Η Αν Κάρσον έχει Πάρκινσον και αυτό που την ενοχλεί πιο πολύ είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα

Η Αν Κάρσον έχει Πάρκινσον και αυτό που την ενοχλεί πιο πολύ είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα Facebook Twitter
Ο κακός γραφικός χαρακτήρας είναι άσχημος. Επίσης, δεν είναι αυθεντικός. Με την έννοια ότι δεν είσαι πλέον εσύ.
0

Η ΖΩΗ ΣΟΥ, ΛΟΙΠΟΝ. Να ‘τη, μπροστά σου –ίσως είναι ένας δρόμος, μια λωρίδα, μια διακεκομμένη γραμμή, ένας χάρτης–, ας πούμε ότι είσαι 25, μετά παίρνεις κάποιες αποφάσεις, κάνεις πράγματα, έχεις αποτυχίες, έχεις θριάμβους, γίνεσαι κάποιος, οδηγός λεωφορείου, καθηγητής ινδοευρωπαϊκής γλωσσολογίας, πειρατής, αισθητικός, περνούν τα χρόνια, ίσως έχεις οικογένεια ίσως όχι, ίσως είσαι ευτυχισμένος ίσως όχι, και μια μέρα ξυπνάς και είσαι εβδομήντα.

Κοιτάζοντας μπροστά σου βλέπεις μια μαύρη πόρτα. Αρχίζεις να παρατηρείς ότι η μαύρη πόρτα είναι πάντα εκεί, στην άκρη του ματιού, είτε την κοιτάς είτε όχι. Οι περισσότερες στιγμές την περιέχουν, οι περισσότερες στιγμές αφήνουν ένα ίχνος της μαύρης πόρτας στον πάτο του ποτηριού. Αναρωτιέσαι αν το βλέπουν και οι άλλοι. Τους ρωτάς. Λένε όχι. Ρωτάς γιατί. Κανείς δεν μπορεί να σου πει.

Πριν από ένα λεπτό ήσουν 25 ετών. Ακολούθως απέκτησες τη ζωή που ήθελες. Μια μέρα κοίταξες από τα 25 στο τώρα και να ‘τη η πόρτα, μαύρη, σε περιμένει.

Γράφω αυτό το κείμενο με στυλό σε ένα σημειωματάριο και είναι μια ταπεινωτική άσκηση. Ο γραφικός μου χαρακτήρας είναι ευανάγνωστος κατά 60 τοις εκατό το πολύ. Το χέρι μου είναι υπερβολικά εγώ. Και, ειλικρινά, μου είναι λίγο απεχθές.

Όταν διαγνώστηκα με τη νόσο του Πάρκινσον, ένα σύμπτωμα που με ταπείνωσε ιδιαιτέρως ήταν η αποσύνθεση του γραφικού μου χαρακτήρα. Πάντα απολάμβανα να γράφω σε σημειωματάρια, βουνά από δαύτα, μέρα με τη μέρα, χρόνο με τον χρόνο. Τώρα οι όρθιες πινελιές λυγίζουν ή σπάνε ή ξεφεύγουν προς κάθε κατεύθυνση, τα φωνήεντα συρρικνώνονται σε κηλίδες, η κλίση χάνει τη γωνία της, όλα μοιάζουν ντροπιαστικά. Σβήνω ολόκληρες παραγράφους από ντροπή.

Είναι δύσκολο να περιγράψω ή να εξηγήσω την ντροπή του κακού γραφικού χαρακτήρα. Ο κακός γραφικός χαρακτήρας είναι άσχημος. Επίσης, δεν είναι αυθεντικός. Με την έννοια ότι δεν είσαι πλέον εσύ.

Το Πάρκινσον είναι μια ασθένεια που απενεργοποιεί ορισμένα γονίδια στα κύτταρα του εγκεφάλου, κανείς δεν ξέρει γιατί. Μ’ αυτόν τον τρόπο πολλές σωματικές και κάποιες γνωστικές λειτουργίες αναστέλλονται ή συνθλίβονται.

Ο εγκέφαλος έχει τον δικό του γραφικό χαρακτήρα ο οποίος εξαρτάται από μια συγκεκριμένη πρωτεΐνη. Μπορώ να φανταστώ το φτωχό μου μυαλό να σηκώνει τα χέρια ψηλά με απόγνωση όταν βλέπει όλη την πρωτεΐνη της καλής γραφής να έχει χαθεί ή να έχει μεταλλαχθεί σε χάος.

