Managing up: Η πιο σημαντική επαγγελματική δεξιότητα για το 2025

Managing up: Η πιο σημαντική επαγγελματική δεξιότητα για το 2025 Facebook Twitter
Οι περισσότεροι επαγγελματίες καταναλώνουν πολλή φαιά ουσία για τη διαχείριση των εργασιακών σχέσεων.
0

ΕΧΕΤΕ ΠΙΑΣΕΙ ΠΟΤΕ τον εαυτό σας να ξαγρυπνάει τη νύχτα, ξαναγράφοντας νοερά εκείνο το email που στείλατε στο αφεντικό σας; Ή να κάνετε πρόβες για το πώς θα χειριστείτε την αυριανή δύσκολη συζήτηση για μια ακόμη προθεσμία που δεν τηρήθηκε;

Ίσως να παίρνετε αμυντική στάση όταν το αφεντικό σας σάς πετάει απροσδόκητα σχόλια. Ίσως δυσκολεύεστε να ζητήσετε αυτό που χρειάζεστε − είτε πρόκειται για πόρους, είτε για ευελιξία στις προθεσμίες, είτε για παραπάνω υποστήριξη.

Δεν είστε οι μόνοι. Οι περισσότεροι επαγγελματίες καταναλώνουν πολλή φαιά ουσία για τη διαχείριση των εργασιακών σχέσεων, ειδικά με τους ανώτερούς τους.

Και ποιες είναι οι συνήθεις συμβουλές; Δουλέψτε την αυτοπεποίθησή σας∙ δώστε μεγαλύτερη βάση στην αυτοφροντίδα∙ να είστε πιο ευγενικοί με τον εαυτό σας. Άλλωστε, όταν πρόκειται να εξελιχθούμε και να βρούμε την ευτυχία στη δουλειά, οι περισσότεροι από εμάς τείνουμε να επικεντρωνόμαστε στη βελτίωση των δικών μας σκέψεων και συναισθημάτων.

Το managing up ορίζεται ως η στρατηγική διαχείριση των σχέσεων με εκείνους που έχουν περισσότερη εξουσία από εσάς, δηλαδή με τα αφεντικά σας.

Αν και αυτή η εσωτερική δουλειά είναι πολύτιμη, δεν είναι αρκετή, γιατί η επιτυχία απαιτεί κάτι πολύ παραπάνω από τη διαχείριση της δικής σας ψυχολογίας. Η ικανότητά σας να πείθετε, να φέρνετε αποτελέσματα αλλά και να βρίσκετε ψυχική ηρεμία στην εργασία σας εξαρτάται και από την ικανότητά σας να διαχειρίζεστε την ψυχολογία των άλλων. Κάθε μέρα πρέπει να ξεδιαλύνετε έναν πολύπλοκο ιστό διαπροσωπικών δυναμικών:

• τα επίπεδα άγχους του αφεντικού σας

• τις προτιμήσεις και τα πράγματα που ενοχλούν τα ανώτερα στελέχη

• τις δυναμικές εξουσίας στις συσκέψεις

• τους άγραφους κανόνες του χώρου εργασίας σας

Όταν δεν ξέρετε πώς να διαχειριστείτε αποτελεσματικά όλες αυτές τις παραμέτρους, καταλήγετε να σκέφτεστε υπερβολικά κάθε αλληλεπίδραση, να χάνετε ευκαιρίες επειδή δεν είστε σίγουροι πώς να τοποθετηθείτε και να νιώθετε εγκλωβισμένοι παρά το γεγονός ότι κάνετε εξαιρετική δουλειά.

Αυτό δεν συμβαίνει επειδή σας λείπει η αυτοπεποίθηση. Δεν συμβαίνει επειδή είστε πολύ ευαίσθητοι ή επειδή πρέπει να «σκληραγωγηθείτε». Και σίγουρα δεν είναι επειδή κάνετε κάτι λάθος. Συμβαίνει επειδή κανείς δεν σας δίδαξε ποτέ την πιο ουσιαστική επαγγελματική δεξιότητα: το managing up.

Γιατί το managing up είναι η πιο πολύτιμη εργασιακή δεξιότητα

Το managing up ορίζεται ως η στρατηγική διαχείριση των σχέσεων με εκείνους που έχουν περισσότερη εξουσία από εσάς, δηλαδή με τα αφεντικά σας.

Όταν ακούτε managing up, μπορεί να σκέφτεστε ξεπερασμένες συμβουλές από τη δεκαετία του 1980 σχετικά με κολακείες και με το να γνωρίζετε πώς πίνει τον καφέ του το αφεντικό σας. Αλλά στο σημερινό ολοένα και πιο πολύπλοκο εργασιακό περιβάλλον, το managing up έχει γίνει πιο απαραίτητο από ποτέ. Με αυτό το σημαντικό σύνολο δεξιοτήτων θα πετύχετε περισσότερη επαγγελματική ελευθερία, εξουσία και αυτοπεποίθηση.

