Σε μια κίνηση που είναι πιθανό να πυροδοτήσει τις εμπορικές εντάσεις μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου, ΗΠΑ και Κίνας, η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε την επιβολή αυστηρότερων περιορισμών στις κινεζικές εισαγωγές αξίας 18 δισ. δολαρίων.
Μετά από σχεδόν τέσσερα χρόνια επανεξέτασης, η Ουάσινγκτον θα αυξήσει τους δασμούς σε στοχευμένους τομείς, με τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα να σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος. Ο συνολικός δασμός για τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα τετραπλασιαστεί, καθώς εκτοξεύεται στο 102,5% από το τρέχον 27,5%. Τα νέα μέτρα στοχεύουν επίσης σε άλλες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών, των ηλιακών κυψελών, του χάλυβα και του αλουμινίου. Οι δασμοί θα αυξηθούν από 7,5% σε 25% στις μπαταρίες λιθίου, από μηδέν σε 25% στα κρίσιμα ορυκτά, από 25% σε 50% στις ηλιακές κυψέλες και από 25% σε 50% στους ημιαγωγούς.
Ο Μπάιντεν έχει προαναγγείλει δασμούς στον χάλυβα και το αλουμίνιο, οι οποίοι θα αυξηθούν στο 25% σε ορισμένα προϊόντα που τώρα έχουν συντελεστή 7,5% ή δεν έχουν δασμούς. Η ενέργεια αυτή αποσκοπεί στην «ενθάρρυνση της Κίνας να εξαλείψει τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές της όσον αφορά τη μεταφορά τεχνολογίας, την πνευματική ιδιοκτησία και την καινοτομία», ανέφερε ο Λευκός Οίκος σε ανακοίνωσή του. Η Ουάσινγκτον κατηγορεί το Πεκίνο ότι υποστηρίζει σθεναρά τις βιομηχανίες του στους τομείς αυτούς που θεωρούνται στρατηγικοί, με σημαντικές επιδοτήσεις που οδηγούν σε υπερπαραγωγή με την οποία οι κινεζικές επιχειρήσεις κατακλύζουν την παγκόσμια αγορά ρίχνοντας τις τιμές και εμποδίζοντας ταυτόχρονα την ανάπτυξη ανταγωνιστικών βιομηχανιών σε άλλες χώρες.
Χθες, Δευτέρα (13/5) η Αμερικανίδα υπουργός Οικονομικών, Τζάνετ Γέλεν, είχε τονίσει την ανάγκη ο Λευκός Οίκος «να είναι σίγουρος για την επίδραση των κινήτρων του Νόμου για τη Μείωση του Πληθωρισμού (Inflation Reduction Act -- IRA, το μεγάλο πράσινο σχέδιο που ψηφίστηκε πριν από έναν χρόνο) για να στηριχθούν αυτές οι βιομηχανίες, πως αυτές οι επενδύσεις προστατεύονται». Η αμερικανική κυβέρνηση επένδυσε πράγματι πάνω από 860 δισ. δολάρια μέσω του IRA προκειμένου να επισπεύσει την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μπαταριών αλλά και ηλιακών πάνελ ή ανεμογεννητριών «made in America».
Οι νέοι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ σε 90 ημέρες, μια περίοδος που θα παρακολουθείται στενά για ενδείξεις αντιποίνων από την Κίνα.
Γιατί ο Μπάιντεν κλιμακώνει τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ - Κίνας
Η απόφαση Μπάιντεν να αφήσει τους δασμούς σε ισχύ και να τους επεκτείνει σε νέους τομείς -ακόμη και όταν ο επίμονος πληθωρισμός στις ΗΠΑ επιβαρύνει τα ποσοστά αποδοχής του- αποτελεί απόδειξη της δραματικής μετατόπισης των εμπορικών απόψεων τόσο των Δημοκρατικών όσο και των Ρεπουμπλικανών που επί μακρόν υπερασπίζονταν τα οφέλη του παγκόσμιου εμπορίου.
