«Το Met Gala μεταμορφώνει τις γυναίκες σε άψυχα αντικείμενα»

tyla Facebook Twitter
Πέντε άνδρες βοηθούν την Tyla να ανέβει τα σκαλιά στο φετινό Met Gala. Φωτ.: Noam Galai/GC Images/Ideal Image
0

Παρότι το Met Gala άρχισε να διοργανώνεται το 1948, έχει κατακτήσει παγκόσμια και viral φήμη κατά την τελευταία δεκαετία περίπου. Οι εκλεκτοί προσκεκλημένοι σχεδόν υποχρεούνται πλέον να μείνουν λίγο-πολύ πιστοί στο ετήσιο θέμα της εκδήλωσης και, πάνω απ' όλα, στην ιδέα της μόδας για τη μόδα, να αφήσουν ελεύθερη τη φαντασία τους και να φορέσουν ό,τι πιο εξωφρενικό μπορεί κανείς να διανοηθεί.

Το θέμα που κλήθηκαν να ακολουθήσουν οι καλεσμένοι στο φετινό γκαλά ήταν βασισμένο στον «Κήπο του Χρόνου», ένα διήγημα του J. G. Ballard, στο οποίο ένα ζευγάρι αριστοκρατών παρακολουθούν τη ζωή να περνάει ευχάριστα από την έπαυλή τους, ένα είδος ιδιωτικής Αρκαδίας, μέχρι που βλέπει μια ανθρώπινη μάζα να πλησιάζει στον ορίζοντα. Όποτε κόβουν τα λουλούδια, η μάζα υποχωρεί, μέχρι που δεν υπάρχουν πια λουλούδια για να κοπούν.

Πέρα από τις διάφορες ερμηνείες που σηκώνει αυτή η ιστορία, φέτος υπήρξαν πολύ περισσότεροι από ποτέ καλεσμένοι στο γκαλά, οι οποίοι και κυρίως οι οποίες χρειάστηκαν τη βοήθεια πολλών ανθρώπων μόνο και μόνο για να περπατήσουν και να ανέβουν τις σκάλες, ενώ τουλάχιστον στους μισούς εξ αυτών, σύμφωνα με μια συντηρητική εκτίμηση, τα αρχειακά φορέματα που φορούσαν δεν επέτρεπαν να καθίσουν στο δείπνο.

Πολύ λίγες γυναίκες φορούν στην πραγματικότητα αυτό που θέλουν, είτε λόγω κοινωνικής ανασφάλειας είτε επειδή δεν υπάρχει αυτό που χρειάζονται, δηλαδή ρούχα με τσέπες, ρυθμιζόμενη μέση, ποικιλία σε μήκη και μεγέθη.

Η Cardi B χρειάστηκε οκτώ βοηθούς για να περπατήσει με το ογκώδες Widowsen φόρεμά της. Την Tyla έπρεπε να την ανεβάσουν αρκετοί άνθρωποι στις σκάλες επειδή το φόρεμά της, φτιαγμένο από άμμο κολλημένη στο σώμα της, την εμπόδιζε να κινηθεί (αργότερα ο δημιουργός του, Olivier Rousteing, είχε την ευθιξία να της το κόψει για να μπορέσει να απολαύσει το πάρτι). Η Elle Fanning χρειάστηκε να ανέβει πλαγίως με τη βοήθεια δύο βοηθών επειδή το διάφανο φόρεμά της, επίσης του Balmain, ήταν πολύ στενό. Η Kim Kardashian δεν μπορούσε να αναπνεύσει με τον κορσέ της. Η Gigi Hadid χρειαζόταν επίσης βοήθεια, αν και το Thom Browne φόρεμά της ήταν σχεδιασμένο για να αποσυναρμολογείται, δηλαδή ήταν λίγο πολύ λειτουργικό μόλις πέρναγε τις σκάλες. Η Nicki Minaj με το μίνι φόρεμά της και η Sarah Jessica Parker με το κλουβί που φορούσε δεν μπορούσαν καν να καθίσουν. Υπό αυτή την έννοια, ήταν προτιμότερο να ήσουν ντυμένη όπως η Emily Ratajkowski, η Dua Lipa ή η Doja Cat, δηλαδή σχεδόν γυμνή, αλλά τουλάχιστον με πλήρη σχεδόν κινητικότητα.

