Οι δημιουργοί του Wonderbox μιλούν στη LIFO
Με αφορμή τις τηλεοράσεις Samsung Neo QLED 8K, o Aλέξανδρος Παπαθανασόπουλος και ο Γιώργος Ζαφειρόπουλος γύρισαν εξ’ ολοκλήρου σε 8Κ μια ταινία μικρού μήκους που ζωντανεύει τη φανταστική διαδρομή της ιστορίας του ανθρώπου και της εικόνας..
Ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Παπαθανασόπουλος και ο σεναριογράφος Γιώργος Ζαφειρόπουλος έχουν τρεις ταινίες μικρού μήκους στο κοινό βιογραφικό τους. Τώρα προσθέτουν μια τέταρτη, το Wonderbox, μια 8-λεπτη ταινία εμπνευσμένη από τις τηλεοράσεις Neo QLED 8K, την πιο premium σειρά της Samsung και γυρισμένη εξ’ ολοκλήρου σε 8Κ ανάλυση. Πρόκειται για ένα short film μυθοπλασίας, το οποίο ενσωματώνει εφευρετικά το προϊόν στην αφήγηση, αφού πρώτα επιχειρήσει και κατορθώσει να δώσει υπόσταση στον φανταστικό κόσμο ενός μικρού κοριτσιού, της Ιόλης, μέσα από ευρήματα και χειροποίητες κατασκευές.
Με αφορμή την πρεμιέρα του Wonderbox, συναντήσαμε τους δύο δημιουργούς και συνομιλήσαμε μαζί τους για τα ερεθίσματα που τους ενέπνευσαν, τις αναφορές τους, την ανάλυση 8Κ και τον τρόπο απόδοσης του παιδικού βλέμματος στον κινηματογράφο.
—Καταρχάς θα ήθελα να μάθω πώς λειτουργεί η συνεργασία μεταξύ σας γενικά, αλλά και ειδικότερα, υπό τις συνθήκες του συγκεκριμένου πρότζεκτ.
Αλέξανδρος: Στις συνεργασίες μας με τον Γιώργο αρχικά ορίζουμε το καλλιτεχνικό σημείο αναφοράς της ταινίας μας. Αφού καταλήξουμε, ο Γιώργος γράφει το σενάριο και μετά ξεκινά το πέρα-δώθε μεταξύ μας. Εδώ ήρθε η Samsung και μας ζήτησε να γυρίσουμε μια ταινία εμπνευσμένη από τη σειρά τηλεοράσεων Samsung Νeo QLED 8K.
Γιώργος: Μας ζήτησαν μία ταινία μικρού μήκους που θα ξεφεύγει από τα όρια της διαφήμισης. Αυτό ήταν πολύ δημιουργικό για εμάς και οι άνθρωποι της Samsung Εlectronics Hellas ήταν πολύ ανοιχτοί σε προτάσεις, μας άφησαν το πεδίο ελεύθερο. Φυσικά, με κάποιον τρόπο θα έπρεπε να φαίνεται και το προϊόν μέσα στην ταινία. Σκεφτήκαμε, λοιπόν, ως σημείο αναφοράς το σινεμά του Μισέλ Γκοντρί. Στις ταινίες του Γκοντρί, είτε είναι το Be Kind Rewind, είτε η Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού, συνυπάρχουν η παιδικότητα και το αναλογικό στοιχείο και αμφότερα ενισχύουν τη δημιουργικότητα. Εμείς θέλαμε να φτιάξουμε μια ιστορία που χρησιμοποιεί αυτά τα χειροποίητα εφέ, αλλά ο ήρωας είναι ένα μικρό παιδί, το οποίο με τη σειρά του φτιάχνει μέσω αυτών των εφέ τις δικές του ιστορίες.
