Ο «λογιστής», ο «πελάτης», ο «τεχνικός της Microsoft»: 7 πρακτικές εξαπάτησης πολιτών

Αυτές είναι οι 7 κυριότερες πρακτικές εξαπάτησης πολιτών	Facebook Twitter
Φωτ.: Unsplash
0

Ο επικεφαλής της Αρχής για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, Χαράλαμπος Βουρλιώτης, εφιστά την προσοχή των πολιτών, ενόψει μάλιστα και των εορτών των Χριστουγέννων, προειδοποιώντας για επτά πρακτικές απάτης με σκοπό να κλέψουν χρήματα από πολίτες. 

Οι απατεώνες προσποιούνται είτε τον «λογιστή», είτε τον «εκπρόσωπο δημοσίου φορέα» και έχουν ως αποτέλεσμα την οικονομική ζημία τους

Όπως διαπιστώθηκε, αυτές οι πρακτικές παράστασης ψευδών γεγονότων ως αληθινών στα θύματα, διαφοροποιούνται, κυρίως, ανάλογα με τη συγκυρία (πχ περίοδος έκδοσης επιδόματος θέρμανσης) και την εκάστοτε χρησιμοποιούμενη τεχνολογία (πχ χρήση e-mail, τηλεφωνικής επικοινωνίας κλπ). Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι προκειμένου να ολοκληρωθεί η απάτη και να μεταφερθούν τα χρηματικά ποσά σε λογαριασμούς που ελέγχουν οι δράστες απαιτούνται αποκλειστικές ενέργειες του θύματος.

Οι επτά πρακτικές απάτης που καταγράφηκαν 

  • Περίπτωση 1η «Λογιστής»

Ο δράστης προσποιείται ότι καλεί από το λογιστικό γραφείο, με το οποίο συνεργάζεται το θύμα, με πρόσχημα αφενός την ενημέρωση, αφετέρου την παροχή βοήθειας επί της διαδικασίας καταβολής διαφόρων ειδών επιδομάτων ή οφειλόμενων ποσών, που υποτίθεται ότι δικαιούται το θύμα. 

Στη συνέχεια ο δράστης πείθει το θύμα να του αποδώσει χρηματικό ποσό για να προβεί στις εν λόγω διευθετήσεις και να ολοκληρωθεί η καταβολή των επιδομάτων/επιδοτήσεων.

  • Περίπτωση 2η «Τεχνικός Microsoft»

Ο δράστης προσποιείται τον τεχνικό της εταιρείας Microsoft, με πρόσχημα την επίλυση προβλήματος παραβίασης της ασφάλειας του ηλεκτρονικού υπολογιστή του θύματος. 

Με αυτόν τον τρόπο, το θύμα πείθεται να παραχωρήσει στον δράστη απομακρυσμένη πρόσβαση στον ηλεκτρονικό υπολογιστή του, με αποτέλεσμα να υποκλαπούν τα στοιχεία πρόσβασης του στην εφαρμογή ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking) και να ακολουθήσει η υφαρπαγή χρηματικών ποσών.

  • Περίπτωση 3η «Εκπρόσωπος Δημοσίου Φορέα»

Ο δράστης προσποιείται τον εκπρόσωπο δημόσιου φορέα με πρόφαση την ενημέρωση και παροχή βοήθειας επί της διαδικασίας καταβολής διαφόρων ειδών οφειλόμενων ποσών. 

Στη συνέχεια ο δράστης πείθει το θύμα να του αποδώσει χρηματικό ποσό για να προβεί στις εν λόγω διευθετήσεις.

  • Περίπτωση 4η «Απατηλές Ηλεκτρονικές Αγγελίες»

Ο δράστης αναρτά ψεύτικη αγγελία σε ιστοσελίδες αγοραπωλησιών ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για την οποία το θύμα εκδηλώνει τηλεφωνικά ενδιαφέρον. Ενδεικτικά αναφέρονται οι ιστοσελίδες «www.car.gr» και «Marketplace» της εφαρμογής «Facebook».

