Πέθανε ο θρύλος της τζαζ, Ornette Coleman

Πέθανε ο θρύλος της τζαζ, Ornette Coleman Facebook Twitter
0

Ο Ornette Coleman, o alto σαξοφωνίστας και συνθέτης που ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς και αδιαμφισβήτητους πρωτοπόρους της ιστορίας της σύγχρονης τζαζ, πέθανε σήμερα Τρίτη το πρωί στο Μανχάταν. Ήταν 85 ετών.

Τα αίτια του θανάτου του ήταν η καρδιακή προσβολή όπως είπε ένας εκπρόσωπος της οικογένειας του.

Οι New York Times τον τιμούν και αναγνωρίζουν την σπουδαιότητα του με ένα τεράστιο επικήδειο. Μερικά από  τα πιο σημαντικά σημεία:

"Ο Coleman άνοιξε τις πόρτες της τζαζ και βοήθησε στο να αλλάξει την πορεία της. Εξαιτίας του παραδείγματος του στα τέλη της δεκαετίας του 50 και του 60 η τζαζ έγινε λιγότερο δέσμια στους κανόνες της αρμονίας και του ρυθμού και απομακρύνθηκε από το Αμερικάνικό συνθετικό ρεπερτόριο.  Η δική του μουσική, τότε και αργότερα έγινε μια νέα μορφή υψηλού ενημερωτικού φολκ τραγουδιού: φαινομενικά απλές μελωδίες για μικρές ομάδες με μια διαισθητική, συλλογική γλώσσα, και μια στρατηγική για να μην παίζονται προκαθορισμένες ακολουθίες συγχορδιών .

Στην πρώιμη δουλειά του – ένα είδος προσωπικής απάντησης στον φίλο του και άλτο σαξοφωνίστα και πρωτοπόρο Charlie Parker -  καθόρισε την τζαζ και δημιούργησε μια σειρά από πρότυπα για τους μουσικούς της τζαζ του τελευταίου μισού αιώνα – αργότερα αμφισβήτησε τις προεκτάσεις γύρω από το είδος με τις δικές του ιδέες για την ενορχήστρωση, την διαδικασία και την τεχνική εμπειρογνωμοσύνη.

Ήταν επίσης περισσότερο εύγλωττος και θεωρητικός από τον John Coltrane, τον άλλο σπουδαίο πειραματιστή εκείνης της εποχής και έγινε γνωστός σαν ένας μουσικός-φιλόσοφος με ενδιαφέροντα στην μουσική πολύ ευρύτερα από το πλαίσιο μόνο της τζαζ. Τον θεωρούσαν σαν ένα έμφυτο αβαγκαρντίστα και συμβόλιζε την ανεξάρτητη θέληση της Αμερικής τόσο αποτελεσματικά όσο κάθε καλλιτέχνης του προηγούμενου αιώνα.

Λεπτός, Νότιος, γλυκομίλητος, ο κύριος Coleman έπαιξε ένα ζωντανό ρόλο στην πολιτισμική ζωή της Νέας Υόρκης. Πήγαινε σε πάρτι με ανοιχτόχρωμα σατέν κουστούμια. Τόσο εύθραυστος αλλά μπορούσε να προσελκύσει την προσοχή. Μιλούσε συχνά με μια μη συγκεκριμένη και μερικές φορές μπερδεμένη γλώσσα για την αρμονία και την οντολογία. Έγινε διάσημος για τις δηλώσεις του που πολλές φορές ήταν αφοπλιστικές με την φρεσκάδα και την διαύγεια τους που άρχιζαν να βγάζουν νόημα την δέκατη φορά που τις διάβαζες.

(σ.σ. η συνέντευξη που έδωσε στην Lifo το 2008 δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Τα περισσότερα από αυτά που έλεγε ακουγόντουσαν ακαταλαβίστικα αρχικά στο τηλέφωνο λόγω της περίεργης προφοράς του και της σιγανής φωνής του μέχρι που η επιμονή κατά την διάρκεια απομαγνητοφώνησης που έμοιαζε περισσότερο με παζλ έβγαλε καρπούς)

Κι όμως η μουσική του δεν ήταν τόσο λοξή. Στα καλύτερα της ήταν για όλους. Λίγοι ακροατές σήμερα θα αισθανθούν την ανάγκη να κατανοήσουν την απήχηση των πρώτων κομματιών του όπως το ‘Una Muy Bonita’ (λαμπερό, χοροπηδηχτό)και το ‘Lonely Woman’ (τραγικό, φλαμενκοειδές). Η πορεία του με τα άλμπουμ του στην Atlantic στην αρχή της καριέρας του – ειδικά τα  The Shape of Jazz to Come,” “Change of the Century” και “This Is Our Music”- προχώρησε από το σκεπτικισμό, την γελοιοποίηση και το πατρονάρισμα ώστε τελικά να γίνουν από τα σπουδαιότερα άλμπουμ στην ιστορία της τζαζ.

Η συνθετική φωνή του και η αίσθηση του αλληλεπιδραστικού παιξίματος του συγκροτήματος ήταν άθικτη από το 1959 και αυτή ήταν η στιγμή που τον άκουσε πραγματικά κάθε σημαντικός μουσικός της τζαζ στον κόσμο.  Έγραφε σύντομα μελωδικά σκετς σχεδόν πάντα σε μεγάλο κλειδί που θα μπορούσαν να ακούγονται σαν παιδικά κομμάτια,  σε έξοχες μπλουζ γραμμές. Με την βοήθεια του τρομπετίστα Don Cheery οργάνωσε την μπάντα του να φέρεται σαν ξεχωριστές καρδιές σε έναν ενιαίο οργανισμό.

