ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Να ένας άνθρωπος για τον οποίο θέλω να μάθω τα πάντα

Να ένας άνθρωπος για τον οποίο θέλω να μάθω τα πάντα Facebook Twitter
2
Να ένας άνθρωπος για τον οποίο θέλω να μάθω τα πάντα Facebook Twitter
O Tériade δια χειρός Τσαρούχη

Είχα διαβάσει με εξαιρετικό ενδιαφέρον το σπουδαίο αφιέρωμα που έκανε στο LIFO.gr ο Χρήστος Παρίδης (Tériade: Ο δαιμόνιος Μυτιληνιός εκδότης που κατέκτησε το Παρίσι) και συστήνω και σε όλους να το διαβάσουν. 

Χαίρομαι που τώρα θα δω και τη ζωή του σε ντοκιμαντέρ, στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που ξεκινά αυτήν την Παρασκευή. 

Η δημοσιογράφος Νατάσα Παπανικολάου που μετά από 16 χρόνια πετυχημένης εργασίας στην Αθήνα αποφάσισε να μετακομίσει στην Λέσβο (από τον Οκτώβριο του 2015 ζει μόνιμα στη Λέσβο και εργάζεται από εκεί) έγραψε με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ:

Το μεγάλο ταξίδι του ντοκιμαντέρ για τη ζωή του Στρατή Ελευθεριάδη TERIADE σε σκηνοθεσία Σίμου Κορεξενίδη ξεκινά σε λίγες μέρες από το φεστιβάλ Θεσσαλονίκης όπου και θα προβληθεί για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό την Κυριακή 13 Μαρτίου στην αίθουσα Τόνια Μαρκετάκη. Η ζωή του Λέσβιου τεχνοκρίτη και διάσημου εκδότη βιβλίων τέχνης (VERVE,Cahiers d'Art, Minotaure), προσωπικού φίλου των Πικάσο, Ματίς, Μιρό, Σαγκάλ, Τζιακομέττι, Λεζέ, Λε Κορμπιζιέ, Μπρακ, Ελύτη, Ελυάρ, Μιγιό,Τσαρούχη, Μπρεσόν και άλλων που ίδρυσε στον τόπο του δύο Μουσεία,αυτό του "Θεοφίλου", τον οποίο και ανέδειξε και το "Mουσείο-Βιβλιοθήκη Τεριάντ", ξεδιπλώνεται μέσα από τις διηγήσεις ανθρώπων που τον γνώρισαν και μοιράστηκαν το όραμα του.

Να ένας άνθρωπος για τον οποίο θέλω να μάθω τα πάντα Facebook Twitter
Η αποκάλυψη του αυτοδίδακτου ναΐφ Θεόφιλου Χατζημιχάηλ ήταν γι' αυτόν η επιβεβαίωση ότι η ζωγραφική του κάλυπτε το ελληνικό καλλιτεχνικό κενό από τη βυζαντινή τοιχογραφία ως τη σύγχρονη εποχή.

Η εφημερίδα «ΠΟΛΙΤΙΚΑ» της Λέσβου κάλυπτε ουσιαστικά όλα τα βήματα της πορείας του Μουσείου το οποίο αποτελούσε και αποτελεί ένας από τους ανεκμετάλλευτους θησαυρούς του νησιού του οποίου δεν του δόθηκε ποτέ η απαιτούμενη προσοχή. «Η συμμετοχή μας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι μόνο η αρχή προκειμένου να βοηθήσουμε ,να ασκήσουμε πίεση , να διαδώσουμε και να διασώσουμε τον πολιτιστικό θησαυρό που δώρισε στο ελληνικό κράτος και στο νησί μας ο Στρατής Ελευθεριάδης TERIADE», λέει η εκδότρια των Πολιτικών και παραγωγός του ντοκιμαντέρ η οποία υπογράφει και την δημοσιογραφική έρευνα που ξεκίνησε με πείσμα πολλά χρόνια πριν.

Να ένας άνθρωπος για τον οποίο θέλω να μάθω τα πάντα Facebook Twitter
Στη Μυτιλήνη τα έργα δεν είχαν την τύχη που τους άξιζε. Το «ανοιχτό βιβλίο», όπως το αποκάλεσαν, εκτέθηκε στο δυνατό φως του Αιγαίου και στην υγρασία του νησιού. Οι θαυμάσιες σελίδες των αριστουργηματικών Grand Livres δεν προστατεύτηκαν σωστά, με αποτέλεσμα να αλλοιωθούν τα χρώματα, ενώ τρεις κλοπές λάβωσαν ανεπανόρθωτα τη συλλογή.