Εν συνεχεία, ο δράστης  πείθει και καθοδηγεί το θύμα να προβεί στη μεταφορά μέρους ή ολόκληρου του αντίτιμου της πώλησης, χωρίς να υπάρχει προηγουμένως οποιαδήποτε εξασφάλιση.

Παραλλαγή της προαναφερόμενης μεθόδου, είναι αυτή κατά την οποία ο δράστης εκδηλώνει ο ίδιος ενδιαφέρον σε αγγελία του θύματος, οπότε κατά τη διαδικασία της πληρωμής καταφέρνει, με την παράσταση ψευδών γεγονότων ως αληθινών, να του αποσπάσει χρηματικό ποσό.

  • Περίπτωση 5η «Εκπρόσωπος εταιρίας κρυπτονομισμάτων»

Ο δράστης προσποιείται τον υπάλληλο εταιρείας επενδύσεων κρυπτονομισμάτων, με πρόσχημα είτε την καταβολή της απόδοσης υποτιθέμενης προγενέστερης επένδυσης του παθόντος, είτε την τοποθέτηση κεφαλαίων σε νέα επένδυση. Λόγω της ταχύτατης ανάπτυξης του συγκεκριμένου είδους επενδύσεων, τα θύματα δελεάζονται και προβαίνουν στη μεταφορά χρημάτων, χωρίς να έχουν εξετάσει προηγουμένως την ταυτότητα του συνομιλητή τους.

  • Περίπτωση 6η «Αποστολή ψεύτικου υπερσυνδέσμου (Hyperlink)»

Σε αυτή την περίπτωση το θύμα λαμβάνει είτε μέσω του e-mail του, είτε μέσω Viber, ψεύτικο  μήνυμα με πρόσχημα υποτιθέμενη παραβίαση ασφαλείας του τραπεζικού του λογαριασμού. Συνήθως στο κείμενο του μηνύματος υπάρχει απατηλός υπερσύνδεσμος, ο οποίος οδηγεί σε σελίδα η οποία προσομοιάζει με εκείνη της τράπεζας, με την οποία συνεργάζεται το θύμα.

Ως αποτέλεσμα, το θύμα καταχωρεί τα στοιχεία πρόσβασής του, επιτρέποντας στον δράστη την πρόσβαση στον τραπεζικό του λογαριασμό. 

  • Περίπτωση 7η «Πελάτης»

Η περίπτωση αυτή αφορά απάτη εις βάρος είτε νομικών προσώπων, είτε φυσικών προσώπων στο πλαίσιο της επαγγελματικής τους δραστηριότητας. Ο δράστης παρουσιάζεται ως υπάρχων ή νέος πελάτης, με πρόσχημα τη διευθέτηση εκκρεμούσας συναλλαγής ή νέα συναλλαγή. Εν συνεχεία, με απατηλή καθοδήγηση καταφέρνει να αποσπάσει χρηματικό ποσό από εταιρικούς/επαγγελματικούς λογαριασμούς. 

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ελλάδα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καταγγελία στη LiFO: Δώρισαν σπίτι 52 τμ στον ανάπηρο γιο τους αλλά κινδυνεύουν να το χάσουν από εξοντωτικό πρόστιμο

Ελλάδα / Καταγγελία στη LiFO: Δώρισαν σπίτι 52 τμ στον ανάπηρο γιο τους αλλά κινδυνεύουν να το χάσουν από εξοντωτικό πρόστιμο

Το χρονικό της υπόθεσης - Η οικογένεια, νιώθοντας την αδικία, προσέφυγε στο Διοικητικό Δικαστήριο αλλά η προσφυγή τους απορρίφθηκε - Το πρόστιμο απειλεί τώρα τη μοναδική περιουσία του 25χρονου, αφού η οικογένεια αδυνατεί να το πληρώσει
LIFO NEWSROOM