—Στην ταινία σας, λοιπόν, ένα παιδί φτιάχνει τη δική του τηλεόραση και, μέσω αυτού του ευρήματος, επιχειρείτε και μια μικρή αναδρομή στην ιστορία του θεάματος. Πώς καταλήξατε σε αυτό το concept;
Αλέξανδρος: Ήταν πολύ απλό για εμάς. Η ιστορία κινείται γύρω από την τηλεόραση. Η πρόκληση ήταν να φτιάξουμε την τηλεόραση. Για να την φτιάξουμε, όμως, πρέπει πρώτα να την αποδομήσουμε και καταλήξαμε στην ιδέα να κατασκευάζει την τηλεόραση η Ιόλη. Έτσι, μπορούσαμε να κάνουμε και ένα γρήγορο πέρασμα στην ιστορία του σινεμά, μέσα από το παιδικό παιχνίδι. Ήταν η λύση, ώστε να υπάρξει μια ισορροπία ανάμεσα στο στήσιμο μιας ωραίας αφήγησης και στην ανάδειξη του προϊόντος.
Γιώργος: Κι επειδή η οθόνη της τηλεόρασης έχει την ιδιότητα να μας ταξιδεύει στην παιδική μας ηλικία, θέλαμε να βρούμε ένα άτυπο τέχνασμα που θα αναδεικνύει την σχέση παιδιού και τηλεόρασης. Η τηλεόραση είναι το μέσο, αλλά και η αφορμή για να φτιάξει ένα παιδί τις δικές του ιστορίες. Προσωπικά νομίζω ότι και στον πυρήνα μιας ενήλικης σχέσης με την τηλεόραση, υπάρχει ακόμα ένα παιδί που φτιάχνει τις δικές του ιστορίες μέσα από αυτή και ταξιδεύει.
Αλέξανδρος: Κι εμείς έτσι φτιάχναμε τους δικούς μας φανταστικούς κόσμους. Θυμάμαι να βλέπουμε τηλεόραση με τον αδερφό μου και μετά να προσπαθούμε να ανασυνθέσουμε όσα είδαμε. Μέσω αυτού του ερεθίσματος, οδηγηθήκαμε στην κατασκευή. Αρχίσαμε να ασχολούμαστε με τη σκηνοθεσία, με τα κοψίματα κλπ. Και όλα αυτά οφείλονται σε μια τηλεόραση.
—Οι αναφορές μέσα στην ταινία είναι δικές σας αναφορές ή αναφορές που πιστεύετε ότι θα είχε ένα κορίτσι αυτής της ηλικίας κατά την περίοδο που εξελίσσεται η δράση;
Γιώργος: Και τα δύο. Οι βασικές αναφορές είναι ο Τιτανικός και το Lion King. Αμφότερα κυκλοφόρησαν μέσα στα ‘90s και η Ιόλη μεγαλώνει σε αυτή τη δεκαετία. Αυτές οι ταινίες είχαν βαρύνουσα σημασία για εμάς, καθώς μεγαλώναμε κι εμείς στα ‘90s. Θέλαμε με αυτό τον τρόπο να τις τιμήσουμε, να οδηγήσουμε και τους θεατές σε ένα ταξίδι στο δικό τους παρελθόν, ενδεχομένως στην δική τους παιδική ηλικία.
—Και το Ταξίδι στη Σελήνη του Ζορζ Μελιές πώς προέκυψε;
Γιώργος: Είναι από τις πρώτες εικόνες που συνδυάζουμε με το σινεμά και το χρησιμοποιήσαμε ως αναφορά, επειδή θέλαμε να κάνουμε ένα ταξίδι στις αρχές του μέσου.
Αλέξανδρος: Το σινεμά του Μελιές ήταν λίγο σαν παιδικό παιχνίδι, με χειροποίητες κατασκευές και πρακτικά εφέ, έμοιαζε κάπως με αυτό που κάνει η Ιόλη. Ήταν μια αναφορά που δεν μπορούσαμε να παραλείψουμε, επειδή έχουμε ένα παιδί που φτιάχνει μια οθόνη από την αρχή. Και ο Μελιές έσπασε τη φόρμα, ζωγράφισε το φιλμ, έκανε το πρώτο dissolve.
