτερης αγοράς της, της Ρωσίας, όπου η Inditex πάγωσε τη δραστηριότητα και τελικά πούλησε 500 καταστήματα μετά την εισβολή της χώρας στην Ουκρανία. Το γεγονός ότι δεν προκλήθηκε ωστόσο μεγαλύτερη ζημία ήταν απόδειξη της δύναμής της αλλού.

Η νέα Νο.2 αγορά είναι οι ΗΠΑ, οι οποίες, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Cifuentes, αντιπροσωπεύουν το 9% των πωλήσεων. Αν και η Inditex δεν αρέσκεται να επεκτείνεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα, ο García Maceiras δήλωσε ότι εκμεταλλεύεται μια απροσδόκητη συνέπεια του Covid-19.

«Η όρεξη για μόδα στις ΗΠΑ έχει εξαπλωθεί περαιτέρω σε όλη τη χώρα, καθώς ο κόσμος μετακινήθηκε λόγω της πανδημίας και απομακρύνθηκε από τη Νέα Υόρκη και την Καλιφόρνια. Αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο ανοίξαμε καταστήματα σε μέρη όπως το Νάσβιλ, το Σολτ Λέικ Σίτι, το Ντένβερ ή το Σαν Αντόνιο», εξήγησε.

Με πληροφορίες από Financial Times

Διεθνή
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