Πόση διαφορά υπάρχει μεταξύ του γραφικού χαρακτήρα του Τζον Κιτς σε επιστολές ή σημειώσεις για ένα ποίημα και των «αντιγράφων» που έκανε για εκδότες ή φίλους. Μελετώ αυτήν τη διαφορά. Λέω στον εαυτό μου: «είναι απλώς θέμα προσοχής – γύρισε τη σελίδα, δώσε προσοχή, δοκίμασε ξανά». Προσπαθώ ξανά. Μάταια. Η ζωή γλιστράει ακόμη ένα σκαλοπάτι προς τη βαρβαρότητα.

Η ζωή δεν είναι πλέον δίκαιη!

Ο γραφικός χαρακτήρας είναι ένα σημάδι από μέσα μου που βγάζω προς τα έξω, συχνά με σκοπό να δείξω, να πω, να επικοινωνήσω.

Η γραφολογία είναι η μελέτη του γραφικού χαρακτήρα ως ένδειξη για την ανάλυση του χαρακτήρα. Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι δεν αποτελεί μια σωστή ένδειξη.

Γραφική αποσύνθεση: τρομακτική επίσης ως εικόνα της γνωστικής κατάρρευσης που είναι άλλο ένα σταδιακό αποτέλεσμα της νόσου του Πάρκινσον. Ασάφεια, λήθη, ασυνέχεια, κενά και ρωγμές, επιβραδύνσεις, στάσεις. Όταν οι κριτικοί κάνουν λόγο για το «ύστερο ύφος» του Μπετόβεν ή του Μποντλέρ, εννοούν τα σημάδια στο χαρτί ως ένδειξη της στοιχειωμένης ομίχλης στο μυαλό;    

«Στην ιστορία της τέχνης, τα ύστερα έργα είναι οι καταστροφές», γράφει ο Αντόρνο στα Δοκίμια για τη μουσική.

Γραφολογικά μιλώντας, η τέχνη του Σάι Τουόμπλι αποτελεί παρέκκλιση από τον κανόνα. Οι πίνακές του περιλαμβάνουν χειρόγραφες λέξεις χαραγμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να μην προσφέρουν κανένα στοιχείο για τον ίδιο, τον χαρακτήρα του ή την εσωτερική του κατάσταση. Γραφή προχειρογραμμένη, άκομψη, νωθρή, άχαρη –  το χέρι δεν είναι κανενός, ή είναι οποιουδήποτε, ή είναι ένα μυθικό χέρι ή απλώς ένα στίγμα που έμεινε από κάτι που γράφτηκε εκεί πριν. Ένα σημάδι χωρίς πρόσωπο. Χωρίς ντροπή.

Οι νευρολόγοι φαίνονται να πιστεύουν πλέον ότι ο εγκέφαλος είναι πλαστικός και ότι ορισμένες δραστηριότητες μπορούν να τον επανασυνδέσουν, δημιουργώντας νέους νευρώνες που αντικαθιστούν τους χαμένους ή διεγείροντας νευρώνες που έχουν μείνει αδρανείς ή αργοί. Συνιστάται η πυγμαχία. Πηγαίνω σε ένα μάθημα πυγμαχίας τρεις φορές την εβδομάδα. Όλοι στην τάξη έχουν Πάρκινσον, με ποικίλους βαθμούς βλάβης.

Σε ένα ορισμένο σημείο κάθε μαθήματος ο εκπαιδευτής φωνάζει: «Φορέστε τα γάντια!». Σπεύδουμε στα ντουλάπια για τα γάντια του μποξ. Το πρώτο γάντι είναι εύκολο να το φορέσεις. Για το δεύτερο πρέπει να ζητήσεις βοήθεια. «Μη χρησιμοποιείτε τα δόντια σας!» φωνάζει ο εκπαιδευτής. Ενδιαφέρον στοιχείο: είναι αδύνατο να φέρεις στον νου τη μαύρη πόρτα την ώρα που κάποιος σου φοράει γάντια πυγμαχίας.

Όταν προσπαθώ να εκτελέσω μια περίπλοκη κίνηση, όπως ο συνδυασμός ένα-δύο-τέσσερα-πέντε στην πυγμαχία (αριστερό ντιρέκτ, δεξί κροσέ, δεξί hook, αριστερό άπερκατ), νιώθω τους νευρώνες στον εγκέφαλό μου να μοχθούν και να αγωνίζονται. Ναι, το νιώθω. Τώρα νομίζετε ότι είμαι τρελή. Συγγνώμη, «νευρολογικά διαφορετική».