Το Met Gala μεταμορφώνει τις γυναίκες σε άψυχα αντικείμενα Facebook Twitter
Η Kim Kardashian δεν μπορούσε να αναπνεύσει με τον κορσέ της. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
Το Met Gala μεταμορφώνει τις γυναίκες σε άψυχα αντικείμενα Facebook Twitter
Η Nicki Minaj με το μίνι φόρεμά της δεν μπορούσε να καθίσει. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Φυσικά δεν ήταν δικό τους το λάθος. Η ιδέα ότι «ο καθένας φοράει ό,τι θέλει» δεν ισχύει, ειδικά σε αυτή την περίπτωση. Πριν από λίγο καιρό, υπήρξε μια διαμάχη γνωστή ως Shoe-gate στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, όπου οι γυναίκες αναγκάζονταν να φορούν ψηλά τακούνια: «Δεν μπορείτε να το ζητάτε αυτό από τις γυναίκες πια. Αν δεν ζητάτε από τους άνδρες να φορέσουν τακούνια και φόρεμα, δεν μπορείτε να το ζητήσετε ούτε από εμένα», δήλωσε η Kristen Stewart όταν αποφάσισε να μείνει ξυπόλητη το 2019 κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, μπροστά στα μάτια όλου του κόσμου.

Πολύ λίγες γυναίκες φορούν στην πραγματικότητα αυτό που θέλουν, είτε λόγω κοινωνικής ανασφάλειας (δεν ταιριάζει καλά, δεν είναι κατάλληλο για την ηλικία σου κ.ο.κ.) είτε επειδή δεν υπάρχει αυτό που χρειάζονται, δηλαδή ρούχα με τσέπες, ρυθμιζόμενη μέση, ποικιλία σε μήκη και μεγέθη.

Παλαιότερες διασημότητες «μεγάλωσαν» επαγγελματικά σε τελετές απονομής βραβείων που δεν επιβράβευαν τη λάμψη τόσο πολύ όσο τώρα και, πάνω απ' όλα, είχαν την τύχη να μην εκτίθενται διαρκώς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: ήταν ήδη αρκετά εκτεθειμένες από το γεγονός και μόνο ότι ήταν διάσημες. Στις μέρες μας, όμως, έχουμε συνηθίσει τόσο πολύ να κρίνουμε τα ρούχα των celebrities ώστε οι στιλίστες των διασημοτήτων είναι εκείνοι που έχουν γίνει οι πραγματικοί σταρ – πράγμα που δεν θα ήταν καθόλου κακό αν δεν έφτανε σε ορισμένες περιπτώσεις η φετιχιστική εμμονή με το ρούχο ως μουσειακό αντικείμενο, σε σουρεαλιστικά όρια.

Στην πραγματικότητα, οι (εκατοντάδες) ώρες που επενδύονται σε κάθε φόρεμα του Met Gala και η τελική χρήση κάποιων από αυτά (δηλαδή καμία) φέρνουν αυτά τα ρούχα πιο κοντά στο μουσειακό status παρά στο celebrity status. Ίσως τελικά το θέμα του φετινού Met Gala να ήταν ακριβώς αυτό: Το πέρασμα του χρόνου δεν επηρεάζει τη μόδα, η οποία παραμένει αυτή η ιδιωτική Αρκαδία που δεν θέλει να την πλησιάσει ο έξω κόσμος.

Με στοιχεία από El Pais

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Άνοιξη του 2025

Μόδα & Στυλ / Άνοιξη 2025: Τα ντεφιλέ δεν κράτησαν χαμηλό προφίλ

Στα ατέλειωτα χιλιόμετρα πασαρέλας των περασμένων ημερών, η χειροποίητη δεξιοτεχνία, η πυκνή σημειολογία, οι μεταγραφές και οι επέτειοι προσέφεραν συγκινήσεις σε μια μεταβατική περίοδο για το σύνολο της βιομηχανίας του high fashion.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