Γιώργος: Α, και τον Καραγκιόζη τον χρησιμοποιούμε στην ταινία επειδή, ως θέαμα, είχε ξεκινήσει πολύ πριν την τηλεόραση. Κατά κάποιον τρόπο ο μπερντές ήταν μια μορφή οθόνης και ο Καραγκιόζης ο πρώτος άνθρωπος που εμφανίστηκε σε αυτή την οθόνη.
Αλέξανδρος: Ήταν, αν θέλεις, ό,τι πιο κοντινό υπήρχε σε οθόνη στη χώρα μας μέχρι να έρθουν το σινεμά και η τηλεόραση.
—Όσον αφορά το casting της μικρής Ιόλης, δυσκολευτήκατε να βρείτε την κατάλληλη ανήλικη ηθοποιό;
Αλέξανδρος: Καθόλου και ο λόγος είναι ότι περιγράψαμε στον διευθυντή φωτογραφίας Πέτρο Νούσια τι ακριβώς χρειαζόμασταν και εκείνος μας πρότεινε την Ειρήνη Πάβλοβα, με την οποία είχε συνεργαστεί σε ένα ελληνικό σίριαλ. Και έτσι επιλέξαμε και την Ευθαλία Παπακώστα, καθώς εκτιμήσαμε ότι έμοιαζε αρκετά με την Ειρήνη και θα μπορούσε να την υποδυθεί ως ενήλικη.
—Την ταινία την γυρίσατε με εξοπλισμό 8Κ. Αυτή η τεχνολογία με ποιον τρόπο ωφελεί έναν κινηματογραφιστή και έναν θεατή αντίστοιχα;
Αλέξανδρος: Το βασικό προτέρημα της ανάλυσης 8Κ είναι η ευκρίνεια της εικόνας και ότι αποκαλύπτει τις μικρές λεπτομέρειες. Το αποτέλεσμα αποδίδει πειστικότερα από οτιδήποτε τον τρόπο που προσλαμβάνει τις πληροφορίες το ανθρώπινο μάτι. Δεν είχαμε ξαναδουλέψει σε 8Κ, ήταν μια πρόκληση. Έχει κάποιες δυσκολίες στη διαχείριση από την πλευρά του κινηματογραφιστή, αλλά το αποτέλεσμα σε αποζημιώνει, ειδικά στην απόδοση των χρωμάτων. Γενικά δεν υπάρχει πολύ περιεχόμενο σε 8Κ οπότε χαιρόμαστε πολύ που γυρίσαμε τη συγκεκριμένη ταινία σε αυτή την ανάλυση και το αποτέλεσμα στην Neo QLED 8K που έχει πραγματική ανάλυση 8Κ είναι άκρως εντυπωσιακό
—Στα δικά μου μάτια αυτό γεννά και μια γοητευτική δημιουργική αντίφαση. Χρησιμοποιήσατε μια τεχνολογία που στοχεύει στον ρεαλισμό, για να γυρίσετε μια ιστορία όπου ζωντανεύει ένας φανταστικός κόσμος.
Γιώργος: Ναι, ο συνδυασμός της υψηλής ευκρίνειας με τα χειροποίητα παιχνίδια της Ιόλης ουσιαστικά κάνει τον φανταστικό της κόσμο να μοιάζει πραγματικός. Που είναι και ο τρόπος με τον οποίο τον βιώνει εκείνη, έτσι; Είναι ο μικρός, θαυμαστός της κόσμος. Γι’ αυτό ονομάσαμε την ταινία Wonderbox, η τηλεόραση είναι το «κουτί των θαυμάτων», ένα μέσο που σε κάνει να ονειροπολείς.
