Το αμερικανικό υπουργείο Εμπορίου θέλει να φέρει νέους περιορισμούς στην εισαγωγή κινεζικών τεχνολογιών, αποσκοπώντας στον ολικό αποκλεισμό των κινεζικών οχημάτων από τους αμερικανικούς δρόμους.
Η κίνηση αυτή συμβαδίζει με την γενικότερη κατεύθυνση της κυβέρνησης Μπάιντεν απέναντι στην Κίνα, την οποία θεωρεί βασική απειλή για την ασφάλεια των ΗΠΑ. Ως προς τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι Αμερικανοί εκφράζουν ανησυχία για τα δεδομένα που αυτές μπορούν να συλλέξουν, όπως η τοποθεσία ή οι συνήθειες των οδηγών. Βέβαια, υπάρχει και το πιο «δυστοπικό» σενάριο, στο οποίο η Κίνα ελέγχει εξ αποστάσεως εκατομμύρια αυτοκίνητα ανά της ΗΠΑ, έχοντας την ικανότητα να προκαλέσει το χάος.
Στην θεωρία, στον νέο νομικό κώδικα θα υπάρχουν και εξαιρέσεις, για κινεζικές εταιρείες που οικειοθελώς υπάγονται σε λογιστικούς-και όχι μόνο-ελέγχους. Όμως οι Αμερικανοί ιθύνοντες δείχνουν πεπεισμένοι ότι οι εξαιρέσεις θα αποτελούν την συντριπτική μειοψηφία.
«Αυτή την στιγμή, αναμένουμε τα κινεζικά οχήματα να επηρεαστούν από τους περιορισμούς», εκμυστηρεύτηκε στους Financial Times ένας υψηλόβαθμος αξιωματούχος της αμερικανικής κυβέρνησης. Η απαγόρευση θα αφορά επίσης και τις τεχνολογίες software και hardware από την Ρωσία, για τους ίδιους λόγους.
Στην πράξη, η απαγόρευση αυτή πρόκειται περισσότερο για προληπτικό μέτρο, καθώς ούτε οι κινεζικές, ούτε οι ρωσικές εταιρείες έχουν καταφέρει να εισχωρήσουν στην αμερικανική αγορά αυτοκινήτων. Ωστόσο, στην Ευρώπη, όλο και περισσότερα οχήματα κινεζικής προέλευσης κάνουν την εμφάνιση τους, προκαλώντας ανησυχία στην άλλη μεριά του Ατλαντικού.
Η Τζίνα Ρεϊμόντο, Γραμματέας εμπορίου των ΗΠΑ, χαρακτήρισε την Ευρώπη ως παράδειγμα προς αποφυγή, υπογραμμίζοντας το μέγεθος του κινδύνου που προβάλουν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
«Γνωρίζουμε πώς δουλεύουν οι Κινέζοι, δίνουν επιχορηγήσεις, οπότε εμείς δεν θα περιμένουμε μέχρι οι δρόμοι μας να έχουν γεμίσει κινεζικά αυτοκίνητα, το ρίσκο είναι πολύ μεγάλο».
Στόχος της κυβέρνησης Μπάιντεν είναι να κατοχυρώσει την απαγόρευση των κινεζικών τεχνολογιών από τα αυτοκίνητα πριν το τέλος της θητείας της, ενώ εξετάζονται και παρόμοια μέτρα για άλλες βιομηχανίες.
Όπως εξήγησε ο Αμερικανός σύμβουλος εθνικής ασφαλείας, Τζέικ Σάλιβαν, «Έχουμε ήδη απτά στοιχεία ότι η Κίνα έχει τοποθετήσει κακόβουλο λογισμικό σε αμερικανικές υποδομές κριτικής σημασίας, με σκοπό να προκαλέσει αναταραχές και σαμποτάζ».
Με πληροφορίες από Financial Times