H μαγική στιγμή που ο Miles Davis αυτοσχεδιάζει για το «Ασανσέρ για δολοφόνους» του Λουί Μαλ

H μαγική στιγμή που ο Miles Davis αυτοσχεδιάζει για το «Ασανσέρ για δολοφόνους» του Λουί Μαλ Facebook Twitter
H Jeanne Moreau με τον Miles Davis στην ηχογράφηση του soundtrack της ταινίας.
0

Το 1957 ο Miles Davis βρίσκεται στο Παρίσι για να κάνει μια εμφάνιση στο διάσημο κλαμπ της εποχής Saint-Germain. Την ίδια εποχή ο Louis Malle ετοιμάζει την νέα του ταινία που έχει τίτλο «Elevator to the Gallows (Ascenseur pour l’Echafaud)», ένα θρίλερ που θα βγει στους κινηματογράφους το 1958 με πρωταγωνίστρια την Jeanne Moreau.

Ο βοηθός του Malle, επηρεασμένος από ατμοσφαιρικά τζαζ σάουντρακ των ταινιών του Roger Vadim και Alexander Mackendrick, προτείνει στον σκηνοθέτη να συνεργαστεί με τον Davis. Μετά από μια ιδιωτική προβολή ο σπουδαίος συνθέτης και τρομπετίστας αναλαμβάνει να κάνει το σάουντρακ. Ήταν το πρώτο του σκορ που θα έκανε για ταινία και ήταν η πρώτη ταινία που σκηνοθετούσε ο Louis Malle.

Αυτές οι ηχογραφήσεις που διήρκεσαν 2 ημέρες σε ένα παρισινό στούντιο στις 4 και 5 Δεκεμβρίου του 1957, κινηματογραφήθηκαν.

 

Miles Davis - Ascenseur pour l'échafaud - Lift to the Gallows (Full Album)

Ένας πιο φανατικός οπαδός της τζαζ θα διακρίνει τα πρώτα σημάδια στο παίξιμο και στην συνθετική δεινότητα του Davis που οδήγησαν αργότερα σε έναν από τους πιο αριστουργηματικούς δίσκους της καριέρας του, το «A Kind of Blue» του 1959. Το A Kind of Blue θεωρείται ένας από τους κορυφαίους δίσκους όλων των εποχών που άλλαξε δραματικά τον ήχο της σύγχρονης τζαζ.

Το κλιπ αυτού του διήμερου σέσιον με τους 4 μουσικούς του είναι ένα πραγματικό ντοκουμέντο της αυτοσχεδιαστικής του ιδιοφυΐας. «Ο Davis έδωσε μόνο στους μουσικούς μερικές στοιχειώδεις μουσικές κλίμακες που σκέφτηκε στο δωμάτιο του ξενοδοχείου και όταν τους εξήγησαν το σενάριο, το συγκρότημα αυτοσχεδίασε χωρίς υπάρχει από πριν ένα συγκεκριμένο θέμα καθώς επεξεργασμένες λούπες των σχετικών σκηνών του φιλμ με μουσική παίζονταν στο βάθος». Αυτές οι στιγμές των ηχογραφήσεων είναι σαγηνευτικές. Ο Davis και η μπάντα του κοιτούν έντονα στην οθόνη και δημιουργούν στην στιγμή την ατμόσφαιρα του φιλμ. Όπως έγραψαν χαρακτηριστικά στο Dangerous Minds είναι «σαν να βλέπεις τον Πικάσο να ζωγραφίζει».

Δεν είπε πολλά γι’ αυτήν του την εμπειρία αλλά είναι εμφανές ότι απογείωσε το ταλέντο του. «Ήταν σαν να κατανόησε τον τραγικό χαρακτήρα της μουσικής του που πριν είχε μόνο αμυδρά εκφραστεί», έγραψε αργότερα ένας διάσημος κριτικός της τζαζ.

Το trailer της ταινίας:

 
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