—Αλήθεια, αν θέλεις να αποδώσεις κινηματογραφικά το παιδικό βλέμμα, τον τρόπο που βλέπουν τα παιδιά τον κόσμο, τι τεχνάσματα μπορείς να επιστρατεύσεις;
Αλέξανδρος: Ξεκινάς από μέσα, από τις προσωπικές σου εμπειρίες, από τον τρόπο που έβλεπες εσύ τον κόσμο ως παιδί. Και, με έμπνευση αυτά τα ερεθίσματα, στήνεις μια αφήγηση την οποία μπορεί να παρακολουθήσει ένας ενήλικας, ακόμα κι αν δεν είναι πια συνδεδεμένος με εκείνη την ηλικία. Αν καταφέρεις να ξυπνήσεις κάποια συλλογική μνήμη, τότε έχεις πετύχει και τον στόχο σου.
Γιώργος: Ένα πράγμα που κάνουν τα παιδιά είναι όσα δεν γνωρίζουν, να τα συμπληρώνουν με υπερβολές και φανταστικά στοιχεία. Οπότε το ένα τέχνασμα είναι αυτό, να προσθέσεις αυτά τα στοιχεία στο σενάριο δηλαδή, και το άλλο, στην περίπτωση της δικής μας ταινίας, ήταν να χρησιμοποιήσουμε βασικά πράγματα με τα οποία διασκεδάζει ένα παιδί. Τα παιχνίδια, τα χαρτόνια και όλα αυτά τα πολύ απλά υλικά, σε συνδυασμό με την ικανότητα του παιδιού να παράγει μυθοπλασία συχνά καλύτερη κι από εκείνη ενός ενήλικα και να γεμίζει με φανταστικές ιστορίες τα κενά, πέτυχαν αυτό το αποτέλεσμα, την αναπαραγωγή του παιδικού βλέμματος.
—Η ταινία γυρίστηκε σε στούντιο;
Αλέξανδρος: Όχι, βρήκαμε ένα σπίτι ευρύχωρο, όπου μπορούσε να στηθεί και να απλωθεί μια τόσο μεγάλη παραγωγή. Ταυτόχρονα, το ίδιο το σπίτι από τη διάταξή του και τον σχεδιασμό του είχε και το στοιχείο του παραμυθιού και εξυπηρετούσε όσα είχαμε στο μυαλό μας κατά το στάδιο της προ-παραγωγής.
—Θα ήθελα να κλείσουμε με μια ερώτηση που ακούγεται και μέσα στο φιλμ. Εσείς τι προτιμάτε; Μυθοπλασία ή ντοκιμαντέρ;
Μαζί: Μυθοπλασία!
Αλέξανδρος: Προτιμάμε το φανταστικό.
Γιώργος: Είναι πολύ μεγάλη συζήτηση οι διαφορές μεταξύ μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, αν και στον πυρήνα τους όλα μυθοπλασία είναι.
Αλέξανδρος: Από τη στιγμή που παρεμβαίνει η κάμερα, δεν επηρεάζει με κάποιον τρόπο αυτό που καταγράφει;
Γιώργος: Το σεβόμαστε το ντοκιμαντέρ, αλλά κλίνουμε προς τη μυθοπλασία, επειδή με αυτή μεγαλώσαμε.
Mπορείτε να παρακολουθήσετε την ταινία Wonderbox, που γυρίστηκε σε 8Κ ανάλυση με την υποστήριξη της Samsung Εlectronics Hellas, εδώ
Το Wonderbox ενσαρκώνει το όραμα της Samsung, να εμπνέει με τις τεχνολογίες της, να ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα και να κάνει τη ζωή των ανθρώπων καλύτερη. Μέσα από την ιστορία της Ιόλης, βλέπουμε ένα κόσμο γεμάτο χρώματα και λεπτομέρειες που αποδίδονται μοναδικά χάρη στην τεχνολογία 8Κ. Το Wonderbox ξεπερνά τα όρια της φαντασίας, όπως και η Samsung ξεπερνά τα όρια του δυνατού, γι’ αυτό και είναι επί 17 συναπτά έτη κορυφαίος κατασκευαστής τηλεοράσεων στον κόσμο.
Διαφημιστική καταχώρηση της Samsung Electronics Ελλάς Μ.Α.Ε