 

Ο Randolph Denard Ornette Coleman  γεννήθηκε στις 9 Μαρτίου το 1930 κοντά στις πολλές γραμμές τρένου του Fort Worth. Σύμφωνα με διάφορες πηγές,  ο πατέρας του που πέθανε όταν ήταν 7 χρονών, ήταν εργάτης και μάγειρας και η μητέρα του η Ρόζα, υπάλληλος σε γραφείο κηδειών. Και οι δύο τους άρεσε να λέει ότι γεννήθηκαν την ημέρα των Χριστουγέννων. Πήγε στο ίδιο λύκειο με τρία  από τα μελλοντικά μέλη της μπάντας του  τον σαξοφωνίστα Dewey Redman και τους ντράμερ Charles Moffett και Ronald Shannon Jackson. Ήταν όμως ο bebop τενόρος σαξοφωνίστας που δεν άφησε δισκογραφική δουλειά πίσω του και που ο Coleman συχνά έλεγε ότι τον επηρέασε στο να παίζει τζαζ σαν μια ιδέα παρά σαν μια σειρά από μοτίβα". 

 

 

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ναός Οσίου Νικολάου Σικελιώτη

Πολιτισμός / Ναός Οσίου Νικολάου Σικελιώτη: Ένα σημαντικό μνημείο κινδυνεύει με κατάρρευση

Ένα θρησκευτικό, ιστορικό αλλά και αρχιτεκτονικό ορόσημο στους πρόποδες της Δίρφυος, έχει περιέλθει σε τραγική κατάσταση και αντιμετωπίζει πλήθος σοβαρών προβλημάτων.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Τζεμ Γιγίτ Ουζούμογλου: Ποιος είναι ο Τούρκος πρωταγωνιστής του Netflix που δεν μπορεί να ταξιδέψει στην Αθήνα

Πολιτισμός / Τζεμ Γιγίτ Ουζούμογλου: Ποιος είναι ο Τούρκος ηθοποιός του Netflix που δεν μπορεί να ταξιδέψει στην Αθήνα

Ο δημοφιλής Τούρκος ηθοποιός Τζεμ Γιγίτ Ουζούμογλου δεν θα εμφανιστεί στη θεατρική σκηνή της Αθήνας λόγω κρατικής λογοκρισίας και περιοριστικών όρων
LIFO NEWSROOM
«Δεν σιωπούμε» γράφει ο Τούρκος ηθοποιός που ακύρωσε εμφάνισή του σε ελληνικό θέατρο λόγω απαγόρευσης Ερντογάν

Πολιτισμός / «Δεν σιωπούμε» γράφει ο Τούρκος ηθοποιός που ακύρωσε εμφάνισή του σε ελληνικό θέατρο λόγω απαγόρευσης Ερντογάν

Ο ηθοποιός θα πρωταγωνιστούσε στα «Σκυλιά» του Ανέστη Αζά αλλά συνελήφθη για «υποκίνηση μίσους» κατά του Ερντογάν και αφέθηκε ελεύθερος υπό όρους
LIFO NEWSROOM
«Όσα Παίρνει ο Άνεμος»: Φωτογραφίες από τις τελευταίες πρόβες λίγο πριν την πολυαναμενόμενη πρεμιέρα

Πολιτισμός / «Όσα Παίρνει ο Άνεμος»: Φωτογραφίες από τις τελευταίες πρόβες λίγο πριν την πολυαναμενόμενη πρεμιέρα

Η μεγάλη ερωτική ιστορία της Μάργκαρετ Μίτσελ ζωντανεύει επί σκηνής με φόντο τον αμερικανικό εμφύλιο - Από 25 Απριλίου, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
LIFO NEWSROOM
Τούρκος ηθοποιός ακύρωσε την εμφάνισή του σε ελληνικό θέατρο λόγω απαγόρευσης Ερντογάν

Πολιτισμός / Τούρκος ηθοποιός ακύρωσε την εμφάνισή του σε ελληνικό θέατρο λόγω απαγόρευσης Ερντογάν

Τη θέση του στο έργο αναλαμβάνει ο ηθοποιός Μιχάλης Πητίδης - Η παράσταση «Τα Σκυλιά», που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2024, επιστρέφει από την Παρασκευή 25 Απριλίου για δέκα παραστάσεις στο Θέατρο Κιβωτός
LIFO NEWSROOM
Αμαρτωλά βαμπίρ, επίδοξοι bodybuilders και χαριτωμένα πάντα από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Αμαρτωλά βαμπίρ, επίδοξοι bodybuilders και χαριτωμένα panda από αύριο στους κινηματογράφους

Το κινηματογραφικό πρόγραμμα της (Μεγάλης) εβδομάδας απαρτίζεται από τρεις ταινίες, από τις οποίες ξεχωρίζει το μεγάλο, πρωτότυπο στοίχημα του Ράιαν Κούγκλερ με τίτλο «Sinners».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
UNESCO: Προτείνει να ανακηρυχθεί η 9η Φεβρουαρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

Πολιτισμός / UNESCO: Προτείνει να ανακηρυχθεί η 9η Φεβρουαρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

Η UNESCO επισημαίνει ότι η ελληνική υπήρξε η πρώτη lingua franca της Μεσογείου κατά την Ελληνιστική περίοδο, γλώσσα των Ευαγγελίων, των πρώτων επιστημονικών εγχειριδίων και των κειμένων που γέννησαν την Αναγέννηση και τον Διαφωτισμό
LIFO NEWSROOM