Προσπαθώντας να σταθεί κανείς απέναντι σε ένα ρεύμα που δεν σταματά ποτέ να την τραβάει: τα βιβλία μου λένε να δίνω συνειδητή, συνεχή προσοχή σε ενέργειες όπως το περπάτημα, το γράψιμο, το βούρτσισμα των δοντιών μου, αν θέλω να αναστείλω ή να καθυστερήσω την κατάρρευση των νευρώνων στον εγκέφαλο. Είναι δύσκολο να ζεις μέσα σε μια διαρκή προσπάθεια. Είναι δύσκολο να ζεις μέσα στον όρο «εκφυλιστική νόσος», που σημαίνει ότι, όσο κι αν αγωνίζομαι, δεν κερδίζω.

Φυσικά οι πάντες αγωνίζονται σε όλη τους τη ζωή. Και κανείς δεν κερδίζει ενάντια στη θνητότητα. Αλλά υπάρχει διαφορά ανάμεσα στο να αγωνίζεσαι (φερ’ ειπείν) να μάθεις αρχαία ελληνικά ή να καθαρίσεις ένα σπίτι και στο να αγωνίζεσαι να δίνεις μικροσκοπική προσοχή σε κάθε στιγμή μιας σωματικής πράξης.

Γράφω αυτό το κείμενο με στυλό σε ένα σημειωματάριο και είναι μια ταπεινωτική άσκηση. Ο γραφικός μου χαρακτήρας είναι ευανάγνωστος κατά 60 τοις εκατό το πολύ. Το χέρι μου είναι υπερβολικά εγώ. Και, ειλικρινά, μου είναι λίγο απεχθές.

Ας κρατήσουμε όμως έναν πιο ελαφρύ τόνο για το τέλος. Ο Ρολάν Μπαρτ μπορεί να βοηθήσει ίσως.

Περιγράφοντας την άτακτη χροιά του χεριού του Τουόμπλι, ο Μπαρτ παρατηρεί την ελαφρότητά του, την τάση του να διαγράφει σταδιακά τον εαυτό του και να σβήνει μέσα σε έναν ατμό αθωότητας. Θαυμάζει την παρόρμησή του «να συνδέσει σε μια ενιαία κατάσταση ό,τι εμφανίζεται και ό,τι εξαφανίζεται –  [όχι] να διαχωρίσει την έξαρση της ζωής από το φόβο του θανάτου [αλλά] να παράγει ένα ενιαίο συναίσθημα: ούτε Eros ούτε Thanatos, αλλά Ζωή-Θάνατος, σε μια ενιαία σκέψη, σε μια ενιαία χειρονομία» – σε ένα ενιαίο τρέμουλο;

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μάικλ Τζ. Φοξ: «Είσαι τόσο άρρωστος όσο τα μυστικά σου»

Οθόνες / Μάικλ Τζ. Φοξ: «Είσαι τόσο άρρωστος όσο τα μυστικά σου»

Πώς διατηρεί κανείς την αισιοδοξία του καθώς τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο; Το ντοκιμαντέρ για τον αγαπημένο ηθοποιό και την ζωή του υπό το βάρος του Πάρκινσον, δίνει κάποιες απαντήσεις.
THE LIFO TEAM
Ελίζα Κονοφάγου: «Ελπίζουμε ότι σύντομα θα θεραπεύσουμε Αλτσχάιμερ και Πάρκινσον»

Άκου την επιστήμη / Ελίζα Κονοφάγου: «Ελπίζουμε ότι σύντομα θα θεραπεύσουμε Αλτσχάιμερ και Πάρκινσον»

Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συνομιλεί με την καθηγήτρια Βιοϊατρικής Μηχανικής και Ραδιολογίας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης και διευθύντρια του Εργαστηρίου Υπερήχων και Ελαστικής Απεικόνισης. Μια συζήτηση για την έγκαιρη διάγνωση και την πορεία των ερευνών σε ασθένειες όπως το Αλτσχάιμερ και το Πάρκινσον, την κατασκευή νανομπότ-γιατρών αλλά και τις προκλήσεις της επιστήμης σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