«Στην προσπάθεια αυτή, επιχειρούμε ν' αναδείξουμε την σημαντικότητα του Μουσείου τόσο στην επιλογή του μουσειακού χώρου, όσο και σκιαγραφώντας τον ίδιο τον Τεριάντ στην προσωπική του πορεία από την Μυτιλήνη στο Παρίσι, με τους διάσημους φίλους και προστατευόμενους του, μέχρι την τελική επιστροφή στα πάτρια εδάφη», λεει ο σκηνοθέτης Σίμος Κορεξενίδης: «Αυτός ο τόσο σημαντικός άνθρωπος για την Ευρωπαϊκή Τέχνη θεωρούμε ότι δεν έχει αναγνωριστεί απ' την ελληνική κοινωνία ως θα όφειλε. Το μέγεθος της αξίας και της προσφοράς του Τεριάντ δυστυχώς παραμένουν στη σκιά. Ο αδιανόητος αυτός παραγκωνισμός στάθηκε η ουσιαστική αφορμή της ιδέας για το ντοκιμαντέρ μας. Μέσα από την σκιαγράφηση της προσωπικότητας και της καλλιτεχνικής δραστηριότητας του Τεριάντ, βουτάμε και σε μια από τις πιο σημαντικές περιόδους της ανθρώπινης πνευματικής δημιουργίας, αυτή του Μεσοπολέμου. Η δε ποιότητα των έργων το κατατάσσει αυτόματα σε απίστευτα ζηλευτή θέση μεταξύ των σύγχρονων Μουσείων, που αρκεί μόνο ν' αναλογιστεί κανείς πόσο σημαντικό θα θεωρούνταν ένα Μουσείο αν είχε έστω κι ένα (1) έργο απ' αυτά που κατέχει το Τεριάντ»...

*Στο ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί ξανά την Τρίτη 16 Μαρτίου στο φετινό 18ο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ μέσα από συνεντεύξεις επώνυμων φίλων του καθώς και ανθρώπων που τον γνώρισαν ή συνεργάστηκαν με τον ίδιο, ξετυλίγεται η πολυσχιδής προσωπικότητά του.

Στο ντοκιμαντέρ μιλούν για τον Τεριάντ οι:

-Κώστας Μανιατόπουλος (Ζωγράφος- Δ/ντής Μουσείου Βιβλιοθήκης Τεριάντ)

-Στρατής Πάλλης (Φαρμακοποιός-πρώην Δήμαρχος)

-Κώστας Κούμπας (Ιατρός-πρώην μέλος του ΔΣ του Μουσείου)

-Κατίνα Χαραλαμπίδη ( διαχειρίστρια Ιδρύματος Τεριάντ)

-Δημήτρης Νικορέτζος (καθηγητής Πανεπιστημίου-Συγγραφέας)

-Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα (Δ/ντρια Εθνικής Πινακοθήκης)

-Κατερίνα Κοσκινά (Δ/ντρια Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ))

-Κατερίνα Καμάρα (Γεν. Γραμ. Μακεδονικού Μουσ. Μοντερνας Τέχνης)

-Δημήτρης Χαλκιώτης (Καθηγητής Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου)

-Μάνος Στεφανίδης (Κριτικός-Ιστορικός Τέχνης)

-Ανη Κοντογιώργη (Ιστορικός Τέχνης Dr- Θεατρολόγος)

-Στέλιος Δασκαλάκης (Μουσειογράφος- Συντηρητής αρχαιοτήτων)

-Σοφία Πελοποννησίου (Μουσειολόγος)

-Νίκη Τσαρούχη Γρυπάρη (Δ/ντρια Μουσείου Τσαρούχη)

-Dominique Szymusiac(πρώην Δ/ντρια Μουσείου Matisse @ Cateau Cambresis)

-Κώστας Χαραλαμπίδης (ζωγράφος)

-Κωστής Ιωάννου (ανιψιός του Οδ. Ελύτη)

-Νίκη Ελευθεριάδη( ζωγράφος)

-Στρατής Φραντζέσκος (Αρχιτέκτονας)

Παραγωγή : WONDERSPOTMEDIA (www.wonderspotmedia.com) & Σίμος Κορεξενίδης / Οργάνωση παραγωγής: Βαρβάρα Γκιγκιλίνη / Δημοσιογραφική έρευνα: Σίμος Κορεξενίδης & Βαρβάρα Γκιγκιλίνη / Δ/νση Φωτογραφίας: Κώστας Σταμούλης/Π. Αβαγιανός/ Γ.Χρυσαφάκης / Μοντάζ: Γιώργος Χρυσαφάκης / Μουσική : Δραμαμίνη / Μετάφραση (Αγγλικά): Ντέση Βερβενιώτου / Μετάφραση (Γαλλικά): Άννα Μαρία Λυρή / Σκηνοθεσία: Σίμος Κορεξενίδης

 

2

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