Σκάφος του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. θα αποπλεύσει τις επόμενες ώρες, με τελικό προορισμό την θαλάσσια περιοχή της Σκύρου και το σημείο που έπεσε το Μιράζ 2000-5 εκεί όπου βρήκε τον θάνατο ο Σμηναγός Γεώργιος Μπαλταδώρος.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ekriti.gr, απόψε καθορίζονται οι τελευταίες λεπτομέρειες της επιχείρησης του σκάφους που ανήκει στο δυναμικό του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών καθώς η Πολεμική Αεροπορία, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς θα επιχειρήσει να «πάρει απαντήσεις» για τα αίτια που οδήγησαν στην αεροπορική τραγωδία.
Η συγκεκριμένη επιχείρηση κρίνεται ως σημαντική από τα μέλη της επιτροπής διερεύνησης που έχει συσταθεί από την πρώτη στιγμή του συμβάντος, προκειμένου οι Αξιωματικοί της ΠΑ να έχουν στα χέρια τους κάθε διαθέσιμο στοιχείο.
Υπενθυμίζεται πως το μεγαλύτερο τμήμα του αεροσκάφους βρίσκεται σε βάθος 800 μέτρων ενώ τμήματά του έχουν εξααπλωθεί»σε μια ακτίνα που υπολογίζεται στα 400 μέτρα.
Οι πληροφορίες αναφέρουν πως και σε αυτή την αποστολή, οι ερευνητές του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. θα χρησιμοποιήσουν τα ηχοβολιστικά και τα τηλεχειριζόμενα οχήματα που διαθέτουν προκειμένου να φτάσουν στο μαχητικό, να το καταγράψουν και στη συνέχεια – αν είναι εφικτό - να το ανελκύσουν.
Οι δυσκολίες είναι δεδομένες, ωστόσο το εξειδικευμένο και άρτια καταρτισμένο προσωπικό του σκάφους εγγυάται ουσιαστικά το ίδιο το αποτέλεσμα, το οποίο είναι και ένα μεγάλο «στοίχημα» για όλους τους συμμετέχοντες.
Το protothema.gr αναφέρει πως στο σκάφος θα επιβαίνει και επιτροπή στελεχών της Πολεμικής Αεροπορίας για να αξιολογήσει τα εντοπισμένα τμήματα υποδεικνύοντας προς ανέλκυση, κατά προτεραιότητα, αυτά που θα συντελέσουν στη διερεύνηση και αποσαφήνιση των λόγων του ατυχήματος.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας αναθέτει το συγκεκριμένο έργο στο ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. υπογράφοντας σύμβαση ύψους 400.000 ευρώ ενώ η επιχείρηση προβλέπεται να έχει διάρκεια έως και 14 μέρες.
Ειδικότερα, ύστερα από αναφορά της 114 Πτέρυγας Μάχης στην Τανάγρα, βάση των αεροσκαφών MIRAGE 2000 και MIRAGE 2000-5, καθίσταται αδήριτη η ανάγκη για τον εντοπισμό, περισυλλογή και ανέλκυση των τμημάτων του Α/Φ (με βάρος μέχρι δύο (2) τόνους) "με σκοπό πρωτίστως και κυρίως την προστασία των ουσιωδών συμφερόντων ασφαλείας της Χώρας", για τους ακόλουθους λόγους:
- (1) Απαιτείται η άμεση περισυλλογή των ζωτικών τμημάτων του πτητικού μέσου, ούτως ώστε να αποσαφηνισθούν τα αίτια του ατυχήματος προς διασφάλιση της ασφαλούς πτητικής λειτουργίας των εναέριων μέσων ιδίου τύπου.
- (2) Υφίστανται ανελαστικά χρονικά περιθώρια αναφορικά με το όριο λειτουργίας/ζωής των συσκευών καταγραφής των δεδομένων πτήσης και του ορίου λειτουργίας των συσκευών εντοπισμού θέσης, ένεκα της διάβρωσης κρίσιμων τμημάτων/εξαρτημάτων για τη διερεύνηση των
αιτιών του ατυχήματος.
- (3) Σε περίπτωση μη άμεσης εξέτασης των μερών του Α/Φ για την ανάδειξη των αιτιών του ατυχήματος και την απρόσκοπτη κατ' αυτόν τον τρόπο συνέχιση του πτητικού έργου, απαιτείται η εκτέλεση επιπρόσθετων επιθεωρήσεων και εργασιών συντήρησης, με αντίκτυπο
στη διαθεσιμότητα των Α/Φ ιδίου τύπου».
Tο σκεπτικό της απόφασης, το οποίο αναφέρει το protothema.gr, υπογράφει ο υπαρχηγός Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, υποπτέραρχος Χαράλαμπος Ψιμούλης.
Σε αυτό αναφέρεται πως «προέχει η εξασφάλιση της ασφαλούς πλοϊμότητας του συγκεκριμένου τύπου Α/Φ, καθόσον συμβάλλει καίρια στη φύλαξη και υπεράσπιση του εναέριου εθνικού χώρου και εν γένει στην εκπλήρωση της αποστολής της Πολεμικής Αεροπορίας και κατ' επέκταση των Ενόπλων ∆υνάμεων».
Με βάση τα οικονομοτεχνικά στοιχεία της σύμβασης, ύψους 402.375,35ευρώ, έχουν προβλεφθεί 14 μέρες ερευνών στην περιοχή πτώσης του αεροσκάφους από το ωκεανογραφικό σκάφος (Ω/Κ) «Αιγαίο», του ΕΛ,ΚΕ.ΘΕ, ερευνητικού φορέα που λειτουργεί υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.