Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης: Η ζωή και το έργο του Αμπάς Κιαροστάμι

Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης: Η ζωή και το έργο του Αμπάς Κιαροστάμι Facebook Twitter
Ο πολυπράγμων Ιρανός καλλιτέχνης Αμπάς Κιαροστάμι.
0

Ο τίτλος που συνοδεύει το κείμενο δεν είναι υποτιμητικός. Είναι η φράση που χρησιμοποιεί για να περιγράψει τον εαυτό του ο ίδιος ο Κιαροστάμι στην εισαγωγή του βιβλίου που εξέδωσε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ως συνοδευτικό τις ρετροσπεκτίβας του κινηματογραφικού και φωτογραφικού του έργου, το 2004.

Προσπαθώντας να κατανοήσει και ο ίδιος τι ακριβώς είναι, αναφέρει μια σειρά από part-time ασχολίες που κάνει (συμπεριλαμβάνοντας σε αυτές και του σκηνοθέτη, αφού όπως λέει κάνει ταινίες κάθε 2 χρόνια που τον απασχολούν για ένα εξάμηνο, οπότε μένει ένα μεγάλο κενό 1,5 χρόνου) με έμφαση όχι απαραίτητα στις πνευματικές, όπως την ποίηση, αλλά και στις τεχνικές, όντας μεταξύ άλλων ζωγράφος, εικονογράφος αλλά και σπουδαίος μαραγκός.

Ο Αμπάς Κιαροστάμι υπήρξε ένας πολυπράγμων καλλιτέχνης, δεν υπήρξε τόσο καθοριστικός στην ιστορία όλων των ενασχολήσεών του, αλλά τουλάχιστον σε αυτή του σινεμά πέτυχε πράγματα που τον τοποθετούν δικαίως σε σημαντική θέση της κινηματογραφικής ιστορίας. Υπάρχουν δύο σημαντικές στιγμές στην πορεία του ως σκηνοθέτης. Η πρώτη είναι η απόφαση που πήρε να παραμείνει στο Ιράν μετά την επανάσταση του 1979, σίγουρος πως το δέσιμό του με τον τόπο θα του παρείχε την έμπνευση η οποία θα ξεπερνούσε τις όποιες κυβερνητικές παρεμβάσεις.

Ο Αμπάς Κιαροστάμι υπήρξε ένας πολυπράγμων καλλιτέχνης, δεν υπήρξε τόσο καθοριστικός στην ιστορία όλων των ενασχολήσεών του, αλλά τουλάχιστον σε αυτή του σινεμά πέτυχε πράγματα που τον τοποθετούν δικαίως σε σημαντική θέση της κινηματογραφικής ιστορίας.

Φεύγοντας από το Ιράν πιθανά να έβρισκε περισσότερα χρήματα και μέσα για να απογειώσει την καριέρα του, αλλά δε θα έβρισκε ξανά τα τοπία και τους ανθρώπους που σημάδεψαν το περιεχόμενο των ταινιών του και του έδωσαν την ευκαιρία να εξελίξει την κινηματογραφική γλώσσα. Η δεύτερη στιγμή συμβαίνει το 1990, όπου κυκλοφορεί το Close-Up που του χαρίζει οριστικά το εισιτήριο για τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές αγορές, τον εδραιώνει ως σημαντικό σκηνοθέτη και του δίνει την ευκαιρία να προωθήσει πολύ ευκολότερα το σινεμά της χώρας του.

Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης: Η ζωή και το έργο του Αμπάς Κιαροστάμι Facebook Twitter
Σκηνή από το Close-Up, μία σημαντική ταινία που του χαρίζει το εισιτήριο για τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές αγορές.

Το Close-Up διηγείται την ιστορία ενός ανθρώπου που ξεγελά μια οικογένεια λέγοντάς της πως είναι ο γνωστός ιρανός σκηνοθέτης Μοσέν Μαχμαλμπάφ και ο Κιαροστάμι μπλέκει μυθοπλασία και ντοκιμαντέρ, μπαίνει ο ίδιος μέσα στο φιλμ και ζητά από τους πρωταγωνιστές να αναπλάσουν την ιστορία, προσπαθώντας να εξερευνήσει τα κίνητρα του ήρωα και το αν όντως πρέπει να αντιμετωπιστεί ως απατεώνας ή όχι.

Η ταινία που συχνά σήμερα ψηφίζεται μέσα στις σημαντικότερες που έγιναν ποτέ, είναι η ιδανικότερη επίδειξη ενός είδους που θα περιγραφόταν ως μεταμοντέρνος νεορεαλισμός, αφού ο Κιαροστάμι δούλευε για χρόνια πάνω στη γλώσσα των Ιταλών αναμειγνύοντάς την με τη μελέτη του πάνω στη σχέση μέσου και θεατή που τον απασχολούσε από την αρχή της καριέρας του. Οι ιρανικές ταινίες είχαν αρχίσει ήδη να απασχολούν τους καλλιτεχνικούς διευθυντές ξένων φεστιβάλ, όμως το Close-Up έδωσε την οριστική ώθηση.