Η Ουάσινγκτον και το Πεκίνο έχουν εμπλακεί σε εμπορικό πόλεμο από το 2018, όταν ο Ντόναλντ Τραμπ επέβαλε δασμούς σε περίπου τα δύο τρίτα των αγαθών που εισάγονται από την Κίνα, η τότε αξία των οποίων εκτιμάται σε 360 δισ. δολάρια. Τα μέτρα προκάλεσαν αντίποινα από το Πεκίνο, μια αντιπαράθεση που κατέληξε σε αποκλιμάκωση στις αρχές του 2020, όταν ο Τραμπ μείωσε το ποσοστό ορισμένων δασμών, ενώ η Κίνα δεσμεύτηκε να αυξήσει τις αγορές της από τις ΗΠΑ.
Οι κινήσεις Μπάιντεν είναι η τελευταία κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου από έναν Αμερικανό πρόεδρο που αρχικά δεσμεύτηκε να καταργήσει τουλάχιστον ορισμένους από τους δασμούς του Τραμπ, αλλά τώρα αρνείται να παραχωρήσει έδαφος στον αντίπαλό του, σε μια σκληρή κατά της Κίνας και ταυτόχρονα προεκλογικό «κάλεσμα» προς τους ψηφοφόρους των μεσοδυτικών βιομηχανικών περιοχών και όχι μόνο. Αντανακλούν επίσης τις προσπάθειες του Τζο Μπάιντεν να αξιοποιήσει την εμπορική αντιπαράθεση του προκατόχου του στον Λευκό Οίκο, εστιάζοντας παράλληλα σε τομείς στρατηγικής σημασίας για τις ΗΠΑ, όπως η καθαρή ενέργεια.
Ο Μπάιντεν επιλέγει να επενδύσει στη βαριά βιομηχανία, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και άλλων πράσινων τεχνολογιών, προκειμένου να δημιουργήσει θέσεις εργασίας για τη μεσαία τάξη που ενδεχομένως να τον βοηθήσουν να κερδίσει τις πολιτείες που έχουν τμήματα αυτών των βιομηχανιών στις προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου.
Από την πλευρά του, ο Τραμπ έχει υποσχεθεί να προχωρήσει ακόμη περισσότερο τον εμπορικό πόλεμο με την Κίνα αν επιστρέψει στον Λευκό Οίκο τον Νοέμβριο, περιορίζοντας τις επενδύσεις μεταξύ των δύο χωρών και απαγορεύοντας πλήρως ορισμένα κινεζικά προϊόντα από τις ΗΠΑ. Έχει επίσης υποσχεθεί να εφαρμόσει αυτή την προσέγγιση ευρύτερα, υποβάλλοντας όλες τις εισαγωγές, ανεξάρτητα από την προέλευσή τους, σε πρόσθετο δασμό 10%.
Η Κίνα αρνείται αθέμιτες εμπορικές πρακτικές
Σε μια άμεση απάντηση στα μέτρα, το υπουργείο Εξωτερικών της Κίνας δήλωσε ότι το Πεκίνο «αντιτίθεται στις μονομερείς αυξήσεις δασμών κατά παράβαση των κανόνων του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ)».
Τον Απρίλιο, ο υπουργός Εμπορίου της Κίνας δήλωσε ότι η ταχεία άνοδος των εταιρειών EV της χώρας δεν οφείλεται σε επιδοτήσεις, αλλά σε «συνεχείς καινοτομίες». Οι ισχυρισμοί των ΗΠΑ και της Ευρώπης για στρέβλωση της αγοράς μέσω κρατικών επιδοτήσεων και πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας είναι αβάσιμοι, είπε και απέδωσε την υπεροχή της Κίνας στα ηλεκτρικά ρεύματα σε ένα «καλά εδραιωμένο σύστημα εφοδιαστικής αλυσίδας και στον ανταγωνισμό της αγοράς».
Με πληροφορίες από BBC, DW, Reuters