Μάικλ Τζ. Φοξ: «Είσαι τόσο άρρωστος όσο τα μυστικά σου»

Μάικλ Τζ. Φοξ: «Είσαι τόσο άρρωστος όσο τα μυστικά σου» Facebook Twitter
Καμιά διασημότητα και κανένα χρήμα δεν μπορεί να αλλάξει τις εκδηλώσεις της εκφυλιστικής νευρολογικής πάθησής του, γνωστής ως νόσο του Πάρκινσον.
0

ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ, ΗΤΑΝ ΜΟΝΟ το μικρό δάχτυλο του Μάικλ Τζ. Φοξ που φτερούγιζε. Χρόνια αργότερα, ολόκληρο το πάνω μέρος του σώματός του πήγαινε διαρκώς μπρος-πίσω. Τώρα, στα 61 του, παλεύει να περπατήσει στο δρόμο χωρίς να πέσει. Καμιά διασημότητα και κανένα χρήμα δεν μπορεί να αλλάξει τις εκδηλώσεις της εκφυλιστικής νευρολογικής πάθησής του, γνωστής ως νόσο του Πάρκινσον. Ο Μάικλ Τζ. Φοξ σπάει τακτικά κάπποιο κόκαλο: στο χέρι του, στο μπράτσο του, στο πρόσωπό του. «Αυτό το παιχνίδι είναι χαμένο», του είπε κάποτε ένας γιατρός.

Με αυτή την περιγραφή, το «Still: A Michael J. Fox Movie», ένα νέο ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τη μάχη του Φοξ με το Πάρκινσον, ακούγεται καταθλιπτικό. Δεν είναι. Από την άλλη, το ντοκιμαντέρ, που κάνει πρεμιέρα στο Apple TV+ αυτή την Παρασκευή, δεν ανήκει ούτε στην κατηγορία των λεγόμενων «εμψυχωτικών» ταινιών.

Επιδιώκει επίσης να απαντήσει σε ένα από τα πιο ακανθώδη ερωτήματα της ζωής: Πώς διατηρεί κανείς την αισιοδοξία σου καθώς τα πράγματα πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο;

Το Still είναι γεμάτο νοσταλγία και μοντάζ και βροντερή μουσική της δεκαετίας του '80, αλλά είναι επίσης ένα πορτρέτο της ανθεκτικότητας, απεικονίζοντας τον βαρύ φόρο που πληρώνει εξαιτίας της το μυαλό και το σώμα. Η ταινία δεν θέλει ο θεατής να νιώσει άσχημα για τον Φοξ, αλλά να σκεφτεί απλώς πόσο δεδομένη θεωρεί την ικανότητά του να πλένει τα δόντια του ή να κρατά ένα ποτήρι.

Επιδιώκει επίσης να απαντήσει σε ένα από τα πιο ακανθώδη ερωτήματα της ζωής: Πώς διατηρεί κανείς την αισιοδοξία σου καθώς τα πράγματα πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο;

Ο Φοξ ήταν μόλις 23 ετών όταν γύρισε το «Επιστροφή στο μέλλον». Η διάγνωσή του θα ερχόταν έξι χρόνια αργότερα. Ο ίδιος θα προσπαθούσε να αποκρύψει τα συμπτώματά του για άλλα επτά. Καθ' όλη τη δεκαετία του '90, γύριζε σκηνές παίζοντας με ένα στυλό, τρίβοντας το ρολόι του ή βάζοντας διακριτικά το ένα του χέρι στην τσέπη. Εκτός κάμερας, προσπαθούσε να αποστασιοποιηθεί με κάθε τρόπο: έπινε υπερβολικά, κατάπινε χάπια με το κιλό. Η απόκρυψη της διάγνωσής του δεν ήταν απλώς μια εκδήλωση ντροπής, αλλά μια μέθοδος επιβίωσης για να συνεχίσει να εργάζεται σε μια βιομηχανία διαβόητη για τις διακρίσεις της εις βάρος των ατόμων με σωματικές αναπηρίες. Τελικά, αποτοξινώθηκε και το 1998 δημοσιοποίησε την κατάστασή του, ως μέρος της διαδικασίας συμφιλίωσης με αυτό που συνέβαινε στο σώμα του.

Η μαύρη αλήθεια είναι ότι η καθημερινή ζωή του Φοξ με τη νόσο, όπως και όλων των ανθρώπων που πάσχουν από αυτή, γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Η ευγνωμοσύνη του μπορεί να αυξάνεται με την ηλικία, το ίδιο συμβαίνει όμως και με την απογοήτευσή του. Ο Φοξ είχε πάντα έναν φυσικό κωμικό συγχρονισμό και παραμένει εξαιρετικά πνευματώδης, ακόμη και αν η συγκεχυμένη ομιλία του καθιστά όλο και δυσκολότερο να εκφραστούν ιδανικά κάποιες υπέροχες ατάκες του. Για τις ανάγκες της ταινίας, ο Φοξ συμμετείχε στη διάρκεια ενός έτους σε επτά συνεδρίες συνεντεύξεων μπροστά στην κάμερα. Από την αρχή μέχρι το τέλος, μπορεί ακόμα να ακούσει κανείς στο πίσω μέρος του λαιμού του Φοξ, εκείνο το προσιτό παιδί της διπλανής πόρτας που αγαπήσαμε στα ‘80s, ακόμα και όταν καταπίνει τα λόγια του. Συχνά επίσης στην ταινία γίνεται λόγος για το βάρος που πέφτει στην άμεση οικογένεια των ατόμων με τέτοιες παθήσεις – άλλο ένα ακανθώδες θέμα που συχνά παρακάμπτεται σε τέτοιου είδους ταινίες

Για περισσότερες από δύο δεκαετίες, ο Φοξ χρησιμοποιεί την ιστορία της ζωής του για να τραβήξει την προσοχή και τις χορηγίες σε ζητήματα που αφορούν τη νόσο του Πάρκινσον. Σε ένα πιο προσωπικό επίπεδο, φαίνεται να απεχθάνεται την ιδέα να τον βλέπουν ως μια κινούμενη «φιλανθρωπική περίπτωση». Παρ' όλα αυτά, παραμένει το «πρόσωπο» αυτής της ασθένειας, και το ίδρυμά του έχει χρηματοδοτήσει πρωτοποριακές έρευνες που μπορεί μια μέρα να οδηγήσουν σε μια επιτυχημένη ή ακόμη και οριστική θεραπεία. «Είσαι τόσο άρρωστος όσο τα μυστικά σου», λέει π Μάικλ Τζ. Φοξ κάποια στιγμή στην ταινία. Ο ίδιος κατανοεί την ανάγκη του κοινού για μια θετική αφήγηση. Θα μπορούσε να επιτευχθεί τέτοια πρόοδος χωρίς έναν τόσο συμπαθή πρωταγωνιστή;

STILL: A Michael J. Fox Movie – Official Trailer | Apple TV+

Πηγή: The Atlantic  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