Το «χάσμα ορατότητας» διευρύνεται

H υβριδική εργασία ήρθε για να μείνει, όμως έτσι έχουμε λιγότερες ευκαιρίες να καλλιεργήσουμε σχέσεις με τους υπεύθυνους για τη λήψη των αποφάσεων. Πάνε οι μέρες των περιστασιακών συνομιλιών στο ασανσέρ ή των αυθόρμητων συζητήσεων την ώρα που φτιάχνατε καφέ, όπου μπορούσατε να χτίσετε φυσικά τις σχέσεις σας με τους ανώτερους. Οι συναντήσεις στους διαδρόμους έχουν αντικατασταθεί από προγραμματισμένες συναντήσεις μέσω Zoom και ασύγχρονα μηνύματα, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολο το να αναδείξετε τη στρατηγική σας σκέψη ή να οικοδομήσετε το είδος της εμπιστοσύνης που οδηγεί σε μεγαλύτερες ευκαιρίες για σας. Αυτό το κενό ορατότητας δυσχεραίνει ιδιαίτερα την κατάσταση όταν ανταγωνίζεστε με άλλους για επιπλέον πόρους, όταν υπερασπίζεστε την ομάδα σας ή όταν ετοιμάζεστε να ζητήσετε προαγωγή.

Όταν το αφεντικό σας σάς βλέπει μόνο στις ενημερώσεις για την πορεία των project και στα meeting για να δώσετε αναφορά, χάνει τις λεπτές αποχρώσεις της συνεισφοράς σας που σας κάνουν πολύτιμους. Δεν βλέπει πώς καθοδηγείτε τα νεότερα μέλη της ομάδας, πώς αποκλιμακώνετε τις συγκρούσεις ή πώς εντοπίζετε τα προβλήματα πριν γίνουν κρίσεις.

Γι’ αυτό το managing up δεν έχει να κάνει μόνο με το να κάνετε καλή δουλειά − έχει να κάνει με τη στρατηγική επικοινωνία της συνολικής απόδοσής σας και με το να αξιοποιείτε κάθε αλληλεπίδραση, όσο σύντομη ή φαινομενικά συνηθισμένη κι αν είναι, για να καλλιεργήσετε την επιρροή σας.

Είτε πρόκειται για τη μετατροπή ενός γρήγορου μηνύματος σε ευκαιρία επίδειξης στρατηγικής σκέψης, είτε για τη χρήση της περιορισμένης προσωπικής σας επαφής με τους ανώτερους για τη δημιουργία βαθύτερων επαγγελματικών σχέσεων, κάθε σημείο επαφής μαζί τους γίνεται ευκαιρία να διαμορφώσετε τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται και εκτιμούν τη συμβολή σας οι υπεύθυνοι για τη λήψη των αποφάσεων.

Οι επικεφαλής είναι πιο αγχωμένοι και αφηρημένοι από ποτέ 

Διευθύνουν πολλές διαφορετικές ομάδες, συχνά σε διαφορετικές χρονικές ζώνες. Αντιμετωπίζουν συνεχείς αναδιοργανώσεις, αλλαγές προτεραιοτήτων και πίεση από τους από πάνω. Όλο αυτό το άγχος και η αβεβαιότητα φτάνει σε εσάς.

- Το ημερολόγιο του αφεντικού σας είναι γεμάτο με απανωτές συσκέψεις, οπότε εσείς λαμβάνετε ασαφή ανατροφοδότηση με βιαστικά μηνύματα.

- Οι συζητήσεις για τις στρατηγικές σας αντικαθίστανται από συσκέψεις-αστραπή, όπου προσπαθείτε να αναφέρετε βιαστικά όλα τα θέματα που έχετε στη λίστα σας.

- Η συζήτηση για την προαγωγή σας αναβάλλεται συνεχώς. Τα αιτήματά σας παραμένουν σε εκκρεμότητα επειδή το αφεντικό σας «πρέπει να το σκεφτεί περισσότερο».

Η επιτυχία σας, η ψυχική σας ηρεμία και η επαγγελματική σας ευτυχία δεν εξαρτώνται πλέον μόνο από την απόδοσή σας − εξαρτώνται από την ικανότητά σας να αποσπάτε σαφείς οδηγίες όταν το αφεντικό σας έχει το μυαλό του αλλού∙ να κάνετε τις ιδέες σας να ακουστούν όταν όλοι είναι πνιγμένοι∙ να εξασφαλίζετε πόρους όταν ο προϋπολογισμός είναι μικρός∙ να μετατρέπετε την περιστασιακή εργασία από το σπίτι σε μόνιμη κατάσταση.