Μια σειρά από ανήσυχους προγραμματιστές έψαξε το παρελθόν του Κιαροστάμι και άλλων σκηνοθετών της γενιάς του, όπως και νεότερους (τον Τζαφάρ Παναχί για παράδειγμα) και έβαλε το Ιράν στον κινηματογραφικό χάρτη. Μέσα σ’ αυτούς, προεξέχων μάλιστα, ο Δημήτρης Εϊπίδης, ήδη από την πρώτη χρονιά της διεθνοποίησης του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το 1992, έφερνε ξεκίνησε μια διαρκή σχέση με τον Κιαροστάμι, που κορυφώθηκε 12 χρόνια αργότερα με ένα μεγάλο αφιέρωμα.

Μετά το Close-Up, ο διεθνούς κύρους πια Κιαροστάμι έκανε τις γνωστότερες ταινίες του, θήτευσε σε επιτροπές κορυφαίων φεστιβάλ και πήρε το Χρυσό Φοίνικα το 1997 με τη Γεύση του Κερασιού, ένα βραβείο που όπως συχνά συμβαίνει στις Κάννες, δεν πήρε γιατί έκανε τότε την καλύτερη δουλειά του, αλλά ως μια επισφράγιση του συνολικού έργου του.

Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης: Η ζωή και το έργο του Αμπάς Κιαροστάμι Facebook Twitter
Σκηνή από το Γνήσιο Αντίγραφο (2010) με τη Juliette Binoche και τον William Shimell.

Χωρίς να θέλω να μειώσω τις '90s πολυβραβευμένες ταινίες του (Και η Ζωή Συνεχίζεται, Μέσα στους Ελαιώνες, Γεύση του Κερασιού, Ο Άνεμος θα μας Πάρει), είναι περισσότερο μια επανεξέταση των θεματικών που δούλεψε εκτεταμένα σε μικρού, μεσαίου και μεγάλου  μήκους φιλμ, στα χρόνια πριν το 1990. Εκεί μέσα από πολύ απλές ανθρώπινες ιστορίες, εφηύρε τη γλώσσα του, αυτή που ονομάστηκε γενικώς και αορίστως «ποιητική» αργότερα. Η Εμπειρία (1973), ο Ταξιδιώτης (1974), η Αναφορά (1977) και το εξαιρετικό Πού Είναι το Σπίτι του Φίλου Μου; (1987) μοιάζουν σήμερα περισσότερο συναρπαστικά ως μια περιπέτεια σε αχαρτογράφητα κινηματογραφικά νερά.

Στον 21ο αιώνα ο Κιαροστάμι δεν κάθισε πάνω στην επιτυχία και συνέχισε τις εξερευνήσεις ενώ αποδείχθηκε πολύ ευέλικτος σε νέες τεχνικές. Πειραματίστηκε με παλαιότερες δουλείες του (κάτι που έκανε πάντα στην καριέρα του) και βοηθήθηκε από την ψηφιακή τεχνολογία για να φτιάξει μικρά μαθήματα κινηματογράφου, όπως τη χρήση του αυτοκινήτου στο σινεμά στο 10 on Ten, αλλά και τη μαγεία των τοπίων που επισκέφθηκε στην καριέρα του στο The Roads of Kiarostami. Παράλληλα, οι ταινίες μεγάλου μήκους του ήταν πλέον ταινίες όχι ενός Ιρανού αλλά ενός δημιουργού που είχε ξεπεράσει προ πολλού τα σύνορα μιας χώρας – το Γνήσιο Αντίγραφο (2010) ήταν συμπαραγωγή τεσσάρων ευρωπαϊκών χωρών και το Κάτι Σαν Έρωτας (2012) γυρίστηκε στην Ιαπωνία.

Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης: Η ζωή και το έργο του Αμπάς Κιαροστάμι Facebook Twitter
Στον 21ο αιώνα ο Κιαροστάμι δεν κάθισε πάνω στην επιτυχία και συνέχισε τις εξερευνήσεις ενώ αποδείχθηκε πολύ ευέλικτος σε νέες τεχνικές.

Πέθανε το 2016 στα 76 του, καθώς η υγεία του είχε επιδεινωθεί και βρισκόταν σε νοσοκομείο του Παρισιού δίνοντας μάχη με τον καρκίνο. Αφήνει πίσω του μια τεράστια παρακαταθήκη ταινιών, ποιημάτων, κατασκευών και φωτογραφιών, την σχεδόν σύσσωμη εκτίμηση του κινηματογραφικού κόσμου και κυρίως πολλών σκηνοθετών. Ένας από αυτούς, ο Νάνι Μορέτι, έκανε το 1996 την ιδιοσυγκρασιακή μικρού μήκους ταινία, Η Πρεμιέρα του Close-Up, όπου δίνει οδηγίες σε κινηματογράφο για το πώς ακριβώς πρέπει να είναι στημένα όλα για την πρεμιέρα ενός τόσο σημαντικού φιλμ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