Η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να χειριστεί τις ανθρώπινες σχέσεις

Γίνεται κάθε μέρα καλύτερη σε χρήσιμες δεξιότητες όπως η συγγραφή κώδικα, η ανάλυση δεδομένων, η σύνταξη εγγράφων. Έτσι, αυτό που θα κάνει εσάς να ξεχωρίζετε πλέον δεν θα είναι μόνο η κατάρτισή σας. Θα είναι η ικανότητά σας να επικοινωνείτε και να διαχειρίζεστε πολύπλοκες ανθρώπινες σχέσεις.

Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να γράψει μια αναφορά, αλλά δεν μπορεί να διαβάσει τα σήματα μη λεκτικής επικοινωνίας που στέλνει το αφεντικό σας σε μια συνάντηση. Μπορεί να αναλύσει δεδομένα, αλλά δεν μπορεί να πείσει έναν σκεπτικιστή ανώτερο να ρισκάρει με την καινοτόμο ιδέα σας. Μπορεί να προγραμματίσει συναντήσεις, αλλά δεν μπορεί να οικοδομήσει το είδος της σχέσης που μετατρέπει το αφεντικό σας στον μεγαλύτερο υποστηρικτή σας.

Η ικανότητα να χειρίζεστε τις πολύπλοκες ανθρώπινες δυναμικές, να καλλιεργείτε στρατηγικές σχέσεις και να επηρεάζετε τους υπεύθυνους για τη λήψη των αποφάσεων γίνεται το καθοριστικό στοιχείο διαφοροποίησης στην εξέλιξη της καριέρας σας.

Τα πιο επιτυχημένα στελέχη της εταιρείας σας πιθανότατα δεν έχουν μόνο εξαιρετική γνώση του αντικειμένου αλλά και εξαιρετικές ικανότητες στην κατανόηση και τη διαχείριση των δυναμικών του εργασιακού περιβάλλοντος. Ξέρουν πότε να προωθήσουν τις ιδέες τους και πότε να συγκρατηθούν, πώς να διαμορφώνουν τις προτάσεις τους έτσι ώστε να πείθουν τα διάφορα ενδιαφερόμενα μέρη και πώς να δημιουργούν συνασπισμούς υποστήριξης για τις πρωτοβουλίες τους.

Το «αφεντικό» σας δεν είναι πλέον μόνο ένα άτομο

Στον σημερινό εταιρικό κόσμο πρέπει να διαχειρίζεστε διαρκώς τις σχέσεις σας με πολλά διαφορετικά ενδιαφερόμενα μέρη. Η επιτυχία σας δεν εξαρτάται πλέον από ένα μόνο άτομο. Σίγουρα, ο αμέσως ανώτερός σας είναι πολύ σημαντικός, αλλά πλέον είναι πολλοί εκείνοι που επηρεάζουν τη δουλειά σας. Για παράδειγμα, ο πελάτης του οποίου τα σχόλια διαμορφώνουν τη φήμη σας, ο αντιπρόεδρος που χειρίζεται τον προϋπολογισμό του έργου, ακόμη και εκείνος ο συνάδελφος σε άλλο τμήμα του οποίου την υποστήριξη χρειάζεστε. Καθένας από αυτούς τους ανθρώπους έχει τον δικό του τρόπο εργασίας και τη δική του ιδέα για το πώς μοιάζει η επιτυχία. Η επιτυχία προϋποθέτει την κατανόηση αυτών των περίπλοκων δυναμικών εξουσίας και τη γνώση του πώς να τις χειρίζεστε αποτελεσματικά.

Αυτό κάνει και την επίτευξη αποτελεσμάτων πιο περίπλοκη από ποτέ. Μπορεί να έχετε την πλήρη υποστήριξη του προϊσταμένου σας για μια ιδέα, αλλά χωρίς την αποδοχή από τον διευθυντή, δεν πρόκειται να προχωρήσει. Μπορεί να τα καταφέρνετε με τον διευθυντή σας, αλλά αν ο ανώτερος ενδιαφερόμενος δεν είναι ευχαριστημένος, αυτό μπορεί να δυσκολέψει την προαγωγή σας.

Ο νέος κόσμος της εργασίας

Ο κόσμος της εργασίας δεν γίνεται απλούστερος. Οι μέρες που είχαμε μόνο ένα αφεντικό ή μια ξεκάθαρη πορεία προς την επιτυχία έχουν παρέλθει. Σε αυτήν τη νέα πραγματικότητα, το managing up δεν είναι απλώς μια ακόμη δεξιότητα − είναι το ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα.

Δεν μπορείτε να ελέγξετε πότε το αφεντικό σας θα σας φορτώσει ένα project της τελευταίας στιγμής ή πότε ο ανώτερός σας θα λάβει αποφάσεις χωρίς να σας συμβουλευτεί, αλλά μπορείτε να ελέγξετε απόλυτα τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεστε αυτές τις καταστάσεις. Το μέλλον ανήκει σε εκείνους που μπορούν να χειριστούν τις πολύπλοκες δυναμικές του εργασιακού χώρου με επιδεξιότητα και στρατηγική.

Living
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πάνω από το 60% των θέσεων εργασίας θα απαιτούν εξειδικευμένες ψηφιακές δεξιότητες ως το 2030

Ελλάδα / Πάνω από το 60% των θέσεων εργασίας θα απαιτούν εξειδικευμένες ψηφιακές δεξιότητες ως το 2030

Αλλάζουν τα δεδομένα της επαγγελματικής κατάρτισης και προώθησης στην απασχόληση - Τα στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Εταιρειών Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης
LIFO NEWSROOM
Αγορά εργασίας: Γιατί οι επιχειρήσεις έχουν έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού;

Good Business Directory Vol.5 / Αγορά εργασίας: Γιατί οι επιχειρήσεις έχουν έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού;

Κορυφαίοι ακαδημαϊκοί, στελέχη του επιχειρηματικού κόσμου και νέοι εξηγούν τις αιτίες αυτού του μεγάλου προβλήματος, τις προεκτάσεις και τις πιθανές λύσεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Millennials και Gen Zers αναζητούν το ιδανικό workplace το 2025

Living / Το ιδανικό εργασιακό περιβάλλον του 2025: Τι ψάχνουν οι Millennials και οι GenZers;

Οι διαφορετικές γενιές που κυκλοφορούν τα τελευταία χρόνια στην αγορά εργασίας περιγράφουν τις συνθήκες που θα τους έκαναν να νιώθουν τη δουλειά τους περισσότερο σαν το σπίτι τους.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Γιατί συχνά νιώθουμε μεγαλύτερη νοσταλγία για τις δυσκολίες παρά για τις χαρές;

Living / Γιατί συχνά νιώθουμε μεγαλύτερη νοσταλγία για τις δυσκολίες παρά για τις χαρές;

Οι άνθρωποι έχουν την τάση να βλέπουν «με ροζ γυαλιά» ακόμα και τις πιο αντίξοες περιόδους της ζωής τους, ακόμα κι αν πρόκειται για συνθήκες οικονομικής ύφεσης, πανδημίας ή πολέμου.
THE LIFO TEAM
O «ξαφνικός θάνατος» της εξ αποστάσεως εργασίας

Living / O «ξαφνικός θάνατος» της εξ αποστάσεως εργασίας

Στον απόηχο της πανδημίας, οι πολιτικές «εργασίας από το σπίτι» έμοιαζαν να δείχνουν τον δρόμο για τον χώρο εργασίας του μέλλοντος, αλλά πλέον οι αποκλειστικά remote θέσεις είναι είδος προς εξαφάνιση.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΗΣ
«Προτιμώ να δώσω τον σκύλο, παρά να είναι μαζί σου»: Όταν χωρίζεις (και) από το κατοικίδιό σου

Living / «Προτιμώ να δώσω τον σκύλο, παρά να είναι μαζί σου»: Όταν χωρίζεις (και) από το κατοικίδιό σου

Ποιο είναι το νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με τα ζώα συντροφιάς; Ιστορίες –με αίσιο και μη τέλος– για ανθρώπους που χώρισαν εκτός από τους συντρόφους τους και από το κατοικίδιό τους.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
ΕΠΕΞ CHECK «Ο τρόπος που βλέπω το ντύσιμο καθορίστηκε απ’ τον αυτισμό μου»

Living / «Δεν ήμουν το παράξενο παπί, απλώς δεν ήμουν ποτέ πάπια»: Όταν μια γυναίκα της μόδας διαγνώστηκε με αυτισμό στα 50

Για τη Ζ. τα ρούχα δεν είναι απλώς αισθητική επιλογή – είναι μια γλώσσα. Η διάγνωση της νευροδιαφορετικότητάς της την έκανε να ξαναδεί τη ζωή της, την αφοσίωσή της στα υλικά και την υφή τους μέσα από αυτό το πρίσμα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο μήνας μπαίνει, ο μισθός φεύγει: Tips και κόλπα για να εξοικονομήσετε χρήματα

Living / Ο μήνας μπαίνει, ο μισθός φεύγει: Tips και κόλπα για να εξοικονομήσετε χρήματα

Με αφορμή το ο νέο microtrend «no buy challenge» του TikTok, τέσσερις άνθρωποι εξιστορούν τι έκοψαν και πώς, για να εξοικονομήσουν χρήματα και να κάνουν τους μικρούς οικονομικούς τους στόχους πραγματικότητα.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